جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۲
نقض برجام توسط شرکت دولتی

بازرگانی دولتی ۱۸ میلیون دلار دیگر برنج آمریکایی وارد کرد/ نقض الزام برجام و بخشنامه وزارت صنعت

دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 467034
هنوز تحریم‌ها برداشته نشده یک شرکت دولتی با نقض الزامات برجام و بخشنامه ناقض و نفوذ پذیر وزارت صنعت اقدام به خرید برنج از آمریکا کرد.
بازرگانی دولتی ۱۸ میلیون دلار دیگر برنج آمریکایی وارد کرد/ نقض الزام برجام و بخشنامه وزارت صنعت
گروه اقتصاد جهان نيوزـ شرکت بازرگانی دولتی ایران در جدیدترین اقدام خود خرید برنج آمریکایی در تاریخ ۲۵ آذرماه امسال را سفارش داد.

بنا بر آمار رسمی از سامانه ثبتارش (سامانه ثبت سفارش) وزارت صنعت معدن و تجارت، سفارش خرید برنج درجه ۲ و ۳ آمریکایی در تاریخی ثبت شده که مغایریت با نامه الزامات اجرای برجام و بخشنامه وزارت صنعت معدن و تجارت دارد.

بر اساس گزارش‌ها تاریخ پروانه این محموله وارداتی از آمریکا مربوط به یک دی ماه امسال بوده است.

آمارها نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۵۰۰ تریلی این محموله از بندر شهید رجایی وارد کشور شده است. ارزش دلاری برنج‌ وارداتی از آمریکا ۱۸ میلیون و ۵۱ هزار و ۶۷۱ دلار است.

واردات این محموله در حالی صورت گرفته که پیش از این نیز ۱۶ میلیون دلار برنج از مبدأ آمریکا به داخل کشور آمد و در این رابطه مدیرعامل شرکت بازرگانی عنوان کرده بود، ثبت سفارش این محموله مربوط به قبل از بخشنامه ممنوعیت کالاهای مصرفی از آمریکا بوده است.

نفوذ کالاهای مصرفی آمریکایی از راه‌های گریز بخشنامه وزارت صنعت جدیدترین شیوه واردات از آمریکا محسوب می‌شود، این بخشنامه با تفسیر قابل رأی و برداشت متفاوت مسئولان از مفاد الزامات برجام تلقی شده در همین راستا قنبری مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی معتقد است: البته در بخشنامه مذکور، برنج جزء کالاهای تحریمی نبوده است و کالاهایی که برند آمریکایی و ترویج کننده فرهنگ آمریکا در داخل کشور باشند، ممنوع شده است.

این اظهارات و بخشنامه ناقص وزارت صنعت نشان از برداشت نفوذ پذیر برخی مسئولان دولتی از الزامات برجام حکایت دارد در حالی که در این نامه بر اجرای دقیق آن تاکید شده است.

همچنین مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در اظهاراتی متناقض گفته است: بعد از ابلاغ بخشنامه مذکور شرکت بازرگانی دولتی هیچ کالایی حتی برنج را برای واردات از آمریکا خریداری نکرده است، اما آمار سامانه ثبتارش و تجارت خارجی نشان از واقعیتی دیگر خبر می‌دهد که حتی با وجود بخشنامه عقیم و نفوذ پذیر وزارت صنعت همچنان راه برای خرید محصولات مصرفی آمریکا باز است.

نکته دیگر اینکه در نامه الزامات مقام معظم رهبری به دولت درباره اجرای برجام بر ممنوعیت هرگونه اقلام مصرفی از ‌آمریکا تأکید شده است، به نظر می‌رسد واردات با ثبت سفارش جدید برنج آمریکایی نقض الزامات برجام از سوی یک شرکت دولتی محسوب می‌شود.

در متن این نامه آمده است:« مراقبت شود که این مقصود با جدیت تمام دنبــال شود و به ویژه به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و به ویژه از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از امریکا جداً پرهیز شود.»

برخلاف مفاد صریح نامه رهبر انقلاب به دولت، مسئولان وزارت صنعت با تفسیر این مفاد، بخشنامه‌ای نفوذ پذیر تهیه کرده‌اند که قابل تامل است.

در متن بخشنامه وزیر صنعت برای ممنوعیت واردات کالای مصرفی از آمریکا آمده است:«با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه ۲۹ مهرماه ۹۴ خطاب به حجت الاسلام روحانی رییس جمهور، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی‌رویه و به‌ ویژه پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و رؤسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا را که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد، ندهند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
چقدرم کالای مصرفی وارد نمی کنیم...
شورلت و برنج همه چی
احمدی
Germany
واردات برنج ضروری است . چون تاکنون برنج تایلندی وارد میشد و الان دولت نوکر صفت تایلند بدرخواست عربستان صادرات برنج به ایران را ممنوع کرده است . برنج جزو کالای مهم و استراتژیک است و باید بمیزان کافی در کشور موجود باشد .
نکنه سود واراداتش به جیب شما میره؟
کشاورز ایرانی برنج میکاره دولت نمیخره، همین یه قلم از وارد کردن برنج ایران رو معاف میکنه
بر فرض حرف شما درست هند و پاکستان و کشور های آسیایی دیگه نیست از امریکا که این همه بعد برجام تحریم کرده ایران رو برنج وارد کنی؟ شما نگران عربستانی؟ این که رئیس اون عربستانه!!!
بهترین برنج خارجی برنج اروگوئه هستش داداش . سابقا هم وارد میشده و مشکلی هم نداره . احتیاج نیست برنج آمریکا را وارد کنن .
بر فرض هم که واردات برنج ضروری باشه که نباید باشه چون برنج کالای استراتژیک باید از کشاورزان داخلی حمایت بشه اما شمایی که نوشتی تایلند نوکر صفت حالا آمریکا خیلی خوبه که برنج آمریکایی وارد کنیم ؟
خدایا پس به چی این دولت دل خوش کنیم؟
حالا چرا برنج و از آمریکا وارد میکنن آمریکا تو همین دو هفته اخیر انقدر تو مجلسش علیه ایران اقدام کرد از اونور دنیا برنج وارد میکنن؟ خب به برنج کاران زحمتکش کشور خودمون کمک کنن میخوان وارد کنن از یه جای دیگه وارد کنن نه از آمریکا که انقدر چوب لای چرخ ایران گذاشت
مرگ بر آمریکا - مرگ بر اسرائیل - مرگ بر انگلیس
Netherlands
سیگار و کوکا و برنج ...
بیاو پرچمشونم بکش بالا خیال همه رو راحت کن
چه آسان از قرآن فاصله گرفته اید
راستی با تبریک قلب راکتور گل کاشتی
چه گناه بی لذتی کردید
حراج حراج حراج سانتریفیوژ و آب سنگین و اورانیوم غنی شده 20درصد بد بو و بی ارزش می دهیم و با افتخار کالای با ارزش کدخدا برنج می گیریم ای کارد بخوره شکم دنیا پرستان انشاءالله
بابا خبر ندارین .. ظاهرا تو بخشنامه وزارت صنعت اسم برنج و خودرو وجود ندارد ! به همین دلیل هم برنج میارن و هم قراره ماشین شورلت وارد کنن ..
من موندم برجام به نفع ما هست یا امریکا ؟...
قوه قضائیه مسوول پیگیری است؟