شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

روشنفکران دینی در جامعه ما ترور می‌شوند

چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 396709
منوچهر محمدی در مراسم رونمایی از فیلمنامه های سید مهدی شجاعی گفت: امروز در کشورمان با جریان جدی سانسور و ترور روشنفکران دینی توسط جریان روشنفکر لائیک مواجه هستیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر؛ مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان فیلمنامه های سید مهدی شجاعی عصر امروز با حضور شجاعی و منوچهر محمدی، سید رضا میرکریمی، رسول صدرعاملی و نصرالله قادری در قالب سومین جشن کتاب خبرگزاری مهر برگزار شد.

در این مراسم منوچهر محمدی در سخنانی با اشاره به اینکه بخش زیادی از تجربیاتش در حوزه فیلمنامه نویسی را در سینما مدیون سید مهدی شجاعی است اظهار داشت: امروز در کشورمان با یک جریان جدی سانسور مواجه هستیم که گاهی با چاشنی ترور نیز همراه می شود و اجرای آن نیز توسط یک جریان روشنفکر لائیک صورت می گیرد. به اعتقاد من این یک جریان سازمان یافته است که در حال فعالیت در حوزه های فکری و فرهنگی است و به طور مستقیم سعی می کند جریان روشنفکر دینی در کشور را که سعی دارد در حوزه های معرفت شناسی، دینی و ادبیات سینما فعالیت کند مورد سانسور و ترور قرار دهد.

وی ادامه داد: این جریان بر خلاف جریان ممیزی پرهزینه دولتی بسیار سازمان یافته خط خود را دنبال می کند و کارش نیز عمدتا متوجه کسانی است که سعی دارند وجه رحمانی از دین را معرفی کنند وجهی از دین که مورد نیاز نسل امروز است و توسط این گروه در قالب عقاید بسیار غلطی که در تفکر اسلام طالبانی از آن دست دیده ایم، اجرا می شود و اتفاقا دشمنان ما هم به خوبی از این موج بهره مند می شوند.

این تهیه کننده سینما افزود: این جریان و کسانی که منسوب به آن هستند مشخصا بعد از انقلاب اسلامی توانسته اند جایگاه تثبیت شده ای را در کشور ما پیدا بکنند و کاری کنند که وجه جمالی و رحمانی دین در بسیاری از آثار ادبی و سینمایی جامعه ما دیده نشود البته از همینجا استفاده می کنم و عنوان می کنم جریانی که آقای شجاعی منسوب به آن هستند در زمره همان گروهی هستند که سعی دارند وجه رحمانی دین را به مردم نشان دهند و البته قدر و منزلتشان هم به خوبی شناخته نشده است و متاسفم که ایشان با وجود آنکه آثار با ارزشی تولید کرده اند چندان این آثار به حوزه ساخت وارد نشده است.

محمدی همچنین افزود: نسل جوان امروز ما به فضاهای ژورنالیستی عادت کرده اند و باید با این دست اثار به فضاهای تازه ای وارد شود و من امیدوارم که شرایط معرفی و ساخت بیشتر چنین فیلمنامه هایی که امروز شاهد رونمایی از آنها هستیم فراهم شود.

به باور من مسئله فیلمنامه یکی از معضلات جدی سینمای ماست و امیدوارم که افرادی دغدغه مند به زودی آستین همت بالا زده و بتوانند در آن کار جدی انجام دهند.

در ادامه این مراسم رسول صدرعاملی نیز با بیان اینکه آنچه او را به این نشست آورده شخصیت سید مهدی شجاعی است عنوان کرد: سید مردی است که همتایی ندارد. مسیری را که در چند دهه طی کرده بسیار دشوار است این همان مسیری است که در آن با وجود حاکمیت دولتی می شود دست به نگارش اثری زد که قصه آن با مردم ارتباط برقرار کند.

وی افزود: شجاعی در فیلمنامه های خود همانند مناجات نامه هایش دردمندانه دست به نگارش زد و یک تنه مسیر دشواری را طی کرده که در آن با کوچکترین اشتباه می شود به سمت سفارشی نویسی غلتید اما او متوجه شده است که چگونه بنویسد که بر مبنای اعتقادات خود و دردمندی های جامعه باشد و البته به آن سمت نیز متمایل نشود.

این کارگردان سینما ادامه داد: متاسفم که فیلمنامه های زیادی از آقای شجاعی ساخته نشده است و این یکی از دلایل مهجوریت های اوست.

شجاعی در لابیرنت سینمای ما قرار نگرفت و تنهای تنها با اتکا به خودش دست به خلق اثر زد و البته تاوان این مساله نیز این بود که بسیاری از این دست آثار نتواند ساخته شوند. امیدوارم این دست مراسم ها بتواند به بستری برای تمرکز دیگران بر آثار او مبدل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *