پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۲۱

با این هشتگ ها، به جنگ داعش در شبکه های اجتماعی بروید

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب: 458502
هشتگ های #OpParis و #OpISIS به عموم کاربران اجازه می دهد، شاهد این تلاش ها باشند که به نظر می رسد، در حال نتیجه دادن نیز هستند. شناخته ترین گروه فعال در این عرصه، گروه هکرهای «گمنام» (Anonymous) است که اعلام کرده از زمان وقوع حملات پاریس تاکنون، به بسته شدن 20 هزار حساب کاربری مرتبط در توئیتر کمک کرده است.
با این هشتگ ها، به جنگ داعش در شبکه های اجتماعی بروید
به گزارش جهان، درست به همان شکل که گروه تروریستی داعش همزمان با فعالیت در عرصه میدانی عراق و سوریه، فضای مجازی و عرصه اینترنت را نیز به جولانگاه خود تبدیل کرده، مبارزه با این گروه نیز تنها به اقدام نظامی محدود نشده و کمپین هایی جدی در فضای مجازی علیه این گروه به راه افتاده است؛ کمپین گروه هکرهای «گمنام» یکی از همین موارد است.


روزنامه «نیویورک تایمز» در مطلبی به موضوع مبارزه با داعش در فضای مجازی پرداخته و می نویسد از ماه ها پیش، گروه های هکری مختلفی در تلاش برای بستن حساب های کاربری برآمده اند که تروریست های داعش از آن ها برای انجام تبلیغات خود استفاده می کنند، اما پس از وقوع حملات تروریستی اخیر در پاریس، این تلاش ها در شبکه اجتماعی «توئیتر» شکل جدی تری به خود گرفته است.

هشتگ های #OpParis و #OpISIS به عموم کاربران اجازه می دهد، شاهد این تلاش ها باشند که به نظر می رسد، در حال نتیجه دادن نیز هستند. شناخته ترین گروه فعال در این عرصه، گروه هکرهای «گمنام» (Anonymous) است که اعلام کرده از زمان وقوع حملات پاریس تاکنون، به بسته شدن ۲۰ هزار حساب کاربری مرتبط در توئیتر کمک کرده است.

با وجود این، برخی کارشناسان هشدار می دهند که در مواردی، حساب های کاربری که صاحبان آن ها تنها عرب زبان بوده و یا متعلق به روزنامه نگاران عربی بوده که ارتباطی با داعش ندارند، هدف قرار گرفته و قربانی شده اند. این در شرایطی که گروه هکری مذکور، در ۲۳ نوامبر آغاز حمله گسترده خود به هر حساب کاربری که طرفدار داعش باشد را اعلام کرد.

این گروه همچنین یک لیست مفصل از اقداماتی که افراد عادی می توانند علیه داعش انجام دهند را نیز تهیه کرده است که شامل ارسال نام هزاران حساب کاربری مشکوک، به کار بستن ابزاری برای جست و جوی کلیدواژه های مشخص مرتبط با داعش در شبکه های اجتماعی و نیز استفاده از یک ربات برای گزارش دادن فعالیت های اینچنینی در توئیتر است.

استراتژی جست و جوی کلیدواژه ها، راهبردی است که به اعتقاد این هکرها، می تواند جلوی عضوگیری داعش در شبکه های اجتماعی را بگیرد؛ اما این راهبرد از سوی دیگر می تواند بحث برانگیز نیز جلوه گر شود. در ماه مارس، تلاش های فعالان عرصه امنیت سایبری برای بستن بیش از ۲۰ هزار حساب کاربری مربوط به هواداران داعش، ناخواسته سبب هدف قرار گرفتن برخی سازمان های خبری و روزنامه نگاران شد.

روز دوشنبه گذشته نیز افراد عضو گروه GhostSec، یکی از شاخه های گروه «گمنام» که وظیفه انجام اقدامات پیچیده تر همچون نفوذ به شبکه های پیام رسانی داعش را بر عهده دارد، نسبت به هدف قرار گرفتن همه توئیت های منتشره به زبان عربی هشدار داد.

گروه های دیگری نیز با انگیزه ها و وابستگی های متفاوت وجود دارند که از تاکتیک های متفاوتی استفاده کرده و از نظر ایدئولوژیک نیز با هکرهای «گمنام» اختلاف دارند. اصطکاک ها میان این گروه ها و اختلافات آن ها با یکدیگر، گاه در عرصه عمومی نیز قابل مشاهده است.

به عنوان مثال، گروه موسوم به Ghost Security Group که مدعی است با فراهم کردن گزارش های اطلاعاتی، به دولت ها در مبارزه با داعش کمک می کند، با GhostSec.org متفاوت است و نباید با آن اشتباه گرفته شود؛ افزون بر این، همه مشارکت کنندگان در مجموعه فعالیت های گروه «گمنام» نیز از اقدامات این گروه حمایت نمی کنند.

لاورنس هوسیک، از مقامات ارشد مؤسسه تحقیقات سیاست خارجی برای مطالعه ترویسم، می گوید خطر اصلی تاکتیک جست و جوی کلیدواژه ها، قطع دسترسی کاربرانی است که خود مشغول مطالعه روی داعش هستند. در واقع، این افراد اخبار و صفحات مربوط به داعش را دنبال می کنند، اما حامی آن نیستند، بلکه برای اهداف تحقیقاتی و اطلاعاتی این کار را انجام می دهند.

مسائل دیگری نیز در این عرصه وجود دارد؛ از جمله اینکه گروه هکری «گمنام» گاه اطلاعاتی نادرست را تهیه کرده و انتشار می دهد. افزون بر این، داعش نشان داده که خود را با این روند جدید منطبق کرده و به سرعت، حساب های کاربری جدید را جایگزین قبلی ها می کند.

