جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

محدودیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 448639
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به توصیف محدودیت‌های پیش روی شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته و از قول کارشناسان نوشته دوران پس از تحریم‌ها، شاهد انفجار سرمایه‌گذاری در این بخش نخواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به توصیف محدودیت‌های شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران در دوران پس از تحریم‌ها پرداخته است.
 
«بلومبرگ» پس از اشاره به ولع شرکت‌های خارجی برای ورود به بازار ایران در دوران پس از تحریم‌ها، بوروکراسی که خود حاصل عدم تجربه شرکت‌های قبلی در زمینه برخی محصولات است را یکی از موانع پیش روی این شرکت‌ها برای تجارت در ایران دانسته است. 
 
«مهدی یزدی‌زاده» فردی که به نوشته بلومبرگ برای بازاریابی جهت واردات و فروختن یک ربات پیشرفته برای انبار لوازم منزل وارد تهران شده می‌گوید:‌«شرکت‌های مشتری، معمولاً دستورالعمل‌های پیشرفته‌ای ندارند، بنابراین شما را ازآقای X به آقای Y پاس می‌دهند، چون آنها قبلاً تجربه‌ای در این زمینه‌ها ندارند.»
 
مشکل دیگری که سرمایه‌گذاران با آن مواجه خواهند بود، به ادعای بلومبرگ این است که دولت در حال حاضر کنترل بیش از 70 درصد اقتصاد ایران را در اختیار دارد، ضمن اینکه رویکرد نظام قضایی نسبت به خارجی‌ها مطلوب نیست و در قاموس فرهنگ ایران، مذاکرات سیاسی اغلب، ارتباطی تنگاتنگ با مراودات تجاری دارند.
 
محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران در مصاحبه‌ای با بلومبرگ در دفترش در تهران این پیشنهاد را به اروپایی‌ها مطرح کرده است: «توصیه ما به کشورهای اروپایی این است که اگر می‌خواهید در ایران حضور پایدار داشته باشید، در معیت شرکت‌های بخش خصوصی و همرات با آنها سرمایه‌گذاری کنید.»
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی که به نوشته «بلومبرگ» دیدگاه‌های اقتصادی‌اش نزدیک به دولت حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران است،‌می‌‌گوید: «من انتظار ندارم با انفجار در بخش سرمایه‌گذاری خارجی مواجه باشم. این فرایند تدریجی خواهد بود و در بخش‌های پیشرو مانند نفت، گاز و محصولات پتروشیمی خواهد بود،‌یعنی حیطه‌هایی که ایرانی‌‌ها و غربی‌ها در آنجا، تجربه همکاری قبلی با یکدیگر دارند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *