جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۵
مذاکرات هسته‌ای وین در روز یکشنبه

منبع ایرانی: هیچ چیزی به جمع‌بندی نرسیده/ شینهوا: بررسی طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه

عراقچی: نیاز باشد تمدید می‌کنیم
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 431655
یک منبع نزدیک به مذاکرات با بیان اینکه تا این لحظه هنوز هیچ چیزی به جمع بندی نرسیده، گفت: گفت‌وگوها درباره موارد مورد اختلاف ادامه دارد و هیچ تاریخی قطعی نشده است.
منبع ایرانی: هیچ چیزی به جمع‌بندی نرسیده/ شینهوا: بررسی طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه
گروه سیاست جهان نيوز: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ظهر شنبه به منظور شرکت در مذاکرات جاری هسته‌ای وارد وین محل برگزاری این مذاکرات شد. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز جمعه شب وارد وین شده بود.

هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه ۲۷ خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است.

هفت روز از مذاکرات هسته‌ای در حالی گذشت که شاهد ۸ دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا و نیز مذاکرات دو جانبه ایران با طرف‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم.

هشتمین روز مذاکرات با خود دهمین دور مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا، صالحی و مونیز و نیز مذاکرات ظریف و آمانو را به همراه داشت. آخرین دقایق این روز از مذاکرات با سخنان عراقچی همراه بود که در خصوص همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و اقدامات ایران صحبت‌هایی انجام داد و اینکه این توافقنامه با تصویب شورای امنیت رنگ جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

سفر آمانو به تهران از دیگر رویدادهای مهم این روزها بود. ظریف در پایان روز هفتم نیز در پیامی تصویری خطاب به ۱+۵ به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بردارند و رویکردی معقول در پیش گیرند.

***

۲۲:۳۰ آغاز مذاکرات دو جانبه وزرای خارجه و معاونان ایران و آمریکا

۲۱:۲۶  لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دقایقی قبل وارد هتل پله کوبورگ شهر وین شد.

۲۰:۴۷ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی قبل وارد هتل پله کوبورگ شهر وین شد و گفت: ما خیلی خیلی به توافق نزدیک شدیم.

۲۰:۴۲ وزرای خارجه ایران و آمریکا برای سیزدهمین بار طی دو هفته اخیر در وین به گفت‌وگو می‌نشینند و در این نشست صالحی و مونیز نیز حضور دارند.

۲۰:۳۳ وزیر خارجه آمریکا می‌گوید برای رسیدن به توافق نیازمند تصمیمات سخت ایران هستیم اما آنچه پر واضح است این است که این دور از مذاکرات برای نهایی شدن نیازمند واقع‌گرایی آمریکایی‌هاست.

۲۰:۲۹ رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در تماس تلفنی با وزیر خارجه این کشور بر لزوم رعایت شدن خطوط قرمزی چون «بازرسی در هر جا و هر مکان» و لحاظ کردن PMD تاکید کرد.

۱۹:۳۵ یک مقام آگاه از سفر امشب معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران در رأس هیاتی و در راستای حل موضوع پی ام دی خبر داد.

۱۹:۲۸ سفیر فرانسه در آمریکا می‌گوید که وزیر خارجه کشورش امشب به مذاکرات وین می‌پیوندد و ایران باید تصمیم بگیرد که توافق می‌خواهد یا خیر.

۱۹:۲۰ وزیر خارجه آمریکا گفت: هنوز به پایان راه نرسیدیم اما تا به این اندازه پیشرفت نداشتیم.

۱۹:۰۹ «تام کاتن» سناتور تازه‌کار و از نزدیکترین چهره‌های کنگره آمریکا به رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که «باید گزینه نظامی در قبال ایران باقی بماند».

۱۸:۳۵ سفیر ایران گفت: امضای توافق هسته‌ای می‌تواند نقش ایران را برای حل بحران‌های منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری که تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه و همچنین خارج از منطقه هستند را افزایش دهد.

۱۸:۳۰ صالحی و مونیز نیز از دقایقی دیگر مجدداً جلسه خواهند داشت

۱۸:۱۵ کری ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران در وین کنفرانس خبری خواهد داشت. سخنگوی وزرات خارجه آمریکا اعلام کرده که کری قرار است خبرنگاران را در جریان آخرین روند مذاکرات قرار دهد.

۱۸:۱۴ دوازدهمین دور رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونانشان در جریان است.

۱۷:۲۶ «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه عصر امروز وارد وین خواهد شد تا به جمع دیگر وزرای خارجه ۱+۵ بپیوندد.

۱۷:۱۷ سفیر روسیه در انگلیس می‌گوید پس از حصول توافق نهایی هسته‌ای با ایران دیگر توجیهی برای استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپا باقی نخواهد ماند.

۱۶:۴۶ یک شبکه آمریکایی در گزارشی به نقل از یک دیپلمات ارشد ایرانی نوشت که اگرچه بسیاری از مشکلات حل شده اما «همچنان سوالاتی درباره موضوعات مربوط به تحریمها» وجود دارد.

۱۶:۴۴ وزیر خارجه اتریش در مراسم ضیافت برای خبرنگاران، ضمن ابراز امیدواری درباره حصول توافق بین ایران و ۱+۵ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت بار دیگر در ماه سپتامبر به ایران بازمی‌گردد و اگر تحریم‌ها لغو شود، زمینه برای توسعه روابط اقتصادی اتریش و ایران فراهم می شود.

۱۶:۰۵ ما هنوز نمی‌دانیم آیا آژانس متعهد شده است با دریافت دسترسی‌هایی محدود، PMD را ببندد یا خیر؟ با توجه به اینکه آمانو بارها گفته است هنوز هم در حال دریافت اطلاعاتی است که نشان می‌دهد احتمالا کار روی PMD در ایران ادامه دارد، بسیار بعید است آژانس تا پایان سال این موضوع را ببندد.

۱۶:۰۰ پایان نشست صالحی و مونیز

۱۵:۵۰ نشست وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از وقفه‌ای ۱۵ دقیقه‌ای از سر گرفته شد و دقایقی پیش پایان یافت.

۱۵:۳۹ نشریه ساندی تایمز نوشت رئیس جمهور آمریکا توافق با ایران را میراث ریاست جمهوری خود و ایران را خاکریز مقابله با داعش می‌داند.

۱۵:۱۴ خبرگزاری غربی در گزارشی درباره عملیاتی کردن دومین سامانه راداری الغدیر توسط سپاه پاسداران نوشت ایران در بحبوحه مذاکرات و به منظور تقویت دفاع هوایی در قبال تهدیدات نظامی، سامانه بومی راداری را به کار گرفت.

۱۵:۰۴ آمانو تنها اعلام کرده در صورت همکاری ایران، شاید بتواند تا پایان سال ۲۰۱۵ گزارشی را در مورد پی ام دی منتشر نماید. این عبارت علاوه بر اینکه مشروط به همکاری ایران گردیده منشأ این سؤال است که مفاد این گزارش چه خواهد بود؟


۱۴:۵۰ معاونین از ساعت ۱۴ به وقت وین نشست خواهند داشت.

۱۴:۴۵ پایان نشست ظریف و صالحی با کری و مونیز پس از یک ساعت و نیم. صالحی و مونیز پس از پانزده دقیقه، مجدداً نشست خود را آغاز کردند.

۱۳:۵۹ وزیر خارجه اتریش ابراز امیدواری کرد مذاکرات ایران و ١+٥ به نتیجه برسد و توافق جامع حاصل شود.

۱۳:۲۶ امروز همه وزرای خارجه بجز چین در وین حضور پیدا می‌کنند.

۱۳:۰۰ یازدهمین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا که قرار بود ساعت ١٠ صبح به وقت محلی برگزار شود با تاخیری نیم ساعته در ساعت ١٠:٣٠ شروع شد.


۱۱:۱۲ وزرای خارجه ایران و آمریکا ساعت ١٢:٣٠ به وقت تهران برای یازدهمین بار به گفت‌وگو می‌نشینند.

۱۱:۰۴ یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوآ گفته است که طرح انتقال اورانیوم مازاد ایران به روسیه در وین در دست بررسی و مذاکره است.

این منابع دیپلماتیک روز شنبه (دیروز) به شینهوآ گفتند انتقال اورانیوم مازاد ایران به خارج دیگر مشکل نیست و برنامه انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه همچنان مورد بحث و بررسی است.
منابع غربی پیش از این از ایران درخواست کرده بودند اورانیوم غنی شده خود را به خارج کشور انتقال دهد که با مخالفت ایران مواجه شده بود.

بر اساس چهارچوب تفاهم لوزان ایران ذخیره اورانیوم غنی شده خود را تا ۳۰۰ کیلوگرم و ۳.۶ درصد برای مدت ۱۵ سال کاهش می‌دهد اما در این تفاهم ذکر نشده است ایران چگونه ذخایر اورانیوم خود را کاهش دهد.


این منابع در ادامه به شینهوآ گفتند طرفین همچنان در وین پیرامون پروتکل الحاقی گفت‌وگو می‌کنند و شکافهایی در موضوعات بازرسی از مراکز نظامی وجود دارد.

شینهوآ مدعی شد این منبع دیپلماتیک روز شنبه به این خبرگزاری چینی گفت که ایران پروتکل الحاقی را برای دسترسی‌های بیشتر به فعالیت‌های هسته‌ای خود پذیرفته است.

۱۰:۳۵ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهاراتی ضد ایرانی ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد که تهران همچنان حامی تروریسم و تهدید موجودیتی اسرائیل خواهد بود.

هیلاری کلینتون نامزد پیشتاز دموکراتها در انتخابات آتی ریاست جمهوری در اظهاراتی ضد ایرانی گفت که ایران همچنان حامی تروریسم و تهدید موجودیتی اسرائیل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق دولت باراک اوباما با ابراز امیدواری به حصول توافق هسته‌ای در مذاکرات گروه ۵+۱ و ایران هشدار داد که «تهاجم ایران پایان نخواهد یافت».

«کلینتون دوم» در اظهاراتی در جمع حامیان انتخاباتی خود در ادامه اظهارات ضدایرانی خود گفت: «آنها همچنان حامی اصلی تروریسم خواهند بود و به بی ثبات کردن دولتهای منطقه و فراتر از آن ادامه خواهند داد».

همسر بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد، افزود: «آنها(ایرانیها) همچنان به استفاده از نیروهای نیابتی خود از قبیل حزب‌الله ادامه داده و آنها همچنان تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل خواهند بود».

وزیر خارجه سابق آمریکا که در جمع هوادارنش در نیوهمپشایر سخنرانی میکرد، به موضوعات دیگری از قبیل ادعای حملات سایبری چین و همچنین روابط واشنگتن با روسیه هم پرداخت.

هیلاری کلینتون با ادعای حملات سایبری چین به آمریکا گفت: «آنها در تلاش هستند تا هر چیزی که در آنها تکان نمی‌خورد را هک کنند و اطلاعات بسیاز ریادی از داده‌ها و اطلاعات دولت آمریکا را سرقت کنند. اشتباه نکنید آنها می‌خواهند هر کاری که می‌توانند برای پیروزی بر ما انجام دهند».

وی با اشاره به روسیه گفت: «ما باید در نحوه پرداختن به موضوع پوتین و اهداف و جاه‌طلبیهای او بسیار باهوش‌تر عمل کنیم. من او را می‌شناسم او مردی نیست که به آسانی با او بشود رفتار کرد اما به نظر من هیچ راه جایگزین دیگری به جز تعامل همیشگی با او وجود ندارد».


۱۰:۳۴ خبرگزرای فرانسه گزارش داد که انتظار میرود وزرای خارجه ۱+۵ امروز یک شنبه دوباره به وین بازگردند تا مذاکرات را پیش ببرند.

۰۳:۱۵ در صورت شکست دیپلماسی در قبال ایران،کاخ سفید بکارگیری طرح مهار و بازدارندگی را با استفاده از بمب‌های عظیم مد نظر دارد هرچند که توان هسته‌ای ایران نابود شدنی نیست.

روزنامه آمریکایی «سی‌یتل تایمز» در گزارشی نوشت: همزمان با ادامه گفت‌وگوهای دیپلماتیک‌ برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، ارتش آمریکا نیز سرگرم انباشت بمب‌های بسیار قدرتمند خود برای نابود کردن مستحکم‌ترین‌های مجتمع‌های هسته‌ای ایران منجمله تاسیسات زیر زمینی این کشور است.

بر اساس این گزارش، بمب‌های سنگر شکن ساخت کارخانه بوئینگ بعد از بمب‌های هسته‌ای قوی‌ترین جنگ افزار آمریکا هستند و با داشتن ۵ تن وزن از دیگر بمب‌های آمریکا سنگین‌تر می‌باشند.

این روزنامه در ادامه نوشت که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله برای بهبود وضعیت این بمب‌ها، سر انجام در سال جاری بمب‌های سنگر شکن به طور موفقیت آمیزی در عمیق‌ترین اهداف زیر زمینی در منطقه آزمایش موشکی موسوم به «وایت استند میسیل رنج» یا (White Sands Missile Rang) واقع در نیو مکزیکو امتحان شدند.این آزمایش همچنین همراه با ارتقا سامانه هدایت شونده و الکترونیکی برای جلوگیری از امواج پارازیت‌های دشمن بود.


مقام‌های آمریکایی عنوان می‌کنند این بمب‌های عظیم که تاکنون در رزم‌ها از آن استفاده نشده از جمله سلاح‌های راهبردی طرح مهار و بازدارنده کاخ سفید در صورتی‌باشند که رویکرد دیپلماسی در گفت‌وگوهای ایران به شکست انجامیده و این کشور در پی توسعه ساخت بمب هسته‌ای باشد.

این نشریه آمریکایی در ادامه با ذکر سخنان باراک اوباما درباره عدم فایده چندان گزینه نظامی در قبال ایران و نیز سخنان « مارتین دمپسی» رییس ستاد مشترک ارتش این کشور نوشت: کاخ سفید همچنان گزینه نظامی لایه لایه (چند مرحله‌ای) را علیه ایران در صورت شکست مذاکرات جاری به عنوان ابزاری کمکی مد نظر دارد.


۰۲:۲۶  نیویورک تایمز: بعید است ابعاد احتمالی تا پایان سال کاملا حل شود/ مقام آمریکایی: ارائه دسترسی‌ها برای رفع تحریم‌ها لازم است

پس از آنکه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرد که با همکاری تهران می‌تواند تا پایان سال گزارش پی‌ام‌دی را منتشر کند، حالا نیویورک‌تایمز می‌گوید که چنین کاری در مدت زمان باقی مانده تا آخر سال، ناممکن بنظر می‌آید.

۰۱:۰۱ تلاش غرب برای القاء «موافقت ایران با لغو تدریجی تحریم‌ها»

ترافیک خبری روز گذشته درباره موافقت تهران با لغو تدریجی تحریم ها مهمترین خط خبری رسانه های غربی بود تا در روزهای پایانی مذاکرات فشار را بر روی ایران برای پذیرش این موضوع افزایش دهند.

۲۳:۵۱ رئیس دفتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران که روز جمعه به «وین» آمده بود ظهر شنبه راهی تهران شد.

۲۳:۳۴ معاون وزیر خارجه گفت:‌ نمی‌توانم بگویم فضا مثبت است یا منفی؛ فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند.

۲۱:۳۷ یک منبع نزدیک به مذاکرات با بیان اینکه تا این لحظه هنوز هیچ چیزی به جمع بندی نرسیده، عنوان کرد: گفت‌وگوها درباره موارد مورد اختلاف ادامه دارد و هیچ تاریخی قطعی نشده است.

۲۰:۵۵ وزرای خارجه ایران و آمریکا دقایقی قبل برای دهمین بار در شهر وین به گفت‌وگو نشستند و صالحی و مونیز و معاونان وزرای خارجه نیز به آنها پیوستند.

۲۰:۰۳ نماینده فرانسه در گروه ۱+۵ گفت که لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور به احتمال زیاد عصر فردا (یکشنبه) در وین خواهد بود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از اول هم گره زدن همه مشکلات به تحریم و بحث هسته ای اشتباه بود...
هر اتفاق کوچیک تو این بحث، روی بازار موج ایجاد میکنه...
این چه اشتباهی بود که بعضی برای کسب قدرت مرتکب شدن...
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، دادن این همه امتیاز بابت چه بود؟
Iran, Islamic Republic of
معاون وزیر خارجه گفت:‌ نمی‌توانم بگویم فضا مثبت است یا منفی؛ فضا جدی است و همه طرف‌ها عزم دارند که به توافق برسند.
بنده: دمای تهران هم امروز کاهش پیدا کرده !
من میخوام بدونم ما در عوض این همه چیزهایی که دادیم و پلمپ کردیم چه چیزی از غرب گرفتیم؟
اگه بخواین بگین که تحریم پولی برداشته میشه ، که این پولها مال خودمونه که با منت بهمون پس میدن. اگه میخواین بگین که تحریمهای اقتصادی برداشته میشه که اونهم ما اختیار داریم که انتخاب کنیم این ربطی به این همه چیزهایی که ما از صنعت هسته ای از دست دادیم نداره. ما در عوض این همه عقب نشینی چی بدست میاریم؟چه چیز خاصی رو جای اون همه چیزهای از دست داده هسته ای بهمون میدن؟
Iran, Islamic Republic of
ما به بازی جدید "روز توافق" آشنا هستیم. لطفا با کلمات بازی نکنید تا توافق بد را بزک کنید و خوب جلوه دهید