چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۱۴
وقتی راز یک ارتباط را باید فاش کرد؛

خودروی ۳ میلیارد تومانی، گشت ارشاد و یارانه ننه گنجی

چهارشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب: 174633
خودروی ۳ میلیارد تومانی، گشت ارشاد و یارانه ننه گنجی
سرویس اجتماعی جهان ـ البته این درست است که از قدیم و ندیم گفته اند، "دارندگی و برازندگی" یا مثلاً "هرکی داره کباب، هرکی ام نداره دود کباب"... اما اصلاً شاید همین ضرب المثل ها را هم مرفهین بی درد آن قدیم ندیم ها ساخته باشند.

و گرنه ما که هرچه از کودکی آموخته ایم و از دین بلد شده ایم این است که مگر می شود آدم ماشین ۳ میلیارد تومانی که هیچ... که با شکم سیر سر به بالین بگذارد و به فکر همسایه گرسنه اش نباشد؟

و البته این که دین ماست. هرچه از عقاید و رسوم خارجی ها هم بلدیم این است که آنها هم دلشان رضا نمی دهد به این تبعیض ها. آنها حتی رابینهودشان هم با اینکه دزد است و معلوم نیست کس و کارش چکاره هستند اما باز هم به فکر فقیران است و خودش نه یک اسطوره عمارت نشین که یک جنگل نشین است.

و اصلا با رویکرد دینی هم که نخواهیم بحث کنیم، فرض اینکه ۳ میلیارد تومان را می شود به ۳ هزار تا یک میلیون تومان تبدیل کرد و به ۳ هزار تا جوان دم بخت وام قرض الحسنه داد، خود دلیل موجهی می شود برای اینکه تحمل صدای موتور یک خودروری ۳ میلیارد تومانی توی خیابان های تهران برایمان سخت باشد.

خب تا اینجا که همه چیز منطقی دارد جلو می رود. اما کار از جایی گیر پیدا کرده است که این شنیدن صدای موتور ماشین ۳ میلیارد تومانی توی خیابان های پایتخت، دیگر یک جورهایی نه تنها برایمان سخت نیست که اتفاقا آسان هم شده است.

عیب کار همین و ناقه ما همینجاست که در گل نشسته است.

چرا آسان شده ...؟!

جواب گسترده تر از این حرفهاست. "مقصر خود ما هستیم."

باید بگوییم دست مریزاد به خودمان که آنقدر نشستیم و نگاه کردیم و فریضه امر به معروف و نهی از منکر را اجرا نکردیم که همه چیز حتی قصه های تلخ هم برای جامعه مان باور پذیر و شیرین شد.

دشمن برای نفوذ دادن باورهایش در فرهنگ ما، قبل از اینکه بخواهد اقدام به واردات این باورها کند، باید کاری کند تا زمینه پذیرش این باورها در جامعه ایجاد شود. وقتی زمینه ایجاد شد آنگاه است که دشمن می تواند مطمئن باشد هرچیزی را که به عنوان فرهنگ یا یک ارزش به جامعه ای می خوراند، آن جامعه به راحتی قبول دار آن چیز! می شود.

حالا باید رفت سراغ اینکه چه زمینه هایی در جامعه ما ایجاد شده است که حالا می توانیم به راحتی بشنویم و ببینیم که مثلاً طرف یک پالتوی ۴۰ میلیون تومانی یا یک خودروی میلیاردی یا خانه ۱۱ میلیاردی دارد و جیک ما هم در نمی آید.

 می خواهند با بدحجابی مقابله کنند، می بینی که حتی رئیس جمهور هم مخالف کارهای ضربتی از آب درمی آید. می روند سراغ طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه، وزیر بهداشت دانشگاه تحت مدیریت خود را مستثنی می کند. می بینی که یک برج گنده به اسم برج میلاد را نصب کرده اند درست وسط شهر تهران و مدیرش به راحتی و با تبختر می گوید: خب آنهایی که پول ندارند غذاهای گرانقیمت برج را بخورند، تشریفشان را ببرند ساندویچی پایین برج و ...

همین هاست که زمینه پذیرش بسیاری از مقولات غلط و زشت را در جامعه ما ایجاد می کند.

مگر نه اینکه لااقل تذکر لسانی، وظیفه همگانی بود...؟! چرا تذکر ندادیم. چرا من دانشجو، من خبرنگار، من پدر و مادر و اصلاً من رهگذر، هر چیز غلطی را که دیدیم، نه تنها حتی با نگاه هم تذکرش ندادیم بلکه با خنده و مجیزگویی و هزار چیز دیگر، دست به پشت متخلفین هم زدیم و آنقدر تحویلشان گرفتیم که کارهای بد به ناگاه تبدیل به کارهای خوب! شدند.

این قضایا تعارف بردار با هیچ کس نیست. در واقعی آن هنگام که ۳ هزار تا یک میلیون تومان را فقط می ریزند توی یک ماشین و سه هزار جوان ندار، باید آه شان به آسمان بلند باشد، جدای از اینکه خداوندگار با صاحب این همه بی خیالی چه معامله ای خواهد کرد، حتماً و حتماً قبل از او کسانی مواخذه خواهند شد که این انحرافات را از روز اول تذکر ندادند و بی تفاوت از کنار آن رد شدند.

خب طبیعیست که وقتی عملکردها طوری می شود که زمینه پذیرش اغلاط در جامعه فراهم می آید و در ادامه شاهد چرخش رویکردهای ارزشی یک جامعه می شویم، همان هنگام هم خواهد بود که شاهد می شویم اذهان همه و همه (بجز آنها که مواظبند) تحت تهاجم نرم قرار می گیرد و دیگر یک مسئول نمی تواند باور کند هنوز هم در این کشور محتاج نان شب هست.

و درست همان هنگام است که دیگر صدای امثال ننه گنجی ها که با سن ۷۰ سال باید کار کشاورزی کنند تا حتی با وجود یارانه ماهیانه دولت هم گرسنه نمانند، به هیچ کجا نمی رسد.

و دیگر صدای امثال دخترکی یتیم در یکی از روستاهای محروم کشور به جایی نمی رسد که به خاطر نداری مجبورند زودتر عروسش کنند و به عقد یک مرد ۵۰ ساله درش بیاورند.

و دیگر اینکه واضح ترین مقولات در نزد ما که از اصول صریح دینی و یا حتی انسانی هستند به راحتی می توانند به این علت که در معرض بی تفاوتی های قبلی ما قرار گرفته اند، تغییر کنند و آنچه که یک روز آن را ارزش می پنداشته ایم، در روزگاری دیگر به چشم یک ضد ارزش به آن نگاه کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مگر قراره هركسي از راه حلال مالي بدست آورد حتماً آن به جوانان دم بخت بدهد يا كار خير انجام دهد. اينقدر از دارندگي بد نگوييد بياييد كاري كنيم كه همه مردممان داشته باشند همه نه اينكه هر كسي دارد را زير آبش را بزنيم. يك ضرب المثل بين ما ترك ها است كه مي گويد از هستي ضرر نمي آيد.
Iran, Islamic Republic of
به جای دادن یک عدد ماهی به یک جوان بهتره بستر ماهیگیری را فراهم کنیم تا خودش ماهیگیر بشه.مملکتی که اینهمه ثروت داره اگر یک فقیر هم داشته باشیم شرم آوره.از قطر یاد بگیریم که با درآمد سرانه 95 هزار دلار در سال ثروتمندترین کشور شده آقای امر به معروف و نهی از منکر!
از هستي هم ضرر مياد عزيز .
کاخ ها همیشه روی کوخ ها ساخته میشوند.
واقعا از به کار بردن کلمه ننه برای شما متاسفم
البته این صحبت ها را در مورد خودروهایی با قیمت بیش از 100 میلیون تومان هم صادق است. یعنی دارندگان آنها هم به فکر ضعفا باشند، بد نیست
United States
من با همش موافقم به جز طرح تفکیک جنسیتی.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
و هزار بار دیگه احسنت بخاطر این مطلب
بغض 2،3 ساله بنده هم همینه-که فریاد زدیم
که "امر به معروف و نهی از منکر" و بی توجهی کردیم و این شد وضع حجاب و اشرافیت و ...
Latvia
قبول كنيم كه عملكرد برخي فقرا در فقیربودن خود بي تاثير نيست. مثلا كسي كه درشرايط برابر درآمدي نتواند بر خرج و دخل خود مديريت درستي داشته باشد طبيعي است كه بتدريج قدرت خريد خود را از دست مي دهد و اشتباها گناه فقير بودن خود را گردن ديگران مي اندازد و ديگران هم با او همراهي مي كنند.بعنوان مثال ديگر وقتي فردي صرف چشم و هم چشمي حاضر مي شود با وام و قرض هزينه ميليوني تغيير دكور خانه دهد چرا بايد مشكلات اقتصادي خود را فرافكني كند؟
Iran, Islamic Republic of
مگه 50 ساله چیه منم 45 سال دارم هنوز نتونستم ازدواج کنم!
کامنت پایینی خیلی از مرحله پرتی .


صحبت از ننه گنجی هاست. .ننه گنجی کجا قرض و قوله کرده تا دکوراسیون خونش رو عوض کنه !!!

بهتر یه سری به دهات و روستاهای دور دست بزنی تا درک مطلبت بالا بره .

دکوراسیون !!!!!.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيزي كه گفتي (مگه قراره هركسي از راه حلال مالي ...)بله قراره اگه خدا روزي زيادي به شما بده شما اسراف نفرماييد و صدقه و احسان فرماييد و خمس مالتان را بدهيد تا آن سهمي كه خدا در قران به ان اشاره كرده كه در اموال ثروتمندان هست و بايد به فقرا برسددر روز قيامت و حساب وكتاب وبال گردن شما نشود ان شاءالله.
Iran, Islamic Republic of
هیچ ثروتی از راه مشروع به این شکل انباشته نمی شود اجرای احکام خداوند جلوی انباشت مال نا مشروع را می گیرد
Iran, Islamic Republic of
همه مي دونند از راه حلال نمي شه ماشين 3 ميلياردي خريد. احتمال زیاد حقي ناحق شده