شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ارتباطات مجازی؛ مدیریت یا محدودیت؟

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 419451
در حالی که عده‌ای از کارشناسان بر برخورد سلبی با شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی اصرار دارند،‌ عده‌ای دیگر معتقدند این ابزارها بر ما تحمیل شده‌اند اما باید آنها را محدود و یا به تعبیری دیگر مدیریت کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، اکبر نصراللهی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع ارتباطات در فضای مجازی، چرایی و چگونگی، اظهار داشت: افراد در شرایطی کاهایی را انجام می‌دهند که در تنهایی مسئولیت آن را نمی‌پذیرند در فضای مجازی نیز برخی بداخلاقی‌ها و تصاویری منتشر می‌کنند که بعدا‌ خود باور نمی‌کنند که آنها این مطالب را منتشر کرده‌اند.

وی ادامه داد: این یک اشکال در فضای مجازی است، ذات فضای مجازی این است که افراد یکدیگر را نمی‌شناسند و کاهایی انجام می‌دهند که در فردیت انجام نمی‌دهند. در حال حاضر اپلیکیشن‌های موبایلی گوی سبقت را از بسیاری ابزارها حتی تلویزیون ربوده‌اند و مصرف رسانه‌ای مخاطب را عوض کرده‌اند، اثرپذیری مخاطبان در این شرایط عوض شده و این آرایش رسانه‌ای جدید تعامل افراد با خانواده را دستخوش تغییر کرده است.

این استاد ارتباطات همچنین گفت: هر ابزاری نکات خوب و بد دارد باید دید چه کسی و با چه شرایطی از آن استفاده می‌کند، در حال حاضر زنگ خطر استفاده از فضای مجازی به صدا در آمده است، ما واقعیت فضای جدید رسانه‌ای را متوجه نشدیم، ما باید سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببریم تا با برخورد فعال از این ابزارها استفاده درست کنند. چه بخواهیم چه نخواهیم این ابزارها بر ما تحمیل شده است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت و سرایت تکنولوژی ارتباطی را بگیریم بلکه به عنوان اساتید دانشگاه و محقق باید کار خود را انجام دهیم، چرا باید با این ابزارها سلبی برخورد کنیم اینها یک سلاح هستند که می‌توانیم برای انتقال آرمان‌ها، صدور انقلاب اسلامی، پیوند ایرانیان در جهان، تصحیح تصویر غلط ایران در جهان استفاده کنیم.

نصراللهی تصریح کرد: ما باید به فکر کاهش بداخلاقی در این شبکه‌ها باشیم،‌ مردم را آگاه کنیم و مضرات را به صورت مصداقی به آنها بشناسیم، فضای مجازی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری برا آن شورای عالی ایجاد کردند.

همچنین در این برنامه محمدصادق کوشکی، محقق و پژوهشگر نیز در این‌باره، اظهار داشت: اگر همین الان به دلیلی این شبکه‌ها قطع شود شاید فقط کمی افسرده شویم چراکه معتاد آنها شده‌ایم اما باید بدانیم که در جامعه‌ای که عقلانیت وجود دارد این ابزارها به این شدت جا نمی‌افتد، چرا در فضای مجازی انتشار عکس خودی گرفتن جا می‌افتد؟ برای اثبات فردیت چراکه ما داریم از جامعه فاصله می‌گیریم در این حالت فردیت تقویت می‌شود.

وی افزود: نظر برخی کارشناسان بر محدود کردن و در واقع مدیریت این شبکه‌هاست، یعنی آنها را قانونمند کنیم اما برخی به دلیل برخی منافع با صورت‌بندی و ساماندهی این ابزارها مخالفند، متاسفانه سرعت پیشرفت این ابزارها آنقدر زیاد است که فرهنگسازی ما به انها نمی‌رسد.

این پژوهشگر همچنین گفت: آیا رسانه‌های مجازی واقعا برای ترویج علم ساخته شده‌اند اگر اینچنین است چرا در برخی ایالات آمریکا و کانادا استفاده از دیش ماهواره ممنوع است،‌در کجای دنیا مانند کشور ما این فراخنای ایجاد شده در فضای مجازی وجود دارد؟ این ابزارها برای ترویج علم و فرهنگ به صورت رایگان ساخته نشده‌اند، اگر اینچنین بود صفحه ترویج حجاب را به سرعت نمی‌بستند و در اروپا همچنان کتاب با تیراژ بالا چاپ نمی‌شد.

وی گفت: صاحبان رسانه این ابزارها را برای استفاده خود ساختند، این پدیده‌ها در ایران باید مدیریت و محدود شوند و مسئولیت‌پذیری در آنها بیشتر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *