سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۳
۱۲
ماجرای فروش ‫میگ‌های جدید روسی نشانه چیست؟!

رفتار عجیب روسیه در منطقه/ از نشستن با عربستان پای میز مذاکره تا حمایت نظامی از بشار اسد!

چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 439639
روس ها گرچه معامله گران غیرقابل پیش بینی در عرصه بین الملل هستند ولی به خوبی به این نکته واقف هستند که ساختار نظامی و نهاد قدرت سوریه باید همچنان در اختیار دولتمردان قبل باشد. زیرا خود انها بارها گفته اند که از دست رفتن سوریه و افتادن این کشور به دست نیروهای تندرو، سبب ناامنی های غیر قابل پیش بینی در آینده نه چندان دور در منطقه قفقاز- حیات خلوت روسیه- خواهد شد.
رفتار عجیب روسیه در منطقه/ از نشستن با عربستان پای میز مذاکره تا حمایت نظامی از بشار اسد!
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: طی چند هفته اخیر برخی مواضع و تلاش‌های دیپلماتیک از سوی روس‌ها درباره سوریه، رسانه ها و کارشناسان عربستانی‌ را به کنار زدن بشار اسد و تغییر ساختار قدرت در سوریه به شکل دلخواه، امیدوار و آنها به طمع انداخته است.

روسیه ظاهرا با برخی توافقات با دولت آمریکا دور جدیدی از تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه را آغاز کرده است. طی هفته های اخیر روسیه تلاش کرد عربستان را وارد فرآیند مذاکرات درباره سوریه کند.

عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان به روسیه رفت و در آنجا دیدارهای مهمی را نیز انجام داد. در این میان عادل الجبیر در اولین موضع گیری پس از دیدار با مقامات روسی از لزوم برکناری بشار اسد سخن گفت. سکوت روس‌ها در مقابل سخنان وی سبب شد که برخی رسانه‌ها غربی و عربی گمانه زنی‌های را مطرح کنند که در آن بر توافق عربستان و روسیه و کاهش حمایت پوتین از ادامه حکومت توسط بشار اسد، اشاره شده بود.

این در حالیست که حتی برخی منابع از سفر احتمالی پادشاه عربستان به مسکو خبر می دهند که احتمال یک معامله جدی میان روسیه و عربستان درباره سوریه را تقویت می کند.

در همین حال برخی منابع از طرح هایی سخن گفته اند که در آن از کنار رفتن بشار اسد و به قدرت رسیدن یک علوی دیگر و یا ادامه محدود حکومت بشار اسد تا برگزاری انتخابات جدید در این کشور سخن می گوید. در همین حال عربستانی‌ها در هفته های اخیر با پیشنهاد یک خرید کلان تسلیحاتی با ارزش میلیارد‌ها دلار تلاش کردند، بیش از پیش روس‌ها را به خود متمایل بکنند.

از سوی دیگر اضطرار ایجاد شده در منطقه توسط داعش و همچنین نیاز عربستان برای معامله در یمن و خروج از جنگ با این کشور، عربستانی‌ها را متمایل برای گفتگو در پرونده سوریه کرده است. این در حالیست که عربستانی ها از آمریکایی ها نیز از اقدام قاطع در پرونده سوریه ناامید شده اند. با این وجود گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه اخیرا شش فروند جنگنده میگ۳۱ مافوق صوت را به سوریه تحویل داده است.

به گزارش پایگاه خبری انگلیسی‌زبان بی‌جی‌ان ترکیه، جنگنده‌های روسی بر اساس قراردادی که سال ۲۰۰۷ میان دو کشور منعقد شده، به سوریه تحویل داده شده است. این جنگنده‌های مافوق صوت یکی از سریع‌ترین هواپیماهای جنگنده جهان بوده که می‌توانند از فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری به هدف مورد نظر شلیک کنند. همچنین جنگنده های میگ ۳۱ قابلیت عملیات در ارتفاعات بالا در طول شبانه روز و در شرایط سخت آب وهوایی و با وجود پارازیت های فراوان را دارند. این در حالیست که برخی گزارش های منتشر شده دیگر نیز نشان می دهد که موشک‌های پیشرفته کورنت روسی نیز به دمشق تحویل داده شده است.

روس ها در حالیکه در پرونده سوریه تلاش تازه ای را برای حل دیپلماتیک آن آغاز کرده اند، با تحویل این تسلیحات جدید به دمشق تلاش می کنند دولت سوریه را در موضع برتر نظامی در مقابل مخالفان و به خصوص تکفیری‌های مورد حمایت عربستان، حفظ کنند.

از سوی دیگر تحویل این جنگنده ها و موشک های پیشرفته می تواند دولت دمشق را در آستانه برخی مذاکرات احتمالی با طرف های خارجی درگیر به لحاظ دیپلماتیک نیز تقویت می کند.

در هر صورت روس ها گرچه معامله گران غیرقابل پیش بینی در عرصه بین الملل هستند ولی به خوبی به این نکته واقف هستند که ساختار نظامی و نهاد قدرت سوریه باید همچنان در اختیار دولتمردان قبل باشد. زیرا خود انها بارها گفته اند که از دست رفتن سوریه و افتادن این کشور به دست نیروهای تندرو، سبب ناامنی های غیر قابل پیش بینی در آینده نه چندان دور در منطقه قفقاز- حیات خلوت روسیه- خواهد شد.

روسیه حتی اگر وارد ریسک معامله با عربستان نیز شود، همواره این محاسبه را در سیاست خارجه خود دارد که عربستانی ها مهم ترین کشور در ترویج افراط گری در اطراف و حتی داخل روسیه هستند.

این در حالیست که گفته می شود حتی امریکایی ها نیز حفظ ساختار ارتش سوریه را برای پس از بشار اسد به منظور جلوگیری از قدرت گیری افراطیون در سوریه، لازم می دانند. در هر صورت میگ های روسی به دمشق می رود تا خیال روسیه در هر حال از اینکه سوریه به پادگان گروه های تکفیری تبدیل نمی شود، راحت باشد؛ مگر آنکه روس ها دچار یک اشتباه تاریخی و استراتژیک بشوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مسعود دیپلمات
اینکه روس ها معامله گران غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد هستند درست است.
همین الآن روس ها در حال معامله با آمریکا بر سر قطب شمال هستند تا آنرا که صدها مایل با روسیه فاصله دارد مال خود کنند.
در رابطه با S-300 هم که دیدیم چگونه با آمریکا معامله کردند.
در مسئله یمن هم همینطور. ایضا" در مورد سوریه نیز در حال معامله هستند.
حالا اگر شما هم دل به معامله با روس ها بسته اید، حواستان جمع باشد!
روسیه هیچگاه در طول تاریخ قابل اعتماد نبوده و نخواهد بود و هیچ کشوری همچون روسیه به ایران خیانت و تجاوز ننموده
براي روسيه منافع و همه دنيا منافع ملي مهم است نه منافع محور به اصطلاح مقاومت !!!
هادی
آمریکا به خاطر منافع ملی 11سپتامبر را ایجاد کرد و بخاطر منافع ملی غرب آسیا را به آتش کشید و تنها مانع او دراین منطقه محور مقاومت بود.
معامله گر غیرقابل پیش بینی چیه ، معامله گر نامرد در طول تاریخ!
علی
هیچ عجیب نیست! وقتی روسیه می بیند دولت ایران به عنوان سردمدار مبارزه با آمریکا در منطقه دارد چراغ سبز برای آمریکا می فرستد، بیچاره شک کرده که نکند از غافله عقب افتاده و می خواهد از این تنور تا گرم است نانی به کف آرد.
احسنت
جالب اینجاست برخی از ساده لوحان دل در گرو روسها دارند و فکر می کنند که روسها از آنها دفاع می کند.
البته منظورش داواپسان و دولت قبل است جهت اطلاع
روسیه هم دنبال منافعشه دولت... نتیجه اعتمادبه غرب وعلی الخصوص تضعیف جبهه مقاوت رو خواعهد دید
ماجرای فروش ‫میگ‌های جدید روسی نشانه چیست؟
خوب معلومه منفعت شماها فکر می کنید اونها هم مثل ما فقط دنبال شعار و آمریکا ستیزی هستند اونا دنبال منافع ملی و منفعت هستند تا مردمشون راحت زندگی کنند
ظاهرا ایران هیچ نقشی ندارد