جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

نقش بی‌بی‌سی در وارونه‌نمایی مذاکرات

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 430953
بررسی محورهای تبلیغاتی این رسانه معاند جمهوری اسلامی نشان می دهد که مطابق آنچه دستور می گیرند در تلاش اند تا به هر شکل مانع رسیدن جمهوری اسلامی ایران به اهدافش از مذاکرات هسته ای شوند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، نقش پیاده نظام رسانه ای غرب در ایران هراسی و نشان دادن چهره ای نامطلوب از جمهوری اسلامی ایران تقریبا بر همگان روشن است. این نقش ویژه اما در جریان مذاکرات اخیر هسته ای در وین به شکلی بارزتر نمایان شده است. در این میان شاید بی بی سی فارسی را بتوان فعال تر دانست. بررسی محورهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی این رسانه معاند جمهوری اسلامی به روشنی نشان می دهد که این رسانه ها مطابق آنچه دستور می گیرند در تلاش اند تا به هر شکل ممکن از رسیدن جمهوری اسلامی ایران به اهدافش از مذاکرات هسته ای ممانعت کنند.

در این باره باید اشاره کرد که گزارش های تلویزیون بی بی سی فارسی درباره وضعیت سایت نطنز، پیوستن وزیران خارجه قدرت های اروپایی به مذاکرات هسته ای وین و مکانیسم لغو تحریم‌ها علیه ایران مهمترین سوژه های تبلیغی بنگاه رسانه ای دولت بریتانیا در زمینه هسته ای بوده اند. موارد زیر در این باره بیشتر توضیح می دهد:

- القای بی اعتمادی به ایران: در حالی که جمهوری اسلامی ایران از نظر حقوقی تمام موازین قانونی هسته ای را تاکنون اعمال نموده و فعالیت های هسته ای اش مطابق معاهده منع گسترش بوده است اما بی بی سی فارسی اصرار ویژه ای دارد که همچنان انجام این تعهدات را غیر قابل اتکا دانسته و ایران را غیر قابل اعتماد نشان دهد. بر این اساس، طرح این گزاره که «هرچند سه سایت فردو، نطنز و راکتور تحقیقاتی اراک هیچ کدام معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض نکرده و آمریکا هم این را قبول کرده اما اعتماد کافی به آینده فعالیت های هسته ای ایران ایجاد نشده است» در همین راستا ارزیابی می شود.

- تکرار کلیدواژه «جنگ سرد» و تاکید بر «آینده ای نامطمئن» : در این باره همواره تاکید می شود که تهدیدهای جنگ سرد تمام نشده است و برنامه هسته‌ای ایران چالش بزرگی برای امنیت جهان و شاید بزرگترین چالش باشد. در ادامه این گزاره البته تاکید می شود که بنابراین در مقایسه با خطراتی که ایران هسته ای در «دهه های بعد» خواهد داشت حمله به ایران بدترین گزینه نیست! دراین جا اتاق فکرها هم البته به کمک رسانه می آیند، آنجا که به نقل از «جوزف سیرینسیونه» رئیس بنیاد امنیت جهانی پلاشر موضوع هسته ای ایران تا حد یک رقیب جنگ سرد برای آمریکا، بزرگنمایی می شود.

- فراوانی بکارگیری واژه «پنهانکاری» در مورد ایران: در حالی که ایران طی طول مذاکرات تماما در راستای شفاف سازی حرکت کرده و در عین حال با تمام توان در پی احقاق حقوق مسلم بوده است، فراوانی بکارگیری واژه پنهان کاری از سوی بی بی سی فارسی خباثت دیگری است که این رسانه معاند مامور انجام آن است. بی بی سی فارسی با بهره گیری از بدیهیاتی چون سیستم های حفاظتی سایت های هسته ای کشورمان اینگونه القا می کند که «تاسیسات غنی سازی نطنز نوعی کابوس برای غرب است چون تاسیساتی بسیار حفاظت شده در چندین حصار امنیتی بوده که مجاور «خاکریزی طولانی» ایجاد شده است تا این تاسیسات را از چشمها پنهان کند»!

- بازی مکرر با مفهوم «امنیت جهانی» : پیوستن وزیران خارجه قدرت های اروپایی به مذاکرات هسته ای ایران در وین نیز بهانه ای برای طرح مفاهیم و گزاره های تبلیغی را علیه کشورمان از سوی این رسانه غربی فراهم نموده است. بی بی سی در این مدت به دفعات اینگونه القا کرده است که مهمترین مسئله در موضوع هسته ای ایران، مسئله امنیت جهانی و تهدید سلاح اتمی است و به همین دلیل است که کشورهای بزرگ در سطح وزرای خارجه به مذاکرات پیوسته اند.

- تاکید بر واژه «تصمیم سیاسی» در مورد ایران: بی بی سی فارسی طی روزهای اخیر بارها حل «مسائل باقی مانده» را منوط به «تصمیم سیاسی» ایران عنوان کرده در حالی که تقریبا بر آگاهان سیاسی عرصه مذاکرات روشن است که بیش از هر چیز سردرگمی و اختلاف نظر تروئیکای اروپایی و آمریکاست که ترمز اصلی روند مذاکرات شده است.

بر این اساس به نظر می رسد که بی بی سی فارسی تاکنون نقش خود را در وارونه نمایی حقایق مذاکرات به خوبی ایفا کرده و بیشترین تاثیر را در مقصرنمایی ایران داشته است، موضوعی که این روزها در دستور کار اصلی اتاق فکرهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما فرافکنی می کنید
شما هستید که مسائل را وارونه جلوه می دهید