شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

عروسک "باربي"خطری جدي براي خانواده ها

يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 127248
خبرنامه دانشجويان ايران: هجمه هاي زياد جريان فرهنگي غرب بر عليه ارزش ها و نفوذ آن به خانواده ها بيش از پيش ضربات زيان باري را به دنبال داشته است.

 گستردگي اين هجمه ها به قدري است كه امروزه اين جريان تمامي اعضاي خانواده را در بر گرفته است به گونه اي كه نه تنها به روال معمول جوانان مخاطب اين هجمه ها هستند بلكه خردسالان نيز مبتلا به آن نيز قرار مي گيرند.

در اين ميان استفاده از ابزارهايي كه توانايي پياده كردن اين سناريوها را در ابعاد گسترده داشته باشد از اهميت دو چنداني برخوردار است.

"باربي" عروسكي است كه به ظاهر تأمين كننده ي نياز كودكان را هدف خود قرار داده اما در اصل و در سطح گسترده اهداف پليدي را براي استراتژي هاي جريان غربي فرهنگ بر عهده گرفته است.

گستردگي اين ابزار به گونه اي شده است كه ارتباط به صورت خالق العاده اي يك مسير زندگي تعيين شده را از دوران كودكي تا زمان بلوغ و بعد از آن به مخاطب خود به صورت ناخودآگاه منتقل مي كند.

جالب اينجاست كه اين عروسك براي تبيين اهداف سياسي و نظامي نيز مورد بهره برداري نيز قرار گرفت.

باربی، اسباب بازی یا اسباب ترویج فرهنگ غرب

در روش های تعلیم و تربیت ،مهمترین و کلیدی ترین عامل بحث ((الگو سازی )) است. هر سن و هر جنس ،الگوی خاص خود را بر می تابد .در این میان مهمترین سن ،دوران کودکی است .

تربیت دوران کودکی توام با بهره گیری از الگو های خاص و ویژه این دوره است، طبیعی است که الگو های دوران کودکی به طور عمده از مولفه های عاطفی به جای گزاره های عقلانی بهره می برند .

لذا رمز و راز های موجود در خیال پردازی های کودکانه ،جایگزین گزاره های واقع گرایانه در تربیت بزرگسالان می شود.مبتنی بر این اصل استفاده از نماد حیوانات به صورت فانتزی ،در انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی به کودکان ،همواره مد نظر بوده است، بگونه ای که امروزه بیشترین حجم تولیدات فرهنگی مربوط به کودکان در زمینه انیمیشن ،کتاب،داستان و اسباب بازی به استفاده از نمادگرایی از حیوانات محدود می شود.

در این میان دختر بچه ها انحصارا به عروسک علاقه مند هستند.این علاقه نشات گرفته از عاطفه ویژه دختر بچه ها و همچنین به دلیل قدرت برتر عروسک در ایجاد حس همزاد پنداری و تفاهم خیالی با کودک است.





عروسک ،بالاترین نقش تربیتی را به ویژه در شکل دهی و پایه ریزی شخصیت دختران دارد . دختر بچه ها زنان آینده هر ملت هستند و برای انحطاط هر ملت بایستی دختران و زنان آن ملت را منحط تربیت کرد . همانگونه که برای اعتلای هر ملت ،بایستی دختران و زنان آن ملت را متعالی تربیت کرد . از این منظر ،نقش عروسک در تهاجم فرهنگی نقش بسیار برجسته است.

تولد باربی:
باربی خلاصه شده باربارا ،دختر کوچک رئیس کمپانی متل است.این عروسک تغییر نژاد یافته به نژاد آمریکایی – انگلیسی آنگوساکسون است که به زودی در صف اول اسباب بازی دختران در غرب قرار گرفت .

در سال 1959 هر عروسک باربی به قیمت سه دلار فروخته میشد . اما اکنون هر عروسک باربی اصل ساخت کمپانی 4500 دلار قیمت دارد .

از طراحی موشک ضد هوایی تا طراحی عروسک باربی:
طراح تغییرات باربی در آمرکا در کمپانی ((متل))،((جک رایان)) است. وی قبل از آن در پنتاگون طراح موشک های اسپارو و هاوک بود . شرکت متل او را بخاطر تخصص و استعدادش در شناخت فرم هیکل زنان استخدام کرد.

تول کن (دوست پسر باربی):
در سال 1961 کمپانی متل عروسک ((کن)) را تولید کرد . این عروسک پسری بود با لباس های شیک و موهای قهوهای با نامی بر گرفته از پسر آقای هندلر(رئیس کمپانی).

به این ترتیب عروسک باربی صاحب یک دوست پسر شد . بعد ها در سال 1963 عروسک (( میچ)) و در سال 1965 عروسک اسکیپر به جمع آنان پیوستند.

دوستان زرد و سیاه باربی:
در سال 1968 ،کمپانی متل برای اینکه به باربی یک شخصیت تربیتی جهانی ببخشد اقدام به ساخت و فروش عروسک های سیاه و زرد نمود که هیکل و اندام آنها کاملا همانند اندام باربی ،ولی رنگ پوست و چهره متفاوت بود.

عروسک دو رگه آفریقایی – آمریکایی برای کودکان سیاه پوست در آمریکا و آفریقا که به باربی سیاهان معروف شد ، با نام ((کریستین)) به بازار آمد . این همه مساله نبود ،بازار بیش از یک میلیاردی زرد پوستان در آسیا و همچنین تربیت غربی دختران آنان ضرورت نگاه فرهنگ غربی به آن عرصه را جدی ساخت .

در سال 1990 ((کی یرا)) ژاپنی ها و چینی ها را ساخته و روانه بازار کرد . در کنار این دوست زرد پوست باربی ،دو سال قبل (1988) تراز آمریکای لاتین به جمع دوستان باربی پیوسته بود .

دوباره سازی باربی:در طی سالیان گذشته ،باربی بیش از 500 بار در نقش ها و شخصیت های متفاوت عرضه شده است از جمله : پرستار ،افسر پلیس ، آموزگار ، پزشک ،دندانپزشک،خواننده موسیقی راک، ؤیمناست، کارآگاه، افسر نیروی دریایی، مهماندار هواپیماو... که این شخصیت پردازی ها ، برای کارکرد های تربیتی این عروسک است.

باربی و سیاست:
در طول 40 سال گذشته عروسک باربی فعال در عرصه سیاست آمریکا بوده است . در طول انتخابات ایالتی و ملتی باربی بسیا فعال است . در طول جنگ ویتنام ،گرانادا ،پاناماو در انتهای جنگ سرد ،باربی نقشهای متفاوتی ایفا کرده است.

در طول جنگ عراق و آمریکاو قضایای بعد از 11 سپتامبر ،این عروسک با پوشش یونیفورم نظامی آمریکایی به تهییج افکار عمومی مردم آمریکا پرداخت.

باربی و تعلیم و تربیت:
پس از ساخت باربی ،تصمیم بر این شد تا مدل های گوناگونی از لباسها در اختیار کودکان قرار گیرد تا آنان بتوانند شخصیت دلخواه خود را در مدل های مختلف به باربی ببخشد .

کمر باریک و اندام کشیده باربی باعث شد است تا دختران نوجوان غربی و سایر کشور ها برای اینکه اندامشان شبیه باربی شود یا از الگوی باربی خیلی فاصله نداشته باشد از خوردن غذا به کافی در سن رشد خود پرهیز کنند ،لذا آمار حیرت آور سازمان های بهداشتی غرب از سوء تغذیه دختران غربی خبر می دهد.

در دهه 90 میلادی به دلیل کاهش نرخ تولید مثل در غرب به ویژه در آمریکا ،باربی برای تربیت دختران در آن زمینه وارد صحنه شد و در 1955 این عروسک با یک جنین در شکم خود به بازار عرضه شد تا دختران نوجوان با وضع حمل باربی به دست خود اشتیاق مادر شدن بیاید .

امروزه ((اسکیپر )) که خواهر کوچک باربی محسوب می شود ،بخشی از پاسخ به درخواست سیاست گذاران فرهنگی برای بچه دار بودن باربی است.

نگاهی به تحول لباسها و شخصیت باربی بیانگر تحول اجتماعی است که باربی در آن آفریده شده است .

امروزه عروسک بزرگ باربی در هیکل یک دختر جوان حقیقی ، برای مقاصد مستهجن در فروشگاههای غربی خرید و فروش می شود . امروزه باربی بر روی تمام وسایل مورد استفاده کودکان و نوجوانان اعم از لوازم التحریر ،لوازم آرایشی و بهداشتی ، پوشاک ، اسباب بازی و... حک شده است و حتی خوردنی های فانتزی کودکان مانند آدامس و شکلات از حضور باربی بی نصیب نیست.

مکانیزم تربیتی عروسک باربی:

عروسک باربی بر خلاف سایر عروسکها تداعی کننده بچه نبوده و دارای چهره بچه گانه نمی باشد ،بلکه یک زن بیست ساله آمریکایی با تمام مشخصات اندامی آن است که با دقت فراوان طراحی و ساخته می شود و با حضور تصاویرش در اکثر مایحتاج و ملزومات ضروری کودکان و نوجوانان از قبیل لوازم التحریر ،کیف ،کفش و...

که به بیش از دهها هزار مورد موجود در بازار حتی بازار داخلی می رسد ، ملکه ذهنی کودکان و نوجوانان گردیده و خود را به آنان تحمیل و موجب خرید عروسک می گردد.

خریداران باربی با خرید یک عروسک کارشان تمام نشده و مجبورند تمام وسایل مکمل آن را از قبیل لباس خواب ،وسایل حمام ،مایو شنا ، لباس مهمانی و.... را که همه ساله در چندین نوبت نیز تغییر مد داده بازسازی و تولید می شوند را تهیه و همواره آن را به روز نمایند.

بنابراین هر آنچه در تمدن غرب برای انحطاط بشر تولید و ارزه می شود ،قبلا ذائقه و احساس نیاز به آن را با هزینه مصرف کنندگان به وجود آورند. پدیده(( باربی بیس)) یکی از نمو های عینی در داخل کشور است که متخصصان تربیتی و تغذیه داخلی با نگاهی فراوان از طریق رسانه های جمعی در جست و جوی راه حلی برای آن و اطلاع رسانی به خانواده های ایرانی برای پیش گیری و جلوگیری از گسترش آن هستند در شرایطی که در صفه نیاز مندیهای روزنامه های صبح و عصر آگهی های بسیار فریبنده ای با عبارات اقفال کننده ای دختران این مرز و بوم را به وعده و وعید فراوان به باربی شدن دعوت می نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *