جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

گشت و گذار در مسجد متفاوت در پایتخت

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 441609
فعاليت مهد کودک مجموعه سرچشمه تنها به مواقع برگزاري مراسم مذهبي در مسجد محدود نمي شود. اهالي محله سرچشمه و ديگر محلات مي توانند فرزندان خردسال خود را در مهد قرآني سرچشمه ثبت نام کنند تا از همان دوران کودکي، فرزندشان با آموزه هاي قرآني و ديني آشنا شود. ضمن اين که کودکان مي توانند از همان سنين پايين مکالمه عربي را هم در مهد کودک بياموزند.
به گزارش جهان به نقل از خط خبر، فقط نيم ساعت مانده به نماز، درهاي بسیاری از مساجد کشور باز مي شود و يک ساعت بعد از نماز هم همه چيز تعطيل است. شايد همين زمان اندک براي برگزاري نماز جماعت و خواندن نافله و دعايي بعد از نماز کافي باشد اما فرصت آن قدر محدود است که ديگر خبري از ارتباط دو سويه مردم محله و مسجد در کار نيست.

بسياري از مساجد ديگر آن پايگاه اجتماعي سابق نيستند و جوان ها کمتر در مسجد رفت و آمد مي کنند. حالا مسجد محله تنها به محلي براي نماز و نيايش تبديل شده و بعد از اقامه نماز تقريبا همه چيز تعطيل است. با آن که باز شدن درهاي مسجد براي چند ساعت و به تعطيلي رفتن آن براي باقي ساعات روز، حال و روز خيلي از مساجد ماست، اما در اين بين هستند مساجدي که با مديريتي خوب به تمامي کارکردهاي مسجد توجه داشته اند. کارکردهايي که در صورت احقاق آن در مساجد کشور، مسجد از يک محل عبادت به يک پايگاه اجتماعي و سياسي بدل خواهد شد.

در محله سرچشمه تهران به جايي قدم مي گذاريم که ۳۳ سال قبل شهيد مظلوم بهشتي و يارانش دراثر انفجار دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي در آن به شهادت رسيدند. مکاني که بعد از گذشت سال ها با رهنمودهاي مقام معظم رهبري به مجموعه اي فرهنگي تبديل شد تا در تمامي مباحث براي ديگر مساجد و مراکز فرهنگي الگو باشد.

حالا بيش از يک سال است که مجموعه سرچشمه و مسجد ۷۲تن که از ارکان اين مجموعه فرهنگي به حساب مي آيد کار خود را شروع کرده اند.عملکرد اين مسجد و مجموعه آن از خوش ذوقي و ابتکار گردانندگان آن حکايت دارد و مي تواند الگويي مناسب براي ديگر مساجد کشور باشد.

مسجدي براي تمام سنين

فرقي ندارد کودک باشي يا نوجوان،پير باشي يا جوان ؛چون با يک بار حضور دراين مجموعه جذب فعاليت ها و امکانات فرهنگي آن خواهيد شد. فعاليت هاي فرهنگي دراين مجموعه آن قدر گسترده است که مي تواند هر فردي با هر سليقه و نظري را به خود جلب کرده و به قول قديمي ها او را مسجدي کند.

جداي از برگزاري نماز جماعت صبح،ظهر و عصر و مغرب و عشا درمسجد ۷۲تن، هر روز هفته نيز براي علاقه مندان به مباحث اخلاقي و اسلامي برنامه اي ويژه تدارک ديده شده است. با اين که اهالي محل و کسبه استقبال خوبي از برنامه هاي مسجد داشته اند اما تعداد نمازگزاران در روزهاي دو شنبه بيشتر از ديگر روزها ست.

چون بعد از اقامه نماز مغرب و عشا درس شرح صحيفه سجاديه توسط حجت الاسلام حاج علي اکبري برگزار مي شود.بعد از اذان مغرب ديگر جايي براي ايستادن به نماز در مسجد پيدا نمي شود.همه آمده اند تا بعد از اقامه نماز از شرح صحيفه سجاديه بهره ببرند، اما اين يک طرف قضيه است.

شايد چنين درس هايي در خيلي از مساجد شهر برگزار شود اما اين جا با ديگر مساجد يک تفاوت عمده دارد.خانواده هايي که فرزند خردسال دارند ديگر نياز نيست دغدغه نگهداري فرزندشان را داشته باشند يا اين که مادر خانواده مجبور باشد در خانه بنشيند و پدر به تنهايي در مسجد حاضر شود. ايجاد مهد کودک براي نگهداري از خردسالان ابتکاري جالب از مسئولان اين مجموعه است که باعث شده خانواده ها بدون دغدغه در کلاس هاي مذهبي و اخلاقي حاضر شوند.

مهد کودک قرآني سهم خردسالان از مسجد

فعاليت مهد کودک مجموعه سرچشمه تنها به مواقع برگزاري مراسم مذهبي در مسجد محدود نمي شود. اهالي محله سرچشمه و ديگر محلات مي توانند فرزندان خردسال خود را در مهد قرآني سرچشمه ثبت نام کنند تا از همان دوران کودکي، فرزندشان با آموزه هاي قرآني و ديني آشنا شود. ضمن اين که کودکان مي توانند از همان سنين پايين مکالمه عربي را هم در مهد کودک بياموزند.

ايجاد کلينيک خانواده سرچشمه هم از آن دست ابتکارات است که خانواده ها را بيش از گذشته به حضور در مساجد و مراکز فرهنگي اسلامي تشويق مي کند. دراين کلينيک علاوه بر ارائه مشاوره هاي خانوادگي و مذهبي به خانواده ها موضوعاتي مانند طب سنتي، مهارت هاي زندگي، گروه درماني و سير مطالعاتي راهکارهاي تربيتي بازي و تربيت نيز توسط استادان برجسته به خانواده ها آموزش داده مي شود.

علاوه بر اين آموزش مکالمه زبان انگليسي،گرافيک مطبوعاتي، خوشنويسي، گرافيک، عکاسي، داستان نويسي و مداحي هم در دستور کار مرکز آموزش تخصصي سرچشمه است تا تمامي گروه هاي سني،فرصت و امکان استفاده از کلاس هاي آموزشي اين مجموعه را پيدا کنند.

زندگي بهشتي محلي براي جذب مخاطب جوان

زندگي بهشتي؛ ساختماني سه طبقه با يک حياط کوچک و آب نما.ساختمان زندگي بهشتي ساختماني جوانانه است و قرار است مخاطبانش جوانان مذهبي باشند. سه طبقه از ساختمان به فروش محصولات فرهنگي اختصاص يافته؛از داروها و محصولات گياهي تا فروش کتاب، سي دي هاي مذهبي و آموزشي ،اسباب بازي و لباس هاي اسلامي زنانه. روبه روي اين ساختمان سه طبقه هم حياطي کوچک تعبيه شده،حياطي با يک آب نماي کوچک و البته باصفا. درست در ضلع ديگر حياط کافي شاپ اسلامي و سنتي ميزبان جوانان مذهبي است تا آن ها هم بتوانند در محيطي سالم بنشينند،چايي بنوشند و گپي بزنند.

در مسجد ۷۲تن هيچ گاه بسته نيست.حتي اگر موفق به اداي نماز در اول وقت نشديد مي توانيد نمازتان را بدون برخوردن به درهاي بسته در مسجد محله سرچشمه بخوانيد. اين جا درهاي مسجد به روي همه باز است، از جوان و پيرمرد گرفته تا نوجوان و خردسال. درهاي مسجد در محله سرچشمه هيچ گاه بسته نيست. چون اين جا قرار است به پايگاهي اجتماعي آن هم از نوع جوانانه اش تبديل شود.

آرامشي که از شهدا مي گيريم


آرام گرفتن دو شهيد گمنام در حياط مجموعه، معنويتي دو چندان به فضاي فرهنگي و مذهبي آن داده است.سن و سالي ندارند،يکي هفده سال داشته و ديگري هجده سال.نمي شود براي عبادت يا نشستن پاي سخنان بزرگان به مسجد ۷۲تن بيايي و سري به مزار اين دو شهيد گمنام نزني. وقتي پاي مزارشان مي نشيني تازه مي فهمي جاي شهداي گمنام در مساجد محله مان خالي است و اي کاش شهيدي گمنام زينت بخش مسجد و محله مان بود.

مرجعيت مسجد در گرو توجه به خانواده

حجت الاسلام زائری کارشناس مشهور سیما و مدیر این مجموعه فرهنگی، در تشریح ویژگی های این مرکز می گوید: مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي در منطقه سرچشمه تهران و در محل شهادت شهداي هفتم تير برپاست. يادماني از شهداي هفتم تير که بنا بر رهنمود مقام معظم رهبري در سال ۶۲برپا شده تا ضمن حفظ جنبه هاي معنوي و روحاني مقتل شهداي هفتم تير در فعاليت هايش به شکل ويژه اي به شخصيت و ابعاد زندگي شهيد بهشتي نيز بپردازد و در جهت نشر آثار و افکار ايشان فعاليت کند.

وی تاکید می کند: آن چه بيش از همه در فعاليت هاي اين مجموعه لحاظ شده است توجه ويژه به خانواده ها به منظور مرجعيت بخشي به مسجد در امور فکري و فرهنگي است. چراکه مرجعيت بخشي به مسجد در تمامي امور فکري و فرهنگي جز با در نظر گرفتن نيازها و خواسته هاي تمامي اعضاي يک خانواده محقق نخواهد شد.

قلب مجموعه فرهنگي سرچشمه در مسجد آن مي تپد و تمامي فعاليت هاي مجموعه با محوريت مسجد صورت مي گيرد.از کلينيک خانواده و مرکز آموزش گرفته تا مهدکودک و مرکز مشاوره خانوادگي.دراين مجموعه علاوه بر کتابخانه ، فروشگاهي نيز به منظور عرضه محصولات فرهنگي جبهه انقلاب در نظر گرفته شده تا مخاطبان مسجد و مجموعه بتوانند در کنار خانواده علاوه بر انجام فرايض ديني خود از برنامه هاي فرهنگي و محصولات فرهنگي نيز استفاده کنند.

به گفته وی، راه اندازي کافي شاپ، رستوران و حتي سالني با قابليت پخش فيلم هاي روز سينما در کنار مسجد همه و همه با اين هدف صورت مي گيرد که مجموعه سرچشمه و مسجد آن به يک الگوي موفق براي ديگر مساجد کشور تبديل شود و بتوان از آن به عنوان يک پايگاه اجتماعي وفرهنگي نمونه نام برد.الگويي که مي تواند در ديگر مناطق کشور نيز تکرار شود.

حجت الاسلام زائری در عین حال یادآور می شود که در مسجد و مجموعه سرچشمه، خانواده مخاطب اصلي است و شرايط براي خانواده به نحوي فراهم شده است تا با مراجعه به مجموعه بتواند علاوه بر انجام فرايض ديني خود، اوقات فراغت خوبي را نيز بگذراند. هدف اين است که تمامي اعضاي خانواده از کودک گرفته تا نوجوان،جوان و والدينشان بدون نياز به فضاي بيرون در محيط مجموعه اوقات خوبي را سپري کنند. هدف نهايي برنامه ريزان در مجموعه سرچشمه تبديل اين مجموعه فرهنگي به الگويي نمونه ومناسب در حوزه فعاليت هاي فرهنگي به ويژه در شرايط جديد زماني است. الگويي جديد، در زمانه جديد و براي مخاطب جديد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *