پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

انتقاد واشنگتن‌پست از مذاکره اوباما با ایران

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 409786
ستون‌نویس یک روزنامه آمریکایی ضمن انتقاد از مفاد یک توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ از دولت این کشور می‌خواهد به جای چنین توافقی فشارها را بر ایران افزایش دهد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، چارلز کارتامر، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست، ضمن حمله به توافق احتمالی هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ نوشت: "به ایران حق غنی‌سازی داده شده. این کشور می‌تواند چرخش هزاران سانتریفیوژ را ادامه داده و ساخت و ساز در رآکتور پلوتونیومی اراک نیز تداوم یابد."

کارتامر در ادامه به گزارش‌های هفته قبل رسانه‌های غربی درباره مفاد توافق احتمالی بین ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد: "بعد وضعیت بدتر شد: اخباری که روز دوشنبه درباره عناصر یک توافق منتشر شدند نشان دادند که اوباما درخواست ایرانی‌ها درباره اینکه هر نوع محدودیت بر برنامه‌اش مشمول محدودیت زمانی باشد را پذیرفت."

"با رفع تحریم‌ها و مشروع شدن توسعه هسته‌ای، ایران بار دیگر همانگونه که اوباما در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر پیشنهاد داده است به عنوان یک قدرت منطقه‌ای بسیار موفق وارد جامعه بین‌الملل خواهد شد. طی چند سال - احتمالا در حدود ۱۰ سال - رفتار خوب، ایران دیگر آزاد خواهد بود."

واشنگتن‌پست با اعلام اینکه چنین توافقی اقتصاد ایران را احیا خواهد کرد، معترض می‌شود که "در همین حین برنامه موشک‌های بالستیک ایران هیچ محدودیتی نخواهد داشت. این [برنامه] حتی بخشی از مذاکرات نیز نیست."

نویسنده در ادامه با طرح ادعاهای همیشگی درباره حمایت ایران از تروریسم و اینکه "توافق احتمالی اوباما بدترین گزینه ممکن است" که "نه تنها به ایران مسیری مشخص به یک بمب هسته‌ای می‌دهد بلکه تحریم‌ها را نیز برداشته، تمام فشارها را رفع کرده و مشروعیت بین‌المللی به بار می‌آورد" می‌گوید که گزینه سومی بجز این توافق و یا جنگ نیز وجود دارد: "اگر برنامه ایران را متوقف نمی‌کنید، اندوخته خود را نیز از دست ندهید. فشار و تحریم‌ها را ادامه داده و آنها را افزایش دهید. در هر حال، تحریم‌های قبلی بودند که ایران را به زانو درآورده و به پای میز مذاکره کشاندند. این امر پیش از سقوط قیمت نفت روی داده بود، رویدادی که می‌تواند تأثیر تحریم‌های فزاینده را به شدت افزایش دهد."

در ادامه پیشنهاد شده که پس از افزایش تحریم‌ها از ایران خواسته شود که غنی‌سازی را به صورت کامل برچیند یا تنها به کار با چند سانتریفیوژ محدود ادامه دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *