چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱۰
۵۳
پاسخی به یک شبهه

چرا شهادت یک مرد با شهادت دو زن مساوی است؟

يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 332853
شبهه افکنی در احکام مبین اسلام هر چند وقت یک بار با اهداف مختلف از جمله سنجیدن حساسیتهای مذهبی مردم ،از سوی جماعت شبهه روشنفکر صورت می گیرد.
چرا شهادت یک مرد با شهادت دو زن مساوی است؟
به گزارش جهان، در این مقاله به شبه افکنی برخی رسانه ها در مورد مساوی نبودن شهادت زن و مرد در اسلام و تبعیض جنسی خواندن آن اشاره می کنیم.


پاسخ اجمالی

احکام و قوانینی که از سوی خداوند برای بشریت وضع شده است مطابق نظام تکوین و حقایق جهان هستی و ساختار وجودی انسان است. از آنجا که ساختار وجود جسمی و روحی زن با مرد متفاوت است، وظایف، تکالیف و احکام این دو نیز مساوی نیست. یکی از تکالیف اداء شهادت در نزد قاضی است که باید مطابق واقع باشد و تحت تاثیر عواطف و احساسات و عوامل غیر واقعی نباشد تا حقی از کسی ضایع نشود. بدین جهت در بعضی موارد، اصلاً شهادت زن ها قبول نمی شود، همانطور که در بعضی موارد نیز اصلاً شهادت مردها قبول نمی شود و در بعضی موارد شهادت دو زن بجای یک مرد قبول می شود و...

علاوه اینکه باید توجه داشت گواهی دادن یک وظیفه و مسئولیت است نه یک حق پس اگر شهادت برخی از افراد در دادگاه پذیرفته نشود، یا کم تر پذیرفته شود، گویای سهل تر بودن تکلیف و مسئولیت آنان است نه تضییع حقوق آنها.

پاسخ تفصیلی

توجه به نکاتی می تواند ما را در دستیابی به حقیقت، یاری رساند:

۱-در بسیاری از حقوق و جزائیات اسلام، مرد و زن با هم تفاوت هایی دارند. مثلاً اگر مردی مرتد شود با شرایطی حکم او قتل است ولی اگر زنی مرتد شود حکم او قتل نیست یا اسلام وظایفی را بر دوش مرد قرار داده که بر عهده زن قرار نداده است، و یا وظایفی برای زنان مقرر شده است که بر مردان مقرر نشده است. دلیل این تفاوت ها، متفاوت بودن مکانیسم خلقی زن و مرد است. زیرا روحیات و اخلاق زن و مرد یک جور نیست. بر این اساس توقعی که خداوند از زن دارد با توقعی که از مرد دارد یکی نیست. خداوند زن را برای امری خلق کرده و مرد را برای هدف دیگری آفریده است. این دو گرچه از یک جنس اند ولی هرگز با هم مساوی نیستند. بنا بر این عدالت اقتضاء می کند که وظایف و تکالیف آنان هم یکسان نباشد، چرا که اگر یکسان باشد خلاف عدالت پروردگار است.

۲- از نظر اسلام بحث اداء شهادت و اطلاع رسانی به قاضی، هرگز بمنزله یک امتیاز نیست، بلکه یک وظیفه و تکلیف و مسئوولیت است. یعنی برای این که حقوق دیگران پایمال نگردد، اسلام این وظیفه را بر عهده انسان هایی که از موارد اختلاف بین افراد اطلاع دقیق دارند، قرار داده است تا در حضور قاضی واقعیت را بیان کنند و به آن شهادت بدهند. به همین جهت قرآن کتمان شهادت را حرام اعلام نموده است.[۱]

پس اگر شهادت کسی در دادگاه پذیرفته نشود، یا کم‏تر پذیرفته شود، گویای سهل‏تر بودن تکلیف و مسئوولیت اوست، نه تضییع حق او.

۳- مسلما تکلیف اداء شهادت با خلقت و روحیات و نقش مرد و زن، ارتباط مستقیم دارد گرچه ربطی به نقص یکی و کمال دیگری ندارد. زیرا در بعضی موارد که شهادت مربوط به مسائل خاص زنان باشد اصلاً شهادت مردان مورد قبول نیست، چون اساسا مرد در آن موارد نمی تواند شاهد باشد. همانطوری که زنان را از شهادت در برخی امور دیگر معاف دانسته و آن را در انحصار مردان قرار داده، و در برخی امور شهادت دو زن را برابر با شهادت یک مرد قرار داده و پذیرفته است.

همه این قوانین بر پایه حکمت و هماهنگی بین نظام تشریع[۲] با نظام تکوینی[۳] بنا نهاده شده است . و البته نظام تشریع، اگر برگرفته، منطبق و هماهنگ با نظام تکوینی نباشد، فاقد ارزش است. ارزش و توانمندی نظام تشریع به میزان انطباق آن با ظرفیت‏های وجودی موجود در نظام تکوینی است.

توضیح اینکه:

در نظام تکوین بین زن و مرد از چند جهت تفاوت‏های زیادی وجود دارد:

۱- از جهت اعضا و جوارح: دو جنس زن و مرد در تمامی اعضا و جوارح با یکدیگر اختلاف دارند، چه اعضا و جوارحی که به عضو جنسی و تولید مثل مربوط است و چه غیر آن. رویش مو در بدن زن و مرد، چربی زیر پوست، بافت‏ها، ظرافت و ضخامت پوست، شکل و وزن حجمی استخوان‏ها، مقدار مواد آلی و کانی در استخوان‏ها، درشتی عضلات، زور بازو، شکل هندسی و حجم و وزن مغز، وزن قلب، ضربان نبض، فشار خون، حرارت بدن، میزان و تعداد تنفس در دقیقه، قد، وزن، ارتعاشات صوتی، ترشحات بدن، میزان گلبول‏های سفید و قرمز در خون، گنجایش و حجم ریه، و الگوی رشد جسمانی در آغاز از دو جنس نرینه و مادینه. خلاصه این که همه چیز در زن و مرد حتی در یک تار مو متفاوت است.[۴]

۲- از نظر احساسات، عواطف، تمایلات و اخلاق: طبق نظر روانشناسان، محبت، رفتار انفعالی، رفتار عاطفی و حمایت کننده، از ویژگی‏های زنانه است. در برابر این امور، پرخاشگری، استقلال، رقابت، سلطه و حاکمیت را از ویژگی‏های مردان بر شمرده‏اند.[۵]

نیز گفته ‏اند: داشتن دلی پر مهر و عاطفه و احساساتی آتشین، جلوه گری، دلربایی، آرایش گری، دوستدار پارچه و لباس و طلا و امور زینتی از خصائص زنان است.[۶]

زن در تقلید، مدپرستی، تجمّل پرستی، خنده و گریه از مرد پیش قدم است.[۷]

زنان به جهت این که از نیروی احساس و عاطفه بیشتری بهره مندند، از صحنه‏های احساسی و عاطفی بیشتر متأثر می‏شوند و به هیجان می‏آیند.[۸]

وقتی که در حوزه تکوین این ویژگی‏ها وجود دارد، در حوزه تشریع برای محکم کاری (به ویژه در اموری که مربوط به حقّ النّاس است) می‏ بایست چاره ‏ای اندیشیده شود، تا حقوق مردم در شهادت‏ ها ضایع نگردد. در این جا سه صورت متصوّر است:

الف- به جهت غلبه عاطفه، عفت و هیجانات در زنان که زمینه ساز فراموشی در برخی امور هیجانی است و هم چنین به این جهت که گفته شده زنان زودتر به حالت اطمینان در یک مسئله دست می‏یابند و زود باورند و راحت ‏تر تحت تأثیر قرار می‏گیرند، بگوییم شهادت زنان فاقد ارزش است، تا حقوق از طریق شهادت زنان تضییع نگردد.

این سخن ممکن است از جهت دیگر موجب تضییع حقوق دیگران شود و آن شهادت در مواردی است که آگاهی و اطلاع از آن در انحصار زنان است.

ب- بگوییم در تمام موارد شهادت زنان همانند شهادت مردان است و به همان اندازه اعتبار دارد. این سخن موجب می‏شود که به جهت موارد مذکور از اعتبار قضا کاسته شود و به نوعی حقوق مردم تضییع گردد.

ج- راه حل معتدل: خداوندی که انسان‏ها را آفرید و به همه اسرار نهفته آگاه است، فرموده در اموری که مربوط به حقوق مردم است (حق النّاس، نه حقّ اللَّه) به شهادت زنان ارزش و اعتبار داده شود، لیکن به جهت محکم کاری دو شاهد زن در اموری که یک شاهد مرد لازم است، یا چهار شاهد زن در اموری که دو شاهد مرد لازم است، با شرایطی، ارزش و اعتبار دارد.

این راه حل و نظریه سوم که عین عدل و منطبق با نظام تکوین است،مورد قبول اسلام واقع شده است.

۳- در وقایع و رخدادهای کوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان دست اندر کار هستند و بیشتر و بهتر در معرض اطلاع اند. فرض کنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا می کنند و با چوب و چاقو و سنگ به جان یکدیگر افتاده اند. پس از چند دقیقه مردان اطراف آنان را گرفته و آنان را از یکدیگر جدا می کنند. این جا اگر قتلی یا جراحتی واقع شد مردان چون شاهد و ناظر بوده اند بهتر می توانند شهادت بدهند زیرا در این گونه وقایع زنان اصلاً حضور ندارند و اگر حضور داشته باشند خود را کنار می کشند یا مردان آنان را به عقب می رانند. از این رو پذیرفتن شهادت مردان و نپذیرفتن شهادت یک زن مسئله طبیعی است.

۴- پذیرفته شدن شهادت زن در همه مسائل و فراهم کردن زمینه حضور او در تمام محاکم قضایی برای اداء شهادت در کوچکترین اختلافاتی که بطور روز مره در جامعه اتفاق می افتد، نه تنها تکریم زن نیست، بلکه نوعی اهانت به مقام این موجود شریف و لطیفی است که وظایف بزرگتری را در جامعه بر عهده دارد. [۹]


[۱] بقره (۲) آیه ۲۸۳.
[۲] نظام تشریع، یعنی قوانینی که به حوزه فعالیت‏های اختیاری بشر مربوط است.
[۳] نظام تکوینی، یعنی قوانین، وظایف و مسئوولیت هایی که از سوی خلقت بر آدمی فرمانروایی می‏کند و ربطی به حوزه اختیاری بشر ندارد. در این حوزه برای هر یک از دو جنس نرینه و مادینه وظیفه خاص و هماهنگ با امکاناتی که دارند، در نظر گرفته شده است، به گونه‏ای که انکار آن از هیچ فردی پذیرفتنی نیست.
[۴] دکتر سید رضا پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبران، ج ۱۹، ص ۲۸۰ - ۲۹۳.
[۵] روانشناسی رشد، ج اوّل، ص ۳۳۰، از انتشارات سمت.
[۶] دکتر سید رضا پاک نژاد، همان، ص ۲۸۱.
[۷] همان، ص ۲۹۵.
[۸] کتاب نقد، ش ۱۲، ص ۵۹.
[۹] منبع مقاله: سی دی پرس و جو، ستاد پاسخ گویی به مسائل دینی، با تغییرات و تلخیص.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


زهرا
خیلی مطلب خوبی بود . ممنون از سرعت عمل شما. جواب این جماعت رو باید همینطوری داد هرچند که بعیده متوجه بشوند.
حق و تکلیف از یک دیگر جدا نیستند.
نمی توان گت که شهادت دادن چوم مسئولیت است پس حقی پشت آن نیست یا بر عکس.
کی گفته حق و تکلیف جدا نیست؟
شما تکلیف داری نماز بخوانی پس به گردن خدا حق داری ببرتت بهشت؟!
خدا هیچ حقی به کسی نداده مگر به لطف خودش
مثل : "کتب علی نفسه الرحمه"
یا "وکان حقا علینا نصر المومنین"
...!
تو تکلیف داری اطاعت خدا بکنی و حق هیچ مطالبه ای هم از او نداری!
آن دو چیز که از هم جدا نیست، مسوولیت و اختیارات است یعنی اگر به کسی اختیار دادی میتوانی ازش مطالبه کنی ...
فکر کن ... می فهمی ...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
جوابت نادرست است. بین حق و تکلیف تلازم هست خداوند به تو تکلیف کرده و به تو حق داده که از راهنمایی های او برخوردار شوی و اگر حجت را بر تو تمام نکند حکمتش اجازه نمی هد به تو تکلیف کند و تو را عقاب کند. فکر کن... می فهمی!!
مغالطه کردی آقا مهدی!
...
لایکلف الله نفسا الا وسعها

... بحث ندارد اگر به تکلیف خود معتقدی مخالفت نکن ...

فکر نکن ... برو قرآن را مطالعه کن می فهمی ... !!
Iran, Islamic Republic of
خب اگر بتونن بخونن
Iran, Islamic Republic of
بعضیا کلا آک بندن راحتن
دارا
جان کلام همین است:
«گواهی دادن یک وظیفه و مسئولیت است نه یک حق پس اگر شهادت برخی از افراد در دادگاه پذیرفته نشود، یا کم تر پذیرفته شود، گویای سهل تر بودن تکلیف و مسئولیت آنان است نه تضییع حقوق آنها»
مهدی
Iran, Islamic Republic of
استفاده از شاهد به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی حق مدعی است و برکسی که مطلبی را دیده است تکلیف است که در جهت اقامه عدل و احقاق حق مدعی شهادت دهد، پس شهادت تکلیفی است که متوجه شاهد است و قاضی موظف است که در صورت وجود شرایط شهادت را بپذیرد
هادی
Iran, Islamic Republic of
تحمل شهادت یعنی مشاهده تخلفی از کسی در مواردی که جایز هست حق است و ادای شهادت تکلیف است
حق و تکلیف از یکدیگر جدا هستند.
شما حق داری پولهات رو خرج کنی ولی موظف به خرج کردن اونها نیستی.
بعضی وقت ها تکلیف خودش از بین برنده ی یک حق(مفرد حقوق) هست. مثلا شما موظف هستی که احترام پدر ومادرت رو نگه داری ، پس حق نداری احترام اونا رو نگه نداری.
سلام
این یکی از کلید واژه های حمله به اسلام است که قوانین آن را مربوط به دوران پیامبر قلمداد کنند. و متاسفانه خیلی هم در دانشگاهها توسط دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است من از بزرگان می خواهم که کار برنامه ریزی شده برای پاسخ به این شبهه انجام دهند.
متاسفانه دلیل سوم این مقاله بسیار غیر منطقی و لایتچسبک است!این دلیل از منظرهای متعدد قابل خدشه است و قابل دفاع نیست.
لازم است در پاسخگویی به این مسائل دقت و بحث بیشتری انجام شود و مباحث دقیق‌تر بررسی و بیان گردد.
مسلم است که اینگونه نظرات نتیجه نا آگاهی از شأن و جایگاه حکم الهی است. اصل جواب آن است که خداوند حکیم این گونه حکم کرده است و بر بنده وظیفه است که بدون چون و چرا عمل نماید؛ هر چند علت آن را نداند.
اصلا بر اساس برخی از روایات یکی از حکمت‌های احکام و مشخص نبودن علت آن آزمودن درجه بندگی است.باید روی این دلیل بسیار دقت و آن را تبیین کرد.
این جماعت روشنفکر با همین شبهه ها بسیاری از قوانین کشور را تغییر داده اند.
سن ازدواج را بالا برده اند.
درصد زنان شاغل را افزایش داده اند.
و البته مادری و خانه داری را کرنگ کرده اند.
در این زمینه هم به تدریج اهداف خوشان را به پیش خواهند برد.
درویش
سن ازدواج مگر ارادی است. شما در هر نوع طبقه و قشری از جامعه می نگری می بینی نسلهای بعدی سن ازدواجشان بالا رفته است. جماعت روشنفکر است که هزینه ها را در این حد رسانده است.
یک کلام بگویید حکم خداوند است، نص صریح قرآن است همه می پذیریم.
چرا اینقدر استدلال های عجیب و غریب می آورید که یک کسی مثل من هم به اصل قضیه شک کند.
برای بهانه های بنی اسرائیلی باید استدلال آورد خود قرآن هم با ایاتش آیات دیگری راتفسیر کرده و توضیح می دهد واستدلال می کند ویا اگرمفصل باشد توسط پیامبر (ص) وائمه معصومین (ع) استدلال می شود .
مشکل اینه که اینا حکم خدا رو قبول ندارن و چون و چرا میارن.
Iran, Islamic Republic of
خجالت هم نمی کشن
این خانم حقوقدان بهتر بود کمی در مورد این حرفش تحقیق و مطالعه می کرد بعد شبهه وارد می کرد، واقعا از چنین قشری که ادعای روشنفکری و سواد دارند بعید است!!!
Iran, Islamic Republic of
البته باید یک مورد را به مطالب فوق اضافه کرد و آن اینست که شهادت در بعضی امور مثلا در قتل و جرائم سنگین دیگر که مجازاتهای بزرگی دارند در بسیاری موارد باعث ایجاد کینه در شخص مجرم یا اطرافیان مجرم می شود و احتمال ایجاد خطر برای شخص شهادت دهنده از طرف شخص مجرم و اطرافیان او را موجب می گردد و با عنایت به حرمت زن و ضعیف بودن جسم او، اسلام نخواسته است که زن در معرض خطر بیافتد و بابت شهادت گرفتار مشکلات بعدی آن بشود. و در صورتیکه لازم است تضمیمی بر اساس شهادت زن گرفته شود، حداقل دو نفر زن شهادت بدهند تا خطر بین آنها تقسیم شود. چون بهر حال دو نفر از یک نفر قدرت بیشتری دارند.
از طرفی درست است که مثلا برای اثبات جرمی یک نفر شاهد لازم است ولی تنها راه اثبات جرم، شهادت شهود نیست بلکه علم قاضی نیز از راههای اثبات جرم است. بنابراین ممکن است یک زن برای شهادت به قاضی مراجعه کند و مطالبی را به قاضی بگوید که بر اساس آن مطالب، قاضی به علم لازم جهت اثبات جرم برسند و حکم را صادر نمایند. در اینجا شهادت زن در اثبات جرم موثر نبوده است و هیچکسی تحت عنوان اینکه این زن باعث مجازات شخصی شده است برای آن زن خطری بوجود نمی اورد. ولی در حقیقت با شهادت آن یک نفر زن، قاضی به علمی رسیده است که توانسته است حکم صادر کند.
رمضانی
مطلب خوبی بود استفاده کردم به شخصه. خوبه بخشی رو برای پاسخگویی به شبهات دینی تو سایت بگذارید.
صالح
Iran, Islamic Republic of
چرا این خانم حقوق دان در مورد مهریه های بالا و اینکه هزینه هایی از قبیل مسکن ، خوراک و پوشاک و ... که از وظایف مردان است اظهار نظر نمی کنند. اگر ایشان اعتقاد دارند که زنان با مردان مساوی هستند باید مهریه را در ازدواج حذف کنن و هزینه های زندگی را بین زن و مرد تقسیم کنن. وقتی قرار باشه که از نظر ایشون زن و مرد مساوی باشن چه دلیلی داره که مردان هزینه های مالی زیاد را به دوش بکشن. واقعیت اینه که خانم ها در جامعه کنونی بیشتر از گلیم پاشون را دراز کردن.
واسه همون مهریه ای که نمیدی داری اشک تمساح میریزی؟
Iran, Islamic Republic of
کلا می گن کی داده کی گرفته ولی می رن تو زندگی هزار جور داستان براشون پیش میاد
دادگاه و پاسگاه...
خداوکیلی خودتون قانع شدید الان؟
م
اگه خودشون قانع نشوند شما موظفید قانع شوید
برادر من: این حکم از نصوص قرآن است و از اولش هم ما قانع بودیم. این دلایل هم برای آنهایی هست که دلیلی غیر از قران میخواهند که اصطلاحا به سوادشان بخورد و برایشان قابل درک باشد.
نه اصلا چرا اخر نفهمیدم نه نه نه نه
رضا
Iran, Islamic Republic of
این جماعت میگردند دنبال مطالبی که با سفسطه گری از اونجا به اسلام ضربه بزنند وگرنه دلشان برای مسایل اصلی جامعه نسوخته
Iran, Islamic Republic of
جماعت لا...لا...لا صمم بک
بينام
United States
در عنوان روزنامه: "جنسي" يا "جنسيتي"؟
در دولت اعتدال این مسائل طبیعی شده ظاهرا!!!
United States
باید قانون باهاش برخرود کنه
محمد
سلام
ای کاش برای این مطلب با یک عالم دینی مشورت میکردید
....
م
چون به قرض و نسيه معامله كنيد گواه آريد، و اگر دو مرد نيابيد يك مرد و دو زن، نص صریح قران در باره معامله نسیه است چراتفسیر به تمام موارد میشود؟
زنان فراموشکارن؟ نه واقعا زنان فراموشکارن؟
علی
Iran, Islamic Republic of
خود نمایی و خود نشان دادن خود به دیگران به هرقیمتی باب شده حتی توهین به مقدسات . نامبرده گویا کاندیدای عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا شده و می خواهد با توهین به مسلمات دین تبلیغ نماید . حقوقدان بودن دلیل بر دانستن علوم دین نیست .لذا گفتار نامبرده فقط ژست روشنفکری و تبلیغاتی است
سلام
تمامی استدلالها فوق برای دو زن و تعداد بیشتر زنان نیز صادق است. اگر بگویید دلیل عقلی نداریم خیلی سنگین تر است
Iran, Islamic Republic of
یعنی چی؟
ali
ما انقلابي عمل نكرديم .
اگر قلم مطبوعات فاسد را شكسته بوديم چوبه هاي اعدام فاسدين را گسترده ميكرديم گرفتار نميشديم.
دو روز ديگه ازدواج زن با زن هم اين فاسدن دانشگاهي ميخان
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت این مطلب
Iran, Islamic Republic of
تو این بیابون دعواهای سیاسی این مطالب و نظرات کمکمون کرد
بازم ممنون جهان نیوز
مطلب خوب و به جایی بود ولی دلایلتون اصلا خوب نبود.
از نظر عاطفی و روحی زنان با مردان در اصل فرقی ندارند و این فرهنگه که در طول سالیان باعث شده این تفاوت بوجود بیاد و ما باید برای رسیدن به جامعه ی ایده آل این تفاوت ها رو بر طرف کنیم.
عباس
United Kingdom
این که تفاوت های عاطفی ریشه فرهنگی داشته باشند رد شده است. زیست شناسان به این نتیجه رسیده اند که تفاوت های عاطفی و رفتاری زنان و مردان ریشه زیستی و جسمی دارد. تفاوت در هورمون ها و غدد است. سالهاست که این مطرح شده. من تعجب می کنم شما مطلع نیستید.
امام خمینی در وصیتنامه خود می فرمایند :
اکنون وصیت من به مجلس شوراى اسلامى در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤساى جمهور ما بعد و به شوراى نگهبان و شوراى قضایى و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله‏ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند.

و تبلیغات و مقالات و سخنرانیها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومى و مصالح کشور حرام است. و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیرى از آنها واجب است. و از آزادیهاى مخرب باید جلوگیرى شود.

و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه بر خلاف مسیر ملت و کشور اسلامى و مخالف با حیثیت جمهورى اسلامى است به طور قاطع اگر جلوگیرى نشود، همه مسئول مى‏باشند.
صحیفه امام، جلد21 ، صفحه 435
عباس
United Kingdom
با تشکر.
دلیل سوم ضعیف است. بلکه اصلا دلیل نیست.
....
Iran, Islamic Republic of
که چی؟
بیشتر توضیح بدید
Iran, Islamic Republic of
منبع 9 رو باید از کچا پیدا کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت این مطلب خیلی چیزا برام روشن شد
تارا
با عرض سلام تمامی صحبت ها و تحلیل های شما درست است اما هنوز هم برای من مشخص نشده که چرا تفاوت بین شهدت زن با مرد است.
علی احمد "خاشع"
واقعا سپاس گذارم از این سایت علمی فرهنگی شما که خیلی ها به بنده کمک کرد در حل مشکلاتم خداوند متعال کسانیرا که این سایت را بنیان گذاری کرده اند اعلی علیین نصیب شان گرداند.