سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۸
۱۲

استات‌اویل چگونه به طرف ایرانی رشوه می‌داد؟/ ماجرای هورتون

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 375658
در پیگیری‌های ماجرای استات‌اویل و رشوه هنگفتی که این شرکت نروژی برای حضور در بازار نفت و گاز ایران پرداخت کرد، یک حلقه واسط وجود دارد که شفاف‌سازی درباره این حلقه واسط می‌تواند واقعیت‌های بزرگی را درباره این ماجرا آشکار کند. این حلقه واسط شرکت «هورتون» است.
استات‌اویل چگونه به طرف ایرانی رشوه می‌داد؟/ ماجرای هورتون
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز،‌ این شرکت در جزایر انگلیسی Turks and Caicos در آتلانتیک شمالی ثبت شده است. تاریخ ثبت شرکت هورتون ۵ فوریه ۲۰۰۲ است و فردی که شرکت به نام او ثبت شده، عباس یزدان‌پناه‌یزدی، دلال معروف نفتی است که از قضا در پرونده کرسنت نیز نام وی به میان کشیده شده و اعترافاتی درباره دریافت رشوه از شرکت کرسنت نیز داشته است.

اما نقش هورتون در ماجرای استات‌اویل چیست؟ به عبارتی عباس یزدان‌پناه چه نقشی در انعقاد قرارداد استات‌اویل داشته است؟ براساس اطلاعات به دست آمده، هورتون، ۱۲ ژوئن ۲۰۰۲ یعنی ۷ ماه پس از ثبت شرکت، قراردادی با شرکت بزرگ نفتی استات‌اویل منعقد می‌کند. ریچارد هابارد، رئیس وقت هیات مدیره استات‌اویل درباره دلیل انعقاد این قرارداد اینگونه گفته است: همان‌طور که مطلع هستید از اوایل سال ۲۰۰۱ مطالعات و مذاکرات خود را با ایرانی‌ها آغاز کردیم.

پس از آشنا شدن به قواعد بازی در بازار نفت و پروژه‌های نفت و گاز ایران، به‌دنبال فرصتی برای ملاقات با پسر جوانی با نام «جونیور» بودم و سرانجام این فرصت در محل شرکت‌مان به من دست داد. جونیور به من گفت برای موفقیت کار باید حق کمیسیونی از طریق هورتون و «ع-ی»[عباس یزدان‌پناه] به وی پرداخت شود. البته او پیشنهادهایی را هم برای انتقال پول از طریق خیریه‌هایی که در ایران بنیاد نامیده می‌شوند، ارائه کرد. من بیشتر آنها را رد کردم تا اینکه بر سر یکی از آنها به توافق رسیدیم. حتما اطلاع دارید که یک قرارداد صوری مشاوره‌ای با هورتون منعقد کردیم که براساس آن قرار شد ظرف ۱۱ سال، مبلغ ۱۵ میلیون دلار به هورتون پرداخت شود. براساس این اظهارات هابارد، در واقع هورتون یک مجرای صوری برای پرداخت رشوه به جونیور بوده که شرایط را برای حضور استات‌اویل در بازار نفت و گاز ایران فراهم کرده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، استات‌اویل در تاریخ ۲۷ژوئن ۲۰۰۲، دویست هزار دلار و در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۰۳ ، پنج میلیون دلار پرداخت می‌کند و طرفین توافق می‌کنند استات‌اویل سالانه مبلغ یک‌میلیون دلار بپردازد. اما این مبالغ پرداختی به جای شرکت هورتون، در ۲ مرحله به یک شرکت ثبت شده در British virgin به نام شرکت Dillinger پرداخت شد. این شرکت هم به نام عباس یزدان‌پناه ثبت شده است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد در۲۷ ژوئن ۲۰۰۲ مبلغ ۲۰۰ هزار دلار از استات‌اویل به حساب این شرکت پوششی پرداخت شده است. این حساب ۱۸ فوریه ۱۹۹۸ در بانک کردیت سوییس باز شده است. دیگر اطلاعات به دست آمده نیز نشان می‌دهد شرکتDillinger ۱۹ژانویه ۱۹۹۸ توسط یزدان‌پناه و «م- ه» باز شده است.

