سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۸
۱۰
وال استریت ژورنال گزارش داد

درآمد بالای عربستان از یک شرکت در ایران!

جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 419136
وال استریت ژورنال با اشاره به سود خالص ۱۵۰ میلیون دلاری یک شرکت سعودی تولید کننده روغن از فعالیت در ایران و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا فقط طی ۳ ماه نوشت: دولت عربستان خود دومین سهامدار بزرگ این شرکت محسوب می شود.
درآمد بالای عربستان از یک شرکت در ایران!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: گروه ساوولا، یک شرکت تولید کننده مواد غذایی عربستانی که در دوره تحریم های ایران عملکرد خوبی داشته، شاهد کاهش سرمایه گذاری در ایران بوده و نرخ تورم دو رقمی در این کشور میزان درآمدهای آن را به شدت کاهش داده است.

ساوولا تولید کننده روغن های خوراکی و دیگر مواد غذایی در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده که در سه ماهه منتهی به پایان ماه دسامبر ۲۰۱۴، ۱۵۰ میلیون دلار سود خالص داشته، در حالی که اکثر تحلیلگران سودی حدودا ۱۷۰ میلیون دلاری را برای این شرکت تخمین می زدند.

فاروق میاه، از موسسه ان سی بی کپیتال گفت، شرکت ساوولا حدود ۱۵ درصد کل درآمد خود را از فعالیت در ایران به دست می آورد.

به دلیل روابط دو رقیب منطقه ای، صرف اینکه عربستان با ایران همکاری دارد، می تواند یک مسئله حساسیت برانگیز باشد.

ساوولا یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد غذایی در خاورمیانه است که به رغم تنش ها، بدون سر و صدا در ایران سود خوبی به جیب زده است. اقتصاد دانان منطقه ای به تاریخ طولانی روابط تجاری بین خانواده های مهم تجار ایرانی و سعودی اشاره می کنند.

به گفته تحلیلگران، مدیران شرکت ساوولا عمدتا خود را کنار می شکند و به مدیران داخلی در ایران اجازه می دهند تا کارها را خود پیش ببرند. دولت ایران از طریق پرداخت یارانه به شرکت ساوولا بهشهر و دیگر تولید کنندگان مواد غذایی مهم کمک می کند تا جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد استفاده خانواده های ایرانی را بگیرند.

بر اساس آمارهای سایت اینترنتی بورس عربستان، دولت عربستان خود دومین سهامدار بزرگ شرکت ساوولا محسوب می شود.

سود خالص شرکت ساوولا در سه ماهه پایانی سال میلادی گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته که به گفته برخی تحلیلگران، بخشی از آن ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی ایران در سال ۲۰۱۳ بوده است. ایران در ماه جولای برای کنترل تورم، ارزش ریال را ۲۰ درصد کاهش داد.

میاه افزود، گزارش سه ماهه چهارم این شرکت سعودی در این هفته تاییدی بود بر اینکه «بخشی از زیان این شرکت» ناشی از کاهش ارزش پول در ایران بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عربستان صنعت هم داره؟
من تازه كشف كردم!
باید خدمت شما دوست عزیز عرض کنم در یک حرکت خائنانه، محصول روغن نباتی در ایران، که یکی از کالاهای استراتژیک محسوب می شود و نوبدش باعث ایجاد آشفتگی و هر ج و مجر خواهد شد، کاملاً در اختیار اراده رژیم آل سعود و عربستان قرار گرفته است. سهام دار عمده صنایع بهشهر که اسمش رو همه شنیده اید، عربستان سعودی است. کارخانه این شرکت، سمت کرج است و بساری از نام های تجاری روغن نباتی که شما مصرف کنید، در این شرکت پر می شود.
با این حساب، بدلیل خیانت برخی مسئولین و سودجویی های پشت پرده آن ها و آقازاده هایشان، با یک اراده آل سعود، توزیع روغن خوراکی در ایران دچار اختلال می شود. این مسئله مانند قضیه باغ قلهک است که انگلیس خود را صاحبش می داند!
به یک آزادمرد شجاع و دلیر و دلپاک نیاز داریم که دم این دو افعی را از کشورمان کوتاه و با خرید اجباری سهام شرکت مورد نظر، صنعت روغن را در از خطرات شرایط بحرانی، نجات دهد.
آقای دکتر زاکانی، شما که در انتخابات ریاست جمهوری می خواستید به این مردم مستحق و این نظام مقدس خدمت کنید، الان وقتش است. لطفاً پا پیش بگذارید و مجلس را حرکت دهید.
از ماست كه بر ماست


مردم ما فعلا در حال خرج كردن دارایی‌ها خود در دوبی و آنتاليا (امارات و تركيه) هستند و نيازی به خرج كردن پول خود در بخش توليد داخلی نمی بينند!
عزیزان ساوولا نیست، شرکت صافولا بهشهر است
همونکه شما میگی
میلاد
کل اعراب سعودی باید از ایران خارج شوند چون خاک کشورمان را کثیف کرده اند عربستان تحریم
آنها که سالهاست داد و فریاد میزنند که : "دانستن حق مردم است " چرا تا حالا این چیزا رو به مردم نگفتن ؟
بگید کدوم روغنه نخریم.
فقط بايد بگم واي بر ما و واي بر غيرت بر باد رفته ما؟!!!
صنعت نداره ولی پول داره که شرکت های ایرانی رو میخره و گلوله می خره میده به داعشی ها تا شیعیان را بکشند و تهدید برای امنیت ملی ما بشن و تهدی برای مقدسترین مکانها بعد از کعبه مکرمه.شیعیان آگاه باشید که هیچ وقت اعراب با ما ایرانی ها چفت و بست نمیشن اونم از ماجرای فرودگاه جده.......
آقای عزیز تا حالا کجا بودی و هستی که نمیدانی این وهابی ها با پولشون چکارها نمی کنند نیازی به صنعت ندارند پول دارند