جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴

حقی که از حضرت زهرا(س) نادیده گرفته شد

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 414384
برای خداوند در بین شما عهد و پیمانی است که آن را سابقاً به شما گفته اند و برای خداوند در میان شما یادگاری است که خداوند آن را خلیفه بر شما قرار داد. شما باید امینان خدا نسبت به خودتان و رسانندگانی از ناحیه خداوند به امت ها باشید. و آیا شما گمان می کنید که این مقام ها حق شما بود؟
حقی که از حضرت زهرا(س) نادیده گرفته شد
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز، در مطالب پیشین شرح مختصری از مضامین عالی نخستین فراز خطبه فدک ارائه گردید.حضرت زهرا(س) تا اینجا تاریخچه‌ای از خلقت، بیان و بعد فهرستی از اصول اعتقادات را از مبدأ تا معاد و نبوت پیامبر اکرم (ص) را بیان فرمودند. در ادامه خطبه مردم را نسبت به وظیفه شان پس از پیامبر(ص) متذکر میشوند.

رحلت رسول خدا(ص)

ثُمَّ قَبَضَهُ الله إلَیهِ قَبضَ رَأفَةٍ وَ اختِیارٍ وَ رَغبَةٍ وَ إیثارٍ، فَمُحَمَّدٌ مِن تَعَبِ هذِهِ الدّارِ فی راحة

سپس خداوند پیغمبر را قبض روح کرد و با قبض روحی که از روی رأفت و انتخاب بود او را به سوی خود برد. و پیامبر با رغبت و از خودگذشتگی قبض روح شد. پس پدرم از سختی ها و رنجهای این دنیا راحت شد.

قَد حُفَّ بِالمَلائکَةِ الابرارِ وَ رِضوانِ الرَّبِّ الغَفّارِ وَ مُجاوِرَةِ المَلِکِ الجَبّار

همانا گرداگرد آن حضرت را فرشتگان نیک سرشت احاطه کرده‌اند و آن حضرت مشمول رضایت پروردگار غفار و در قرب سلطان جبار است.

صَلّی الله عَلی أبی نَبِیَّهِ وَ أمِینِه عَلَی الوَحی وَ صَفِیِّهِ وَ خِیَرَتِهِ مِنَ الخَلقِ وَ رَضِیِّهِ وَالسَّلامُ عَلَیهُ وَ رَحمَةَ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ

درود خداوند بر پدرم که پیامبری الهی و امین خداوند در وحی و برگزیده و منتخب اوست. پیامبری که خدا او را از میان خلق برگزید. درود بر او و رحمت و برکات پروردگارش بر او باد.

تکلیف امت پس از پیغمبر

ثُمَّ التَفَتَت إلی المجلِسِ وَ قالَت: اَنتُم عِبادَاللهِ نَصبُ أَمرِهِ وَنَهیِهِ وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحیِهِ

پس حضرت رو کرد به کسانی که در مسجد نشسته بودند و آنها را مخاطب قرار داد و گفت: شما ای بندگان خدا، مورد امر و نهی خدا هستید. و شما حاملین دین خدا و وحی او هستید.(یعنی شما بودید که نزول قرآن و وحی و مصاحبت پیامبر اکم(ص) را درک کردید)

وَ اُمَناءُ اللهِ عَلی اَنفُسِکُم وَ بُلَغاؤُهُ إلی الاُمَمِ وَ زَعَمتُم حَقّاً لَکُم؟

شما باید امینان خدا نسبت به خودتان و رسانندگانی از ناحیه خداوند به امت ها باشید. و آیا شما گمان می کنید که این مقام ها حق شما بود؟

از اینجا حضرت شروع به اعتراض می کنند. اشاره به اینکه شما لایق این مقام یعنی امامت و خلافت نیستید و رعایت امانت الی نکردید و مسیر دین خدا را پس از رحلت پیغمبر منحرف ساختید.

یادآوری عهد و بقیه الهی

لِلهِ فیکُم عَهدٌ قَدَّمَهُ اِلَیکُم وَ بَقِیَّةٌ استَخلَفَها عَلَیکُم

برای خداوند در بین شما عهد و پیمانی است که آن را سابقاً به شما گفته اند و برای خداوند در میان شما یادگاری است که خداوند آن را خلیفه بر شما قرار داد.

کِتابُ اللهِ النّاطِقُ وَ القُرآنُ الصّادِقُ وَ النُّورُ السّاطِعُ وَ الضّیاءُ اللامِعُ

کتاب گویای خداوند که گویا به حکم الهی است؛ صادق است و در او هیچ باطلی راه ندارد.نورش چنان تلالو می کند که فراگیر است. آن روشنی دهنده و درخشنده‌ای که خود نورانی است و ظلمتها را از غیر خود میزداید.

بَیِّنَةٌ بَصائِرُهُ، مَنکَشِفَةٌ سَرائِرُهُ، مُتَجَلِّیَّةٌ ظَواهِرُهُ، مُغتَبِطَةٌ بِهِ أشیاعُهُ، قائدٌ إلَی الرِّضوَانِ اتّباعُهُ

حجت و برهانهایش آشکار است یعنی در آن یک پیچیدگی‌ای نیست. در آن اسرار نهفته است ولی سربسته نیست. پیروان آن مورد غبطه و حسرت امتهای دیگرند. پیروی کردن از آن انسان را به سوی رضوان(بالاترین درجات بهشت) رهبری می کند.

مُؤدٍّ إلی النَّجاةِ استِماعُهُ، وَ بِهِ تَنالُ حُجَجُ اللهِ المُنَوَّرَةِ وَ عَزائِمُهُ المُفَسَّرَةُ وَ مَحارِمُهُ المُحَذَّرَةُ وَ بَیِّناتُهُ الجالِیَةُ وَ بَراهِینُه الکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ المَندُوبَةُ وَ رُخَصُهُ المَوهوبَةُ وَ شَرائِعُهُ المَکتُوبَةُ

استماع آن سبب نجات است، و به واسطه آن آدمی به حجت های نورانی خدا دست پیدا می کند. به وسیله آن به واجبات تفسیر شده و محرمات منع شده و دلیلهای ظاهر و برهانهای کافی دست می یابید. و به مستحبات و مباحات و احکام نوشته شده آن دست می یابید.

آثار برخی از معارف و احکام

فَجَعَلَ اللهُ الایمانَ تَطهیراَ لَکُم مِنَ الشِّرکِ، وَ الصّلاةَ تَنزیهاً لَکُم عَنِ الکِبرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِي الرِّزْقِ،وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْييداً لِلدّينِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسيفاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِما مَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ وَ ذُلّاً لِاهلِ الکُفرِ وَ النِّفاقِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَي اسْتيجابِ الْاَجْرِ، وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَيْنِ وِقايَةً مِنَ السَّخَطِ

خداوند ایمان را قرار داد برای پاکی شما از شرک، و نماز شما را منزه می کند از کبر، و زکات را قرار داد تا نفس از آلودگی پاک شود و روزی وسعت یابد، و روزه را برای تثبیت اخلاص قرار داد، و حج را برای رفعت دین قرار داد، و عدالت را قرار داد برای اینکه دلها به هم وابسته و هماهنگ شود. و اطاعت ما اهل بیت را واجب کرد زیرا موجب نظم شریعت و ملت می شود، و امامت ما را محوری برای جلوگیری از تفرقه قرار داد. و جهاد را واجب قرار داد برای عزت اسلام و ذلت اهل کفر و نفاق، و بردباری را برای استحقاق پاداش قرار داد، و امر به معروف را برای مصلحت اجتماعی تعیین کرد و نیکی به پدر و مادر را واجب کرد برای مصونیت آدمی از غضب الهی

وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مِنْساةً فِي الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْريضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِيَةَ الْمَكائيلِ وَ الْمَوازينِ تَغْييراً لِلْبَخْسِ، وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ اِجتِناباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ايجاباً لِلْعِفَّةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْكَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِيَّةِ.

و صله رحم را قرار داد که موجب طولانی شدن عمر و وسیله ای برای تکثیر است، و قصاص را واجب کرد برای حفظ خونها، و وفای به نذر را قرار داد تا انسان خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد. و وفا در وزن کردن را برای اینکه حق دیگران ضایع نشود واجب کرد، و نهی از شراب را قرار داد تا شما را از پلیدیها باز دارد، و دوری از نسبت زشت دادن به دیگران را واجب کرد تا خود را در معرض لعنت الهی قرار ندهید. و ترک دزدی را واجب کرد تا عفیف و پاک بمانید. و خدا شرک را حرام کرد تا به ربوبیت او اخلاص پیدا کنید( گسستن از غیر پیوستن به ربّ را در پی دارد).

دعوت به تقوا و کسب معرفت

فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اَطيعُوا اللَّهَ فيما اَمَرَكُمْ بِهِ وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ اِنَّما يَخْشَي اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.

پس حریم حق را پاس بدارید آن طور که سزاوار است. و مراقب باشید که از دنیا مسلمان بروید و خدا را اطاعت کنید در آنچه به شما امر و نهی کرده است. همانا بندگان دانای خدا از خدا بیم دارند.

*خطبه فدک برگرفته از درسهای آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *