پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

تایمز: ایران‌ متنوع‌ ترین اقتصاد دنیا را دارد

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 410180
روزنامه اقتصادی فایننشال‌تایمز طی گزارشی نوشت: ایران به طور شگفت‌انگیزی، متنوع‌ترین اقتصاد جهان است و سرمایه‌گذاران معتقدند وقوع پیشرفت در رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از جالب توجه‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را که برای مدت زیادی شاهد آن نبوده‌ایم، فراهم کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در صفحه «استراتژی سرمایه‌گذاری» خود که دیدگاه‌های مدیران سرمایه‌گذاری را منتشر می‌کند، نوشت، خوش‌بینی فزاینده مبنی بر برداشته شدن تحریم‌های تجاری بین‌المللی علیه ایران، منجر شده است تا تعداد زیادی مدیران سرمایه‌گذارای از این کشور دیدن کنند و تلاش لازم برای همکاری با شرکت‌های ایرانی را به کار ببندند.

سرمایه‌گذاران بازارهای حاشیه‌ای معتقدند در صورتی که امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شود، جمهوری اسلامی ایران به سرعت به یکی از بازارهای توسعه یافته‌‌ و در دسترس تبدیل خواهد شد.

به گفته یک شرکت مشاوره‌ای در ایران، این شرکت در یک سال گذشته از بیش از ۸۰ سرمایه‌گذار خارجی میزبانی کرده است.

دومینیک بوکور متخصص بازارهای نوظهور در لندن در این‌‌باره گفت، وقوع پیشرفت در رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از جالب توجه‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را که برای مدت مدیدی شاهد آن نبوده‌ایم، فراهم کند.

وی طی ۱۲ ماه گذشته دو مرتبه به تهران سفر کرده است تا با شرکت‌های ایرانی ملاقاتی داشته باشد تا در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری انجام دهد.

سم وچت مدیر فرانتیر اینوستمنت تراست که قرار است به تهران سفر کند، گفت، ایران یک بازار بورس طبقه متوسط قوی و فعال دارد.

میشائیل لوی مدیر سرمایه‌گذاری بارینگ فرانتیر مارکتز افزود، ایران بسیاری از خصوصیاتی که ما برای سرمایه‌گذاری در بازارهای حاشیه‌ای به دنبال آن هستیم، دارد. خصوصیاتی نظیر جمعیت جوان، افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی و بهداشتی.

به نوشته این گزارش، بازار بورس تهران با سرمایه ۱۰۶ میلیارد دلاری و ۵۰۰ شرکت ثبت شده و مبادلات روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار، حدودا از نظر اندازه برابر با بازار بورس دبی است اما تحریم‌ها سبب شده است تا ایران از سیستم بانکداری بین‌المللی دور بماند.

بوکور معتقد است با برداشته شدن تحریم‌ها، ایران می‌تواند صادرات روزانه نفت خام خود را از یک میلیون بشکه در روز به ۳.۵ میلیون بشکه افزایش دهد و از ظرفیت موجود استفاده کند که این امر تقویت اقتصادی آنی برای آن را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود، ایران بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز در جهان را داراست اما همه اقتصاد این کشور، تقریبا به اندازه کشورهای دیگر در خاورمیانه به نفت و گاز وابسته نیست.

کارلس روبرتسون تحلیلگر ارشد در بانک سرمایه‌گذاری رزیستنس کپیتال در این‌باره گفت، ایران به طور شگفت‌انگیزی، متنوع‌ترین اقتصاد جهان است؛ این کشور هر قلم کالایی که در طبقه‌بندی صادراتی صندوق بین‌المللی پول قرار دارد، حتی الکل (محصولات پتروشیمی) صادر می‌کند.

وی افزود، در صورتی‌که قیمت‌های انرژی و ارز پایین باشد ، اساس کشاورزی و تولیدات صنعتی این کشور احتمالا رقابتی‌تر خواهد بود.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد، در ماه نوامبر، امیدها برای دست یافتن به یک قرارداد فوری میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران از بین رفت اما آنها اکنون تلاش می‌کنند تا پایان ماه مارس به چارچوب توافقی دست یابند و آن را تا پایان ماه ژوئن نهایی سازند.

به نظر می‌رسد، تمایل سرمایه‌گذاران (برای حضور در ایران) برابر است، آقای بوکور به بانک‌های ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌‌ها به عنوان سرمایه‌گذاری اولیه می‌نگرد اما شرکت‌های تولیدات صنعتی، بهداشتی، پتروشیمی و مهندسی نیز ایجاد خواهد کرد.

رامین ربیعی مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای در ایران نیز معتقد است که بانک‌ها، حوزه‌های پرسودی برای سرمایه‌گذاری اولیه هستند.

همچنین سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا به بخش کالاهای مصرفی ایران وارد شوند و می‌گویند با توجه به کیفیت به نسبت بالای تولیدات مصرفی ایران، این کشور می‌تواند به صادرکننده بسیار بزرگ‌تری به ویژه به دیگر کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس تبدیل شود.

فایننشال تایمز خطرهای احتمالی برای سرمایه‌گذاران را دخالت دولت این کشور در اقتصاد که شامل کنترل قیمت‌هاست، می‌داند.

ربیعی افزود، هنوز دخالت دولت در بسیاری از بخش‌ها وجود دارد اما روند آزادسازی به سرعت در حال افزایش است. قوانین ایران بسیار دیوان‌سالارانه است. فعالیت در ایران سخت است چراکه بوروکراسی این کشور پیچیده است.

فایننشال تامیز در پایان نتیجه می‌گیرد که علی‌رغم موانع موجود، انتظار می‌رود، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، مدیران هر دو بازارهای نوظهور و حاشیه‌ای به سرعت اقدام کنند.

بوکور نیز خاطرنشان کرد، بسیاری اززیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی نظیر سیستم توقیف و تسویه بر اساس بازار آمریکا و نزدک وجود دارد. ایران به سرعت به بخش چشمگیری از سرمایه بازارهای حاشیه‌ای تبدیل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *