جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۰
۱۵
لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا محو شدند؟

از لژیونرهای طلایی تا لژیونرهای عربی!

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب: 424851
علی کریمی ، وحید هاشمیان و علی دایی در بایرن مونیخ توپ می زدند ، خداداد عزیزی در کلن درخشش داشت ، مهدوی کیا در هامبورگ ، کریم باقری در آرمینیا بیلفیلد ، میناوند در اشتروم گراتس ، رحمان رضایی و علی سامره در پروجا و..
از لژیونرهای طلایی تا لژیونرهای عربی!
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا : یادش بخیر زمانی آنقدر لژیونر تواتمند در لیگ های معتبر اروپایی داشتیم که از داشتن آن همه لژیونر به خود می بالیدیم ، علی کریمی ، وحید هاشمیان و علی دایی در بایرن مونیخ توپ می زدند ، خداداد عزیزی در کلن درخشش داشت ، مهدوی کیا در هامبورگ ، کریم باقری در آرمینیا بیلفیلد ، میناوند در اشتروم گراتس ، رحمان رضایی و علی سامره در پروجای ایتالیا ، نکونام و شجاعی در اوساسونا و فریدون زندی و چند بازیکن طراز اول دیگر با درخشش در اروپا برای کشورمان افتخار آفرینی می کردند ولی اکنون باید شاهد بازی برترین بازیکنانمان در لیگ قطر باشیم!؟

پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خیلی ها پیش بینی می کردند که با درخشش ملی پوشان دوباره دروازه های فوتبال اروپا برای ایرانی ها گشوده می شود ولی نتایج ضعیف ایران در جام جهانی موجب شد که این رویا تحقق نیابد ، همه انتظار حضور ملی پوشان کشورمان را در تیم های اروپایی داشتند، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه شاهد کوچ شماری از لژیونرهای حاضر در اروپا به تیم های عربی حوزه خلیج فارس بودیم که به شدت موجب افت کیفیت فنی این بازیکنان شد.

مرحوم بیوک جدیکار اسطوره استقلال و تیم ملی همچنین اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران

البته در میان لژیونرها بدون شک علیرضا جهانبخش موفق ترین لژیونر فصل گذشته ایران بود، بازیکن ۲۱ ساله تیم ملی فوتبال ایران که خیلی زود خود را به سطح اول فوتبال کشور معرفی کرد، فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ را در نایمخن هلند به بهترین نحو ممکن سپری کرده و با اختلافی فاحش نسبت به سایر بازیکنان، عنوان لژیونر سال فوتبال ایران را به خود اختصاص داد. جهانبخش با بازی های درخشانی که در این فصل برای تیمش انجام داد، سهم بسزایی در صعود نایمخن به لیگ دسته اول هلند داشت. این بازیکن جوان اهل جیرنده گیلان به واسطه بازی های خوبی که در این فصل برای نایمخن انجام داد به عنوان بهترین بازیکن لیگ دسته دو فوتبال هلند نیز انتخاب شد تا فصل رویایی خود را با این عنوان تکمیل کند.

هر چند شاید اشکان دژاگه می‌توانست به عنوان تنها نماینده موفق فوتبال ایران در یکی از‌چهار لیگ برتر اروپا به کارش ادامه دهد اما در تصمیمی عجیب و به ‌رغم داشتن پیشنهاد از تیم‌های اروپایی، احتمالا بخاطر پیشنهاد مالی بهتر راهی لیگ ستارگان قطر شد تا بسیاری از هوادارانش را ناامید کند. دژاگه با تیم العربی در رتبه هشتم لیگ قطر قرار گرفت. دژاگه که در لیگ برتر پنج بار برای فولام گلزنی کرده بود، حالا در لیگ نه چندان معتبر قطر هم با پنج گل زده فصل را به اتمام رساند!

بدون‌ تردید برای همه ایرانی‌ها صعود به جام‌جهانی‌ ‌۹۸ فرانسه، یک خاطره فراموش‌نشدنی است‌. صرف‌نظر از بازی تاریخی ملبورن و صعود تراژیک به جام‌جهانی‌ ۹۸، حضور در فرانسه نقطه اوج فوتبال ایران بود. ایران در جام‌جهانی‌‌ فرانسه بهترین تیم آسیایی لقب گرفت و نمایش خوب فوتبالیست‌های ایرانی و برتری مقابل تیم ملی آمریکا، فرصت خوبی بود تا راه حضور آنان در لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا باز شود.

هنوز خیلی از ما بازی‌های درخشان مهدوی‌کیا، دایی، هاشمیان، کریم باقری، خداداد عزیزی و رحمان رضایی در سطح اول فوتبال اروپا را به یاد داریم. ولی پس از آن چند سالی است که نسل طلایی فوتبال ایران جای خود را به نسل جدید داده و متاسفانه نسل جدید در تکرار موفقیت‌های بین‌المللی موفق نبوده است.

یکی دیگر از بازیکنان موفق ایرانی سردار آزمون دیگر لژیونر جوان فوتبال کشورمان بود که در جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ عملکرد فوق العاده ای داشت، فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ را با روبین کازان آغاز کرد اما در میانه های راه این تیم را ترک و راهی روستوف شد. پیشنهادات اغوا کننده از تیم های سرشناس فوتبال اروپا سردار آزمون را در یک شرایط خاص در میان بازیکنان فوتبال ایران قرار داده است و بدون شک فصل جاری ارضا کننده انگیزه سرشار این بازیکن نبود و باید منتظر فصل آینده و انتخاب بعدی آزمون بمانیم.

به طور کلی با سطح فوتبالی که از سردار آزمون سراغ داریم این فصل به هیچ عنوان فصل موفقی برای مهاجم ۲۰ ساله گنبدی به حساب نمی آید. گل زیبای این جوان آینده دار به قطر هر گز فراموش نمی شود .

البته حضور موفق سعید عزت‌اللهی در تیم جوانان آتلتیکومادرید و دعوت به حضور در تیم اصلی، اتفاق ویژه برای بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا بود.

به هر روی امیدواریم دوباره با درخشش فوتبالیستهای کشورمان شاهد حضور آنها در لیگهای معتبر جهان باشیم . در حال حاضر جهانبخش و آزمون این پتانسیل را دارا می باشند و ظاهرا پیشنهادات خوبی هم دارند ، پس منتظر حضور آنان و سایرین در تیمهای معتبر می مانیم تا با درخشش آنان خاطرات زیبای دوران دایی، مهدوی کیا و امثالهم برایمان تداعی شود .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عدالت
آخه اون موقع 98 فرانسه کفاشیان و تاج و عزیز محمدی همه کاره فوتبال نبودن...به همین خاطر فوتبالمون اعتبار داشت الان...تبانی و ...دلالی...به همین خاطر الان تو آسیا و جهان حرفی برای گفتن نداریم..
تا موقعی که مسول تربیت بدنی دکتر فایقی بود ورزش ما سری تو سرا داشت. یاشاسین فایقی...
محمود
واقعا یادش بخیر چقدر کنار تلویزیون می نشستیم تا بازی بزرگان فوتبال رو ببینیم ..گل دایی به میلان و چلسی ..درخشش مهدوی کیا دریبل خداداد تو کلن آلمان و....
این لژینورهای جدید بابا فقط پو لیشنوسن بازیکجا بود
محمود آذری
بازیکنان امروزی به دنبال پول هستند غیرت ....
میلاد
با این روند و این مسئولان بی...فوتبال ما به جایی نمی رسه..
حمزه
United States
چرا وزیر ورزش رو نمی گی ک...بی خطر ..هیچ کار مثبتی برای ورزش نکرد
لادن
Finland
فوتبالیستهای امروزی مواظب موهاشون هستن تا خراب نشه....غیرت خبری نیست
احمد
Finland
تا تبانی و دلالی تو فوتبال ما بیداد می کنه وضع همینه بهتر نمیشه
مراد
فوتبالو ولش کنید والیبال و کشتی رو عشق است
احسان
باید بپذیریم با این برنامه ریزی و ایم مسئولان بی...فوتبال ما به جایی نمی رسد
Iran, Islamic Republic of
تا اقای دادکان رئیس فدراسیون نشود همین می و همین ساقی باقی است
اهر
Iran, Islamic Republic of
بیخیال داداش
بدبختی های فوتبال ایران از روزی کلید خورد که دادکان و دارو دستش وارد فدراسیون شدند. چرا اینقدر حاقظه تاریخی ما ضعیفه
Iran, Islamic Republic of
کجایی دکتر دادکان یادت به خیر
نادر
در تاریخ ایران مسئولانی بیکفایت تر از مسئولان فوتبال امروزی نداشتیم