پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۲۴
چرا قبوض برق دوباره صادر شد؟

مخالفت با اقدام وزارت نیرو در اصلاح تعرفه های برق و تضعیف اقتصاد مقاومتی

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 356505
بر اساس پیشنهاد وزارت نیرو تعرفه های برق به نحوی اصلاح شده بود که مشترکین پرمصرف هزینه واقعی تری برای مصرف خود بپردازند و همگان به رعایت الگوی مصرف تشویق شوند. در حالی که بر اساس نظر اصلاحی رییس محترم جمهور همگان با افزایش هزینه یکسانی روبرو می شوند و رعایت الگوی مصرف از اولویت خارج می شود.
مخالفت با اقدام وزارت نیرو در اصلاح تعرفه های برق و تضعیف اقتصاد مقاومتی
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ سجاد حسین نیا*: تعرفه های پیشنهادی وزارت نیرو که بر اساس آن قبوض برق اسفند ماه صادر شد و به دست مشترکین رسید، با اعلام نظر رییس جمهور ملغی و قبوض جدیدی برای مشترکین دوباره صادر و ارسال می شود. این در حالی است که وزارت نیرو مجوز افزایش ۲۴ درصدی برق را کسب کرده بود و در مرحله اجرا با توجه به تورم عمومی کشور و برای حمایت از تولید، تعرفه بخش صنعتی و کشاورزی را کمتر از ۲۴ درصد و بخش خانگی را بیش از ۲۴ درصد افزایش داده بود تا افزایش درآمدی ۲۴ درصد را به طور متوسط محقق نماید. این وزارتخانه با این اقدام از بخش تولیدی کشور حمایت کرده و زمینه صرفه-جویی و اصلاح الگوی مصرف را در بخش خانگی فراهم کرده بود. نحوه تعرفه گذاری این وزارتخانه در ارایه تعرفه های پیشنهادی روشی پیشرو به شمار می رفت که بر مبنای آن افزایش هزینه برای مشترکین پرمصرف بیش از مشترکین کم-مصرف در نظر گرفته شده بود. در نتیجه مشترکین پرمصرف به صرفه جویی تشویق می شدند یا در صورت ادامه دادن به مصرف بی رویه هزینه واقعی تری را می پرداختند.

جدول۱- تعرفه های قدیم و جدید برق خانگی و میزان افزایش تعرفه در هر پله
وزارت نیرو که مجوز افزایش 24 درصدی برق را کسب کرده بود، در مرحله اجرا با توجه به تورم عمومی کشور و برای حمایت از تولید، تعرفه بخش صنعتی و کشاورزی را کمتر و بخش خانگی را بیشتر افزایش داده بود.
مصرف
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000356/nf00356505-1.jpg

بررسی ها نشان می دهد که پلکان های مصرف به ۷ پله تقسیم می شود و نرخ متوسط مصرف برق مشترکین در ابتدای پله سوم آن قرار گرفته و برابر ۲۱۴ کیلووات ساعت در هر ماه است. به علاوه ۸۳ درصد از مشترکین در سه پله اول قرار دارند و در نتیجه می توان پلکان سوم را محدوده ای برای مصرف متعارف دانست. وزارت نیرو نیز به همین علت پلکان های اول و دوم و سوم را به ترتیب ۳۴، ۵۷.۱ و ۵۲ درصد افزایش داده بود و برای پلکان های بالاتر افزایش بیشتری را در نظر گرفته بود. در ادبیات تعرفه گذاری دنیا این نحوه تعرفه گذاری، به نظام تعرفه های پلکانی افزایشی (IBT=Increasing Block Tariff) مشهور است و مهم ترین روش اصلاح الگوی مصرف در شرایط تورمی به شمار می رود. بر مبنای این روش مشترکینی که در حد متعارف برق مصرف می کنند مشمول افزایش هزینه کمتری می شوند و مشترکین پرمصرف با افزایش بیشتری برای مصرف بی رویه خود مواجه می گردند. در عین حال مشترکین پرمصرف در صورت کاهش و رعایت الگوی مصرف، هزینه ای برابر با مشترکین کم مصرف می پردازند.

متاسفانه بنابر نظر رییس محترم جمهور افزایش هزینه برق به صورت یکسان بین مشترکین توزیع شد و مشترکین پرمصرف و کم مصرف به یک نحو با افزایش هزینه روبرو شدند. این در حالی است که بر اساس بند ۸ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری ضروری است الگوی مصرف انرژی کشور مدیریت و اصلاح شود. همچنین بر مبنای ماده ۱۰ قانون اصلاح الگوی مصرف لازم است تعرفه مشترکین پرمصرف بدون یارانه و حتی بیش از قیمت تمام شده آن باشد تا مشترکین کم مصرف بتوانند از تعرفه های یارانه ای بهره مند شوند.
مدل پیشنهادی وزارت نیرو می توانست حتی با اعمال نرخ افزایش 24 درصد در تعرفه برق خانگی و افزایش غیریکسان تعرفه ها برای سطوح مختلف مصرف، الگوی مصرف برق را اصلاح کند.
مدل پیشنهادی وزارت نیرو می توانست حتی با اعمال نرخ افزایش ۲۴ درصد در تعرفه برق خانگی و افزایش غیریکسان تعرفه ها برای سطوح مختلف مصرف این مهم را برآورده کند. در نتیجه مخالفت با تعرفه های پیشنهادی وزارت نیرو نمی تواند در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ارزیابی شود.

شکل- مقایسه مدل رییس محترم جمهور با مدل مورد نظر وزارت نیرو
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000356/nf00356505-2.jpg

همچنین بر اساس اطلاعات مرکز آمار کشور(۱)، دهک های مختلف درآمدی کشور سهم متفاوتی از مصرف حامل های انرژی دارند. در حالی که سهم منطقی مصرف هر دهک از مصرف برق ۱۰ درصد است، دهک های بالا بیش از سهم خود تا ۱۶ درصد و دهک های پایین کمتر از سهم خود مصرف می کنند؛ به نحوی که این میزان برای دهک اول درآمدی کشور تنها ۶ درصد است. در نتیجه با افزایش یکسان تعرفه ها مشترکین پرمصرف که از دهک های بالای درآمدی هستند، تغییر هزینه کمتری را نسبت به دهک های کم درآمد(=کم مصرف) مشاهده می کنند و به مصرف بی رویه خود ادامه می دهند و نمی توان صرفه جویی این مشترکین را متصور بود.

جدول ۲- سهم هر یک از دهک های درآمدی از مصرف برق خانگی و مجموع هزینه های انرژی
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000356/nf00356505-3.jpg

با اصلاح صورت گرفته ممکن است در کوتاه مدت شاهد تغییرات اندکی در روند مصرف مشترکین بود اما در میان مدت نمی توان صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف را انتظار داشت. در نتیجه لازم است در این مرحله قبوض برق بر اساس پیشنهاد وزارت نیرو صادر و به دست مشترکین برسد.

مراجع

۱) نامه آقای دکتر صمصامی به رییس جمهور وقت در خصوص هدفمندی یارانه ها، ۸ اسفند ۸۸.

* کارشناس ارشد انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دارا عرفانی
Iran, Islamic Republic of
همین ابطال و چاپ مجدد قبوض چند کلی هزینه روی دست دولت گذاشت. این است تدبیر؟
اگر قرار بود یکسان افزایش یابد از اول این کار را می کردید!
جهان دست ازاین بازیهای حزبی بردار!
بازی نگو ...
Iran, Islamic Republic of
کليد دار دولت همه مرفهين را به مصرف بيشتر تشويق کرد!!!!!!

اين تصميم رئيس جمهور يعني اين که هرچي بيشتر مصرف کني بيشتر برد مي کني! و اين يعني هدفمند کردن يارانه ها پر! اشرافي گري، اي ول!
ما که نفهمیدیم بالاخره سایت وزین جهان با این تعرفه ها موافق است یا مخالف چون قبلا" خود شما تیتر زده بودید و انتقاد کرده بودید
علی اسدی
Iran, Islamic Republic of
این صحبت شما بوی بی ادبی میدهد
این طرز صحبت حتی اگر نظرات ایشان را قبول نداشته باشیم صحیح نیست
منتظر
اقای اسدی واقعیت تلخه
مطلبی که دوستمون نوشته بود و شمت بهش ایراد گرفتین اصلا بی ادبی نبود و عین واقعیته
منتظر
چقدر هم دولت و وزارتخانه هاش با هم هم صدا و هماهنگ هستند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نهایت تدبیر!!!!!!!!!!!!!!
نهایت تفاهم!!!!!!!!
بدون تشنج و تفرقه!!!!!!!!!!!!!!
اخرت امید!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
عزیز تیتر افزایش34 تا 94 درصدی برق رو که تو سایت زدید رو یادتون رفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
m
سلام به نظر میاد نمودار ترسیمی اشتباه باشه چون وزارت نیرو کمترین افزایش رو 34 درصد قرار داده
متاسفانه کار ما شده- یا افراط یا تفریط -الان داریم برق صادراتی خود به پاکستان را در ساعت غیر پیک 3 سنت ودر سایر 6 سنت می فروشیم یعنی با دلار 3000 تومان 90 تومان تا 180 تو مان ان هم اگر پولش را بنوانیم درست بگیریم در این فرمول اعلامی نرخ مصرف بالای 600 کیلو وات شده بود 410 تومان که درست نبود ارزان فروشی غیر متعارف وگران فروشی غیر متعارف هر دو ضرر دارد نرخ بنزین 2500 تومانی را داریم 700 می دهیم حالا بخواهیم نرخ برق را 2.5 برابر نرخ حهانی حساب کنیم درست نیست الان برق کشاورزی را 12 تومان میدهیم ایا درست است ؟حتی برای دهک های پایین تر اگر بتوانیم یارانه نقدی را بیشر کنیم ولی برق ارزان ندهیم بهتر است حذف یارانه باید متوازن باشد در اکثر کشورها نرخ سوخت حداقل بر پایه نرخ جهانی است بعضی ها هم مالیات برای همه میگذارند در حالت میتوان جرایمی هم وضع کرد مثلا 50 تا 60درصد که مصرف در کل پایین می اید بااین روش های پراکنده بعید است راه به جایی ببریم
البته دلیلش هم معلومه چون اکثر پر مصرفها اطرافیان حضرات هستند
Iran, Islamic Republic of
حرف شما درست اما وزارت نیرو مجوز افزایش 24 درصدی نه 90 درصدی .راه حل این بود که برای سه طبقه اول که به قول شما هشتاد درصد مشترکین را شامل می شود طوری تعرفه گذاری می شد که همان 24 درصد اعمال شود از آن به بعد با تعرفه های پلکانی و صعودی مواجه می شدیم
Iran, Islamic Republic of
مگر شما نمی گید که هزینه صدور هر قبض به ضرر کشور می باشد پس چرا این کار را می کنید شما بهتر بود برای این کار محاسبات مربوطه را انجام می دادید و در نتیجه اگر کسی بدهکار یا بستانکار می شود در قبض جدید که صادر می کردید قسط بدهکار یا بستانکار می نوشتید مربوط به ما به التفاوت سال 92 آخه تا کی من نون بخورم شما یاد بگیرید .
یک پیشنهاد به جای صدور قبض شما می توانید از طریق تلفن گویا یا اس ام اس یا ایمیل و یا هر روش دیگری کلیه قبوض رو جمع آوری کنید این کار موجب کاهش در چاپ بیخودی برگه های قبض می شود و هزینه را کاهش می دهد و فقط برای آن کسانی که بیسواد هستند این قبوض را چاپ کنید .
الان تو دست هر آدم بیسواد تا دکترای تخصصی یک خط یا دو خط موبایل موجود می باشد .
جناب روحانی این که شد همون بی هدفی یارانه ها!!!یعنی کسی که بیشتر مصرف می کنه نباید برای مقدار بیشتر مصرف پول بیشتری بده! اینجوری هر کی هر چی دلش میخواد با یه قیمت مصرف میکنه!من موندم به خدا این شعار تدبیر رو کی تو سر شما انداخت تا باهاش رای جمع کنید وبعد بی تدبیری کنید.
Iran, Islamic Republic of
نمودار تون اشتباست زیرا در جایی که مصرف متعادل برق خانگی را زده زیر بیست وچهار درصد است در صورتی که اینطور نیست حتی در اولین طبقه 34 درصد افزایش وجود دارد پس نمودار باید به بالای خط بیست وچهار درصد به طور کامل شیفت کند
یعنی جهانی ها دنبال بهانه نیستند و دلشان برای دولت سوخته !
حميدرضا
ديگه خيلي دارين جناحي و خطي و غير منصفانه عمل ميكنيد باور كنيد با اين سياستي كه در پيش گرفته ايد كم كم مخاطبين خود را از دست ميدهيد امكان ندارد هر تصميمي كه توسط دولت جديد گرفته ميشود در اين سايت با نگاه منفي به آن توجه نشود من هميشه از رجانيوز انتقاد ميكردم ولي بعد ازانتخابات شما از او سبقت گرفته ايد
جهان ماهیتش همینه خدا زده تو سرش تا سال 96
این چه نوع پلکانی است که پله دوم 1/57 درصد افزایش دارد و پله سوم 52؟! یعنی کسانی که برق کمتری مصرف می کنند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند؟!
نمودار های جهان مثل خودش ....
علی
Iran, Islamic Republic of
بر و بچه های جهان وضع شان شکر خدا خوب است که از گرانی برق دفاع می کند ، بابا کمر ملت زیر بار گرانی ها شکسته است
محسن
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز تا دیروز تیتر می زدید چران گران کردید چرا اینقدر غافل از خدایید
حسین
همه استفاده کنندگان از برق با مصارف خارج از الگو مصرف مرفهین جامعه نیستند .تعداد زیادی از مشترکین فاقد گاز در روستاها بدلیل استفاده از وسایل گرما زا ی برقی نیز پرمصرف محسوب شده و بند ه خود نیز شاهد چاپ قبوض برق در یکی از شهرهای کشوربوده که برای مشترکین روستایی قبوضی از دویست تا هشتصد هزار تومان صادر گردید بود