جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
با شکسته شدن طلسم ۱۰ ساله؛

نصب اولین سکوی نفتی ایران در پارس‌جنوبی

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب: 422358
پس از بیش از ۱۰ سال تاخیر و عقب ماندگی، امروز اولین سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در آب های خلیج فارس توسط متخصصان داخلی نصب شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، با گذشت بیش از یک دهه امضای قرارداد طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ اولین سکوی فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی در آب های خلیج فارس توسط متخصصان داخلی نصب شد.

در حال حاضر میزان استخراج نفت ایران در لایه مشترک نفتی پارس جنوبی صفر است با این وجود تاکنون قراردادی به منظور تامین کشتی FPSO برای استخراج، پالایش و ذخیره سازی نفت از این مدیان مشترک با قطری‌ها امضا شده است.

از سوی دیگر با وجود صفر ماندن تولید نفت ایران در پارس جنوبی، در شرایط فعلی ظرفیت برداشت روزانه نفت قطر از این میدان مشترک روزانه حدود ۵۲۵ هزار بشکه برآورد می شود. روسازه فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبی بر روی زیرسازه‌ای به وزن یکهزار و ۳۰۰ تن نصب شد. این زیرسازه با احتساب پایل های آن در مجموع ۲۸۰۰ تن وزن دارد، ابعاد کلی این زیرسازه ۲۶ در ۲۸ متر و ارتفاع ۷۹ متر است.

این روسازه به وزن ۸۹۰ تن و با ابعاد ۳۲ در ۳۵ متر و ارتفاع ۲۰ متر ساخته شده است و ظرفیت تجمیع و فرآورش نفت تولیدی ۳۵ هزار بشکه در روز از ۷ حلقه چاه تولیدی حفر شده در میدان نفتی پارس جنوبی را دارد.

با نصب این روسازه عملیات راه‌اندازی تجهیزات آن بزودی آغاز خواهد شد و پیش بینی می‌شود با تکمیل عملیات ساخت سایر تجهیزات فرآورشی مورد نیاز برای تکمیل این طرح، بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۹۵ آغاز شود.

انجام عملیات آماده‌سازی، بارگیری و حمل این روسازه در تاریخ ۲۵ فروردین ماه سال جاری و استقرار و استحکام این روسازه بر روی شناور حمل تا اول اردیبهشت ماه به طول انجامید. پس از فراهم شدن شرایط جوی مناسب، شناور حمل کننده منطقه بندرعباس را به مقصد منطقه پارس جنوبی ترک کرد.

در همین حال علیرضا ضیغمی مدیر طرح لایه نفتی پارس جنوبی در شرکت نفت اخیرا در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه با نصب اولین سکوی دریایی این میدان مشترک نفتی زمینه برای حفاری چاه‌ها و آغاز تولید نفت فراهم شده است، تصریح کرد: وضعیت فنی و عملیاتی استخراج نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در مقایسه با فازهای گازی تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

تاریخچه توسعه لایه نفتی پارس جنوبی


به گزارش جهان، شرکت ملی نفت ایران از حدود یک دهه گذشته تاکنون توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی را آغاز کرده است که در طول مدت این ۱۰ سال تاکنون هیچ یک از سیاست‌ها منجر به آغاز تولید طلای سیاه در این میدان مشترک نشده و طرف قطری به صورت یک جانبه در حال تخلیه کل نفت باقیمانده در مخزن مشترک است.

همزمان با توسعه چاه‌ها و تاسیسات فراساحلی قطر برای تخلیه کامل نفت میدان الشاهین، این شریک نفت و گازی ایران در پارس جنوبی به منظور رفع محدودیت‌های استخراج نفت اجرای یک پروژه جدید را در دستور کار قرار داده است.

از این رو هم اکنون مطالعات ساخت یک پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای برای فرآورش نفت سنگین تولیدی میدان الشاهین آغاز شده است که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پالایشگاه امکان افزایش بیشتر استخراج طلای سیاه توسط قطر فراهم می‌شود.

با این وجود با گذشت ۲۳ سال از آغاز تولید قطر از لایه نفتی پارس‌جنوبی در حالی میزان تولید نفت این کشور عربی روندی رو به افزایش را تجربه می‌کند که رویای تولید و انتقال نفت از این میدان مشترک در خلیج فارس ۱۰ ساله شده است.

نحوه انتقال نفت تولیدی لایه نفتی پارس جنوبی هم دیگر چالش جدی برای استخراج پایدار طلای سیاه در این میدان مشترک است به طوری‌که تاکنون سناریوهای مختلفی همچون خرید کشتی ویژه استخراج، ذخیره سازی و فرآورش نفت "FPSO" و یا احداث خط لوله دریایی پیشنهاد شده که هیچ یک از این پیشنهادها حتی به مرحله تصویب هم نرسیده است.

هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری است هر چند قطر از سال ۱۹۹۱ میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *