جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
پرده‌برداری از اتفاقی عجیب درباره مساله حق پخش تلویزیونی

مدیران سرخابی خیانت کردند!

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب: 388951
صفایی فراهانی خواست مساله حق پخش را حل کند اما مدیران سرخابی خیانت کردند!مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال معتقد است محسن صفایی فراهانی در زمان مجلس ششم شورای اسلامی تلاش زیادی برای حل مساله حق پخش تلویزیونی داشت اما مدیران وقت پرسپولیس و استقلال خیانتی بزرگ کردند و این مشکل حل نشد!
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سیدکاظم اولیایی درباره شرایط حق پخش تلویزیونی در گذشته اظهار کرد: در آن مقطع زمانی بود که خیانت بزرگی صورت گرفت و مدیران عامل وقت پرسپولیس و استقلال نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت زده و عنوان کرده بودند حق پخش تلویزیونی مساله اصلی فوتبال نیست و مشکل فوتبال مملکت را حل نمی‌کند. آنها تلویحا شرایط موجود و رویکرد صداوسیما در آن زمان نسبت به حق پخش را تایید کرده و عنوان کرده بودند راهکار حل مشکلات این نیست. از آنجایی که آن زمان اخبار و سیاست‌گذاری‌های فوتبال هم بیش از الان تحت تاثیر موضع‌گیری‌های دو باشگاه آبی و قرمز بود، نهایتا مجمع هم پذیرفته بود اصلاحی انجام نشود.

** صفایی فراهانی خواست مساله حق‌پخش حل شود اما نگذاشتند

عضو اتحادیه فوتبال تصریح کرد: تلاش‌های محسن صفایی فراهانی در آن مقطع بی‌نتیجه ماند و الان هم اسناد و مدارک آن اتفاقات و نامه‌هایی که مدیران وقت پرسپولیس و استقلال برای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشتند، موجود است. این اتفاق یک برگه سیاهی در تاریخ این دو باشگاه بود. فوتبال حرفه‌ای ابزار حرفه‌ای می‌خواهد و حق پخش تلویزیونی مهمترین ابزار و منبع درآمدی آن است که اگر همان زمان قانون‌مند می‌شد، وضعیت الان را نداشتیم! پیرو تداوم وضعیت اشتباه قبلی کم‌کم سایر منابع درآمدی منطقی فوتبال هم احصا نشد؛ وابستگی به منابع دولتی، پای مدیران وابسته دولتی را هم به فوتبال باز کرد. در نتیجه تصمیم‌های سلیقه‌ای و اشتباه آنها، شرایطی ایجاد شد تا از فوتبال که در دنیا یک مقوله شادی‌آفرین تلقی می‌شود و پول‌ساز مطرح است، به مثابه زالو یاد می‌کردند که منابع بیت‌المال را می‌خورد و پیشرفت هم نمی‌کند!

** صداوسیما خلاف اصل اقتصاد مقاومتی سفارش شده، حرکت می‌کند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای حل مساله حق پخش تلویزیونی دو راه حل بیشتر وجود ندارد، به ایسنا گفت: یا باید فوتبال دولتی اداره شود که الان جهان‌ سوم‌ترین کشورها هم آن را نمی‌پذیرند و آن را برگشت به قرن ۱۹ می‌دانند یا اینکه به صورت منطقی و جدی زیرساخت‌های فوتبال و کانال‌های درآمدزایی آن را رسمی کرده تا مقدمه جدی برای خصوصی‌سازی هم باشد. بخش خصوصی تا پیش از حل این مشکل ورود نمی‌کند و اگر هم بکند موفق نمی‌شود. صداوسیما با انحصاری کردن موضوع پخش تلویزیونی به مردم و فوتبال این مملکت ظلم می‌کند. اتفاقا آنها خلاف نظر مقام معظم رهبری که بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند هم عمل می‌کنند؛ آنها در شرایط موجود اقدام به پرداخت پول‌های هنگفت برای خرید پخش تلویزیونی مسابقات اروپایی از جمله لیگ انگلستان می‌کنند و حق واقعی فوتبال داخلی ایران را نمی‌دهند! این یعنی صداوسیما در وضعیت اقتصادی کنونی ایران، کالای خارجی را با بهای گزاف به کالای داخلی ترجیح داده‌ است و این خلاف اصل اقتصادی مقاومتی سفارش شده، است!

** استدلال صداوسیما برای حق پخش غلط است

این کارشناس فوتبال با اشتباه خواندن استدلال صداوسیما برای پرداخت نکردن حق پخش تلویزیونی، خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری صداوسیما برای حق پخش غلط است. ضمن اینکه این حرف که باشگاه‌ها از منابع دولتی استفاده می‌کنند و صداوسیما هم دولتی است، بنابراین فوتبالی‌ها از دو منبع صاحب اعتبار مالی می‌شوند اساسا به خطا رفته است. این همه سازمان و نهاد دولتی در کشور وجود دارند که از برق، بنزین و ... که دهنده آن دولت است استفاده می‌کنند اما در مقابل مانند سایر اقشار مردم، پولش را می‌پردازند. آقایان در صداوسیما حداقل هزینه‌ای در حد هزینه ساخت سریال‌هایشان یا خرید سریال‌ها و فیلم‌های خارجی‌شان هم نمی‌خواهند برای فوتبال خرج کنند در حالی که فوتبال جذابیت و مخاطب بیشتری نسبت به این سریال‌ها در میان مخاطبان دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *