جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱
گزارش مشروح جلسه مشترک دو فراکسیون +هفت مصوبه

مخالفت مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندی در سال ۹۱

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 266631
نمایندگان فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت در نشست مشترک، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در شرایط فعلی به مصلحت ندانسته و اجرای آن در آینده را مشروط به انجام برخی اصلاحات در ساختارهای اقتصادی دانستند.
به گزارش جهان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی به تشریح جلسه مشترک فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت پرداخت که در ادامه می‌آید: 
 
اولین جلسه مشترک دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت عصر امروز در محل صحن علنی مجلس به ریاست هیئت رئیسه مشترک دو فراکسیون شامل آقایان کاظم جلالی، احمد سالک، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و بهروز نعمتی با موضوع گفت‌وگو پیرامون هدفمندسازی یارانه‌ها برگزار شد.
 
در این جلسه ابتدا 4 نفر از نمایندگان حوزه اقتصادی مجلس صحبت کردند سپس 5 نفر از نمایندگان به قید قرعه انتخاب شدند و طی سخنانی مطالب خود را بیان کردند.
 
در این جلسه مسعود میرکاظمی در خصوص هدفمندسازی یارانه‌ها که باید در قالب طرح تحول اقتصادی اجرا شود و تاکید بر اینکه شرایط فعلی مناسب اجرای شیب تند نیست، صحبت کرد.
 
غلام مصباحی‌مقدم نیز در این جلسه با بیان اینکه اصل اجرای طرح هدفمندی لازم است، اظهار داشت: گام اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت 30 درصد برداشته شد و پیشنهاد دولت پرداخت 60 درصد نقدی و غیر نقدی بود ولی مجلس آن را به 50 درصد تعدیل کرد و سهم تولید را 30 درصد افزایش داد.
 
وی با  عنوان این مطلب که دولت در عمل در بخش نقدینگی 140 درصد افزایش داد اظهار داشت: این گامی که آقای رئیس جمهور می‌خواهد بردارد و پرداخت نقدی یارانه‌ها را افزایش و توجه قابل ملاحظه‌ای نداشته باشد برای اجرا مناسب نیست.
 
بحرینی سخنران بعدی نیز تصریح‌کرد: سوال اصلی این است که سرعت مطلوب برای اقتصاد ایران چه سرعتی است؟ وگرنه در خصوص اصل هدفمندسازی که اجرا شود، همه اتفاق نظر دارند و نکته اینکه تدریجی عمل کردن ذاتا مطلوب نیست و گفتند که من چند تا نگرانی از طرف هدفمندسازی یارانه‌ها دارم یکی از آنها تورم حاصل از اجرای نگرانی دوم معضل مشکل تولید است که چون قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا می‌کند لذا هزینه تولید کالا بالا می‌رود.
 
سید باقر حسینی نماینده زابل در مجلس در سخنان خود در این جلسه عملکرد در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را مطلوب ندانست و خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در این مرحله مورد توجه قرار نگرفته و هدف اصلی که عدالت بوده محقق نشده است.
 
علی‌اصغر زارعی نماینده تهران در مجلس نیز در این جلسه اظهار داشت: برای اجرای هدفمندسازی فاز دوم هم دولت و هم مجلس اتفاق‌نظر دارند اما باید اشکالاتی که در فاز اول بوده رفع شود.
 
این نماینده گفت که آنچه از مجلس به بیرون منعکس می‌شود حاکی از این است که مجلس مخالف اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها است در صورتی که اینطور نیست و مجلس نباید منفعلانه با این موضوع روبرو شود؛ اگر فاز اول اجرا شد، به صورت شبانه‌روزی کنترل روی بازار صورت می‌گرفت اما در مدت باقیمانده دولت بعید به نظر می‌رسد که در صورت اجرا، این کنترل و نظارت صورت گیرد لذا پیشنهاد می‌شود که دولت اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را در لایحه بودجه سال 92 بیاورد ولی اجرای از آن نیمه دوم سال آینده شروع شود.
 
سخنران بعدی محمد اسماعیل‌نیا نماینده مردم کاشمر در سخنان خود در این جلسه اظهار داشت: ما یک کار تجربی داریم و آن هم کار بین دولت و مجلس در یک کارگروه تعادل و تعامل در بخش کشاورزی است و این کمیته مشترک که الان دستاوردهای بسیار خوبی داشته راجع به حوزه کشاورزی کارهای مثبتی صورت داده و ما می‌توانیم با توجه به حوزه کشاورزی آن را جایگزین نفت کنیم اما با اینکه دولت بخواهد نقدینگی را در جامعه افزایش دهد ما مخالف هستیم و برای هر کاری که می‌خواهد صورت گیرد باید مدل داشته باشیم و آن مدل یعنی اینکه در یک فضای کوچکتری آن طرح به اجرا در آمده باشد.
 
سخنران بعدی جعفر قادری نماینده مردم شیراز بود که در سخنان خود گفت: موضوع بر سر میزان شیب اجرای هدفمندسازی است نه به اصل اجرای آن، شیبی که برای اجرای این طرح در نظر دولت است مطلوب نیست و ما شاهد دو نوع تورم خواهیم بود یکی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و دیگری ناشی از تقاضای بیشتر بازار.
 
وی ادامه داد که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نیاز به اصلاح موارد دیگری دارد که از جمله آنها قیمت نرخ سود سپرده بانک‌ها است.
 
علیرضا منادی نماینده تبریز نیز طی سخنانی اظهار داشت: پرداخت پول زیاد باعث حیف و میل می‌شود و چرا ما 75 میلیون نفر را حقوق‌بگیر کردیم.
 
همچنین حجت‌الاسلام ناصری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خدا با جماعت است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم در هفته وحدت جلسه دولت و مجلس به صورت مشترک با دعوت مجلس در محل مجلس تشکیل شود.
 
نماینده مردم بابل در بحث مربوط به هدفمندی یارانه ها عنوان کرد که یارانه های نقدی نباید به همه و در طبقات مختلف به صورت یکسان پرداخت شود.
 
در پایان حجت‌الاسلام سالک جمع بندی جلسه را انجام داد که به شرح زیر است:
 
1) تأکید براجرا نمودن هدفمندسازی یارانه‌ها با شرط توجه به تولید و شیب مناسب.
 
2) اصلاح ساختارهای اقتصادی متناسب با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها
 
3) توجه به نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم با توجه به اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها.
 
4) کنترل بازار ارز با تعیین قیمت توسط یک کمیته کارشناسی
 
5) سیستم بانکی در ابعاد مختلف و بر اساس توجه به تولید اصلاح گردد.
 
6) پرهیز از جدل و روی آوری به سمت کار کارشناسی بر اساس اقتصاد مقاومتی و آرامش بخشی به جامعه
 
7) تشکیل کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی مشترک بین مجلس و دولت بر اساس اسناد فرادستی. مثل سیاست‌های کلان کشور ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز و برنامه پنجم
 
در پایان هم این بنا شد که جلسات مشترک بین دو فراکسیون ادامه پیدا کند که قطعا رضای خدا و خشنودی قلب آقا امام زمان(عج) و خوشحالی مقام معظم رهبری در آن است و این جلسه یک نمونه‌ای از جلسه کارشناسی منطقی به دور از ملاحظات سیاسی بود که انجام شد و قطعا هم خداوند برکاتش را نازل خواهد کرد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رازقی
هدفمندی یارانه ها چیز خوبیه اما نه این هدفمندی که دولت میگه. کار باید با تدبیر باشه و عقلانیت نه فله ای و پرهزینه.