شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۱۳
تغییر رویکرد فرهنگی ـ سیاسی دانشگاه آزاد

همه چیز از «شهریور ۹۲» شروع شد/ «دانشگاهی» که رویکرد انتخاباتی به خود گرفته است

يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 403782
همه چیز از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و تغییر رئیس ۲ ساله دانشگاه آزاد در شهریور آن سال شروع شد ... پایانی بر خط مشی ۳۰ ساله دانشگاه آزاد در حوزه سیاسی و فرهنگی ...
همه چیز از «شهریور ۹۲» شروع شد/ «دانشگاهی» که رویکرد انتخاباتی به خود گرفته است
گروه جامعه جهان نيوز: همه چیز از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و تغییر رئیس ۲ ساله دانشگاه آزاد در شهریور آن سال شروع شد. پایانی بر خط مشی ۳۰ ساله دانشگاه آزاد در حوزه سیاسی و فرهنگی. البته نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم باید به این تغییر رویکرد اضافه کنیم.

اگر خط مشی دانشگاه آزاد بخصوص در حوزه تشکل‌های دانشجویی را پس از انتخابات ۹۲ بررسی کنیم، رسیدن به این نتیجه که این دانشگاه رویکرد ویژه‌ای در حوزه سیاسی اتخاذ کرده، دور از ذهن نیست. رویکردی که کاملا با مدیریت ۳۰ ساله جاسبی بر این دانشگاه تفاوت دارد.

* جاسبی اعتقادی به فعالیت‌های دانشجویی نداشت

دوران ۳۰ ساله مدیریت جاسبی در حوزه فعالیت‌های دانشجویی انتقادات زیادی را چه از طرف موافقان وی و چه از طرف مخالفانش به همراه داشت.

مدیریت جاسبی بر روی تشکل‌های دانشجویی بگونه‌ای بود که حتی صادق زیباکلام که از طرفداران هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد است، دراین باره گفته است:« من نیز این تفکر را که مدیریت جاسبی دیکتاتوری است قبول دارم و این ایراد وجود دارد، جاسبی هیچ وقت ادعای جامعه مدنی نداشته؛ طبیعی است که چنین فردی اعتقادی به فعالیت‌های دانشجویی نداشته باشد».

علی بازگیر دبیر اسبق اتحادیه اول دانشگاه آزاد نیز درخصوص فضای بسته سیاسی دانشگاه آزاد در زمان مدیریت جاسبی می‌گوید:« در مجموعه دانشگاه آزاد مدیران هژمونی وجود داشتند و این مدیران مشخص می‌کردند که چه اتفاقی بیفتد و اگر هم جنبش دانشجویی قصد فعالیتی داشت از آن فعالیت جلوگیری می‌شد».

آنچه که فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد از دوران مدیریت جاسبی بیان می‌کنند، هزینه بالای انتقاد از رئیس این دانشگاه بود.

همچنین دبیر سابق مجمع تشکل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در همین رابطه می‌گوید:« تشکل‌هایی داشتیم که جلوی مسئولین دانشگاه آزاد ایستادند، هزینه دادند، دفتر تشکلشان بسته شد و کماکان ۱۰ سالی هست که به دنبال اخذ مدرکشان هستند».

علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به فضای سیاسی دانشگاه آزاد در زمان مدیریت جاسبی انتقاد کرده و گفته است: «محیط دانشگاه آزاد نه تنها دارای آزادی عمل نبود بلکه به صورت بسیار بسته و با یک عدم پاسخ‌گویی با برخوردی دیکتاتورمآبانه همراه بود».

نمونه‌های برخورد دانشگاه آزاد با منتقدین در زمان مدیریت جاسبی شباهت عجیبی با وضعیت دانشگاه‌های کشور در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی دارد. عباس سلیمی نمین مدیر مرکز مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران از نحوه برخورد جاسبی با منتقدان می‌گوید: « یکی از اساتید دانشگاه آزاد در دیدار با رهبری به انتقاد از جاسبی پرداخت و بعدها این استاد از این دانشگاه اخراج شد.»

* رد پای دانشگاه آزاد در انتخابات ۸۴ و ۸۸

نسبت به نقش دانشگاه آزاد و اقدامات این دانشگاه در انتخابات سال‌های ۸۴ و ۸۸ نیز انتقادات جدی وارد است. طبق گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، این دانشگاه در انتخابات ۸۴، فعالیت‌های انتخاباتی به نفع یکی از کاندیداها داشته که هزینه‌های این اقدامات از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است؛ تأمین شده است.

طبق گزارش هیأت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، این دانشگاه بصورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات عمومی اقدام به تشکیل ستادهای انتخاباتی به نفع آقای «هاشمی رفسنجانی» کرده و مسئولین برخی واحدها با بکارگیری کارکنان، اساتید و تشویق دانشجویان، عملا در انتخابات دخالت داشته‌اند.

اما ردپایی که دانشگاه آزاد در انتخابات ۸۸ از خودش بجا گذاشته، بسیار پررنگ تر از انتخابات ۸۴ است. علیرضا زاکانی نماینده مجلس شورای اسلای در همین رابطه می‌گوید:«با پول دانشگاه آزاد برای نامزدها ستاد می‌زدند و این اسناد به امضای رؤسای دانشگاه نیز رسیده بود، حتی اسناد این مطلب به دست ما رسید که با نام امام‌خمینی(ره) در خردادماه سند هزینه‌ای تولید می‌کردند که در واقع آن هزینه‌ها را برای ستادهای انتخاباتی هزینه می‌کردند.»

*اسنادی که خلاف ادعای هاشمی رفسنجانی را ثابت کرد

در این بین آنچه که مورد توجه است منکر شدن هاشمی رفسنجانی رئیس هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد از دخالت این دانشگاه در انتخابات ۸۸ است، بگونه‌ای که وی عنوان می‌کند: « هر کسی می‌تواند سند بیاورد که ما یک بار هم در این سال‌ها کوچکترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم. هیچ؛ بنا هم نداریم!»

اما اسنادی که در این رابطه وجود دارد، خلاف ادعای هاشمی رفسنجانی را نشان می‌دهد. یکی از این اسناد به صورتجلسه‌ای مربوط می‌شود که طی آن حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل وقت تشکل‌های سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد، از اساتید و دانشجویان و تشکل‌های این دانشگاه می‌خواهد که در انتخابات ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کنند.

آنچه که در کارنامه دانشگاه آزاد پیرامون انتخابات سال‌های ۸۴ و ۸۸ وجود دارد، این است که به جای فعالیت در حوزه علمی و ارتقای اندیشه سیاسی، بدنبال حرکت در راستای جریانات سیاسی بوده است.

* دانشگاه آزاد پس از انتخابات ۹۲ و تغییر رئیس ۲ ساله این دانشگاه

رویکرد عدم اعتقاد به فعالیت‌های دانشجویی در حوزه سیاسی و فرهنگی تا قبل از روی‌کار آمدن فرهاد دانشجو ادامه داشت، اما گویی ۲ سالی که رئیس دلخواه هاشمی رفسنجانی برصندلی دانشگاه آزاد حضور نداشت، تأثیر ویژه‌ای بر سیاست ۳۰ ساله دانشگاه آزاد درخصوص عدم بکارگیری از تشکل‌های دانشجویی گذاشته است. بطوریکه پس از انتخابات ۹۲ و تنها با گذشت ۲ سال از مدیریت فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد، رئیس این دانشگاه تغییر و حمید میرزاده جایگزین فرهاد دانشجو می‌شود.

طه هاشمی: افتخار همکاری با مشایی، نصیب هرکسی نمی‌شود

تغییراتی که از تغییر نگاه مسئولان کنونی دانشگاه آزاد به تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه خبر می‌دهد. طه هاشمی به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب می‌شود. فردی که زمانی معاون اسفندیار رحیم مشایی بود و در حمایت از وی گفته است: « افتخار همکاری با مشایی، نصیب هرکسی نمی‌شود»!

علی قدمیاری نیز از طرف میرزاده سمت مدیر کلی تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد را می‌گیرد. همکاری وی با ستاد احمدی‌نژاد در انتخابات ۸۸، ادعای همکاری با ستاد ولایتی در انتخابات ۹۲ و ادعای عضویت در بسیج دانشجویی، درکنار آن همکاری با حمید میرزاده در سمت مدیرکل تشکل‌های سیاسی – اسلامی دانشگاه آزاد، سابقه‌ای مبهم از وی به ارمغان آورده است.

* انتصاباتی که پای تندرو‌ها را به دانشگاه آزاد باز کرد

انتصاب عبدالحسین هراتی، فرد هتاک به امام خمینی(ره) و انقلاب و فعال در فتنه ۸۸ به سمت مدیرکلی اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی (که پس از اعتراض‌های صورت گرفته به این انتصاب، وی از سمتش برکنار شد)، انتصاب عمار کلانتری بازداشتی فتنه ۸۸ و دارای محکومیت قطعی ۷ ماهه، به سردبیری خبرگزاری آنا، انتصاب غلامحسین محمدی، دبیر اسبق انجمن دانشگاه تهران که حمایت خاتمی برای «همسوبودن با اصلاح‌طلبان» را داراست بعنوان مدیرکلی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و انتصاب احسان مازندرانی بعنوان مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان، فردی که به خاطر ارتباط با بی‌بی‌سی و سایت‌های خبری ضد‌انقلاب بازداشت شد. البته مازندرانی کسی است که انتخابات ۸۸ را یک «کودتا» خواند.

علاوه بر این، انتصاب حامد صالح‌آبادی و حامد خوانساری بعنوان مدیر اطلاع رسانی اداره‌کل تشکل‌های دانشجویی و مدیر طرح و برنامه‌ریزی اداره‌کل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد نشان از نفوذ آرام نیروهای تنرو و رادیکال در اداره‌کل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد دارد.

البته به این جمع باید محمد کبیری مشاور خاتمی و نماینده رئیس دانشگاه آزاد در واحد تهران شمال و حسین نیکخواه ابیانه مشاور خاتمی و نماینده رئیس دانشگاه آزاد در واحد تهران مرکز را هم اضافه کرد.

این افراد با حضور در معاونت فرهنگی و اداره کل تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد و سوء استفاده از امکانات این دانشگاه، بدنبال ترویج جریان سیاسی خاص آن هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند که افزایش ۱۰ برابری بودجه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد هم می‌تواند راه را برای اجرای این اهداف هموار کند!

*انتصاب بجای انتخاب در اتحادیه‌های دانشجویی

برگزاری همایش‌هایی برای جذب نیروهای دانشجویی مانند همایش ارومیه و تهران و درنتیجه راه‌اندازی اتحادیه‌های جدید دانشجویی ازجمله اقدامات تیم جدید معاونت فرهنگی و اداره‌کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد است. این درحالی است که سه اتحادیه بزرگ دانشجویی این دانشگاه با عدم برگزاری انتخابات برای تعیین اعضا و دبیرکل مواجه هستند.

در حقیقت طه هاشمی، قدمیاری و حلقه متصل به وی بدنبال تشکل‌سازی و مدیریت تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی و فعالیت فرهنگی و سیاسی و تلاش برای راه‌اندازی اتحادیه‌های غیرقانونی بدون طی کردن مراحل قانونی و بدون اخذ مجوز از هیأت نظارت هستند.

مهدیان‌فر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال درباره این سیاست دانشگاه آزاد میگوید: «رویکرد دانشگاه آزاد برای حمایت ویژه از جریانات تندرو و منفی ازجمله انجمن اسلامی آشکار است. اینان در همین راستا برای مدیریت تشکل‌ها و تشکل‌سازی اقدام به برگزاری همایش‌هایی با هزینه‌های سنگین کرده‌اند».

در همین رابطه امیرمحمد مسجدی دبیر سیاسی سابق اتحادیه تشکل‌دانشجویی دانشگاه آزاد با انتقاد از روندی که اداره کل سیاسی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه درخصوص تشکل‌های دانشجویی درپیش گرفته است، گفت:« تبدیل فرآیند انتخاب توسط دانشجویان به انتصاب توسط مسئولین دانشگاهی امری ناصواب است که کوچکترین قرابتی با اهداف جنبش دانشجویی ندارد.»

آنچه که مورد اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد است، حمایت اداره کل تشکل‌های دانشگاه آزاد از تشکل‌هایی با سبک و منش خاص سیاسی و واگذاری شاکله اتحادیه‌ها به آنها است.

درهمین راستا بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات بیان داشت که دانشگاه آزاد مجوز برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی را به تشکل‌ها یا جناح مخالف خود نمی‌دهد.

درکنار آن با وجود آنکه قدمیاری ادعای عضویت در رده‌های بالای بسیج را دارد، بسیج دانشجویی را متهم به کار حزبی در دانشگاه کرده و با قرار دادن دیگر تشکل‌های دانشجویی در برابر بسیج دانشجویی ادعا کرده است که فضای تشکل‌های دانشجویی در برابر بسیج دانشجویی ناعادلانه بوده است.

در همین راستا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات در واکنش به این سخنان قدمیاری اعلام کرد: «بسیج دانشجویی پایبندی خود را به قانون ثابت کرده و این دانشگاه آزاد است که باید جواب دهد تا چه میزان به قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل کرده است.»

البته قدمیاری مدعی است از سخنان وی سوءبرداشت شده است.

محمدودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی در همین رابطه می‌گوید: « بعضی افراد با گرایش‌های تند و خاص در برخی از بخش‌های دانشگاه آزاد هستند که فعالیت‌های جسته و گریخته‌ای علیه بسیج دانشجویی دارند.»

* هزینه برای جریان سیاسی خاص از جیب دانشجویان

علاوه ‌براین معاونت فرهنگی و اداره‌کل تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد با برگزاری چندین همایش نمایشی با افراد و سخنرانان گزینشی و اغلب تملق گویانه با هزینه‌های گزاف، بدنبال جمع کردن نیروهای همسو و هماهنگ هستند تا درکنار تضعیف اتحادیه‌های سابق دانشگاه، اتحادیه دانشجویی جدیدی با اهداف جدید ایجاد کنند.

در همین رابطه سید حسن خمینی عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد نیز می‌گوید: « فضای تملق و رئیس و مرئوسی در دانشگاه آزاد زیاد است.»

البته دراین بین آنچه که مهم است، صرف هزینه‌های گزاف برای برگزاری چنین همایش‌هایی و در کنارآن ساخت کلیپ‌هایی برای اداره کل تشکل‌ها است. درحالی که دانشگاه آزاد با شهریه دانشجویان اداره می‌شود و صرف چنین هزینه‌هایی از جیب دانشجویان برای ترویج جریان سیاسی خاص نمی‌تواند توجیهی داشته باشد.

درکنار این همه هزینه‌های سرسام‌آور ما شاهدیم معاونت فرهنگی و اداره کل تشکل‌های دانشگاه آزاد حمایتی از هیأت‌های مذهبی دانشگاه انجام نمی‌دهند.

مهدیان‌فر مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌ آزاد واحد تهران شمال در همین رابطه گفت: «هیچگونه حمایتی از هیأت‌های مذهبی صورت نمی‌گیرد، چه ازنظر دراختیار قراردادن سالن و مکان و چه از نظر پشتیبانی مالی. درواقع نظر دانشگاه آزاد در این حوزه نیست و نگاهش به حوز‌های مذهبی دور است».

آنچه که فعالیت یکسال و نیم معاونت فرهنگی و اداره کل تشکل‌های سیاسی اسلامی دانشگاه آزاد نشان داده است، تغییر خط مشی این دانشگاه به سود یک جریان سیاسی خاص آن هم با سوء استفاده از امکانات دانشگاه که متعلق به همه دانشجویان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هیچ ارگانی هم رویکرد انتخاباتی به نفع شما نگرفته دیگه
كجا مثلا؟
اگر منظرو شوراي نگهبان كه اون قانونا كارش نظارت بر انتخابات هست
نیروانا
این دانشگاه آزاد مسجدضرارشده وبایدهرچه سریع تر از صفحه روزگار کان لم یکن شود
خير ... تندروي ممنون. مديرت بايد درست شود
Iran, Islamic Republic of
تیترومقاله بسیارمسخره و مزخرفی بود و مثل همیشه سیاسی و توهین محض بود .
اينكه نتونستي دليل بياري و فقط توهين كردي خودش نشون ميده مقاله چه تاثيري داشته!
Iran, Islamic Republic of
بازهم حملات ناجوانمردانه و کثیف به بهترین دانشگاه ایران . دکترمیرزاده بهترین مدیرآکادمیک ایران است . دانشجودانشگاه آزاد رابه ورطه نابودی کشانده بود .
از قياست خنده آمد خلق را!
Iran, Islamic Republic of
جالب است که بسیج دانشجویی خود رابالاترازریاست محترم دانشگاه میداند .
حمید
مگر قراره توی این دانشگاه کار فرهنگی بشه .دانشگاهی که این خاندان خاص بر رویش چنبره زده اند قرار است چه کاری برای مردم انجام دهد .چه کسی میتواند تخلفاتش را برملا کند و پیگیری کنه لابد علی مطهری
مجیداعتمادی
دانشگاه آزاد به باشگاه سیاسی تبدیل شده است وتحت پوشش ایت الله هاشمی بسیاری ازقوانین را دور میزنند وخطوط قرمز رازیرپامبگذارند
کمی مستدل تر مطلب بگذارید
مثل از قول فردی نوشته اید که از هیت های مذهبی حمایت نمی کند، خوب با دلیل و مدرک بگوید در فلان تاریخ فلان نامه زده شده است و پاسخ کتبی را هم زمینه کنید!
ضميمه درسته نه زمينه!