این شرکت ۸ سال بعد یعنی ۲۲ سپتامبر ۲۰۰۶ منحل شده است. پرداخت ۵ میلیون دلاری که در تاریخ ۲۳ ژانویه ۲۰۰۳ صورت گرفته نیز به حساب Dillinger ریخته شده است اما براساس توافق طرفین مقرر شده بود تا ۱۰ سال بعد سالانه مبلغ یک‌میلیون دلار از سوی استات‌اویل به شرکت وابسته به یزدان‌پناه پرداخت شود. با این حال این مبلغ ۱۰ میلیون دلار هرگز پرداخت نشد چراکه ماجرای انتقال غیرقانونی این مبالغ هنگفت، در نروژ کشف شد و دیگر امکان رد و بدل شدن پول وجود نداشت. در کنار اعترافات ریچارد هابارد، باریهام (Baryham) مدیرمالی استات‌اویل هم در ۹دسامبر ۲۰۰۳ به انتقال این وجوه به حساب شرکت Dillinger اعتراف کرد.

آنچه باید فاش شود

موضوع کشف فساد پرداخت رشوه از سوی استات‌اویل به جونیور، همان فرد بانفوذ ایرانی، توانست سند محکمی برای رد و بدل شدن رشوه در قرارداد استات‌اویل باشد. در این میان آنچه باید فاش شود، نام جونیور است. براساس گزاره‌های مشهود، جونیور در ازای فراهم کردن حضور استات‌اویل در صنعت نفت و گاز ایران، خواستار انتقال مبالغی به شرکت‌های وابسته به عباس یزدان‌پناه شده است.

این مبالغ رشوه در قبال مشاوره‌های تبلیغاتی پرداخت می‌شد. اکنون زمان آن است که پرده از چهره جونیور برداشته شود. این البته کار چندان دشواری نیست. استات‌اویل به خاطر پرداخت رشوه، در نروژ و حتی آمریکا جریمه شده است. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد در ایران عده‌ای رشوه دریافت کرده‌اند. ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رشوه دریافت شده است.


چه کسی این مبلغ هنگفت را دریافت کرده است؟

نکته مهم دیگر نقش یزدان‌پناه است. عباس یزدان‌پناه در فساد کرسنت نیز به عنوان دلال قرارداد نقش‌آفرینی کرده است. حتی برخی رسانه‌ها از اعتراف یزدان‌پناه به دریافت رشوه از ناحیه شرکت اماراتی کرسنت خبر داده‌اند. آنچه مشخص است اینکه یزدان‌پناه تنها یک دلال بوده است و طرفین اصلی معامله افراد دیگری بوده‌اند. آشکار شدن وجوه تاریک استات‌اویل، می‌تواند واقعیاتی درباره پرونده‌هایی مانند کرسنت را هم آشکار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


hosein
استات اویل و کرسنت و .... همش روی هم به اندازه ۸۰۰ میلیارد دلار پول بی زبون مملکت در ۸ سال گذشته نمیشه.کاش جهان نیوز کمی پیگیر این پول میبود
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
اولا چطور چرتکه انداختی که به این عدد عجیب وغریب رسیدی! ثانیا در هیچ کجای دنیا مجازات ارتکاب این جرایم با خطا در تصمیم گیری، اعمال تحریم ها و کمک آقازاده ها به غربی ها برای تنگتر شدن حلقه محاصره و تحریم وفشار اقتصادی بیشتر به مردم خود وملت خود، برابر نیست حتی در مقررات و قوانین نا نوشته بین انسانهای اولیه! ثالثا در تمام قوانین داخلی کشورها خیانت بالاترین و اشد مجازات را برای مرتکب آن به همراه دارد!
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
ای سیاسی کار تابلو!
Iran, Islamic Republic of
800 میلیارد که شما می فرمایید هیچ خرجی نشده است یعنی این همه خانه و جاده و صنایع هسته ای و پیشرفت های موشکی و نظامی وفضایی بدون پول انجامن شده است؟؟ یعنی افزایش تولید بنزین پالایشگاه های کشور و تولیدبنزین پاکی که الان دولت فعلی پز آن را می دهد همین جوری و بدون صرف پول انجام شده است؟؟ واقعا این بی انصافی که دروغی که دایم مطرح می شودکانه هیچ کاری در کشور انجام نشده است تا کجا می خواهد استمرار پیدا کند؟؟
اون پول صرف کارهای عمرانی نیمه تمام دولتهایی شد که تو ازشون طرفداری میکنی.فعلا ۶۵۰ میلیون یورو رو تو سه ماه دریاب تا بعد
hosein
آقا اصلا کرسنت،استات اویل،فساد خاوری،۳۰۰۰ میلیارد،بیمه ایران و .....همش گردن دولت روحانی!!
شما بیا بگو ۸۰۰ میلیارد دلار کجاست؟!!!
Finland
شکم آقازاده !!!
یارشهدا
عزیز دلم برادر. مجرم مجرمه، داغ نکن .تا خرخره خوردن باید کور بشن و به ملت جواب بدهند.انشاءالله که به سختترین مجازات دنیوی و اخروی گرفتار بشند
مودی
Iran, Islamic Republic of
جناب حسین آقا این موضوع 800 میلیارد دلار هم مانند موضوع 3000 بورسیه ای است که این روزها نشریات خاصی مرتبا میگویند... خب این 800 میلیارد دلار پول چه شد خوردند بردند ..؟!!! میدانید با گفتن این رفم سر سام آور و اینکه انگار این مبلغ را بردند و خوردند به چه تعداد مردم این مملکت اتهام میزنید؟!!!
کسی نمیگوید تمام این 800 میلیارد سنت به سنت درست و دقیق خرج شده است همچنانگه در دولتهای قبل آن در دوره سازندگی و اصلاحات هم پرت هزینه بوده و کمتر نبوده است اما هزاران پروژه ای که در هشت سال گذشته در سرتاسر مملکت احداث شد از کدام پول بوده است ؟ میلیونها واحد مسکونی به نام مسکن مهر (با تمام ایراداتی که سعی در بزرگ نمایی آنها هم شد ) که یا به اتمام رسید و یا اکنون در حال تکمیل است پولش از کجا آمد؟!!! پیشرفت های شگفت انگیز در صنعت صلح آمیز هسته ای ایران و همچنین صنایع موشکی و هوافضا و رشد بی سابقه علمی ایران در هشت سال گذشته و .... خب اینها همه پول میخواستند .میشود بفرمایید پول این ها از کجا تامین شده است ؟!!! چرا با این کلی گوییهای مبهم و شبهه ناک به صدهاهزار انسانی که به عنوان مسئول و کارشناس و پیمانکار و کارمند و .... در این هشت سال کار کردند صرفا به خاطر بغضی که با یک جناح و حتی یک شخص به نام احمدی نژآد دارید تهمت میزنید؟!!
شبیه این قضیه در ماجرای بورسیه در دوره دولت قبلی هم دارد تکرار میشود.... خود وزارت علوم هم بعد از اشتباه اولیه ای که انجام داد و باعث شد تعداد بسیار زیادی که مراحل بورسیه را به طور قانونی طی کرده بودند معترض و ناراحت شوند اعلام کرد که از شلوغ کاری های رسانه ها در این زمینه متاسف است .... حال یک عده راه افتاده اند و مانند اسم رمز تنش و شلوغ کردن از این اعداد و ارقام کلی استفاده کرده و اذهان عمومی را به هم میریزند ...
زندگی همه در این دنیا به زودی تمام میشود و همه مان باید پاسخگوی اعمال و رفتارو گفتارمان باشیم
میدانید بدبخت ترین آدم ها در سرای قیامت چه کسانی هستند ؟!!! کسانی که به خاطر دنیای دیگران آخرت خودشان را خراب کرده اند... به عبارت بهتر همان خسرالدنیاو الاخره
برادر عزیز چرا من و شما با تکرار حرفهای شبهه ناک سیاسی که جناح ها برای حذف یا تضعیف هم میگویند و عموما هم ناراستی در آن وجود دارد بدون هیچ نفع شخصی برای خودمان آخرتمان را برای نفع یک جناح سیاسی خراب کنیم ؟!!!!
منتقم
چه ربطی داره؟
800 میلیارد درامد نفتی دولت قبل باعث میشه مهدی هاشمی تبرئه بشه؟؟؟
تارینه
یه رقمی رو گفتی که شاخ از ستون فقراتم زد بیرون!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
2014 منهای 2002 مساوی 12 سال !! چرا در این 12 سال دادگاه این مورد برگزار نشد؟