جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

افزایش ۷ درصدی هزینه‌ کشاورزان با حذف یارانه سوخت

جمعه ۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 425058
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور گفت: حذف یارانه سوخت بخش کشاورزی هزینه‌های تمام شده تولیدات این بخش را حداقل بین ۶ تا ۷ درصد افزایش می‌دهد.
به گزارش جهان، مسعود اسدی در گفتگو با مهر با اشاره به حذف یارانه سوخت بخش کشاورزی و افزایش ۲۰ درصدی قیمت سوخت در این بخش، اظهار داشت: این اقدام در راستای سلسله اقداماتی است که از چند سال گذشته در زمینه کاهش حمایت از کشاورزان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت بخش کشاورزی با پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی به ۲۰ درصد رسیده و قرار بوده بالاتر از این میزان باشد، عنوان کرد: باید از مسئولان دولتی سئوال کرد مسیر حذف حمایت از کشاورزان و رها کردن آنان در میان مشکلات تا کجا ادامه دارد.

اسدی، این‌گونه اقدامات را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزانی که امروزه با سختی و شاید هم از سر ناچاری به تولید مشغول هستند، با ادامه روند فعلی توان تولید کردن را از دست می دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش ۲۰ درصدی قیمت سوخت بخش کشاورزی چه تاثیری بر قیمت تمام شده تولید محصولات این بخش دارد، توضیح داد: اگر این سئوال از یک کارشناس دولتی پرسیده شود، او میزان افزایش هزینه ها را بین ۲ تا ۳ درصد اعلام خواهد کرد، این در حالی است که افزایش هزینه‌های کشاورزان قطعا بیش از این میزان است.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی کشور با بیان اینکه به‌خاطر بعد مسافتی که کشاورزان و روستاییان از مراکز شهرها دارند، هیچ قشری به اندازه آنها از افزایش قیمت سوخت متاثر نمی شود، گفت: از سوی دیگر، هزینه های اقلام مورد نیاز برای تولید و همچنین برای زندگی کشاورزان و روستاییان به شدت افزایش پیدا می کند. بنابراین به اعتقاد ما حداقل ۶ تا ۷ درصد بر میزان هزینه های تولید کشاورزی افزوده می‌شود، ضمن اینکه هزینه های عمومی زندگی کشاورزان و روستاییان کشور نیز حدود ۲۰ درصد بالا می رود.

اسدی با تاکید بر اینکه در این میان بیش از همه خود دولت متضرر خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه بخش‌های اقتصاد کشور با مشکل مواجه و کشاورزان با هر سختی به تولید مشغول هستند، این اقدام، اقدامی مناسب نیست و در شرایط فعلی حذف یارانه های بخش کشاورزی اقدامی ناصحیح است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *