شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۵

اتفاقات تبریز برای عدم استقبال از رئیس‌جمهور بود!

يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب: 423032
برخی رسانه‌ها بدون توجه به رسالت خبری و رسانه‌ای تنها به فکر منافع جناحی هستند و در این راه حقیقت و همچنین در برخی از موارد امنیت و سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازند که چنین عملکردی در حیطه تشویش اذهان عمومی می‌گنجد و رسانه‌های خاطی بایستی در برابر قانون نیز پاسخگوی اعمال خود باشند.
اتفاقات تبریز برای عدم استقبال از رئیس‌جمهور بود!
به گزارش جهان به نقل از مشرق، سرانجام لیگ برتر فوتبال ایران به پایان رسید و سپاهانی‌ها جام را بالای سر بردند اما حواشی جالب توجه و البته مبهم ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز سؤالات بسیاری را در ذهن افکار عمومی به وجود آورد. اینکه در این حادثه چه گذشت و چه ابعادی دارد به نظر می‌رسد بایستی در برنامه‌های کارشناسی ورزشی مورد بررسی قرار بگیرد و فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش باید جوابگو باشند؛ اما در این میان، ابهاماتی وجود دارد که سبب شده است برخی از رسانه‌های خاص، به سمت شیطنت و ماجراجویی‌های ژورنالیستی برای جلب توجه مخاطب و در هدفی اساسی‌تر به سمت جهت‌دهی سیاسی افکار عمومی سوق داده شوند.

ازاین‌روست که داستان‌سرایی‌های این نشریات و رسانه‌ها با چاشنی و کلیدواژه «‌توطئه»‌ که جهت هر چه مهیج‌تر شدن این سناریو کاربرد دارد، آغاز می‌شود. قدم بعدی این رسانه‌ها برای گرفتن ماهی از این آب گل‌آلود تکمیل آن از راه ارتباط دادن سفر استانی رئیس‌جمهور به تبریز با این ماجرای مبهم فوتبالی است.

برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در مطالبی ضد و نقیض با آسمان به ریسمان بافتن ماجرای سفر رئیس‌جمهور به تبریز را با حادثه‌ای که در پایان لیگ برتر اتفاق افتاد، مرتبط دانسته و در قالب گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای ادعا کرده‌اند که تندروهایی که این رسانه‌ها آنان را«دلواپسان» می‌نامند، چنین توطئه را طراحی کرده‌اند تا حاشیه‌های بازی تراکتورسازی به فضای سیاسی سرایت کند و طرفداران این تیم، سرخورده و دل‌آزرده شده و متعاقب آن در سفر رئیس‌جمهور به شهر تبریز اختلال ایجاد کنند!

۹۰ سیاسی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب راه انداخته‌اندسایت انتخاب که یکی از رسانه‌های طرفدار رئیس‌جمهور است، از جمله این رسانه‌ها بود که در موضعی جالب‌توجه ماجرای ورزشگاه یادگار امام تبریز را وارد فاز سیاسی کرد.

این رسانه در مطلبی با عنوان «آیا غائله ورزشگاه یادگار امام (ره) ربطی به سفر آتی رئیس‌جمهور به تبریز دارد؟» در اقدامی جالب‌توجه با دامن زدن به شایعات نوشت:‌ «خبر اعلام دروغ تساوی سپاهان و سایپا در ورزشگاه تبریز» در حالی منتشر شد که چندین روز تا سفر روحانی به تبریز باقی نمانده است. همین مسئله در مورد انتشار این دروغ عجیب، تئوری «از پیش طراحی شدن آن را» در ذهن جاری می‌کند.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که برخی از «مخالفان و دلواپسان همه‌جانبهٔ دولت» در آستانهٔ حضور رئیس‌جمهور در تبریز (که روحانی موفق به کسب تعداد رأی فراوانی در آن شهر در انتخابات ریاست جمهوری شده بود) قصد اخلال در این سفر را داشته‌اند.»[۱]

جالب اینجاست که این سایت خبری در حالی از توطئه در ورزشگاه تبریز سخن می‌گوید و انگشت اتهام خود را به سمت رقیب سیاسی نشانه می‌گیرد که بنابر ضرب‌المثلی فوتبالی، ورزش فوتبال ۹۰ دقیقه و غیرقابل‌پیش‌بینی است؛ اینکه چنین توطئه‌ای تا این سطح پیش‌بینی و در مورد سه تیمی که تا به اینجا رقابت نزدیکی داشته‌اند، طراحی‌شده است بیشتر از اینکه به آن بتوان عنوان پیش‌بینی و طراحی جنگ روانی نام‌ نهاد، مربوط به امور سحر و جادو و کار‌های محیرالعقول است تا عقلانی.

۹۰ سیاسی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب راه انداخته‌انداین خط خبری خطرناک که به‌نوعی تشویش اذهان عمومی نیز هست، توسط برخی از رسانه‌های مکتوب اصلاح‌طلب نیز دنبال شد. روزنامه آرمان امروز، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران سازندگی و خانوادگی هاشمی رفسنجانی در مطلبی با مضمون «تلاش ناکام تندروها برای عدم استقبال از رئیس‌جمهور؟!»‌ نیز در همین قالب است. این رسانه القاء کرده است که «روز جمعه برخی در فضای مجازی با سوءاستفاده از فضای ورزشی و بازی فوتبال خواستند اتفاقات بازی تراکتورسازی و نفت تهران را بهانه‌ای کنند تا مسیر هموار روحانی به تبریز را ناهموار سازند.»

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز در سرمقاله خود به این موضوع پرداخت و با روایت ماجرایی که در مجلس گذشته بود، دروغ و شایعه پراکنی را قبیح دانسته و آنرا منتسب به دلواپسان کرد.

این ادعا واکنش‌های مسئولین استانی را نیز به دنبال داشت. سعید شبستری، معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی در واکنش به این شایعه‌پراکنی‌ها دخالت عوامل امنیتی و شورای تأمین استان در پخش خبر دروغ را به‌شدت تکذیب کرده و گفت: «هیچ آدم عاقل و منطقی برای رفع یک خطر جزئی احتمالی، اقدام به بحران سازی سیاسی بزرگ نمی‌کند چراکه قطعاً بلافاصله صحت‌وسقم چنین خبری روشن می‌شود و نمی‌توان عواقب بعدی آن را کنترل کرد.»[۲]

این در حالی است که این شیوه شایعه‌پراکنی رسانه‌های اصلاح‌طلب ازجمله ابزارهای کهنه این جریان سیاسی برای رسیدن به مطامع جناحی است. مانور سیاسی و خبرپراکنی درزمینهٔ موضوعی مبهم و غیر شفاف که ذهنیت جامعه را نسبت به رقیب مشوش و خدشه‌دار می‌کند، شیوه غیر رسانه‌ای و غیراخلاقی است که بارها و بارها توسط این رسانه‌ها مورد سوءاستفاده قرارگرفته است.

ماجرای مبهم اسیدپاشی در اصفهان یکی از همین موارد اجتماعی بود که ابعاد آن ناشناخته ماند اما این رسانه‌ها تیغ تیز اتهام افکنی را به سمت جریان ارزشی نشانه رفتند و سعی کردند از یک غائله مبهم بر ضد رقیب بحران‌سازی کنند که البته نه تنها کمکی به شفاف‌ُسازی فضا نمی‌کند و مخل امنیت و سلامت جامعه است بلکه باعث غبارآلوده شدن بیشتر فضا و پنهان ماندن حقایق می‌شود.

درحالی‌که رسانه‌ها وظیفه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق و درست را بر عهده‌دارند اما رسانه‌های خاطی بدون توجه به این رسالت خبری و رسانه‌ای تنها به فکر منافع جناحی هستند و در این راه حقیقت و همچنین در برخی از موارد امنیت و سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازند که چنین عملکردی در حیطه تشویش اذهان عمومی می‌گنجد و رسانه‌های خاطی بایستی در برابر قانون نیز پاسخگوی اعمال خود باشند.

[۱] -http://www.entekhab.ir/fa/news/۲۰۴۴۷۴

[۲] -http://etedalpres.ir/۲۸۷۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فرار رو به جلو متهم؟
Iran, Islamic Republic of
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
قهرمانی طوفان زرد آسیا بر هواداران این تیم مبارکباد
این تیم داره جور تیمهای بی لیاقت تهرانی رو میکشه که پول و رسانه رو در اختیار دارند و همیشه ته جدول هستند
موضوع را ساده نگیرید. این سایتها و ... که این تحلیلها و خبرهای کذب را میگذارند سربزنگاه با همین کارهاشون فتنه دیگه ای درست میکنن. از یک موضوع ورزشی به یک توطئه خیالی سیاسی و ملی رسیدند. در موعد مقرر مملکت را نابود می کنند. دارن جامعه و قوه قضاییه و اطلاعات را تست می کنند ولی همه غافلندّ
گفتن این.کار توطئه دلواپسان برای نیامدن مردم به استقبال از روحانی است.توهم نیست بلکه یک توطئه افسادطلبان است و درآینده با همین روش فتنه دیگری به پا می کنند. وقتی میتونن دوتا موضوع کاملا بی ربط را به هم.ربط بدن مطمئن باشین یک فتنه دیگه درست خواهند کرد. مدعی العموم کجاست؟ میگن موبایل و.رادیو و تلویزیون تو دقایق آخر قطع شده ولی مسؤولین خواب ما نميان فوری روشنگری کنن تا فتنه بوجود نیاد. میدونم.نظر من را نميگذاريد و یا سانسور میکنین ولی با روش این سایتها و منفعل بودن دولتمردها مطمئن باشین فتنه بزرگی در راهه
ج س همدانی
Iran, Islamic Republic of
رسانه های اصلاح طلب فرافکنی کردند حتما کار خود طرفداران دولت است تا مظلوم نمایی کنند و اصفهانی های در فدراسیون جا خشک کرده را نادیده نگیرید اصفهانیها زرنگ اند ، چند سال پیش مگر بازیکنان پرسپولیس را مسموم نکردند
سیدرضا
حالا اگه دولت قبل بود همه چی تقصیر اون بود. من نمیدونم، وزارت ورزش دست ایناست و وزارت ارتباطات دست ایناست. دیگه پس رقبا به کجا دسترسی دارن خدا میدونه.
United States
وزارت اطلاعاتم دست ایناست بگردن پیدا کنن
حامد
دچار توهم توطئه شده اند.
میدونن استقبالی حتی از نوع دولتیش(بخوانید خودجوش) نخواهد شد ، دست پیش گرفتن که پس نیفتن
گچی جان هایندادی قصاب پیی آخداریر . ترجمه اش چنین هست که بزه به فکر جانشه قصاب دنبال چربی .... این مطالب بیشتر برای توجیه عدم استقبال از رئیس جمهور است ما که از ایشان استقبال نخواهیم کرد منتها درتعجبیم برای چه به تبریز می آید دریغ از افتتاح یک طرح حتی متوسط
Iran, Islamic Republic of
نه بابا برای چی؟
بعد این جماعت ما را متهم میکنند که توهم توطئه دارید!!!
گفتن این.کار توطئه دلواپسان برای نیامدن مردم به استقبال از روحانی است.توهم نیست بلکه یک توطئه افسادطلبان است و درآینده با همین روش فتنه دیگری به پا می کنند. وقتی میتونن دوتا موضوع کاملا بی ربط را به هم.ربط بدن مطمئن باشین یک فتنه دیگه درست خواهند کرد. مدعی العموم کجاست؟ میگن موبایل و.رادیو و تلویزیون تو دقایق آخر قطع شده ولی مسؤولین خواب ما نميان فوری روشنگری کنن تا فتنه بوجود نیاد. میدونم.نظر من را نميگذاريد و یا سانسور میکنین ولی با روش این سایتها و منفعل بودن دولتمردها مطمئن باشین فتنه بزرگی در راهه
کاظمی
قضاوت بیجا اینجاست که هنوز زوایای این حادثه و عوامل ان شناسایی نشده است و ان را به سفر رئیس جمهور نسبت می دهند . ایا این سیاست بازی نیست ؟
ایرانی
United States
اگر تراکتور سازی بازی برده را نمیباخت این همه اما و اگر وشاید تهمت به وجود نمی آمد.مسئولان تیم،جام دردست خودرا ، با بی تدبیری رها کردند وحالا برای رهایی از فشار افکار عمومی این جوسازیها را میکنند.مردم تبریز فریب آنها رانخورند.