تاکنون، توئیتر بر خلاف فیسبوک رأساً اقدام به بستن صفحاتی که وابسته به تروریست ها هستند، نکرده است. بر همین اساس، بیرون کردن داعش از فیسبوک، وظیفه ای بسیار دشوار است. بر اساس گزارش مؤسسه بروکینگز، در فاصله ماه های سپتامبر تا دسامبر سال گذشته میلادی، دست کم ۴۶ هزار هوادار فعال داعش در توئیتر حضور داشته اند. بر اساس داده های جغرافیایی، فعال ترین این کاربران در عربستان سعودی، سوریه، عراق و آمریکا بوده اند. به این ترتیب، هرچند مبارزه با داعش در فضای مجازی با شدت ادامه دارد، اما تا رسیدن به نتیجه، راهی دشوار در پیش روی قرار دارد.
منبع:تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فدایی راه سلف
Iran, Islamic Republic of
ارتش سایبری داعش چنان پرتوان بوده که تمام قدرت سایبری خود را جمع کنید حتی در توئیتر نیز حریف ما نمی شوید

مگر یک بار تحریریه این دوستان را در پاکستان دیدم
واقعا امیدوار شدم
ما هکرای اسراییل و آمریکارو شکست دادیم جوجو شماها که عددی نیستین زیر سایه ی مولا علی از صفحات مجازی که هیچ از روی زمین محوتون میکنیم
جهان نیوز نکنه تو طرفدار داعش هستی که ارجیف این منافقین رو چاپ میکنی؟
Iran, Islamic Republic of
همه خوابن،موخویی
Iran, Islamic Republic of
چایدی خیر باشه
Romania
داعش کثیف تو که چیزی نیستی سیستمای کاخ سفید و بانک هاشون رو از کار انداختیم چه برسه به توی جوجه !
Iran, Islamic Republic of
مگر در فضاي مجازي قدرتمند باشيد آنهم به لطف دوستان صهيونيست خود !!! و گرنه كه مثل سگ در صحنه نبرد كشته مي ديد و مثل گربه از جلوي نيروهاي حزب الله فرار مي كنيد .....
سمیه
میخوای بری جای که اجادت رفتن ابن ابوجهل؟اونم درک اسف السافلین؟تو فضای واقعی ارتشتون چی کاره است؟تا حالا نبرد علنی داشتین؟میتونی فکر کنی با حاج قاسم حتی رو در رو شی...پس برو پی بازیت کوچولو...اونم با عروسک -3 سال...اوکی؟؟؟؟!!!!
سعید
آی پی آدرس این سلفی کثیف رو بدین به اطلاعات سپاه
خدا قدرت مطلقه،و خدا با ماست
Romania
برو بچه سلفی شماها عددی نیستین ما فقط آمریکا رو دشمن خودمون میدونیم شما اصلا به حساب نمیاد
دشمن داعشی احمق
Iran, Islamic Republic of
داعشی احمق قطعاً تو و امثال تو با منافقین در قعر جهنم خواهی سوخت.
لعنت خدا بر تو و بر همفکران تو و اربابان تو
فدایی راه امیرمومنان
Iran, Islamic Republic of
خیلی حرف بزنی اون سیستمی که نشستی پشتش داری چرت و پرت می نویسی رو از هستی رو با تو از هستی ساقط می کنیم. راستی اگر پوکیدی قاشقتم ببر گرسنه نمونی
ادم خوارهای اشغال انشاالله ‌به زودی به درک اسفل سافلین به اجدادکثیفت می پیوندی سفلی عوضی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم برو به جنگ صهیونیزم نه اهل سنت
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت مگه داعش نماینده اهل سنت است؟
Romania
خوبی عمو میگه داعش چه ربطی به اهل سنت داشت
طلبه نسل سوم
Iran, Islamic Republic of
فدایی راه سلف ، اهل سنت نیستند.
برادران اهل سنت ما هیچ دل خوشی از داعشیون کثیف ندارند.
جنگ با صهیونیست ها وظیفه تک تک مسلمین است
مهاجر الی الله
جاء الحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا و جمله دیگر به داعشی ها ی زباله که در حال آخرین دست و پا زدن ها برای بقا هستند که انشاء الله به همین زودی آخرین جرعه جام مرگ را نیز خواهند نوشید، شما آنقدر حقیر هستید که با همین اراجیف می خواهید خود را بزرگ جلوه دهید آری فدایی راه سلف برایت دعا میکنم هر چه زودتر فدای راه یزید و معاویه و ابوسفیان و شمر که همان اسلاف شامخ!!!! تو هستند شوی و در قرارگاهتان جهنم به دیدار هم نایل آیید انشاء الله.
علي
Australia
اي بابا همه خبر اصلي رو ول كردن چسبيدن به كامنت يه اوزگل كه خام شده اين جنگ تازه شروع شده و خدا به زن و بچه هاي مردم رحم كنه چون اين نامردها وجود جنگيدن از راه مشروع رو كه ندارند پس كشتن مردها و به اسارت گرفتن زنها و بچه ها و فروختنشون رو جنگيدن ميدونند يا خانواده كسي رو به اسارت ميگيرند و مجبورش ميكنند به گذاشتن بمب و كشتن مردم بي گناه رو جنگيدن ميدونند
از كفتار كمترند كه لقمه رو از دهن شير ميگيره اينها فقط ميتونند يا به روستاهاي فقير و ناچيز حمله كنند و بعد مثل لاشخور بر سرشون خراب بشند
اسفندیار
اینها اصحاب شیطانند ، کجا اصحاب خدا هستند ؟