چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳
۶
هشدار مراجع تقلید و علما به ریاض درباره اعدام شیخ نمر؛

آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، بدانند جهان اسلام پاسخ آنان را خواهد داد

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 386287
اعلام حکم اعدام روحانی مجاهد عربستان، شیخ نمر باقر النمر واکنش های زیادی را از سوی مسئولان کشورمان و مراجع معظم تقلید به همراه داشته است.
آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، بدانند جهان اسلام پاسخ آنان را خواهد داد
سرویس سیاسی جهان نيوز: اعلام حکم اعدام روحانی مجاهد عربستان، شیخ نمر باقر النمر واکنش های زیادی را از سوی مسئولان کشورمان و مراجع معظم تقلید به همراه داشته است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم صدور حکم اعدام شیخ نمر از علمای مبارز و شیعه عربستان سعودی را محکوم کرد.

مرجع تقلید شیعیان با ظالمانه توصیف کردن صدور چنین حکمی، اظهار کرد: شیخ نمر جایی را بهم نزده بود و کاری انجام نداده بود که مستحق چنین حکمی باشد، ایشان سخنرانی‌های داغی را انجام داده بود که نشانه حریت ایشان بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه صدور چنین حکمی برای آیت الله شیخ نمر را ظالمانه خواند و تصریح کرد: متاسفانه شیعیان عربستان سعودی در فشار زیادی هستند و برای انجام مراسم دینی خود آزادی ندارند، حقوقشان تضییع می‌شود و از بسیاری از مشاغل محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بداند اگر دست به چنین کاری بزند نفرت و خشم تمام شیعیان و اهل سنت آزادیخواه بر ضدشان خواهد بود و هزینه بسیاری را می پردازند.

مرجع تقلید شیعیان از سیاست یک بام و دوهوا و متناقض آمریکا و مدعیان حقوق بشر انتقاد کرد و گفت: وقتی در کشور ما درباره فردی از فرقه ضاله کوچک‌ترین اقدامی انجام شود کنگره آمریکا تبلیغات عجیبی علیه ما به راه می‌اندازند؛ اما در کشور عربستان سعودی شیعیان از حقوق اولیه خود محروم هستند اما صدایی از آن‌ها در نمی‌آید.

آیت الله مکارم شیرازی با طرح این سؤال که چرا کنگره آمریکا در قبال این حکم ظالمانه و تضییع حقوق اولیه شیعیان در عربستان سعودی سکوت پیشه کرده و نفس نمی‌کشد، تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده دروغ بودن ادعای دمکراسی و حقوق بشر غرب است.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: من تکرار می‌کنم این کار آثار و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای عربستان سعودی دارد و گمان نمی‌کنم عقلای آن‌ها دست به چنین کاری بزنند.

توصیه آیت الله‌العظمی صافی گلپایگانی به وزیر امور خارجه

در همین خصوص آیت‌الله صافی از وزارت امور خارجه‌ ایران خواست تا نسبت به لغو حکم اعدام این روحانی عالی‌مقام، اقدامی سریع و مقتضی انجام دهد.

این مرجع تقلید در دیدار با نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: حکم اعدام این روحانی مبارز و مظلوم برای همه‌ی شیعیان و مسلمانان آزاده موجب تأثر و تأسف شدید است. روحانی که بدون هیچ گناهی از سوی حکام کشور عربستان محکوم به اشد مجازات شده است.

وی ادامه داد: آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در این باره اقدام فوری انجام دهد و تأثیر علمای اسلام و همچنین قاطبه‌ی مسلمانان را به آنان ابلاغ کرده و عواقب چنین حکم ظالمانه‌ای را به آنان گوشزد کنند.

هشدار آیت الله نوری همدانی به حکام عربستان

آیت‌الله نوری‌همدانی هم با هشدار به حکام عربستان گفت: برخی کشورها هنوز متوجه قدرت شیعیان نیستند و آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند، بدانند جهان اسلام پاسخ آنان را خواهد داد.

این مرجع تقلید، در دیدار با عضو ‏شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، اظهار کرد: بسیار خرسند هستیم که سیدحسن نصرالله و همرزمان ثابت قدمشان در حزب الله لبنان اسراییل و استکبارگران را به زانو درآورده‌اند.

وی افزود: وحدت، ضرورت امروز دنیای اسلام است، زیرا امروز استکبار جهانی به رهبری آمریکا ‏درصدد شیعه‌هراسی، اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی است و ما باید با این نقشه شوم مقابله کنیم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) آغاز و امروز با ‏رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تداوم یافته و به حدی مهم و تاثیرگذار شده است که کسی نمی‌تواند قدرت و نفوذ آن را انکار کند. موج بیداری اسلامی در کشورهای منطقه به خوبی این مسئله را نشان داد.

وی یادآورشد: برخی کشورها هنوز متوجه قدرت شیعیان نیستند و آنهایی که حکم اعدام شیخ نمر را صادر کردند باید بدانند که اگر این حکم اجرا شود، اعتراضات فراوانی را در کشورهای اسلامی در پی خواهد داشت و عربستان باید جهان اسلام را مقابل خود ببیند.

وی با بیان این‌که «دشمنان درصدد لوث کردن بیداری اسلامی و ایجاد انحراف ‏در انقلاب‌های مردمی منطقه هستند» خاطرنشان کرد: مشکل بزرگ استکبار جهانی، آمریکا و اسراییل‌ با ایران و شیعیان،‌ به دلیل اسلام انقلابی است که در جامعه شیعی وجود دارد.

نوری‌همدانی گفت: دشمنان باور نمی‌کردند که ایران اسلامی تا این حد پیشرفت کند، ولی امروز با این پیشرفت‌ها مواجه شده و مشاهده کردند که چگونه ایران اسلامی به پناهگاهی برای مسلمانان و مظلومان عالم تبدیل شده است؛ آنها با هدف مقابله با اسلام ناب و ایران گروه‌های تروریستی را علیه تشیع و اسلام ایجاد و بسیج کردند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید بدانیم که دشمنان به دنبال خنثی کردن انقلاب‌های مردمی و انحراف در بیداری ‏اسلامی هستند.

وی تصریح کرد: وظیفه‌ سنگینی بر عهده ماست و باید جلوی نقشه‌های ‏دشمنان را بگیریم. علمای اسلام در این مسیر بیشترین مسئولیت‌ها را دارند؛ اما باید بدانیم که نخستین شرط مقابله با استکبار، آمادگی برای شهادت است.

این مرجع تقلید یادآور شد: لازم ‏است علمای اسلامی جلسات مشورتی با یکدیگر داشته باشند و پیشاپیش ‏قیام‌های مردمی حضور یابند؛ اگر در تونس، بحرین و مصر هم ولی فقیهی مانند امام (ره) و رهبری ‏معظم انقلاب وجود داشت، کارشان به اینجا نمی‌کشید و مطمئنا همه مشکلات آنها به دلیل این است که رهبر و ولی فقیه ندارند.

اعدام شیخ نمر خشم مردم عربستان علیه آل سعود را بیشتر می‌کند

حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی، استاد برجسته حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام شیخ نمر از سوی آل سعود، گفت: مطمئن هستم اینگونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل سعود در منطقه و در میان مردم عربستان نتیجه ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اینگونه احکام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت .

متن این بیانیه به شرح ذیل است؛

بسمه تعالی

قال الله تعالی «و ما نقموا منهم الا أن یؤمنوا بالله العزیز الحمید »

خبر تأیید حکم اعدام روحانی بزرگوار آیت الله شیخ نمر النمر موجب تأسف شدید اینجانب گردید . گر چه شهادت در راه مبارزه با ظلم و طاغوت برای تمام علما و شیعیان حقیقی افتخار است اما تأسف اینجانب از آن باب است که حکومت آل سعود به جای تمسک به عدالت و رفتار حسن با شهروندان خود به اعمال خلاف مروت دست میزند .

اینجانب صدور این حکم را محکوم کرده و مطمئن هستم اینگونه رفتارها جز تضعیف موقعیت آل سعود در منطقه و در میان مردم عربستان نتیجه ای در بر نخواهد داشت و مردم عربستان با اینگونه احکام دست از مبارزه خود برنخواهد داشت.

حکم اعدام آیت الله نمر از سوی قاضیان جاهل صادر شد

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع شهر مقدس کربلا هم با صدور پیامی، صدور حکم اعدام علیه آیت الله شیخ نمر از علمای انقلابی عربستان سعودی را به شدت محکوم کرد.

در این پیام آمده است: حکم صادر شده از سوی قضات جاهل و ظالم علیه فقیه بزرگ آیت الله نمر باقر النمر بر اساس اتهام های بی پایه و اساس کاملا ظالمانه بود. این حکم پس از سلسله محاکمه های صوری فاقد اعتبار شرعی و قانونی صادر شد و از کمترین سطح محاکمه عادلانه به دور بود.

وی افزود: چنین احکامی سبب کشیدن شدن عربستان به سرنوشتی خونین بر اساس جنگ طایفه ای خونین رخ داده در کشورهای اسلامی می شود. این جنگ که بارها از سوی حکیمان امت تذکر داده شده بود، به توطئه ای خبیثانه از سوی صهیونیسم جهانی علیه وحدت و ثبات جوامعمان مبدل شده است.

آیت الله مدرسی از شیخ نمر به عنوان نماد نمادی بزرگ و مصلحی شجاع یاد کرد و اظهار داشت: اتهام زنی به چنین شخصیتی و صدور حکم علیه وی تجاوز به همه مبانی است که پیامبران به تبلیغ آنها پرداختند. این قاضیان جاهل آموزه های اسلامی در احترام به علم و فضیلت را ترک کرده و به مصالح کشور و همزیستی مسالمت آمیز مردم تعرض کردند.

این عالم عراقی تصریح کرد: قاضیان جاهل به این مصلح بزرگ بی احترامی کرده و اتهامات مختلفی به وی منتسب و سپس حکم ظالمانه ای علیه وی صادر کردند. گویی این قاضیان در جهان زندگی نمی کنند و نمی دانند چه سرنوشتی در انتظار ظالمان است.

وی در بخش انتهایی این پیام، تجاوز به مقدسات اسلامی و نمادهای دین از سوی هر گروه و جریانی را محکوم و ابراز امیدواری کرد که امت اسلامی با همه توان در برابر چنین احکام ظالمانه ای ایستادگی کند.

مدعیان حقوق بشر سری هم به دادگاه‌های عربستان بزنند

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، در خطبه‌های نماز جمعه  قم که با حضور گسترده مردم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با محکوم کردن صدور حکم اعدام آیت‌الله شیخ نمر از سوی دادگاه آل سعود گفت: به عقیده ما مردم و علمای جهان اسلام، علما، بزرگان و مراجع ما به شدت این حرکت عربستان را محکوم می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما صراحتا به مجامع بین المللی و طرفداران حقوق بشر که هر روز به بهانه‌ای مدعی رعایت نکردن حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می‌شوند می‌گوییم که سری نیز به عربستان بزنند و مسائل آنجا را رصد کنند؛ اگر درباره ایران اسلامی بهانه می‌گیرند در این جا باید رسما وارد شوند.

با اعدام شیخ نمر، عربستان به هم خواهد ریخت

آیت‌الله قرهی هم در واکنش به حکم اعدام شیخ نمر گفت: ااین موضوع برای ما دردناک است، امّا من بشارت می‌دهم که اگر این کار را انجام بدهند، به زودی عربستان به هم می‌ریزد.

اگر این مطلب به گوششان برسد، خوب است. حالا عیبی ندارد که به نفع خودشان است، بگذارید یک جا ما به نفع وهابیّت کار کنیم. ما بعضی وقت‌ها حرفی می‌زنیم و حتّی آن طرف آبی‌ها در خبرگزاری‌هایشان می‌نویسند. حالا این را هم به گوش این وهابیّت ملعون برسانند، خوب است. اگر دولت سعودی، عاقل باشد، این کار را نمی‌کند. این، برای ما درد است که ایشان به شهادت برسد، امّا به شما بشارت بدهم با کاری که آن‌ها انجام بدهند و ایشان را به شهادت برسانند، به زودی عربستان به هم می‌ریزد و این حال تغییر می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما همه شیخ النمر هستیم
هنرمندان و همه ملت باید وارد شوند
ایران حمایت می کند از این شیخ شیعه
Germany
این جهان اسلامی که شما میگی من هر چه جستجو کردم هیچ کجای این جهان اسلام خبری از این شیخ ندیدم...
خدا ایشان را برای جهان اسلام حفظ کند...
محسن
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد بدهیم اعدام نشود ...
Iran, Islamic Republic of
.. خواستم بگم اينقدر حرص نخورين ..........