جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲

کودکان شین آبادی زیر تیغ رفتند

سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 381831
دوباره اول مهر آمد، کودکان شادمان یا ترسان به مدرسه می‌روند اما در همین نزدیکی‌ها ۱۲ کودک شین آبادی هستند که اول مهر را در نه به مدرسه بلکه به بیمارستان و زیر تیغ جراحی می‌روند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، امروز اول مهر است روزی که بوی کتاب و دفتر می دهد.پدر و مادرها اسپند به دست، کودکانشان را راهی مدرسه می‌کنند.

کودکانی که با هزاران آرزو می خواهند دکتر،مهندس،خلبان و ...بشوند.کودکانی که هیجان دارند از رو در رو شدن با معلمشان.هیجانی وصف ناپذیر از دیدن دوستان سالهای گذشته.

اما در همین گوشه و کنار کودکانی هستند که امکان دیدار معلم و دوست ندارند،درد می‌کشند و رویشان را از دوستانشان مخفی می‌کنند.

کودکانی که به قول خودشان آن قدر ترسناک شده‌اند که نمی‌خواهند کسی آنها را ببیند.کودکانی که بی مبالاتی دیگران، آرزوهای کودکی‌شان را به باد داده است.

اینها کودکان شین‌آباد هستند کودکانی که امروز به جای رفتن به مدرسه و نشستن روی نیمکت،روی تخت جراحی آرام می‌گیرند و به جای نوشتن مشق‌های کودکی،درد و زخم را به تصویر می‌کشند.

دو سال پیش در ۱۹ آذر ۹۱ بود که حادثه تلخ آتش‌سوزی در کلاس درس دخترانه روستایی در شین‌آباد پیرانشهر اتفاق افتاد.

لحظه‌ای که هیچگاه از ذهن این کودکان پاک نمی‌شود و کابوس شبانه آنها شده است و خاطره سوختن دوستشان در کف کلاس و زجری که از کنده شدن پوستشان تجربه کرده‌اند با هیچ دارویی درمان نمی‌شود.

امروز اول مهر است و همین بهانه‌ای شد تا یادی از این کودکان کنیم.کودکانی که دیگر نمی‌توانند از ته دل بخندند و خاطره روز اول مدرسه خود را تعریف کنند.

دانش‌آموز شین‌آبادی یک هفته در انتظار تخت جراحی

حسین احمدی‌نیاز وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی به فارس می‌گوید: عمل‌های جراحی متعددی بر روی این دانش‌آموزان انجام شود حتی بر روی برخی از آنها تا ۱۹ بار عمل جراحی شده است و به علت اینکه صورت این دانش‌آموزان دچار آتش‌سوزی شدید شده باید در فرایند درمانی خاصی قرار گیرند و از متخصصان حاذق، بیمارستان‌های مناسب و تکنولوژی بالایی برای درمان آنها استفاده شود.

وی می‌گوید: متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که در بوروکراسی‌های اداری و بیمارستانی گرفتار شده‌ایم یکی از این دانش‌آموزان یک هفته است که در نوبت تخت جراحی قرار دارد و این موضوع بسیار آسیب‌رسان است.

احمدی‌نیاز ادامه می‌دهد: امروز با اینکه روز اول مهر است اما تعدادی از این دانش‌آموزان زیر تیغ جراحی می‌روند.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌افزاید: روان‌درمانی و فیزیوتراپی برای این دانش‌آموزان ضروری است اینها انگشتان خود را از دست داده‌اند و نمی‌توانند خودکار به دست بگیرند بنابراین وزارت بهداشت باید تدبیر مناسبی اتخاذ کند که با روند فعلی رضایت والدین جلب نشده است و امیدواریم این وضعیت اصلاح شود.

وی می‌گوید: والدین از وضعیت درمان کودکانشان راضی نیستند و این در حالی است که مطالبه دانش‌آموزان شین‌آباد مطالبات ملی است و خواسته یک روستا نیست اینها نماد کودکان ایرانی شده‌اند و ایجاب می‌کند که تلاش بیشتری برای آنها خرج شود.

کابوس آتش،خواب هر شب کودکان

احمدی‌نیاز ادامه می‌دهد: متأسفانه هنوز در بخش روان درمانی اقدام مناسبی برای این کودکان انجام نشده آنها هر شب کابوس می‌بینند حادثه آتش گرفتن کلاس و خود را هر شب در خواب‌های خود می‌بینند خاطره آتش گرفتن کلاس درس به همراه نیمکت‌ها و در کلاس و فوران کردن آتش در یاد و خاطره آنها مانده طبق خاطراتشان زمانی که به پنجره کلاس زده‌اند دستشان قطع شده یا پوست دستشان به دیوار چسبیده اینها چیزهایی نیست که از ذهنشان سریع خارج شود.

وی می‌گوید: حتی اقدام جدی و خوبی برای فیزیوتراپی آنها انجام نشده است. این دانش‌آموزان باید به مدرسه بروند اما عمل جراحی دارند در نتیجه تحصیلشان به عقب می‌افتد باید معلمان ویژه در اختیارشان گذاشته شود تا این فاصله جبران شود.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی ادامه می‌دهد: البته والدین و دانش‌آموزان از برخورد تیم پزشکی راضی هستند و قرار است جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت و ریاست جمهوری اوایل هفته آینده برگزار کنیم تا روند بهتری برای درمان این کودکان اتخاذ شود.

کلاس درس اختصاصی برای کودکانی که صورت و دستشان آسیب جدی دیده است

وی می‌افزاید: حتی بهتر است امکانات ویژه‌ای برای ۱۲ دانش‌آموزی که سوختگی حاد دارند ایجاد شود مثلاً کلاس درس ویژه‌ای داشته باشند چون برخی از آنها کاملاً صورت خود را از دست داده یا نمی‌توانند خودکار به دست بگیرند.

احمدی نیاز همچنین از اهدای خون کودکان شین‌آباد همزمان با اول مهر خبر داده و می گوید: این دانش‌آموزان زخم دیده برای اتحاد و همبستگی با دانش‌آموزان ایرانی و امید اینکه چنین حادثه ای دیگر در ایران زمین رخ ندهد خون خود را اهدا کردند.

سرپرست تیم درمانی: ۲۶ دانش‌آموز شین‌آبادی جراحی پلاستیک شده‌اند

محمدجواد فاطمی، رئیس مرکز فوق تخصصی حضرت فاطمه (س) به عنوان سرپرست تیم درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌گوید از دی سال گذشته درمان کودکان شین‌آباد در بیمارستان حضرت فاطمه (س) آغاز شد و بلافاصله ۲۶ نفر از آنها توسط تیم درمان جراحی پلاستیک ویزیت شدند.

وی ادامه می‌دهد: برای هر کودک دو استاد جراحی پلاستیک و ترمیمی به عنوان مسئول درمان انتخاب شدند و روش درمان و اصولی که باید رعایت شود به صورت کتبی به اعضای تیم درمان اطلاع داده شده است.

فاطمی می‌گوید: درمان کودکان فقط توسط اساتید مرکز انجام می‌شود رضایتمندی بیماران و خانواده‌ آنها مرتب کنترل می‌شود و تاکنون جزء موارد جزئی، گله و شکایتی نداشتند، در طول بستری نیز امکانات رفاهی مثل برگزاری جشن تولد، بردن آنها به فرهنگسرا، دادن عیدی، تهیه غذای ویژه در نظر گرفته شده است.

رئیس بیمارستان حضرت فاطمه (س) می‌گوید: از دی سال گذشته تاکنون ۳۲۶ بار این دانش‌آموزان ویزیت شده‌اند، ۵۱ عمل جراحی، ۱۰۱ مشاوره و روانشناسی بالینی و ۳۷ بار لیزر انجام شده است.

طول درمان کودکان شین‌آبادی ۵ سال است

سحر امینی، مدیر پرستاری بیمارستان حضرت فاطمه (س) نیز می‌گوید: اتاق این کودکان به صورت خصوصی در نظر گرفته شده و حتی یک تخت برای والدین آنها در اتاق بستری فراهم شده است.

وی می‌گوید: دست و صورت این دانش‌آموزان هنوز به حالت اولیه برنگشته و درمان به اتمام نرسیده است اما با این وجود وضعیت خیلی‌ها بهتر شده چرا که قبلاً حتی نمی‌توانستند با دست خود کار کنند اما اکنون وضعشان بهتر شده است و خیلی‌ها می‌توانند به مدرسه بروند.

امینی می‌افزاید: طول درمان ۵ سال در نظر گرفته شده و هزینه درمان این دانش‌آموزان توسط دولت پرداخت می‌شود با اینکه برای هر یک از دانش‌آموزان یک اتاق دو تخته در نظر گرفته شده با این وجود زمانی محدودیت تخت برای سایر بیماران ایجاد می‌شود که چاره‌ای نبوده و باید این موضوع را مدیریت کرد.

مدیر پرستاری این بیمارستان می‌گوید: توسط وزارت آموزش و پرورش در خانه معلم، والدین آنها می‌توانند اقامت کنند و هزینه رفت و آمد آنها تا بیمارستان نیز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است.

امینی ادامه می‌دهد: این دانش‌آموزان توقع زیادی دارند و فکر می‌کنند که درمانشان باید سریع اتفاق افتد البته نابجا نیست اما نمی‌توان کار را به سرعت پیش برد. وضعیت اعمال جراحی به خوبی پیش می‌رود و به طور میانگین هر ۳ تا ۴ ماه عمل جراحی بر روی کودکان انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: ۱۲ نفر از این دانش‌آموزان سوختگی حاد دارند که نیاز به عمل جراحی داشته و حتی برخی از آنها تا ۲۰ بار عمل شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *