پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۴
۸۳
اظهارات و ادعاهای اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای؛

اوباما ایران را به شوروی سابق تشبیه کرد/ برخی محدودیت‌های ایران ۲۵ ساله است

برداشتن تحریم ها مرحله به مرحله است
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 433338
رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به سخنان کندی در مذاکره با شوروی سابق در دوران جنگ سرد، تلویحا ایران را به شوروی سابق تشبیه کرد.
اوباما ایران را به شوروی سابق تشبیه کرد/ برخی محدودیت‌های ایران ۲۵ ساله است
به گزارش جهان، رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال اعلام توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ با انجام سخنرانی مواضع خود را در این باره مطرح کرد.

متن کامل سخنرانی اوباما بدین شرح است:

پس از ۲ سال مذاکره، آمریکا به همراه شرکایمان به چیزی رسیدیم که دهه‌ها دشمنی بدان نرسیده بود: یک توافق جامع بلندمدت با ایران که مانع این کشور در دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این توافق نشان می‌دهد که دیپلماسی آمریکا می‌تواند تغییر واقعی و معنادار ایجاد کند، تغییری که کشور ما و جهان را امن‌تر می‌کند. این توافق همچنین با سنت رهبری آمریکا هم همسو است. اکنون بیش از ۵۰ سال از زمانی که رئیس‌جمهور کندی در نزد مردم آمریکا گفته بود "بیایید هرگز از روی ترس مذاکره نکنید اما هرگز از مذاکره ترس نداشته باشید"، می‌گذرد. او درباره نیاز به صحبت کردن بین آمریکا و اتحاد شوروی حرف می‌زد؛ صحبتهایی که به تلاشها برای محدود کردن گسترش سلاحهای هسته‌ای منجر شد.

در آن روزها خطر جنگ هسته‌ای بین دو ابرقدرت بود. در عصر ما خطر آن است که سلاحهای هسته‌ای به کشورهای بیشتری به ویژه در خاورمیانه که بی ثبات ترین منطقه جهان ما است، گسترش یابد. امروز به خاطر آنکه آمریکا از یک موضع قدرت و اصولی مذاکره کرده،‌ما گسترش سلاحهای هسته‌ای را در این منطقه متوقف کرده‌ایم. به خاطر این توافق، جامعه بین‌المللی قادر خواهد بود تا درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران بمب هسته‌ای نسازد، راستی آزمایی کند.

این توافق همه خطوط کلی که ما در فصل بهار به چارچوب آن رسیدیم را رعایت می‌کند. همه مسیرها به سلاح هسته‌ای مسدود شده و رژیم بازرسی و شفاف سازی ضروری برای راستی آزمایی برای این هدف برقرار خواهد بود. به خاطر این توافق ایران اورانیوم با غلظت بالا و پلوتونیوم در حد سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد.

به خاطر این توافق، ایران دو سوم سانتریفیوژهای نصب شده خود را حذف خواهد کرد؛‌ماشینهایی که برای تولید اورانیوم با غلظت بالا برای بمب ضروری است و انبار کردن آنها تحت نظارت همیشگی بین المللی قرار می‌گیرد. ایران طی یک دهه آینده از سانتریفیوژهای پیشرفته خود برای تولید اورانیوم غنی شده استفاده نخواهد کرد. ایران همچنین از ۹۸ درصد از زرادخانه اورانیوم غنی شده خلاص خواهد شد(کاهش خواهد داد).

ایران اکنون ذخایری دارد که می‌تواند تا ۱۰ بمب هسته‌ای بسازد. به خاطر این توافق ذخایر به حدی کاهش خواهد یافت که تنها برای تولید بخشی از یک بمب کافی است. محدودیت ذخایر برای ۱۵ سال ادامه خواهد داشت.

به خاطر این توافق ایران هسته رآکتورش در اراک را تعدیل خواهد کرد تا پلوتونیوم در حد سلاح هسته‌ای تولید نکند و ایران پذیرفته تا سوخت مصرف شده رآکتور را به خارج از کشور بفرستد. برای حداقل ۱۵ سال آینده ایران هیچ رآکتور آب سنگین جدیدی نخواهد ساخت.

به خاطر این توافق برای اولین بار در موضعی خواهیم بود تا همه این تعهدات را راستی آزمایی کنیم. این یعنی که این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه مبتنی بر راستی آزمایی است. بازرسان دسترسی ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته به تاسیسات هسته‌ای ایران دسترسی خواهند داشت. بازرسان به همه زنجیره تامین هسته‌ای ایران، معادن اورانیوم و کارخانه های تولید، تاسیسات فراوری و ماشین الات تولید سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره‌سازی دسترسی خواهند داشت.

این مساله تضمین خواهد داد که ایران قادر به انتقال و منحرف کردن مواد از تاسیسات شناخته شده به تاسیسات مخفیانه و محرمانه خواهد بود. برخی از این تدابیر شفافیت سازی برای ۲۵ سال برقرار خواهد ماند.

به خاطر این توافق بازرسان همچنین قادر به دسترسی به هر مکان مشکوک خواهند داشت. اگر بخواهم ساده بگویم یعنی سازمان مسئول بازرسیها یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر جا که ضروری باشد، دسترسی خواهد داشت. این ترتیباب دائمی است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به توافقی رسید تا به آن دسترسی مورد نیاز برای کامل کردن تحقیق درباره ابعاد نظامی احتمالی گذشته برنامه هسته‌ای ایران بدهد.

در پایان اینکه ایران بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای به طور دائمی از توسل به سلاح هسته‌ای منع شده است که این موضوع پایه و اساسی برای تلاشهای جامعه بین‌المللی برای اعمال فشار به ایران تامین و ایجاد کرده است.

در امتدادی که ایران اقدامات مورد نیاز برای اجرای این توافق را انجام می‌دهد، این کشور رفع تحریم‌هایی را که ما به خاطر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کردیم، دریافت خواهد کرد هم تحریمهای آمریکا و هم تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل. این رفع تحریمها مرحله به مرحله خواهد بود. ایران قبل از آنکه شروع به دریافت کاهش تحریمها کند، باید اقدامات هسته‌ای اصلی را کامل کند.

قبل از آنکه تحریمهای اضافه لغو شوند تحریمهایی از قبیل ۵ سال محدودیت تسلیحاتی و ۸ سال محدودیت در ارتباط با موشکهای بالستیک، ایران طی یک دهه آینده باید از مفاد توافق تبعیت کند.

همه اینها در یک قطعنامه یادآوری و تایید خواهد شد و اگر توافق را نقض کند همه این تحریمها دوباره بازخواهند گشت. در نتیجه یک انگیزه بسیار خوبی برای ایران وجود دارد که مفاد توافق را عمل کند و عواقب و نتایج بسیار واقعی برای نقض وجود دارد.

این توافق است و حمایت کامل جامعه بین‌المللی را دارد. کنگره اکنون فرصتی خواهد داشت تا جزئیات آن را بررسی کند و دولت من آمادگی دارد تا جلسات توجیهی گسترده درباره اینکه چگونه این مسیر رو به جلو برود، برگزار کند.

وی در پایان این کنفرانس خبری که در کنار او جو بایدن هم حضور داشت،‌ از تلاش‌های وزیر خارجه خود تشکر کرد و گفت:‌«از تلاشهای جان کری به خاطر امن‌تر کردن کشور از طریق توسل به دیپلماسی اساسی و اصولی تشکر می‌کنم».
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روحانی جدا ... خسته نباشی.
اونها حق ما رو دارن بعنوان صدقه به ما بر میگردونن و منت هم میزارن.از پولهای بلوکه شده تا حق غنی سازی.
البته هنوز واقعا برای قضاوت بسیار زوده.باید ببینیم کنگره چکار میکنه و باید دید اوباما چکار میکنه و مهمتر باید دید مجلس خودمون چند تا اشکال توش پیدا خواهد کرد.
مطمینا این توافق نیز مانند ژنو و لوزان خالی از اشکال نخواهد بود.در توافق ژنو ولوزان نیز کلی تعریف و تمجید کردن ولی بعدا برای همه معلوم شد که پر از اشکاله.
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز یعنی نماینده ای که فرق ام پی تی با ان پی تی رو نمیدونه میخواهد تو متنی که ظریف تهیه کرده اشکال در بیاره ؟
در این برهه زمانی مخالفت نکنید ، حمایت کنید.
زمان مشخص می کند که طرف مقابل چقدر قابل اعتماد است.....الکی بهانه دست افرادی ندهید تا منافع سیاسی از توافق می خواهند را ببرند و جامعه را دو دسته کنند.
ممنون
برو بابا ! از ننگ دفاع کنیم که چی بشه ؟!
نمیگه از ننگ دفاع کنید فقط میگه با مخالفت هایتان بهانه دست گروه ها ندهید تا دوباره دو دستگی ایجاد کنند....میگه حمایت کنید مطمئن باشید دبه می کنند تا بهانه دست دولت ندهیم....
رهگذر
Russian Federation
بعد لوزان که خود آقای ظریف گفتند نقد نکنید، قبل از لوزان هم که همه کلا حمایت میکردند، بعد وین هم که نقد نکنیم، بزاریم کار که از کار گذشت و تو فشار و جو رسانه ای تصویب هم شد اونوقت روضه بخونیم؟
توافق بشه یانشه هیچی ارزون نمیشه!
چرا یه چیزی هست که بهش چوب حراج میخوره! اون هم امنیته! حالا ببینید کی گفتم این توافق اگه انجام بشه تهش جنگه. این 4 تا دولت غربی تا حالا رو هوا ادعا میکردن و هی گزینه گزینه میکردن ولی با این توافق اول از همه راه جاسوسیشون باز میشه و فردا هر غلطی خواستن میکنن و بهش جنبه قانونی میدن و میگن ایران خلاف وعده هاش عمل کرده! اونوقت شکم پرستایی که به طمع یه لقمه چربتر و ماشین شاسی بلندتر جشن میگرفتن سوراخ موش میخرن دونه ای یه میلیارد!
ببینیم و تعریف کنیم...
ایشون با طعنه گفتن دوستان!!!!!!!
علی
خدا حفظش کنه
Iran, Islamic Republic of
چه توافقی بوده که این همه اوباما را به وجد آورده که می گوید دنیا با این توافق اطمینان حاصل کرد؟!
.
هر مکان در هر زمان یعنی همان PMD ?!!!
.
چه کار کردند این تیم مذاکره کننده مگر حضرت آقا نگفتند که ما آزانس را قبول نداریم باز هم راستی ازمایی با آژانس شد؟!!!
Iran, Islamic Republic of
پس لابد جنابعالي با ساير رفيقهاي دلواپست مياي راستي آزمايي ميكني؟!!
نه اتفاقا نیازی به دلواپسان هم نیست بهتره شما به نمایندگی از آژانس راستی آزمایی کنید!!
خیر انسان نادان. راستی آزمایی میتواند بدون قر و ادای آژانس هم باشد، به اینصورت که جزئیات فعالیت های لازم نوشته شود و هر جزئی که انجام شد، ترک بخورد. (چک لیست) آن هم با حضور نمایندگان دو طرف.
نه اینکه با یک عبارت کلی، تمام فعالیت هایمان را وابسته کنیم به تایید آژانس با اختیار کامل. آمدین و آژانس تایید نکرد؟
بنابراین بیسوادی و غرض ورزی ذوق زدگان توافق از همین نظرات پیداست.
محمد
Ireland
متن انگلیسی را بخوانید تا بدانید اوباما راست میگوید یا روحانی. اوباما دشمن ماست، اما به مردم خود راست میگوید.
Iran, Islamic Republic of
"این توافق امنیت ملی ما را تأمین می‌کند. من هر قانون و مصوبه‌ای را که مانع از اجرای این توافق شود وتو خواهم کرد"
.
اون دفعه هم بعد از بیانیه لوزان از این حرفها و گنده گویی ها زیاد زدی ولی در نهایت به دست بوسی کنگره رفتی! وگفتی هر چه کنگره بگوید همان را اجرا خواهم کرد!
بازرسان قادر به بازرسی از هر سایت مشکوک ایران خواهند بود. آژانس به هر مکان مورد نیاز در هر زمان لازم دسترسی خواهد داشت.
evry where evry time
رضا
Romania
آقا اینارو ول کنید صدا و سیما چرا ذوق زده شده و جشن گرفته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
مصطفی
چون ملت شادند و اسرائیل ناراحت
Romania
مصطفی جان حالا رسانه ملی شد زبان ملت؟!
قبلا هم همینو میگفتی؟ در آینده هم میگی؟

خانم حسنی دخت که نه تنها شاد شده بلکه سخنگوی دولت هم شده . به هرحال نورچشمی هستن دیگه!
اولا ملت آنقدر عقل دارند که برای چیزی که هنوز هیچ چیزش معلوم نیست خوشحال و شاد نباشند ثانیا مطمئن باشید که آمریکا هرگز اسباب ناراحتی اربابش اسرائیل را فراهم نمیکند
Romania
ی سر به فضاهای مجازی بزنین میبینین بعضیا متاسفانه اونقد عقلو ندارن از الان دارن واسه جشن شب قرار میذارن
یه بار الکی شادی کردیم بسمونه بذار اول ببینیم چی توافق کردن؟
اوباما:

«ایران ۹۸ درصد از اورانیوم غنی‌شده خود را کنار خواهد گذاشت»

«بدون این توافق هیچ محدودیتی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال نمی‌شد»

من الان چطوری باید جشن بگیرم؟!!! :`((
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
تو از اینکه بجای اورانیوم غنی شده، رفاه و شادی و سلامتی داریم نباید شادی کنی ؟
آخه یکی نیست به ما بگه اورانیم غنی شده چه دردی از مردم دوا میکنه؟ آیا سوییس که اورانیوم غنی نمیکنه بدبخته و پاکستان که این کار رو میکنه خوشبخته ">؟
آقا محسن!
بخاطر به درد نخور بودن اورانیوم غنی شده است که 5+1 داره 12 سال یقه خودشو جر میده و پیه ضررهای تحریمو به جون میخره که ما بهش دست پیدا نکنیم؟!!
کلاس چندی؟!!!
چه خوب فارسی حرف میزنی آقا محسن ع!
نه بابا؟! خیلی..... فکر کردی..... چرا اینجوری نمیگی؟! آلمان که اورانیوم غنی میکنه بدبخته و افغانستان که این کار رو نمیکنه خوشبخته؟!
خدا یه عقلی به تو بده.خوشحالم از اینکه دولت راستگویان هییییییچ بهانه ای برای کم کاری ها و مدیریت غلطش نداره.از این به بعد ما طلبکاریم دیگه.دوره تقصیر اونا بود تموم شد.ببینم با برداشته شدن چند تا تحریم بیکارا میرن سر کار؟وضع رفاه توی ساده لوح خوب میشه؟بشین نگاه کن ببین چی میشه بیچاره
نه عزیز جان! ناراحتی اسرائیل حکایت همان جنگ زرگری است. هر کسی که بخواهد به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به قدرت برسد اول باید وفاداریش را به رژیم اشغالگر قدس ثابت کند و کار هم به همینجا ختم نمی شود بعد از انتخاب هم اگر دست از پا خطا کند و بر خلاف تعهدش حرکتی بروز دهد عاقبتش می شود عاقبت جان اف کندی!
فاطمه
تعداد محدودی از تهران نشینها رو خواهشا ملت حساب نکنید.کسایی که منتظرن به هر بهانه ای بریزن تو خیابون و راه رو ببندن و برقصن.والا تهران خبری نبود جز یه قسمتی از بالا شهر که معلوم الحال هستن.
بابا ما هم که بالای شهریم چیزی ندیدیم و اینجا هم خبری نبود! ظاهرا از سال 88 تا حالا ونک و دو سه جای دیگه شده همه تهرون!!
م
همین سادگی شماها و اصلاح طلب هاست که این بلاها سرمون میاد. شما ناراحتی نتانیاهو در روز اول پس از توافق رو باور کردید؟ پس چرا الان که چند روزه از توافق گذشته از مواضعش برگشته و گفته این توافق امنیت اسرائیل را بیشتر کرده است؟
پس چی فکر کردید؟!! امریکا بر خلاف قوانین بین المللی اجازه نداد آقای ابوطالبی که 33 سال پیش جزو دانشجویان تسخیر کننده لانه جاسوسی بوده بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل وارد امریکا بشه با وجود اینکه از طرف روحانی هم معرفی شده بود حالا امروز میاد توافقی بکنه و جایی بخوابه که زیرش آب بره؟!!
«این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر اساس راستی آزمایی است»!
من دیگه حرفی ندارم!
راستی آزمایی هم که به عهده آژانسه!!!
من هم دیگه حرفی ندارم!
آژانس هم که شریک دزد و رفیق قافله است!
من هم دیگر حرفی ندارم!
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز همان بهتر که شما حرف نزنی.
در روابط امروز دنیا هیچ چیز بر مبنای اعتماد نیست. حتی امریکا و آلمان و فرانسه هم به هم اعتماد ندارند. ماجرای شنود و جاسوسی امریکا از این دو کشور را که فراموش نکرده اید.
چیزی که روابط بین کشور ها را تعیین میکند منافع ملی است. منافع ملی ما امروز حکم میکند که بجای شعار دادن و حرف های بی معنی و بی ارزش زذن، با دنیا رابطه داشته باشیم و به فکر پیشرفت کشور باشیم
آره آقا محسن! به فکر پیشرفت کشور باشیم و اورانیوم غنی شده؛ این ماده بدبو و به درد نخور رو بدیم بره! همینو میخواستی بگی روت نشد؟!!
محسن خان! منافع ملی حکم میکند که روی وعده دولتهایی که منافعشان فقط از طریق چپاول و زمین زدن ما تأمین می شود حساب باز نکنیم!
آمریکای جهانخوار همان شیطان بزرگ است و نه تنها تغییر ماهیت نداده بلکه خباثتش بیشتر هم شده است.
فقط یک ...خوش خیال به رژیمهای امپریالیستی اعتماد می کند. در حالیکه آن رژیمها کوچکترین اعتمادی به ما ندارند و مرتب حرف از راستی آزمایی می زنند عده ای در کشور ما به آنها اعتماد کرده اند و بابت این توافق احتمالی تبریک هم می گویند!
Iran, Islamic Republic of
این همه تلاش این بود؟ با برپایی جشن می خواستید مردم ایران را عقب افتاده در دنیا نشان دهید؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفم.
مصطفی
این توافق زیر نظر اقا بوده ! زیر سوال بردن تیم مذاکره کننده یعنی زیر سوال بردن اقا!...
آقا خطوط قرمز رو تعیین کردند و در جزئیات هیچ دخالتی نکردند باید ببینیم خطوط قرمز کاملا رعایت شده یا نه سهوا از آن عبور شده . پس این زیر سؤال بردن آقا نیست
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی با این تحلیلتان.
لااقل مرد باشید پای این فتح الفتوح خودتون بایستید ودیگران رو شریک جرم نکنید.
Romania
همه چیو اینجوری تحلیل میکنین?? ??آقا خط قرمزو تعیین کردند!!!!هرچند اگر توافق نهایی امضا بشه و آقا تایید کنن ماهم مطیعشونیم!!هنوز توافقنامه امضا نشده
میدونید توافق مزخرفه می خواهید از حضرت آقا هزینه کنید. ولی ایشان بارها اعلام فرمودند که در جزئیات دخالتی ندارند ولی کلیات و خطوط قرمز را به تیم مذاکرده کننده و رئیس جمهور و عموم مردم اعلام کردند و تیم نباید از این خطوط عبور کند. ولی عبور کردند خیلی هم عبور کردند.
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
اونوقت شما شدی کارشناس عبور از خط قرمز شناسی ؟ یا اینکه چون دوست عزیز شما آقای جلیلی نتوانست در شش سال حتی یک قدم پرونده هسته ای را به جلو ببرد و فقط تحریم و بدبختی برای مردم آورد و ظریف در دو سال موضوع را حل کرد، اینقدر برآشفته شده اید که همه چیز را عبور از خط قرمز میدانید؟
شب درازه آقا محسن! شب درازه!
بفرمایید جنابعالی که میگید اورانیوم غنی شده دردی از مردم دوا نمیکنه عبور از خطوط قرمز رو کارشناسی کنید! از چنین کسی نمیشه توقع درک مفهوم انرژی رو داشت چه برسه به درک اقدامات بی نظیر و سازنده دکتر جلیلی!
م
کی گفته این توافق رو آقا تایید کردن. چرا شماها مثل آقای روحانی همه ی گند کاریاتونو به حساب رهبر می زارید. چرا از اون مایه میزارین؟ رهبری فقط خطوط قرمز رو بیان کردند و والسلام.
...
"توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و باعث امن‌تر شدن دنیا خواهد شد."
"امن تر شدن دنیا"! چیزی که آقای ظریف هم بعد از خانم موگرینی با عبارتی دیگر در متن فارسی که خواندند به آن اشاره کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این یعنی ایران پیش از این توافق دنبال بمب هسته ای بوده و این توافق دست ایران را برای این کار بسته است!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اخوی لطفاً جمله رو کامل بخون. تو بیانیه مشترک نوشته: "یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان" یعنی تلاش برای امن تر کردن جهان با تعهد مشترک به صلح. چون صلح همیشه امنیت به دنبال دارد و این بدیهی است. در بیانیه مشخص است که می گوید اعتماد سازی، توسعه روابط و ایجاد فضای همکاری به "صلح" می انجامد و جنگ را نفی می کند پس دنیایمان را امن تر می کند.
وقتی طرف مقابل چند صد کلاهک هسته ای و سابقه استفاده از آن را دارد و فقط قرار است جلوی پیشرفت هسته ای آن هم صلح آمیز ایران گرفته شود تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیایمان یعنی چه؟!!!!!!
اونا دشمن ماهستن و مثل شما ساده و گل و بلبل فکر نمی کنن. اتفاقا چند ساعت بعد از همین توافق، وزیر دفاع آمریکا گفت گزینه نظامی ما برای حمله به ایران هنوز روی میزه!!
ضمنا با این توافق که به تایید شورای امنیت میرسه،‌دیگه حمله دلبخواه آمریکا به ایران رسمیت و مشروعیت قانونی پیدا خواهد کرد!
سمانه
دولت روحانی مچکریم، در تاریخ ماندگار شد
اونهم به عنوان دولتی که برای اینکه بلاخره کاری کرده باشه، زورکی اومد توافق رو به جایی برسونه، و همین باعث شد مملکت رو تحویل بده...
باعث تاسفه
باعث تاسفه
البته که آقای روحانی همه تخم مرغ هاشو تو سبد توافق چیده بود و اگه اینکارم تو دولتش انجام نمیشد میدونست که هیچکدوم از قولهایی که داد رو عمل نکرد و شانسی برای رای مجدد نداشت، پس به هر زور و ضربی که بود میخواست توافق انجام بده و متاسفانه این مساله رو آمریکاییها و غربیها هم به خوبی فهمیدند...
حیف که طلا دادیم و به جاش شکلات گرفتیم
حییییییف
منصور
Romania
واقعا با این همه آدمای تندرو تو کشورمون خیلی سخت میشه به توافق واقعی رسید، آقایون محترم یه کوچولو به جغرافیا نگاه کنید، ما کشور قدرتمندی هستیم در منطقه که هیچ دوستی نداریم، چرا؟.... بگذریم ، با این توافق دهن خیلیا مخصوصا عربستان و امارات و ترکیه بسته میمونه. ایران از تحریم خلاص میشه و قوی و امیدوارانه راه رو برای نسل آینده روشن میکنه. . معذرت میخوام اینو میگم یه کم سرعتمون زیاده، کمش کنیم خوبه. یا علی
این در صورتی ست که اولا این توافق به نفع ما باشه و دوما دشمن در اجراش دبه درنیاره.
در توافق ژنو هم ما همه فعالیتهامونو تعطیل کردیم و به توافق دردآور و نامتوازن عمل کردیم ولی با این همه امتیاز به 1+5 بازهم اونا به تعهداتشون عمل نکردن. حتی اجازه ورود طلا را هم که تحریمش را برداشته بودند به کشور ما نمی دادن. و نهایتا در همین بده بستانهای مذاکرات کلی چونه مجدد زدن تا این مقدار طلا هم وارد کشور شد.
با گرگ نمی شود پیمان صلح بست...
م
آهان. الان دهن عربستان و آمریکاو انگلیس بسته شده؟ فکر کنم چند روزه اخبار رو دنبال نکردی آقا
کدام طلا؟ الکی خوش هستی. تو کاش به جای این که از هسته ای که نمی دانی اصلا چیست وجدانت درد بگیرد، کمی شب هنگان خواب به فکر کارتن خواب ها، کودکان کار، سن اعتیاد، زنان... بودی. هیچ کدام از آمار بزهکاری و نابسامانی با شعار و دلواپسی حل نمیشه. مشکل کار تدبیر و خرد است کاش کمی از آن را داشتید.
مگر انرژی هسته ای چیزی جز رفع نیاز همین مردم است؟ میدانید اگر تولید انرژی از طریق هسته ای انجام شود چه رقم نجومی صرفه جویی خواهد شد که با آن میشود یک کشور را آباد کرد؟ حکم انرژی هسته ای در دنیای امروز حکم نفت در دنیای دیروز است که خائنین و به دنبال آنها احمقها میگفتند این ماده بدبو و سیاه را بدهیم این غربیهای نادان ببرند! با بالا بردن هزینه های کشور میخواهید فقر زدایی و کارآفرینی و درمان کنید؟!!!!!!!
ن
Iran, Islamic Republic of
تدبیر ؟؟؟؟؟ خرد؟؟؟؟؟

تدبیر اونیه که بگی آب خردن مردم هم به تحریم ها ربط داره و هیچ کاری خودت داخل کشورت به عنوان اصلی ترین نفر اجرایی برای فقر زدایی و کارتن خواب زدایی انجام ندی؟؟؟؟
م
آهان. انشالله از الان به بعد دیگه کارتن خواب و کودکان کار و سن اعتیاد و ... اینا رو دیگه تو کشور نخواهیم داشت دیگه. آره؟ حرف شما اینه؟
اون هم شکلات تلخ!
مطمئن باشید حتی از شکلات هم خبری نیست
Iran, Islamic Republic of
هنوز هيچ توافقي اتفاق نيافتاده. بلكه صرفا جمع بندي بوده و بايد بره به مجلس و كنگره.
روحاني هويژوري الكي احساساتي ميشه ميخواد جشن هستيهاي بگيره.
هنوز نه به داره نه به بارد.
متاسفام برا دولتي ها كه چرنديات غربي ها رو جواب نمي دن و رهبر مجبور مي شه جواب بده تا بعد همه مشكلات رو به گردن رهبر بياندازند.
مارشال
این چه توافقیه - ماباید حرف کدوم طرفو گوش کنیم - از بین بردن 98 درصد اورانیوم یا بازدید از پاراجین یا حرف های طرف ایرانی که فقط به به و چه چه داره
رضاازرفسنجان
مگرقرارنشدنه یک قدم ازرهبری جلو بیفتیم ونه یک قدم عقب ؟صبرکنیدموضع رهبرعزیزوفرزانه اعلام شودآنموقع اظهارنظرکنید. من شخصا" ازاین بابت راحتم چون معتقدم حیدرکرارزمان وولی فقیه عادل سکان دارکشتی انقلاب است وصاحب اصلی این انقلاب آقاصاحب الزمان راهنماوحامی رهبرومسئولین ولایتمدارنظام خونباراسلامی است وهیچکس نبایدبه خودجرآت جلوافتادن وعقب افتادن ازمواضع رهبری فرزانه رابدهد
ما هم بر مبنای فرمایشات رهبری عرض می کنیم که در این توافق از خط قرمزهایی که بارها ایشون اعلام فرمودند عبور شده. این یعنی جلوتر از رهبری؟؟
درست تحلیل کنیم که مبادا با این بهانه ها فرزندان ولایی را دچار رکود کنند و هر چه می خواهند بر سر این ملت بیاورند.
ما وظیفه داریم از آنچه رهبری تا الان فرموده اند دفاع کنیم. مگر ندیدید که در همین روزهای اخیر،‌ در اوج مذاکرات و در آستانه توافق، ایشان در جمع دانشجویان فرمودند "مبارزه با استکبار تعطیل بردار نیست، خودتان را برای مبارزه با استکبار آماده کنید و مصداق اتم استکبار،‌آمریکاست."
این یعنی ایشان بر مواضع خود مستحکم هستند و این ما هستیم که نباید دچار تردید شویم.
تحلیل مستحکم داشته باشید. رهبر عزیزمون قبلا خطوط قرمز را فرمودند و ما باید از این خطوط دفاع کنیم و با تیم مذاکره کننده و دولت هم دعوا نداریم. فقط پشت سر رهبری از خطوط قرمز کوتاه نمی آییم.
مشی رهبری عزیز این بوده که اجازه بدن اینهایی که فکر می کنن با دشمن عهدشکن و درغگو و فریبکار میشه کنار اومد براشون حجت تمام بشه. مطمئن باشید این مذاکرات به جایی نمی رسه و ما نهایتا باید اقتصاد مقاومتی را که حصرت آقا تاکید داشتن و دولت در عمل اعتقادی نشون نداده،‌اجرا کنیم.
سکوت مال وقتی است که ایشان معیار توافق خوب را نفرموده باشند. ولی الان سکوت به معنای تنها گذاشتن رهبری است. خودشان هم فرمودند باید انتقاد سازنده و دلسوزانه داشته باشید بدون اهانت. و دولت هم باید گوش بدهد و جواب قانع کننده بدهد.
ن
Iran, Islamic Republic of
شما اگه موقع امام حسن (ع) هم بودی صبر می کردی امام حسن مجبور به صلح بشه بعد می گفته من تابع تصمیم امامم هستم و با صلح موافقم .

برادر موضع گیری آقا صریح تر از این که خطوط قرمز حداقلی رو رعایت کرده ؟؟ خودت هم کمی باید منطق داشته باشی و تحلیل کنی و اقدام کنی . و بعدش اگه رهبرت هر چی گفت قبول کنی
عليرضا
Romania
چرا متن كامل حرف هاي اوباما را ننوشتيد؟ چه چيزي را مخفي مي كنيد مگه مردم دسترسي شان به اطلاعات كامل و درست مسدود است؟
محسن
من موندم اوباما چرا انقد خوشحاله مگه به نفع اونا شده؟!!!!!!!!!
فرشاد
اگر اینطور هست که اوتاما گفته که هیچی برامون نمونده نه مادی نه معنوی
یعنی واقعا خسته نباشی.....
Iran, Islamic Republic of
این رفع تحریمها مرحله به مرحله خواهد بود. ایران قبل از آنکه شروع به دریافت کاهش تحریمها کند، باید اقدامات هسته‌ای اصلی را کامل کند.
کاهش تحریما کدومه؟! مرحله به مرحله چیه؟! قرارمون این بود که تحریما در همون روز توافق یک جا و اون هم همه تحریما لغو بشه.
طالقانی
United States
انها ما ومملکت و پیروزی های بلقوه مار را از ما بهتر می دانند تازه این چیزها که بر زبان می اورند عمومی هست محرمانه هایش بماند حیف که خودما از خودمان خبر نداریم
Belgium
از این به بعد داستان دیگه ای داریم انهاکه تا دیروز آب خوردن مردم رو نیز به رفع تحریمها گره میزدن و میگفتند تحریم استخوانهای مردم رو خرد کرده شروع کردن به گفتن این حرف که قرار نیست توافق فتح الفتوح کند و مشکلات اقتصادی ما رو حل کند این مسیر تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری برای فریب اذهان عمومی ادامه دارد ولی ما تا کی مثل انسانهای بیسواد و بی خبر باید به این حرفها گوش کنیم و فریب بخوریم و در خیابانها شادی کنیم در حالی که نمیدانیم چه داده ایم و چه گرفته ایم گرانیها بیداد میکند اونوقت آمار میدن که تورم پایین آمده همه کالاهای اساسی رسما گران شده واقعا مردم ما این واقعیتها را نمیبینند و بازهم شادی میکنند خوب میخواهید شادی کنید خوب این کار بی بهانه انجام بدهید عاقلانه تر به نظر میرسه تا اینکه بخاطر از دست دادن حق و حقوق خود در عرصه علمی شادی کنید
حسین
تقدیرو تشکر می کنیم