جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۲۱ میلیون قرص روانگردان برای کدام بازار بود؟

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب: 412683
یک روزنامه عربستانی امروز از توقیف بزرگ ترین محموله قاچاق مواد مخدر جهان در عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از العالم، روزنامه "الشرق" چاپ سعودی به توقیف بزرگترین محموله مواد مخدر روانگردان در عربستان اشاره و اعلام کرد در این عملیات ۲۱ میلیون قرص روانگردان "کپتاگون" کشف شده است.

این روزنامه به نقل از "محمد الغامدی" از مسوولان اداره مبارزه با مواد مخدر عربستان نوشت: بزرگ ترین محموله قاچاق مواد مخدر جهان در عربستان کشف و ضبط شده است.

وی افزود: مقام های سعودی به طور مداوم از کشف و ضبط محموله های مواد مخدر و مصادره میلیون ها قرص روانگردان در مناطق مختلف این کشور خبر می دهند.

درسال ۲۰۱۳ آماری منتشر شد که براساس آن ۳۰ درصد کشفیات مرتبط با قرص‌های روان‌گردان در عربستان صورت می‌گیرد.

دلایل و نشانه‌های بسیار و روشنی درباره رواج تجارت غیرقانونی قرص‌های روانگردان در عربستان سعودی وجود دارد، در حالی‌که آنچه که امروزه درباره این کشور به اذهان خطور می‌کند نفت، شیوخ و تبلیغات اخیر درباره حق رانندگی برای زنان است.

بر اساس آنچه که در گزارش سال ۲۰۱۳ میلادی مواد مخدر در جهان توسط دفتر امور مواد مخدر و جرم سازمان ملل منتشر شده آمده است، ۳۰ درصد از قرص‌های روان‌گردان توسط نیروهای مبارزه با مواد مخدر در جهان ضبط شده در عربستان سعودی بوده است، این درحالی است که در این کشور فقط یک درصد از جمعیت جهان زندگی می‌کنند.

این امر نشان دهنده فعالیت ضعیف پلیس عربستان از یک سو و بروز خطر رشد مصرف مواد مخدر در این کشور از سوی دیگر است.

اغلب قرص‌های روان گردان مورد استفاده در عربستان سعودی به طور معمول به شکل قرص‌های "کپتاگون" است که نام تجاری آنها"فینیثیلین" (Fenethylline) است و نوعی از محرک‌های مصنوعی است که به عنوان درمان اولیه کاهش هوشیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف کپتاگون که از سال ۱۹۸۶ میلادی ممنوع شده، طی دهه گذشته در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با استقبال و رواج بسیاری همراه شده است به طوری‌که در این منطقه یکی از ارزان‌ترین قرص‌های روانگردان و موثر شناخته و به ماده مخدر محبوب در بازار سیاه مبدل شده است.

بر حسب برآورد مسئولان سعودی مقدار قرص‌های توقیف شده تنها ۱۰ درصد از مجموع قرص‌هایی است که وارد عربستان سعودی می‌شود.

درسالهای اخیر گزارش های متعددی از استفاده گسترده تروریست های حاضر در سوریه و عراق از قرص روانگردان کپتاگون منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *