چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۱۱

صف‌بندی مخالفان و موافقان حمله سعودی‌ها به یمن مقابل هم

پنجشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب: 414438
تجاوز نظامی آل سعود به خاک یمن واکنش های متفاوتی را در صحنه بین المللی به دنبال داشت. ایران این تجاوز را محکوم، آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی او صورت گرفته و روسیه و چین نیز نسبت به این رویه خطرناک ابراز نگرانی کردند.
صف‌بندی مخالفان و موافقان حمله سعودی‌ها به یمن مقابل هم
به گزارش جهان به نقل از فارس، شبکه الجزیره قطر که کشورش نیز در این تجاوز همداستان بوده در خبری نوشت: واکنش ها نسبت به تجاوز نظامی عربستان به خاک یمن مختلف بوده و در حالی که جمهوری اسلامی ایران این تجاوز را محکوم و آن را مغایر با منشور سازمان ملل دانست آمریکا اعلام کرد که این تجاوز با هماهنگی کاخ سفید صورت گرفته است.

برپایه این گزارش چین نیز با صدور بیانیه ای از این اقدام عربستان ابراز نگرانی کرده و خواستار ادامه گفت وگوها در یمن با نظارت سازمان ملل شدند. و روسیه و چین نیز از این موضوع ابراز نگرانی کردند.

الجزیره به نقل از بیانیه وزارت خارجه ایران نوشت: ایران عملیات نظامی عربستان را محکوم و آن را گام خطرناک توصیف کرد. در این بیانیه، ایران «عملیات نظامی سعودی» به یمن را باعث پیچیده تر شدن بحران دانسته و خواستار توقف فوری هرگونه عملیات نظامی و حملات هوایی شده است.

این شبکه قطری همچنین به نقل از علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نوشت: دود جنگی که سعودی ها علیه یمن براه انداخته اند به چشم خود سعودی ها خواهد رفت.

الجزیره نوشت: رسانه های گروهی ایران نیز روز پنجشنبه عملیات موسوم به توفان قاطع علیه یمن را «تجاوزات حمایت شده از سوی آمریکا» توصیف کردند.

بر پایه این گزارش دمشق نیز در واکنش به حملات سعودی ها به یمن عملیات « توفان قاطع» را « تجاوز آشکار» توصیف کرد.

واشنگتن اما در ابتدا به طور ضمنی این عملیات را تایید کرد و در بیانیه ای که کاخ سفید صادر کرد تاکید نمود که ایالات متحده با رئیس جمهور(فراری) یمن و متحدان خود در منطقه در تماس بوده است. دراین بیانیه همچنین تاکید شده است که اوباما رئیس جمهوری آمریکا اجازه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی به حمله نظامی علیه یمن به رهبری سعودی را داده است.

جان مک کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری خواه نیز در بیانیه ای مشترک حمایت خود را از این عملیات اعلام کرده و گفتند: پادشاهی عربستان سعودی و متحدان عرب ما مستحق هرگونه حمایتی برای بازپس گیری نظام در یمن که به سوی جنگ داخلی حرکت می کند، هستند.

وزارت خارجه کشورهای انگلیس و فرانسه و ترکیه نیزعملیات نظامی سعودی ها علیه یمن را تایید کردند.

در موضعی کاملا متفاوت وزارت خارجه چین – در اولین تحلیل از سوی یک دولت عضو دائم شورای امنیت- نیز امروز نگرانی شدید خود را نسبت به وضعیت بحرانی در یمن ابراز داشت.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: چین از همه طرف ها خواستار پایبندی به قطعنامه های صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل خاصه در باره یمن است و حل درگیریها را تنها از طریق گفت‌و گو میسر می داند.

وزارت خارجه روسیه نیز در موضعی مخالف آمریکا و فرانسه از تجاوز آل سعود به یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار احترام به حاکمیت یمن و وحدت اراضی آن شد. در بیانیه وزارتخارجه روسیه آمده است که بهترین راهکار برای حل بحران یمن ادامه گفت‌و گوها با نظارت سازمان ملل متحد است.

وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه ای که خبرگزاری آناتولی آن را منتشر کرد، اعلام نمود از اساس این اقدام نظامی را محکوم می کند. بغداد خواستار احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یمن شد.

شبکه المیادین نیز نوشت: دولت الجزایر نیز در واکنش به اقدام نظامی ال سعود و چند کشور حاشیه خلیج فارس اعلام کرد که تنها راه برون رفت از بحران یمن گفت‌وگوهای سیاسی با نظارت سازمان ملل است.

گفتنی است پس از استعفای عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن شورای عالی انقلاب یمن برای پیشبرد امور با نظارت جمال بن عمر نماینده سازمان ملل بیانیه قانون اساسی را صادر کرد که براساس ان در غیاب رئیس جمهوری یک شورای ریاستی پنج نفره و یک پارلمان موقت ۵۵۱ نفره تشکیل شد و ماموریت این دو نهاد زمینه سازی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،‌پارلمانی و پیشبرد امور مملکتی بود.

الجزیره نوشت: عملیات نظامی عربستان با حمایت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان صورت گرفته است. همچنین سودان و مغرب هم در این عملیات مشارکت داشته اند. علاوه براین مصر، اردن و پاکستان نیز از عزم خود برای مشارکت دراین عملیات با ارسال نیروی هوایی و زمینی خبرداده اند.

برپایه این گزارش یک منبع اردنی بلندپایه مشارکت کشورش در عملیات نظامی علیه یمن را تایید کرده اما گفته است که امان هیچ قصدی برای مشارکت در عملیات زمینی احتمالی در داخل یمن ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


SAABER
Canada
این زمان بهترین زمان و فرصت است برای مبارزین و انقلابیان بحرینی که از داخل دست به تظاهرات و جنگیدنها زنند و رژیم منحوس آنجا را از پای درآورند و , این فرصتیست که عربستان را ببدترین شرایطها خواهد کشاند و درصورت هر اقدامی نسبت به انقلابیان بحرینی بنام رژیم یاغی و مزدوران پلید شناخته و معرفیها و با اعتراضات مردمی در سطح زمین مواجه خواهند شد و ., اقدام کنید و دست بروی دست نگذارید و از این فرصتها استفاده های ناب شود .....
ایرانی
احسنت . تکبیر
هرچه دیکتاتور عقب مونده و حامی آدمکشانی مثل داعش علیه انصارالله متحد شده اند.
لعنت الله علی القوم الظالمین
Iran, Islamic Republic of
واقعا پاکستان هم کمک می کند! ایران هم نشسته نگاه می کند!
France
اون بان کی مون نامرد کجاست پس؟ چرا خفقان مرگ گرفته؟ کم کم داره وقت نبرد نهایی میرسه. جبهه حق در مقابل جبهه باطل
دقت کردین هر کشوری که اهمیت استراتژیکی یا ذخایر بالای نفت داره توسط غرب وحشی که پشت صحنه ایستاده داخلش فتنه و جنگ راه میندازن؟ حالا اگه یه کشور بدون اهمیت بود از کنارش رد هم نمیشدند
آدمیزاد
Colombia
هیچ ربطی به نفت ندارد ، افغانستان و سوریه و مصر و یمن نفت چندانی ندارند ، اما هدف بنیادی آنها آفریدن خاور میانه نوین است که از صدها کشور کوچک در حال جنگ پدید آمده باشد.
مهدی
در میان نام کشورهای متجاوز به یمن نام سودان قابل تامل است کشوری که نمک ایران را خورده و الان در حال نمکدان شکاندن است اینها همشون نامرد و وحشی هستند
ستوده
Latvia
مردم ترکیه چرا در برابر جنایات حکامشان علیه مطلومین و مسلمین جهان سکوت کرده اند ؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض خسته نباشید. به نظر من در صورت اصرار عربستان برای حمله به یمن باید زمینه ی تجهیز مجاهدین یمنی به موشکهای متوسط ایرانی و خارجی فراهم شود و با اخطار قبلی به کارگران مسلمان، صنایع نفت و پتروشیمی عربستان موردحملات گسترده قرار گیرد تا هم درس عبرتی برای انها باشد و بدانند که حمله به سایر کشورها چه عاقبتی دارد و هم توطئه ی قبلی شان در ارزان کردن نفت بی اثر شود و قیمت نفت منفجر شود و هم اینکه عربستان برای چندین سال ظرفیت چند ملیون بشکه ای اش را از دست خواهد داد. احتمالاً روسیه نیز از این موضوع استقبال خواهد کرد
محمد
Iran, Islamic Republic of
شبیه بازی های کامپیوتری!!
فرقش اینه که بعد از این کار بازی تموم نمیشه و همه بر نمی گردند خونه هاشون، بلکه درگیری ها تازه در سطحی بسیار وسیعتر و عمیقتر ادامه پیدا میکنه. اینکه میشه یه کاری رو کرد یا نه با اینکه در مقطعی از زمان انجام آن جدا از امکان پذیر بودنش، صحیح است یا نه دو تا بحثه!