جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نقش دولت در رکود صنعت خودرو

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۰
کد مطلب: 458746
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولتی‌شدن خودرو با توجه به اینکه در گذشته این صنعت توسط بخش خصوصی اداره می‌شد، از مهم‌ترین عوامل رکود آن در کشور است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن حسینی عصر امروز در کنفرانس بررسی ابعاد اقتصادی صنعت خودرو در سالن اجتماعات دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: وقتی اقتصاد کشور متکی به نفت بوده و 80 درصد آن دولتی است قطعا بخش خصوصی جایگاه خوبی در اقتصاد کشور ندارد.

وی گفت: دولتی‌شدن خودرو با توجه به اینکه در گذشته این صنعت توسط بخش خصوصی اداره می‌شد، از مهم‌ترین عوامل رکود آن در کشور است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر دولت هزینه‌های خود را بخش خصوصی تأمین می‌کرد، این بخش در حال حاضر باید در جایگاه بهتری قرار می‌گرفت، تصریح کرد: در سال 84 تا 92 نزدیک به 960 میلیارد تومان درآمد نفتی دولت بوده و با توجه به اینکه در حال حاضر رشد و توسعه مناسبی برای تولید خودرو وجود نداشته است، بنابراین بهتر است خودرو به بخش خصوصی واگذار شود.

در ادامه رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو خراسان رضوی گفت: با توجه به رکود بازار خودرو و قطعه‌سازی این صنعت، متاسفانه 2 هزار و 500 تا 3 هزار نفر شغل خود را در سال‌های اخیر از دست دادند.

ابوالقاسم آروند تشکیل کمپین خودروی ایرانی نخرید را رکود بازار این صنعت در کشور دانست و یادآور شد: این کمپین ویژه افرادی بود که قصد وارد کردن خودرو خارجی خود را داشتند.

وی تاکید کرد: بانک‌ها که خود نیز در این سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شدند اقدام به پرداخت وام های 16 درصدی نمودند و فروش خودرو در پنج روز نخست پس از اعطای این وام‌ها به 110 هزار خودرو رسید.

رئیس انجمن قطعه‌سازی خودرو خراسان رضوی بیان کرد: مردم خودروی داخلی را خریداری می‌کنند اما به شرط اینکه از کیفیت بالایی برخوردار باشد.
 
*اقتصاد مقاومتی تنها راه حل خروج از بن بست اقتصادی کشور
 
عضو انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مشهد نیز  گفت: اقتصاد مقاومتی به علت درون‌زا بودن و تاکید آن در استفاده از نیروی انسانی تنها راه حل خروج از بن‌بست اقتصادی کشور است.
 
‌امیر شهلا ‌اظهار کرد: تا زمانی که اقتصاد کشور وابسته به نفت باشد هیچ صنعتی شکل نمی‌گیرد، بنابراین توجه به عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی به علت درون‌زا بودن و تاکید آن در استفاده از نیروی انسانی تنها راه حل خروج از بن بست اقتصادی کشور است.

وی با ابراز تاسف از نبود توجه مسئولان کشور به عملیاتی‌شدن اقتصاد مقاومتی باوجود منویات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر تصریح کرد: به نظرم کمپین تشکیل شده «خودروی ایرانی نخرید» توسط یک سری دست‌های پشت پرده که قصد دارند اقتصاد کشور را ضعیف کنند، ایجاد شده است، چراکه هیچ پاسخی به نیاز مردم برای خرید خودرو نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: وقتی مردم برای خرید خودرو از نوع ایرانی آن می‌گذرند در حقیقت با بودجه حداکثر 35 میلیون تومانی خود راهی جز خرید خودروی چینی (که هیچ‌گونه ضمانت و گارانتی ندارد) برایشان باقی نمی‌ماند.

شهلا با اشاره به اینکه مردم هیچ‌گاه صنعت استراتژیک خودرو کشور خود را تحریم نمی‌کنند، بیان کرد: وقتی در نخستین سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد 800 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت اعلام شد و بخش زیادی از آن همچنان مقصد نامعلومی دارد، باید مسئولان وقت، پاسخگوی این امر باشند، چراکه اگر این میزان درآمد در بازار صنعت هزینه می‌شد بازار را تکانی اساسی می‌داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *