جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۱۸۶

حجاریان: عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی شد!

يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب: 389257
سعید حجاریان مدعی شده فرهنگ عاشورا قابلیت ساطع کردن برداشت‌های متفاوتی از قبیل برداشت تسلی بخش، برداشت تضحیه و برداشت تهاجمی را دارد.
حجاریان: عملکرد ائمه پس از عاشورا عقلانی شد!
گروه سیاسی جهان نيوز:   سعید حجاریان به تازگی در روزنامه اصلاح‌طلب آرمان، مقاله‌ای را تحت عنوان «فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین» منتشر کرده که طی آن مدعی می شود فرهنگ عاشورا قابلیت ساطع کردن برداشت‌های متفاوتی از قبیل برداشت تسلی بخش، برداشت تضحیه و برداشت تهاجمی را دارد.

او سپس در تبیین منطق تضحیه می‌نویسد: منطق تضحیه این است که اندیشه لزوما احتیاجی به عوامل مادی ندارد یعنی حتی اگر محمل مادی اندیشه از بین برود، اندیشه می‌تواند باقی بماند.

حجاریان همچنین در ادامه با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر می‌نویسد: باید احتمال ضرر نباشد و ... از درون آن فرهنگ فنا بیرون نمی‌آید. عنصر فنا و فدا را امام خمینی احتمالا از عرفان بیرون کشیده است. در عرفان است که عقل در مقابل عشق قرار می‌گیرد و دیگر محاسبه عقلایی جایی ندارد و باید عاشقانه عمل کرد. عشق با عقلانیت و محاسبه و حسابگری و مصلحت‌اندیشی سروکار ندارد.

وی می‌افزاید: آیا ما مکلف به حفظ محمل مادی نیستیم؟ تا زمانی که حفظ اندیشه اوجب واجبات بود و این یعنی فرهنگ عاشورایی. از زمانی دیگر به این نتیجه رسیدیم که باید نظام را حفظ کنیم و این ظرف باید باشد تا آن مظروف باقی بماند. آن مظروف بدون ظرف کاری از پیش نمی‌برد. فکر می‌کنم در پایان جنگ ما به این نتیجه رسیدیم؛ پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در این زمینه یک نقطه عطف مهم است. در فرهنگ اربعین حفظ نظام اصل است و دیدگاه‌های معتقد به بقا و توسعه نظام رشد می‌کند و گسترش می‌یابد. بعد از شهادت خود امام حسین(ع) در تشیع هم همین اتفاق افتاد. یعنی بعد از اربعین، ائمه به تربیت شاگرد و تدارکات سیاسی پرداختند و جهت‌گیری حرکت‌ها بر مبنای محاسبات عقلانی صورت گرفت. استراتژی بقا ملزومات خویش را دارد. امام تا قبل از انقلاب حرکت‌های عاشوراگونه زیاد داشت. امام(ره) عارف پس از انقلاب کم‌کم در یک تحول فرهنگی فقیهی پیشتاز می‌شود و فقاهت او دوباره قدرت می‌گیرد و ولایت مطلقه فقیه مطرح می‌شود.

به گزارش فارس، نظرات آقای حجاریان در این زمینه حاوی اشکالات مبنایی است که در ادامه به ترتیب به آنها اشاره می‌کنیم:

یکم: عقل و عشق اگرچه در تصوّر برخی فلاسفه غربی و بعضی کج‌فهمان، با یکدیگر دچار تناقض هستند اما در اصل باید دانست که این دو در تلازم یکدیگرند و تا عقل نباشد، عشقی هم در میان نخواهد بود.

زیرا پر واضح است که عشقی که بدون شناخت و عقل ایجاد شده باشد لرزان و فرّار است و راه به ذات نمی‌برد. و از سوی دیگر نیز باید دانست که تشخیص زیبایی‌ها با عقل است و عشق تا به وسیله عقل به ذات زیبایی پی نبرد؛ بال پرواز نخواهد یافت.

دوم: صحبت آقای حجاریان مبنی بر اینکه بعد از اربعین، حرکات ائمه بر مبنای محاسبات عقلانی صورت گرفت نیز حرفی با اصول و مبانی درست نیست.

چون ما اثباتاً می‌دانیم که حرکت عاشورا نیز حرکتی سراسر قوام یافته بر اساس چارچوب‌های عقلایی بود و همچنین حرکات معصومین(س) قبل از عاشورا نظیر آنچه که در سیره امام مجتبی، امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه زهرا(س) و پیامبر اکرم دیده می‌شود نیز پیوسته‌ای از عقل و عشق توأمان بوده‌اند و هیچیک بدون دیگری در عمل این بزرگان معصوم قابل تصور نبوده و نیست.

سوم: آقای حجاریان تلویحاً مدعی شده است که امام راحل اگرچه قبل از انقلاب حرکات عاشوراگونه زیادی داشت اما این حرکات پس از انقلاب عقلایی‌تر! شده و امام از گفتمان عاشورا به گفتمان اربعین! گذار کرده است.

این حرف آقای حجاریان نیز صحیح نیست چه اینکه اولاً عملکرد عاشورایی آن عزیز سفر کرده را در جریان دفاع مقدس بیشتر از دوران فعالیت‌های انقلابی می‌توان به تماشا نشست و ثانیاً پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ که مورد اشاره آقای حجاریان قرار گرفته است نیز شعاعی از پرتو تفکر عاشورایی امام بود که در تأسی به سیره امیرالمؤمنین (ع) و امام مجتبی(ع) شکل گرفته بود.

در واقع در پاسخ به آقای حجاریان باید گفت که برداشت تفکر شیعی از عاشورا؛ صرفاً شمشیر کشیدن و کشتن و کشته شدن نیست بلکه عمل عقلایی و عاشقانه در راه عمل به رضایت حق تعالی است که اینگونه در حدیث پیامبر اسلام (ص) متجلی می‌شود:

«الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» (حسن و حسین در همه احوال امام و پیشوایند؛ چه قیام کنند و چه صلح کنند _ بحارالانوار)

به سخن دیگر اینکه عقل و عشق تفکر شیعی، ظهوری توأمان دارد و این ظهور در هر عصری بنا به اقتضائاتی، از جلوات متفاوت برخوردار می‌شود.

و چهارم: سوگمندانه باید گفت که مبانی فکری کسانی که به گفتمان «برداشت‌های نسبی» و «قرائت‌های مختلف از دین» معتقدند و قصدی هم برای جدایی از این تفکر ندارند؛ هیچگاه نخواهد توانست به کُنه حقیقت راه یابد.

زیرا این تفکر از فهم این حقیقت عاجز است که فرایندها، پدیده‌ها و تفکرات و اعمال؛ هریک اصل و اساسی مطلق و بی‌تکثیر دارند که خلائق باید در جهت کشف آنها گام بردارند.

به این معنا که پیام عاشورا یکتاست و نمی‌توان از آن برداشت‌های شاخه شاخه داشت.

پیام عاشورا ممزوجی از عمل حق‌خواهانه بر مدار عقل و عشق است که یکبار در شهادت اباعبدا...(ع) و صلح امام مجتبی (ع) جلوه می‌یابد و بار دیگر با همان معنی در رفتار خلف صالح آن دو معصوم همام؛ یعنی امام خمینی در پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کل یوم عاشورا کل ارض کربلا
این...زنده مونده تا بار گناهاشو سنگین تر کنه!
حسین
Iran, Islamic Republic of
فقط میتونم بنویسم ایشان ... هستند چون شایسته ترین کلمه ای که برازنده ایشان است همین است
توفیقی از قزوین
جناب حجاریان !جوهر عاشورا با شعبده کلام و جبه روشنفکری خاموش شدنی نیست و این اکسیر با عشق در دلها می نشیند و با لفاظی قابل تبدیل نیست
علی
Iran, Islamic Republic of
البته حرکت وکار امام حسین ع کاملا عقلانیست منتها ماعقلمان به تدبیر وآینده نگری ایشان نمی رسد .بیاندیشیم انشاءالله متوجه می شویم
فآین تذهبون
قند وعسل
این افراد با عقل نداشته در برابر اهل البیت برتری جویی می کنند عقل من وتو کجا وعقل اهل البیت کجا
بابا میخواید مذاکره کنید امتیاز بدید ...
هیچه عقلشون
حسین
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا بیکار در خانه است و انواع کتابها را میخونه و بعد از چندی میخواد با برداشت های خود مباحثی را نقد کند که البته این بنده خدا "گند "میزنه به خودش و هم فکرانش که در نتیجه ماهیت آنها برای مردم بهتر شناخته میشه ...
از اراجیف ایشان براحتی میتوان پی برد این شناخته ناقصی از اسلام و ائمه(ع) دارد و باید
اول سر کلاس اسلامی شناسی بنشیند تا بصرت یابد....
اصلاحات مرد
با مطلبی که ط...اصلاحات گفته توهین به امام حسین (ع) است .
ایشان معتقد است که حرکت امام حسین (ع) عقلایی نبود؟
ح ف
به نظر میرسد منظور آقای حجاریان از عقل ، عقل منفت طلب مادی است عقلی که جاذب نفع و دافع ضرر باشد عقل حساب گر که همه چیز را با دو دو تا چهار تا ی مادی و عقلانی میسنجد نه آن عقل عقل نه آن عقلی که ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان است نه عقلی که خدا را پرستش میکند و رضایت خدا را به همه شئون مادی این عالم ترجیح میدهد . گمان میرود حسین علیه السلام با همین عقل و طی محاسباتی کاملا عقلانی رضای خدا را برگزید و تن به گناه بیعت با مثل یزیدی که تجاهر به فسق میکرد و علنا احکام خدا را زیر پا میگذاشت نداد. اگر با عقل مادی مصلحت اندیش نیز بسنجیم چند صباحی ماندن در این دنیای دون و بهرمندی ار تنعمات آن در مقابل زندگی ابدی و خلد در جنان و جوار محبوب و قرب الهی و رحمت حق ارزشی ندارد و اتفاقا آن ها که اینگونه عمل نمیکنند عملی غیر عقلانی مرتکب شده اند . اما حسین علیه السلام کاملا عقلانی عمل کرد و راه عمل به این بدیهی عقلانی البته با محبوب و خدای خود عشقبازی ها نمود و صحنه هایی آفرید که پس از گذر قرن ها هنوز عقول را متحیر و احساسات را برانگیخته و بر کالبد همه آزادگان و عشاق عالم خون و روح تازه میدمد
Iran, Islamic Republic of
آقای ح ف لطفاً ماله نکش. اگر منظور آقای حجاریان از عقل همان عقل منفعت طلب مادی است (که ساحت امام حسین (ع) از آن دور است) پس این جمله که رفتار ائمه (ع) بعد از عاشورا عقلایی شد یعنی چی؟ یعنی معاذالله رفتار ایشان به سمت منفعت طلبی مادی سوق پیدا کرد؟! ببین عزیزم این سخن به اندازه ای داغون است که هر طرفش را بگیری طرف دیگرش باد می دهد.
ح ف
برادر عزیز من ماله نکشیدم شما اگر متن حقیر را خوب خوانده بودید متوجه میشدید که بنده مطلب آقای حجاریان را نقد و رد کرد ه ام به خصوص جملات آخر :اتفاقا آنها که این گونه عمل نمیکنند.........عمل غیر عقلانی را متوجه کسانی دانستم که خلاف سیره امام حسین عمل کرده اند
Iran, Islamic Republic of
ماله کشی نیست نقد است!
دقیق تر اینکه ایشان کارهای سیدالشهدا و بقیه ائمه را با عقل مادی خود سنجیده و ان را بیشتر توانسته توجیه کند و گفته آنها عقلانی عمل کرده اند.

چه اینکه اگر امام صادق (ع) هم یارانی مانند اباعبدالله داشتند و مصلحت جامعه حکم می کردند حتما قیام می کردند. البته صلاح کار بر انتشار معارف بوده است!
حداقل متن رو خوب بخونید بابا این آدم حرف حجاریان رو رد کرده یه کم عقل به خرج بدهید
بهلول
داداش یکم سطح سوادت رو بالا بیار دوباره بخون خودتم اصلاح کن این بنده خدا حرف حجاریان رو نقد کرده و مخالفت کرده تو چی میگی من چی میگم اینجا کجاست کیه کیه.....!
Iran, Islamic Republic of
امام حسین را جماعت پرمدعایی که فقط خودشان را دیندار میدانستند شهید کردند.
الان ببینید چه کسانی بیش از همه به دیگران تهمت میزنند و سعی دارند روی عقاید مردم موج سواری کنند.
خدایا خودت کمکم کن
مهرداد
.. رسوایی امثال این آقا روازتهران تاخلیج بنگال زدند دیگه حناش رنگی نداره
...درکش غیر ممکن است
میثم
حجاریان توهم زده وخود را عقل کل میداند.اینها به خاطر این است که وی نه از علم امامت و نه از عصمت فهم درستی ندارد.برادر قبل از حرف اندکی مطالعه بد نیست
Iran, Islamic Republic of
در يك فيلم هندي . فردي را براي تخريب يك آدم خوب . اجير كردند تا با او درگيري ظاهري راه بيندازد.
سپس آن كساني كه آن فرد را اجير كرده بودند . فرد اجير شده را به قتل رساندند تا گناه مرگش را به گردن آن آدم خوب يبندازند.
آنچه بنظر ميرسد كه در حال اجراست اينست كه دشمنان كشور . اين حجاريان كله سنگي را به جلو انداخته اند تا اباطيلي را بر عليه خدا و اهل بيت نشر دهد و سپس با كشتن او . به حكومت اسلامي حمله كنند و مخالفين غرب را با آن به محاكمه بكشند !!!
البته صد افسوس كه اين نادان نمي داند كه ممكن است در آينده . نقش مرده را براي اربابان خود . بازي كند.
مگر سناريوي ندا سلطان نادان و ماجراي اسيدپاشي اصفهان و صدها نمونه ازين نوع در پس از انقلاب را از ياد برده ايم !!!
هیچ روزی مانند عاشورا نیست!
محمود
این آدم اگه چیزی نگه میگن لاله لطفاً....مقابل ائمه تو کی هستی که اینطور بر داشتی داشته باشی لابد فر داهم میگه امامان قبل از عاشورا نعوذباالله اشتباه کر ده اند ...
Iran, Islamic Republic of
.. مگه قبلا نگفته اند
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه
ببخشید که همه باید برای فکر کردن هم از امثال شما اجازه بگیرند تا مبادا خلاف مبانی شما فکر کنند.
من هم با نظر آقای حجاریان موافق نیستم و اشکالات بیان شده را کاملا وارد می دانم.
ولی اینگونه سخن گفتن شما هم صحیح نیست. یک نظریه پرداز، نظر خودش رو بیان کرده و یک منتقد هم در فضای منطقی و بدون بی احترامی پاسخ مستدل داده است.
متاسفانه در کشور ما افکار عمومی آزاد اندیشی را بر نمی تابد.
حسین
ببخشید از کی تابحال خیالپردازی بی ادبانه همراه با توهین به اعتقادات دینی جمهور مردم "نظریه پردازی" شده است؟
این بنده خدا نگفت همه باید مثل خودش فکر کنن اما آدم حرف نسنجیده اش رو نباید به زبون بیاره
حرفهای ایشون نظر بی آزار یک نظریه پرداز بی آزار نیست. این حرفها بار اول نیست که مطرح میشوند مضافاً اینکه ما برخورد متناسبی با آنها نکرده ایم. اگر قرار بر «برخورد» بود که باید معامله ای که با احمد کسروی شد با ایشان انجام میگرفت.
غرض اینکه این نظرها قبلاً به کرات در مباحثه و میدان عمل مورد بحث قرار گرفته اند؛ فضای بحث اول انقلاب بازترین فضای کلامی تاریخ کشور بود و این حرفها مجدداً در زمان اصلاحات مطرح شدند و جواب خود را گرفتند. علت اینکه آقای حجاریان به نبش قبر ...
احتمالا این مرد...یک بازی ترور دیگه برای خودش طراحی کرده، داره زمینه هاش رو میچینه!
ایرج
Iran, Islamic Republic of
برادر یا خواهر گرامی آزادی اندیشه رو با آزادی در تبلیغ و ترویج اندیشه کی نباید دانست
اگر هرکس راه بیفته و اندیشه های خودش رو در سطح اجتماع با طبقه بندی های متفاوت از نظر سطح فکر پخش کنه چه اتفاقی میفته؟؟؟؟؟؟؟
آزادی اندیشه باید در چارچوب خودش باشه در مورد یک نظریه در محیط علمی ذی صلاح بحث بشه پخته بشه بعد اگر مشکلی نداشت به معرض ذهن و فکر عموم جامعه برسه
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
نظریه باید مبتنی بر یافته های حقیقی باشد نه بافته های ذهنی فردی که فرق عقل مادی نگر و عقل خدا نگر را درک نکرده.
ایران حرم اهل بیته
هیچ ... حق نداره با ماسک نظریه پردازی به اهل بیت العیاذ بالله برچسب حرکت مغایر عقلانیت بزنه
سلمان رشدی رو که یادت هست؟!
آقای سلام به همه چطور است که اهانت حجاریان به ...آزاد اندیشی است ولی جواب دادن به مزخرفات این از خدا بیخبر دگم اندیشی است
یحیی
ایشان معتقدبه آزادی اندیشه ایست که ازسروش تاگوگوش به آن مفتخرند!!!
داوود
بحث اینه که این بابا هیچی از خودش نداره دقیق سرقت ادبی میکنه آنهم بیشتر از کتابهای فیلسوف های یهودی که کینه ای به بزرگی زمین تا آسمان از اسلام دارند
شادی
نظریه اش را (هرچند با شناختی که از این فرد دارم از نوشته های غربی های ضد اسلام کش رفته ) چون مخالف اعتقادات مردم و صد در صد هم عاری از منطق است بهتره برای عمه اش نگهداره
چراغعلی
تنها حرفی که این عمو از حایی کش نرفت ومال خودش بود این بود که گفت : کل اعضای سازمان مجاهدین انقلاب (دارو دسته بهزداد نبوی و محسن آرمین ) توی یک فولکس جا میشن
علی
مثلا در کشورهای موعود شماآزاداندیشی فوران می کند پس چگونه است که تاب تحمل صحبت از افسانه هولوکاست نیست و...
سلام به شما . ببخشید اگر این آدم بشما فحش هم میداد وتهمت هم میزد باز هم میگفتید "یک نظریه پرداز نظر خودشوبیان کرده " وخیلی راحت ازکنارش میگذشتید ؟؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
اين شيطان دائما" افكار شيطاني غربيان را بلغور مي كند و به نام خود جا مي زند.
....
محمد
سلام بلاخره موافق هستی یا مخالف؟ نمیشه یکی به میخ بزنی و یکی به نعل، وقتی یک روشنفکر به عقلانی بودن حرکت امام حسین (ع) شبهه وارد میکنه شما چطور میتونید قبول کنید یک نظریه پرداز، عزاداری و ارادت خالصانه مسلمانان جهان را غیر عقلانی و تنها از روی عشق بدانید، اگر عقل وجود نداشته باشه شاید جنابعالی بلانسبت عاشق یک چهارپا بشی و حتی تصمیم به همزیستی با او را بگیری آیا عقلانی است؟.
و اما این بی انصافی است که می گوئید در کشور آزاد اندیشی وجود ندارد ، وقتی در کشور امام حسین (ع) ، به اصلی ترین باور و اعتقاد شیعیان و عزاداری آنان توهین میشه آنهم فردی که عقلش به اندازه یک جو هم نیست، شما از کدام مبانی حرف میزنید؟ مبانی اسلام امام حسین (ع) یا مبانی اسلام آمریکایی؟.
ح
حرکت امام حسین (ع) از چنان عقل کاملی تبعیت میکند که امروز بعد از گذشت 1400 سال از واقعه ی عاشورا میبینیم قدم به قدم و کلمه به کلمه ی امام حسین (ع) انچنان حساب شده است که هر کدام منبع هزاران درس عمیق انسان ساز است . و راز ماندگاری عاشورا و زنده وتازه بودن ان نیز در همین است . البته کسانی که با افکار "فروید " و دیگر متفکران اومانیست میخواهند "چراغ هدایت الهی" را تحلیل کنند خوب بیشتر از این نمیتوانند بفهمند .
تذکر
دوباره بوی بد تفکرات امثال گنجی و ... نظریه پردازان لیبرال مسلک دوران اصلاحات به مشام میرسد.  
جوادی پور
... حرکت معصومین همیشه عقلانی بوده است.
Canada
حداقل حجاریان با نام خودش این مطلب رو منتشر کرده . این نویسنده فارس که مثلا به این مطلب جواب داده از خودش اسم و رسمی نداره؟
Iran, Islamic Republic of
حجاریان دیگه بهت اعتقادی ندارم
اشتباه مثبت زدم
ف
عزيزم من احتمال ميدم يكى از همكاران سابقش اين پاسخ رو تهيه كرده يا شايد هم به خاطر شهرت گريزى و اينكه خداى ناكرده ريا نشه اسمشو نياورده!
عباس
حضرت امام (ره) می فرمودن ...نگذارید اسلامتان از روحانیت جدا شود .
وقتی آب چشمه از سر منشا خود قطع شود دیری نمی پاید که دچار خشکی میشود .
وقتی بر اساس قرائت های خود ونه اصولی که مورد وثوق ائمه باشدموارد را تبیین می کنیم همین میشود که به تعبیر امام (ره ) به التقاطی فکر کردن منجر می شود .
همیشه باید در هر طریقی زیر نظر استادی فرزانه وسالک بود وگرنه منجر به اینگونه اظهاران من در آوردی منجر خواهد شد .
فاطمه
اسلام نباید از ائمه جدا بشه ...
دلم می خواد بدونم منظور اونی که منفی داده چی بوده؟! یعنی گفته اسلام باید از ائمه جدا بشه؟!!!!! مردم عجب عقایدی دارن
فاطمه
خداوند این مرد رو زنده نگه داشته تا در راه کفر و شرک و طاغوت تا نهایت پیش بره. بر عقل و دل سربازان شیطان پرده ای کشیده شده که زشتی افکار و اعمال خودشون رو نبینن. امیدوارم توبه نکنه و در همین راه پیش بره تا به ولی خودش شیطان بپیونده
اینا دارن به ارتداد میرسن
گروهبان کرسنت
Iran, Islamic Republic of
خیلی وقته رسیدن ،اینها همون بازمانده های حلقه.. وتئوریسین اصلاحات اکثرشون الان مجیز گوی شبکه های غربی،عبری،عربی هستند مهاجرانی ،سروش ،گنجی.این بابا هم که مخش کمی تکون خورده حرفای مفت می زنه.عشق به اباعبدلله (ع) وحماسه عاشورا باین سخنان سخیف این گونه افراد نورانیت و عظمتش بیشتر می شود
United Kingdom
ایشان در هوای نفسانی خویش وارد مبحث عرفان فلسفی شدن آخر آخرش میشه ابن عباس تازه اگه بشه
دو کلمه هم از...
اصلاحات ضد دین شده
از اول بووووود مگه یادت نیست؟!
اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنِ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ و تابعت عَلى قَتْلِهِ اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً.
خدایا همه بیماران روحی و جسمی رو شفا عنایت بفرما مخصوصا کج اندیشان رو کار بعضی ها به کجا میرسه که همه چیز رو تهلیل(نمیگم تحلیل) کردن حالا فقط مونده تهلیل کار ائمه و ایراد به جانشین خدا بر روی زمین.الله اکبر
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب حجاریان، نمی شود با محور قرار دادن شبه اندیشه های های دست چندم غربی عاشورا و اسلام را فهمید.اشتباه شما و همفکران و مریدان شما این است که مکاتب دست چندم غربی را اصل قرار داده اید واما این را تعصب نمی پندارید.عقل و عشق را از منظر غرب آموخته و بر اسلام تحمیل می کنید.انصاف داشته باظید و تعقل بورزید....
Iran, Islamic Republic of
خدایا جامعه را از شر این سربازان شیطان رهایی بخش
مجتبی
چقدر خوب نظر (نه شخص )حجاریان را نقد کردید و مانند برخی به جاسوس و دشمن خواندن نویسنده اقدام نکردید
سرور
کسی باید از عقل حرف بزند که داشته باشد...
احسنت حق مطلب را ادا کردی
1000 تا لایک
مودی
Iran, Islamic Republic of
حجاریان حرفی میزند که آموخته است .... یادتان رفته در ماجرای بعد از فتنه چه گفت ؟؟ او گفت ما همان چیزهایی که در رشته هایی نظیر جامعه شناسی و علوم سیاسی آکادمیک آموخته بودیم را داشتیم اجرا میکردیم یعنی در واقع این آقایان تزهای دکترایشان را در عرصه عمل و در مقابله با اصل انقلاب دادند . خب اکنون هم چه انتظاری از این آدم دارید ..؟؟!! او قیام امام حسین (ع) را باز هم بر مبنای آن چه از هابرماس و هایدگر و وبر و امثالهم در کتابهای جامعه شناسی دیده و خوانده و احیانا فلسفه به معنای غربی آن تعبیر و تفسیر میکند...
برای من عجیب هست چطور کسانی که در وحدانیت خدا و رسالت نبی اکرم شک کرده اند، در صحت نظرات و مکاتب جامعه شناسی هیچ شکی ندارند. بالأخره اگر بنا بر تشکیک هست، هر چیزی ممکن است اشتباه باشد ولی بعضیها یک دین را با یک دین دیگر عوض کرده، قبلاً مسلمان بوده الآن لیبرال شده اند.
چون شک رو شیطان به ذهنشون می اندازه و دلیلی نداره شک در مبانی شیطانی رو به ذهنشون خطور بده!
احسنت
Iran, Islamic Republic of
اين قوم تبهكار از اول هم دين نداشتند.
ولي براي رسيدن به پست و مقام در يك دولت ديني . اداي دين داشتن را درمي آوردند
و خدا مي داند كه در پس اين ماسك چه جنايتهايي به نام دين كرده اند كه فقط و فقط در روز محشر مشخص مي شود كه خيانتشان تا به كجا بوده است !!!
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
بابا این مرد حرف نزنه کسی فکر نمیکنه لاله
بابا چی میخای-خجالت بکش
حران
Iran, Islamic Republic of
شمر زمانت را بشناس

مرگ بر دشمنان اسلام، انقلاب و ایران
مرگ بر سران فتنه فاشیست
یاسین حکمت علوی
Iran, Islamic Republic of
دلایل ایشون این قدر سست و ضعیفه که برای هر کسی که اهل دقت باشه می فهمه هدفش چیه
اینا پروژه قداست زدایی و سکولاریزم رو همچنان دنبال می کنن ای کاش این دولت حرفی بزنه که این طور افراد رو از خودش ناامید کنه نه این که تحریفات این ها از عاشورا و اهل بیت رو تکرار کنه
Iran, Islamic Republic of
رئیس این دولت رو یادتون رفته همین چند روز پیش در زنجان چه گفت ؟
Iran, Islamic Republic of
این م...د است
Iran, Islamic Republic of
معلومه گلوله عقلشو زایل کرده!
حسین
Iran, Islamic Republic of
نکته ای که این نویسنده و طرفداران این مفاهیم به آن توجه ننمودند این است که هدف کلی معصومین رساندن انسان به سعادت است . سعادت تعریفی دارد .که همراه با رشد و کمال و تعالی واقعی بود. با رشد اخلاق انسانی. ائمه اطهار دنبال حکومت ظاهری نبودند.
در پرتو حقیقتی که داشتند مطیع خالص و محض خالق هستی بودند.علوم ائمه فراتر از تصور ماست. عاشورا اگر نبود قیامهای الهام گرفته علیه ظلم و استبداد کم رنگ و ضعیف بودند.
عاشورا با زبان فصیح خود ددمنشی و حماقت دشمنان اسلام را به تصویر کشید.
ایرج
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظر من عاشورا درس ولایتمداری به همه داد ...
در راس این ولایت مداری خود امام قرار داشتند ...
ایشون برای اثبات ولایتمداری خودشون نسبت به خداوند متعال و برای حفظ اسلام که میخواد ولایت الله رو در عالم بر قرار کنه هر می شد انجام دادند ...
این شناخت بتید در مورد عالم هستی در تمام ابعادش باشه تا بفهمیم حرکت امام ریشه در چه عقلی داشت ...
عقلی که می گفت خدا باید حاکم باشه ...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
مقصر سعید عسگره. باید بجای اینکه گلوله رو توی دهن این مرد...بزنه ، توی مغزش میزد تا زمین از وجود .. پاک میشد...
حالا کجاست؟
در مکتب اهل بیت نه ترور جایی دارد, نه تروریست جایگاهی...!
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
آقاي حجاريان اينكه تو داري شيطنت است و قصد داري به اسم عقلانيت به مردم قالب كني،
امام حسين عليه السلام و ياران با وفايش خود را فداي دين كردند. بندگي محض خدا كردند. اين معارف را تو كه همواره اسير نفس خويش هستي چه ميفهمي؟! امام حسين با خدا معامله كرد، امام حسين جان داد كه دين بماند. از انحراف در دين جلو گيري شود، هر وظيفه اي كه لازم بود انجام داد و با معرفت كامل هم انجام داد. در نهايت اخلاص هم انجام داد. تو و امثال تو فرسنگ ها از اين معارف دور هستيد. بي شك اين اراجيف را براي روشن شدن ديگران ننوشتي چرا كه بر مبناي كتاب و سنت و عقل و نقل تو در تاريكي محض به سر مي بري، حال چگونه توان خواهي داشت كه راه را بر ديگران روشن كني، شيطان كه به تو نوري نداده است كه بخواهي ديگران را روشن كني، اين خداوند است كه نور سماوات والارض است و امام حسين و اهل بيت مثل اين نور هستند و اين راه پر بلا را رفتند تا چراغ راه امت اسلام باشند. خداوند است كه از بندگي بنده خوشنود خواهد شد و نور هدايت را از طريق عقل و نقل به بنده مي دهد و براي ايجاد ظرفيت بيشتر بندگي هم مي دهد.
تو امثال تو دربست ظرفيت وجودي خود را در اختيار شيطان قرار داده اي و اساسا در مرتبه و شأني نيستي كه بتواني چنين معقولاتي را درك كني و بر ان اساس كلامي را به زبان آوري
عشقی
... چرا که این هنوز نفهم ....
Iran, Islamic Republic of
کسی نیست جوابشو بده؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
بابا این بنده خدا .. تعطیله
مهدی باقری
Iran, Islamic Republic of
سعید حجاریان، چشم امام رو دور دیدی راجع به ایشان و اربابش اظهر نظر های سخیفت را بیان می کنی.
اهل بیت در همه جریانات بعد از عاشورا آدرس عاشورا می دادند.امام سجاد، امام باقر و امام صادق الی آخر.
و امام قائم هم منتقم خون حسین است.
ایشالله سعید تا زمان ظهور زنده باشی تا جواب حرفاتو بشنوی. البته ببینی.
احسنت!
یکی از دندان شکن ترین جوابها همین است که ائمه بعد سید الشهدا علیه‌السلام هم همواره عاشورا را تأیید کرده و آن را زنده نگه می داشتند.
آن چیزی که موجب حرکات متفاوت ائمه اطهار می شد شرایط بود. ایشان بر اساس شرایط موجود، بهترین تصمیم را می گرفتند و این خود، از برجسته ترین دلایل عقلانیت در حرکت تمام معصومین است. سید الشهدا علیه‌السلام نیز در زمان امامتشان سالها در حالت صلح بودند و با تغییر شرایط دیگر صلح جایز نبود و از طرفی جنگ را هم یزیدیان شروع کردند. آیا حضرت سیدالشهدا با طفل 6 ماهه خود برای جنگ رفته بودند؟!!
چیزی که عاشورا را رقم زد ایستادن امام تا آخرین نفس و آخرین قطره خون بر سر اسلام بود. حضرت حتی برای حفظ جان خود و عزیزانش و جلوگیری از اسارت حرمش حاضر نشد دینش را بفروشد.

الله اکبر
Finland
در برنامه ای دیدم که دکتر دینانی در تفسیر دعای عرفه راجع به محتوای این دعا که سراسر عقل و عرفان است صحبت می کردند. بهتر است شما مصاحبه ای با ایشان در خصوص تخدیر مغز حجاریان بگیرید تا با جوابی متقن خموش شود.
feri
Iran, Islamic Republic of
با همه تفسیرهایی که از عقل و عشق می کند به هر حال میخواهد هوشمندانه مبارزه با شیطان بزرگ را توجیه ناپذیر و غیر عقلانی بنمایاند و آخرش هم به لیبرالیسم ملی مذهبی ختم میشود که همان ترکستان است.
اما حرکتی که خیال می کند هوشمندانه است کاملا دیوانه وار است!
خجالت بکش مرد
بهتره بگی نا مرد!
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبتشو به خیرکنه
عبداله
Iran, Islamic Republic of
الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ
كسانى كه در باره آيات خدا بدون حجتى كه براى آنان آمده باشد مجادله مى‏كنند [اين ستيزه] در نزد خدا و نزد كسانى كه ايمان آورده‏اند [مايه] عداوت بزرگى است اين گونه خدا بر دل هر متكبر و زورگويى مهر مى‏نهد
فَسَتَذْكُرُونَ مَا أَقُولُ لَكُمْ وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
پس به زودى آنچه را به شما مى‏گويم به ياد خواهيد آورد و كارم را به خدا مى‏سپارم خداست كه به [حال] بندگان [خود] بيناست
قادر
اینها ادم بشونیستند
احمد باقری
United States
با احترام با زهم اقای حجاریان در حوزه هایی ورود کردند که یا مال خودشان نیست و یا اینکه موضوعات ان در سطح و اندازه ایشان نیست که در باره ان اظهار نظر نمایند و سوگمندانه افرادی مانند ایشان برای اثبات اینکه شایستگی عنوان متفکر و تئوریسین جریانی را داشته باشند به هر مستمسکی دست می اندازند تا این عنوان خود ساخته را تثبیت کنند و نشان دهند که دیگران در پوشانیدن لباس این عناوین در قد و قامت ایشان پر بیراه نرفته اند لذا اگر ضرورت داشته به تمام اصول و راهبردهای مذهبی و سیاسی حمله می کنند یادمان نرفته است که در دوران اصلاحات ایشان وافراد و جریانات همسو با ایشان حتی خدا را به محاکمه کشیدند و شهادت امام حسین ع را نتیجه عمل پدران بزرگوارشان قلمداد کردندو قس علیهذا . امروز نیز ایشان در جریان امر به معروف ورود کرده اند و این فریضه الهی را با این عنوان که "باید احتمال ضرر نباشد و ... از درون آن فرهنگ فنا بیرون نمی‌آید. عنصر فنا و فدا را امام خمینی احتمالا از عرفان بیرون کشیده است. در عرفان است که عقل در مقابل عشق قرار می‌گیرد و دیگر محاسبه عقلایی جایی ندارد و باید عاشقانه عمل کرد. عشق با عقلانیت و محاسبه و حسابگری و مصلحت‌اندیشی سروکار ندارد." به انحراف می کشانند و صد البته دفاع از این مدعای وی در باره عرفان امام خمینی ره در وهله اول بر عهده موسسه نشر و انتشار اثار امام و بیت شریف ایشان است کهجواب مناسبی به وی بدهند لاکن ما نیز به مقتضای مریدیو مرادی که با ان پیر سفر کرده برای خویش قادل هستیم و در حد بضاعتمان پاسخ می دهیم :
الف : در نظر شیعه و فقیهان متقدم و متاخر در طول تاریخ بین ائمه از نظر شان و جایگاه هیچ تفاوتی وجود ندارد به این معنی که بین امام علی ع با امام حسن ع و امام حسین ع با امام رضا ع هیچتفا.تی وجود ندارد و اگر تفاوت هایی بین ایشان دیده می شود بنا به شرایط زمانی است که باعث می شود تا علی ع با شمشیر و امام حسن با سیاست و صلح امام حسین ع با جنگ و شهادت و امام باقر ع وامام صادق ع با علم و دیانت به پاسداری لاز حریم دین اسلام اهتمام ورزیده اند وگرنه همه ایشان نور واحده ای هستند که به هریک کهدست نیاز و توجه بلند کنی بمانند این است که با همه ایشان ارتباط برقرار کرده اید در نتیجه عقلانیت مورد ادعای اقای حجاریان نشان از اعتقدات غلطی دارد که نتیجه مطالعات و زحمات ایشان !!! در غور وتفحص در مکاتب فلسفی - سیاسی غرب است .
ب : امام خمینی ره را انگونه که ما ملت ایران شناخته ایم عرفانشان نه عرفان گوشه گیری و کنج عزلت نشینیکه عرفانی است که میادین مبارزهو در غوغای زندگی سیاسی و اجتماعی و مبارزاتی شکل می گیرد و قالب خود را پیدا می کند /ثانیا : این عرفان مشمول قاعده ای است که در بین متکلمینوفقهای اسلام مطرحگردیده است و مضمون اینقاعده ایناست که احکامیکه از ناحیه شرع مقدس صادر می گردد همگی بر طبق جلب مصالح و دفع مفاسد است بنابر این انچه مورد تایید شرع است مورد تائید عقل نیز می باشد علاوه بر ان احکام عقل نیز مورد قبول شرع می باشد بطور خلاصه می توان گفت که که اگر عقل بدور از هر گونه وهم و ابهام حکم کرد بطور یقین با حکم وحی و شرع سازگار است /ثانیا : در باره عقل که اقای حجاریان به ان عنایت ویژه ای دارندباید به سخنیازایت الله جوادی املی نظری انداخت که در این باب فرمودند که : البته عقل قطعی وناب هرگز خطا و اشتباه ندارد و تعارضیبین اوو وحی نیست اما ایا انسان همیشه به چنین حقیقتی دست می یابد ؟ اگر چنین بود انسانها هیچ گاه مرتکب ا شتباه نمی شدند در مجموع می توان اینطور نتیجه گیری این بخش را به پایان برد که عقل و شرع در صورت تزکیه کردن انسان بدرجه ای از خلوص نیتو عمل دست پیدا می کند که که دیکر بینایندو تقاوتی را نمی توان دید و به هرکدام دست دراز کنیانگار به دیگری تکیه کرده ای لذا در باره امام خمینی نیز همین قاعده حکمفرما ست به این معنی که امر به معروف امام خمینی ره امری جدا از عقل و کشیده شده از بطن عرفان خاص ایشان نیست و در ان فنا یا بقا هردو بقا و زندگی ابدی وجاودانیدر جوار رحمت الهی است است و لاغیر
ج: در باره فاصله گذاری که ایشان بینعاشورا و اربعین کرده ونوع تربیت و اموزش اسلامی و دینی را در ان جدا فرض کرده اند بگونه ای که در برهه روز عاشورا و قبل از ان یک روش و بعد از اربعین و تثبیت سلامت و حیات کاروان اسرای کربلا و امام حی و زنده یعنی امام سجاد ع روشی دیگر انجام شده است در حالی که در سیره ائمه اطهار ع تمام لحظات وتمام سخنان و رفتار ایشان رفتاری عقلانی بر پایه های عشق و عرفان الهی است اذا با در نظر گرفتن بند اول این نوشتار سخنان اقای حجاریان با اصول اسلامی و دینی ما بیگانه است
در پایان برای اینکه در مجموع سخنی از میان جملات نورانی ان امام سفر کرده در تایید مطالب صدر الاشاره می اوریم تا ایشان بدانند بین امام خمینی ره سال 57 و قبل از ان با بعد ازان تفاوتی وجود ندارد و همین یکنکته مشتی است از خروار که عقل و عرفان امام ره جدایی ندارد که در یک برههیک روش و در برهه ایی دیگر روشی دیگر را سرخط افکارشان کرده باشند و اینرا هم اضافه باید کرد این جدایی ها مر بوط به کسانی است که در سابقه انقلابشان بسیار از این نوع رفتارها دارند و مشکل اقای حجاریان این است که همه را با یک چشم می بینند و ان ولایتمداری بزرگان و شهیدان انقلاب و همه وفاداران وبقول امام خامنه ای خواص را نمی بینند که بین دیروز و امروزشان تفاوتی نیست. والسلام
ف
جناب احمد باقرى
حضرتعالى كه چنين نكته سنجانه و دقيق موى را از ماست بيرون كشيده ايد چرا ديگر مشخصات شناسنامه اى خود را درج نكرده ايد؟ اين روزها پاسخ دادن به حجاريان و حجاريان ها امتيازات شگفت انگيزى در بر دارد! فلذا شما كه اينهمه زحمت كشيده و چيزى حدود ٤٠ سطر تايپ كرده ايد و سايت جهان نيوز نيز در تعاملى گشاد دستانه مبادرت به انتشار آن كرده چرا مندرجات شناسنامه اى و كارت ملى خود را دقيقاً قيد نكرده ايد؟ حيف نيست زحماتتان بر باد رود؟
احمد باقری
United States
باسلام و واحترام خدمت دوست با محبت خودم در جواب حضرتعالی باید بگویم که دفاع از حریم ولایت و انقلاب نیازی به شناسنامه و دادن هویت ندارد / همینکه توجه شما و دیگران را جلب کرده و نظر می دهید کافی است / دادن هویت کامل انهم در این محل و مکان در بخش نظریات کامنت ها محلی از اعراب ندارد ولی چشم اگر روزی خواستم در قالب یادداشت، تحلیلی تقدیم حضور کنم حتما با اسم وعکس اینکار را می کنم موفق و موید باشید
آقا سوزت گرفته جواب منطقی نداری اونوقت تیکه میندازی؟ فکر خیلی زبلی؟ آقای باقری دمت گرم داداش. بسیار خوب نوشتی.
جناب ف! که اینقدر خودتان را کامل معرفی نموده اید!
کس دیگری با گمنامی تحلیل ارائه داده و به زعم شما زحماتش بر باد می رود شما چرا ناراحت و نگرانید؟!!!
شما حرف داری بیار یا علی...
آخه امام حسین که نخواست با این حیوونها بجنگه گفت مردم به من نامه نوشتند منم لبیک گفتم اگه منو نمخوان من بر میگردم ولی نذاشتن امام مابرگرده گفتن باید بزور بیعت کنید با یزید امام هم زیر بار ذلت نرفتن وایسادن جنگیدن و کشته شدند کجای حرکت عاشورا عقلانی نبوده ؟؟؟
امام نمیخواسته جنگو شروع کنه با 72 نفر مجبور کردند به بیعت و شد آنچه شد
هر که با آل علی (ع) در افتد ور افتد
بله متأسفانه در دوره ای بعضی امور در دست کسانی افتاد که مسیر بسیار معوجی را پیموده اند و به کرات از راه خارج شده اند. چه بسا اگر جامعه و مؤمنین توسط این افراد به انفعال کشیده نشده بودند اصلاً الآن جای دیگری بودیم. این افراد با هر نیتی این بدعتها را باب کرده باشند باید پاسخگو باشند و دادگاههای این دنیا در مقابل دادگاه الهی چیزی نیستند. پناه بر خدا
غیاثی
بسم ا.... الرحمن الحیم
فضل ا...مجاهدین علی القاعدین اجرا" عظیما
برتری داد خداوند تبارک و تعالی جهاد کنندگان در راهش را بر نشستگان .
فرهنگ عاشورائی باید درافکار احساس و اعمال ما در همه حال باید بالفعل باشد یعنی یک انسان به تمام معنی موقعی به کمال می رسد که دارای فرهنگ جهاد با نفس و بر علیه جبهه یزیدیان باشد اینکه با توجیهاتی خود را مبرا از سعی و تلاش نماید همان گمراهی است مانند افراد که در زمان امام حسین (نه در جبهه باطل بوده و نه در جبهه امام حق) و عقل ما اگر بدون هدایتهای الهی و قرآنی نباشد در گمراهی میباشیم آقای حجاریان بهتر است از خداوند تبارک ئ تعالی هدایت خود را بطلبد.
آقای حجاریان توبه کن وازاین فرصت خدااستفاده کن
والله آقای حجاریان یک عده بهت بگن تئوریسین اصلاحات، چه ارزشی داره مرد حسابی. وقتی مذاکراه و سازش با آمریکا به جایی نرسید همه شون میگن ما این بابا رو از اولش قبول نداشتیم.
بماند که وقتی یوم تبلی السرائر برسد همینها ازت رویگردان میشن و فرار میکن.
مرد؟!!!
حسابی؟!!!!
مرد حسابی ی ی ی ی؟!!!!
توبه حجاریان ... است
بعدازقیام عاشورا،تمام معصومین ع با کینه دشمنان اهلبیت به شهادت رسیده اند!این نشان میدهدعاشورا همچنان ادامه داشته ودارد!اگرمثل روزکربلا عمل نمیکنند،تنهابدلیل ترس از عواقب بعدازان بوده وگرنه دشمنان همیشه برای نابودی اسلام برنامه دارند!
یوسف
با سلام، این نمونه ای از اظهار نظر غیر کارشناسی است. آقای حجاریان نه کارشناس دین است و نه تاریخ! او نمی داند در مکتب ائمه عقل با عشق همسوست، او نمیداند امام حسین(ع) چندین سال بعد از امام حسن(ع) امامت کرد و معاویه خلافت میکرد. او نمیداند که این یزید نابخرد بود که امام حسین(ع) را بر سر دوراهی یا شهادت یا ذلت قرار داد و " هیهات من الذله "
دوستان به هوش باشید جریانی برای کوبیدن عاشورا کلید خورده است!
چراغی را که ایزد بر فروزد
هر آنکس پف کند ریشش بسوزد
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
برخلاف نظر آقای حجاریان علامه جوادی آملی مفسر بزرگ قرآن، معرفت را مبنای عشق می داند و نه محبت را و معرفت را یکی از منازل سلوک می داند.
افرادی مثل حجاریان با آشنایی و مطالعه مبانی فلسفی غرب ناشی از بورسیه شدن از طریق مرکز استراتژیک ریاست جمهوری زمان آقای رفسنجانی به خارج از کشور مدعی ایدئولوگ پراگماتیسمی در اسلام هستند بدون انکه مبانی فلسفه و عرفان اسلامی را شناخته باشند
علیرضا
United States
در نگاه عرفانی عشق الهی و فنا فی الله همان عقل کامل است عقلی که ما در عام از آن صحبت میکنیم منطق دو دوتا چهارتا می باشد که بعضا عقل جزئی خوانده می شود و درجای خود هم محترم است ولی محدوده دیدش بسیار محدودتر از عقل کامل است عقل جزئی تحت تاثیر تجارب ،احساسات و جهان بینی ما قرار دارد و بعضی وقتها توجیه گر تمایلات ما می باشد.
البته تیتر شما هم اغراق شده بود به هرحال آقای حجاریان یک نظر فنی را مطرح کرده است
محمدعلی
آقای حجاریان بهتره همون نظریه منحصر به فرد و مشعشع "فشار از پایین و چانه زنی از بالا" خودشونو مزمزه کنند و در مباحث عقلایی ورود نکنند که آخرش به این فضاحت به هزیانگویی مبتلا نشوند.
اين مرد ...حسابي اگردرمورد ائمه و مسائل دين ... نگويد مي ميرد؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
اگه مشایی این حرف ها رو زده بود یه عده کفن پوش می شدند و سینه چاک می کردند
اما حالا همون عده جیکشون هم در نمیاد
محمد
Iran, Islamic Republic of
اینا هر روز با جان کری که شریک نتانیاهوست چای میخورن کسی کاری ب کارشون نداره
علی
ای خدااااااا
اینا.......متأسفم همین.
شاهد
دوستان عزیز، چرا اینقدر به این بنده خدا بد و بیراه میگید؟
تا حالا بنده های خدایی که ... هستند رو مگه تو کوچه خیابون ندیدین؟!!!!!!!!! خوب اگه حرفی بزنن و کاری بکنن کاری به کارش دارین؟!!!!!
اینم یکی مثله اوناست دیگه، حالا یه چیزی گفته، حرفایی که میزنه بیشتر از ...ه تا فعالیت فکری!!!!!!!!..
رضا
Iran, Islamic Republic of
باچکش پلاستیکی که نزدن روسرت فکرکنم مخت تکون خورده که برای ائمه معصومین تکلیف تعیین میکنی
امین
Iran, Islamic Republic of
.... بخاطر بالا بردن مراجعین به سایت انشاء اله که در زجرش شریک شید...
انسان دیوانه که حتما نباید شاخ و دم داشته باشه!!!
جوابو با منطق بدید
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
مشکل ما همین برداشتهای کج ار مفاهیم دینی و انتشار آن تحت لوای نظریه پردازی است.
//..
Germany
آقای حجاریان به جای نظر دادن درباره تصمیمات ائمه اطهار بهتر است اندکی راجع به وظیفه شیعیان فکر کنند. شیعه یعنی ولایت مداری. یعنی عقل و عشق یکی است و بس.
اونوقت شاید بفهمند که بسیار از تصمیمات ائمه و حتی امام راحل ناشی از عدم وظیفه شناسی یارانشون بوده. نه اینکه زمانی عقلی بوده و زمانی نه!
متاسفم تئوریسن وطن ف...
تئوریسین چیه؟! بفرمایید ه...
نه بابا از کی این حرفارو یاد گرفتی؟
امیر
Iran, Islamic Republic of
اون تیری که بهش زدن ظاهرا به مخش خورده ...
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برایت تئوریسن غرب زده
حمید
Iran, Islamic Republic of
به نظر من آقای حجاریان در میان جنگ نرم عامل دشمن بوده و با این شبهاتی که ایجاد میکند ، و قصد ایجاد تزلزل در اعتقادات مردم را دارد ، خداوند او را به راه راست هدایت کند در غیر اینصورت بدترین مرگ ها نصیب او شود. ( سعید حجاریان در حال حاضر = از خود بیگانه ، شخصی بی هویت ، خود فروخته ، شیفته به به و چه چه دشمن )
فقط یه ... میتونه همچین حرفی بزنه
بدون شک حجاریان گرفتار لعنت ابدی خدا و خلق خداست . گلوله ای که به سوی این عنصر ملعون شلیک شد به اذن الهی باعث مرگ او نشد چون حیات .. در آینده ، دیدنی تر از مرگش خواهد بود ....
مرضیه
ائمه همه رفتارشان عقلانی بود .......حجاریان بی عقل در حدی نیست ...خدایا بیشتر از این رسوایشان کن
این مرد.. مثل اینکه خون به مغزش نمی رسه.
hojat
Iran, Islamic Republic of
...
یک بار به این دستگاه اهانت کرد ظرف شش ماه ...
از رفقای دیگشون چه خبر؟
قريشي
Iran, Islamic Republic of
نظرات دوستان رو خوندم،اما نميفهمم كجاي افاضات اين آقا نظريه است. ...
...داره در لفافه عقلانیت رو از حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام نفی می کنه!!!!
....
حسین
تیتر شما در متن نیست! ...
تحلیل می دونی چیه؟!
بخون یه بار دیگه
دنیا سه روز است:
دیروز که تمام شد
امروز که در آن هستیم
فردا که معلوم نیست بیاید

آخرت؛ زندگی ابدی است در یکی از این دو جا:
بهشت
جهنم

دیوانه: فردا را دریاب!

عاقل: بهشت ابدی را دریاب!


شما خود، قضاوت کنید:
کسی که عقلانیت قیام عاشورا را زیر سؤال می برد، دیوانه نیست؟!
آقای حجاریان قرص هایت را خوردی
Romania
از کامنت ها برمیاد اصولگرایان ... ضد آزادی اندیشه هستند...حقیقتا دوران شما به سرآمده!
ماضد فحشا وسیاه نمایی وسازشیم
از کامنت ها بر میاد که الحمد‌لله فونداسیون دلهای مؤمنان، چنان با معرفت و محبت آقا اباعبدالله علیه‌السلام محکم شده که این سیگارت‌های شبهات شیطانی که هیچ، زلزله های 10 ریشتری شبهات شیطانی هم قادر به تکون دادنشون نیستند و دستگاه اباعبدالله علیه‌السلام برچیدنی نیست
و از بعضی کامنت های نادر هم بر میاد که در عصری که حضرت سیدالشهدا دست مسلمان و غیر مسلمان را می گیرد تا به عزت برساند، بعد از 1400 سال هنوز احمقهایی هستند که دنبال یزید راه بیفتند تا خود را در زباله دان تاریخ به او ملحق کنند!
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
نخیر جناب، ما مخالف اندیشه پاک نیستیم، مخالف اندیشه شیطانی و لجن پاشی به اندیشه و عمل پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام هستیم.
حتماً جنابعالی از طرفداران سلمان رشدی مرتد هستید که اگر هستید دیگر محاجه‌ای با شما نیست و اگر نیستید بفرمایید آنچه سلمان رشدی گفت اندیشه بود یا فحاشی و ناسزا به پیامبر(ص).
آقای حجاریان و امثال او شاگردان مکتب سلمان رشدی هستند و اینها هستند که دوره‌ای ندارند که سربیاید یا سرنیاید.
شما نگران حال خودتان باشید!
باید خون گریه کرد
کسی نیست اینو جمع کنه؟
که عملکرد بعد از عاشورا عقلانی شد
..
Iran, Islamic Republic of
دعا کنیم خدا به این بنده خدا یک ذره عقل بدهد.
حسين
Iran, Islamic Republic of
ايشان عقل شيطاني قوي دارد ...
ققنوس
منافقی که زنده موند تا به قول دوستی بار گناهش سنگینتر بشه ....
منطغد
نمی دونم چی بگم.درشب تاسوعای حسینی حجاریان هم شده نمک رویه زخم.حضرت حجت خودت جواب اینها ودوستان ایشان را بده.
عباسی
افراط وتفریط این جماعت مربوط به دیروز و امروز نیست ،یک روز از دیوار سفارت بالا می روند وروزی دیگر پشیمان ازگذشتۀ خود،به دست بوسی جاسوسان،این تغییرات سینوسی چیزی جز نان به نرخ روز خوردن نیست.
اصغر
بعد از هشت سال دوباره برای فتنه دیگر زبان باز کرده
بدون شرح!

رجوع کنید به قیافه سوژه در بالای صفحه!
Iran, Islamic Republic of
آقای حجاریان شما فراموش کردید که یکی از مشخصات امامت دوازده امام معصومیت آنها میباشد دیل معصومیت داشتن عقل کامل و پیروری از آن میباشد بااین توضیحات شما میتوان نتیجه گرفت که ما 9امام داریم که بعد از اربعین حسینی خلق شده اند
کاشکی کمی تعقل میکردید تا امامت حضرت علی و امام حسن و امام حسین (ع) را زیر سئول نمیبردید
موسوی
خدایا از اینکه دشمنان اسلام رو احمق قرار دادی شاکرم
ترسو هم هست
قبل از هر چیز پاسخ به دو سوال ضروری است!
عقل چیست؟
عشق چیست؟
Iran, Islamic Republic of
امامان عزیزمان بعد از واقعه عاشورا به شدت تحت نظر دستگاه های ظلم و جور بودند تا از تکرار این واقعه عظیم به خیال خودشان جلوگیری کنند به این دلیل بسیاری از امامان ما در زندان ها به شهادت رسیدند.
آقای حجاریان به کنه حقیقت نمی رسند چون "لا یمسه الا المطهرون"
اما بدیهیات و اصول واضح را به علل دیگری انکار می کنند که باید از حودشان پرسید (نه اینکه قابل تشخیص نباشد).
ماجراهای بعد از فتنه 88 نشان داد "یعرفونه کما یعرفون ابنائهم ....". بیانیه ای که او نوشت و آن یکی خواند دم خروس را بیشتر نشان داد.
خدا از سر تقصیرشان نگذرد به حق حضرت عباس علیه السلام
United States
برای سایت جهان متاسفم که کامنتی رو منتشر میکنه که از عمل تروریستی سعید عسگر حمایت میکنه! یا شما موافق تروریسم هستید یا اینکه اگر نیستید چنین کامنت کثیفی رو بازنشر نکنید!
حسن امرائی عبدولی
آقاب حجاریان یک بار دیگه البته با تامل بسیار گفته های خودتون را مطالعه بفرمایید شاید به ضد و نقیض های آن پی ببرید
البته شاید.
کامران
با عرض پوزش به نظر میرسه خیلی از این نظریات رو یک نفر نوشته؛ یعنی خداییش خیلی تابلوئه؛ سیاق قلم و جمله پردازی در خیلی از نظریات یکی هست.
پروانه
Iran, Islamic Republic of
ميتوني سرت و زير برف كني و اينطوري دلت و خوش كني و فكر كني بيشتر نظرات و يه نفر نوشته!
لایکها چطور؟!!!
حقانی
دلم براش میسوزه!!!
اوضاع درک و قوه ی عقلش بدجور داغونه
Romania
اگر این جملات و کلمات از دهان مشایی خارج شده بود اصلاح طلبان و بزرگان اصولگرایان و مراجع غیور تقلید خونش را مباح اعلام میکردند
سید ذولفقار
United Kingdom
این مردک هنوز نمیداند هر کدام از امامان ع دارای ماموریت خاص خودشان بوده است و تمام سکنات و حرکات ایشان ع به فرمان خدا و رسول ص و حضرت امیر ع بوده است، به احتمال قوی نه امامام غ را شناخته و نه قوانین الهی را درک کرده است چون مسائل و رفتار اولیای الهی را با مغز کوچکش تحلیل کرده است.
چیه چه خبره ؟ سیبلتون شده فرهنگ عاشورا . سال 88 خواستید خود عاشورا رو هدف بگیرید ملت نگذاشت نشستید فکر کردید دیدید راه چاره اینه که فرهنگ عاشورایی رو به اضمحلال بکشید . متأسفم برای خودم که رئیس جمهور کشورم هم ، هم نوا با این اراذل سعی داره در فرهنگ عاشورایی تشکیک ایجاد کنه وقتی روحانی بگه پیام عاشورا سازشه !!! دیگه حجاریان هرچی بگه زشتش نیست .
این ملت بیداره . ما از بچگی پای روضه امام حسین بودیم ما یه عمر که سینه زن دم دستگاه آقاییم خودش نمی ذاره ما فریب این حرارو بخوریم . 1300 بیشتره که عاشورا زندس از این به بعد هم زنده می مونه
United States
این افراد از فضایی که دولت روحانی براشون ایجاد کرده نهایت بهره رو میبرن و لجن پراکنی میکنن
عبدالمجید
می توان با استدلال جواب داد اما برای کسی فایده دارد که نداند و خودش را به جهالت نزده باشد ولی اینان قائل به حجت بودن معصوم نیستند و اگر پاش بیفتد با برداشتهای نسبی از آیات قرآن مسلمات را هم تغییر میدهند. و این یعنی آیاتی را که موافقشان است را میپذریند و مخالف منافعشان را نفی میکنند. نومن ببعض و نکفر ببعض. خطر اینان از کفار هم بیشتر است.
علی
درعاشوراعشقی فراتراز عقل حکم می کرد مگر نه اینکه انسان عاشق ابتداء عقلانه انتخاب می کند س÷س عاشقانه عمل می کند آری جناب دکتر درفلسفه غرب که شما نشخوارکنده انید جای برای عشق فراتراز عقل بشری تعریف نشده است . چه کسی می توناند انکارکند که مولایمان حسین (ع) از ابتداء قیام وخروج از مکه به هنگام عرفات یارناش را اگاه می کرد بصیرت می داد که هرآنکه برای دنیا امده است برگردد ایا آنانکه برگشتند به نظ شما عقل بودند یا آنانکه برپیمان با ولایت تاشهادت ماندند . اری کربلا مرحله از شناخت وباور است که خط تقسیم میان حق وباطل است یا باید این سوی خط با حسین ماندیل باید به صف یزیدیان پیوست . اری اگر مردم ان زمانه هم عاقل بودند مسیر تاریخ عوض می شود وحسین (ع) حکومت صالحان را تشکیل می داد .
پروانه
Iran, Islamic Republic of
مغز متفكر دوم خردادي‌ها كه اين بابا باشه ديگه ببين بقيه‌شون چي هستن!!
امان از بیکاری در خانه
ثنایی اصفهان
با تاسف بسیار. ...البته انتظاری بیش از این نیست ...و البته ایشان به دنبال تعدیل اذهان برای گذار از عشق به عقل در موضوعات سیاسی امروز هستند! بنده همیشه برین اعتقاد بودم که امثال ایشان و زیبا کلام و...به هیچ وجه جامعه شناسان و مردم شناسان قوی نبودند و نیستند و دلیل عجز نهایی ایده هایشان در مرحله ی اثبات همین حلقه ی مفقوده ست.
خلیل
انتشار نظرات مصموم بنام نظر . آزادی نقد ...
در جامعه مانند انداختن سنگ به ته چاه است که چهل عاقل نتوانند بیرون بیاورند در جامعه همه یک اندازه فکر نمی کنند و توان درک و فهم صحیح را ندارند هستند عده ای که اغفال ظواهر و کلمات قلمبه میشوند و انشاءالله با قصد وغرض این افکار نشر نمیشود مهم تر اینکه کم کم قداست شکنی راه می اندازند نعوذ بالله خدا را هم انتقاد میکنند . قداس مقدسات مذهبی که از بین رفت قداست و احترام عاشورا . ماده جیم ووووو از اسلام یک شیر بی یال وکم و اشکم می ماند ولی اشتباه میکنند فقط زحمت ما میدارند. بهوش باشید آقاجری ها و امثال هم را به یاد داشته باشید......
Iran, Islamic Republic of
بیچاره قاطی کرده
ناصر
Iran, Islamic Republic of
سی پی یو خاتمی که این بود ببین خودش چی بود