جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۹

مدیران فعلی، لیست بورسیه‌ها را دادند و اصرار کردند 'منتشرش کن'

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 375946
علی غزالی، فرد منتشر کننده لیست اسامی بورسیه‌ها تاکید می‌کند که مدیران فعلی فرجی‌دانا لیست را در اختیار وی گذاشته و تاکید بر انتشار آن داشته‌اند. غزالی، ادعاهای وزارت‌علوم در این باره را "خنده‌دار" عنوان می‌کند.
مدیران فعلی، لیست بورسیه‌ها را دادند و اصرار کردند
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روز گذشته وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "فهرستی که اخیراً در بعضی از رسانه‌­ها تحت عنوان فهرست بورسیه­‌های غیرقانونی دولت گذشته منتشر شده است، از نظر این وزارت غیر قابل استناد بوده و مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان آن از جانب دفتر حقوقی وزارت در حال پیگیری است."

از آنجا که این لیست برای اولین بار توسط «علی غزالی» از فعالان رسانه‌ای منتشر شد، به سراغ وی رفتیم تا درباره صحت و سقم این لیست و اینکه لیست مذکور چگونه در اختیار وی قرار گرفته و چه افرادی خواهان انتشار آن بودند، با وی گفت‌وگو کنیم.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

می‌گویند این لیست را از مسئولان دولت قبل گرفتی تا مثل ماجرای لیست بدهی بانکی اطرافیان احمدی‌نژاد، کمکی بشود به مظلوم‌نمایی دولت قبل. صحت داره؟

- غزالی: این را راحت می‌شود جواب داد. آخر مسئولین دولت قبل مگر احمق هستند علیه خودشان لیست بدهند؟ لیست بدهکاران بانکی چون درست نبود، چنین چیزی می‌شد گفت. آیا مسئولین دولت قبل هستند که یک سال است تهدید به افشای لیست بورسیه‌ها می‌کنند؟ مسئولان فعلی اگر نام فرزندان خودشان هم در لیست‌ها نبود، باز اینگونه آشفته می‌شدند؟

خب می‌گویند این یک شیوه‌ایست برای مظلوم‌نمایی! خود را در معرض تهمت قرار می‌دهند و بعد که ثابت می‌شود این تهمت‌ها دروغ بوده، مظلوم‌نمایی می‌کنند که مورد تهمت‌زنی‌های دروغ قرار گرفته‌اند.

- غزالی: اگه ثابت شود که دروغ بوده بله اما خود معاون دانشجویی وزیر علوم مصاحبه می‌کند و می‌گوید این لیست قدیمی است! خب لیست بورسیه سال نود باید در سال ۹۳ تهیه می‌شد و می‌بایست جدید می‌بود؟

لیست را مسئولان وزارت علوم دولت فعلی در اختیارت قرار دادند؟

- غزالی: بله؛ نه الان بلکه زمان سرپرستی آقای توفیقی در وزارت علوم و زمانی که هنوز آقای فرجی‌دانا برای وزارت معرفی نشده بودند. و آشفتگی وزرات علوم هم به همین دلیل است.

خود آقای صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویان لیست را به شما داد؟

- غزالی: جلسه‌ای بود با حضور آقای صدیقی و دو تن دیگر از مشاورین وقت آقای توفیقی درباره فعالیت رسانه‌ای که این لیست را دادند و آن موقع درخواست داشتند که منتشر شود و درخواست دیگر اینها مشخص شدن ارتباط این افراد با مسئولین بود.

نمی‌توانی بگویی دقیقاً چه کسی لیست را به شما داد؟

- غزالی: وقتی شما در جلسه‌ای هستید و آن لیست قبل از ورود شما در جلسه مورد بحث بوده، مشخصا نمی‌توانید بگویید این لیست را کدوم یکی از این افراد داده. از طرفی بعد از آن چندین بار با آقای صدیقی و معاونان و اطرافیان وی درباره این لیست جلسه داشتیم و تاکید به انتشار لیست داشتند و حتی بعد از انتشار لیست اولیه، اطرافیان ایشان پیگیر لیست دوم بودند که ایشان با مصاحبه و نیت خود برای جاخالی دادن و بعد جوابیه من، همه برنامه‌های جریان اینها به هم خورد. بعد از مصاحبه ایشان، اطرافیان و معاونین ایشان به دنبال توجیه کار ایشان بودند و حتی گفتند جلسه‌ای داشته باشید که متوجه شوید این صحبت‌ها با نیت سیاسی بوده و به شما برنخورد اما من اصرار داشتم به ایشان جواب دهم که در نهایت کار به تهدید کشید و برخی از شایعات سراسر کذب که در رسانه‌های درجه دو اصولگرا علیه بنده منتشر شده است نیز منشا اصلی‌اش همین افراد هستند که پیش از این هم چنین تهدیدهایی کرده بودند.

نظر شما درباره اطلاعیه دیروز وزارت علوم که تأکید کرده است لیست منتشر شده قابل استناد نیست و درحال پیگرد قانونی منتشرکنندگان این فهرست هستیم، چیست؟ اگر کار را به شکایت از شما بکشانند، چه‌کار می‌کنید؟

- غزالی: چه کسی شکایت کند؟ وزارت علوم؟

بله؛ چون اعلام کردند مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان لیست از طرف دفتر حقوقی وزارت علوم در حال پیگیری است.

- غزالی: هر شخصی می‌تواند از شخص دیگری شکایت کند ولی مهم رای و نظر قاضی است و این صحبت عجیب نیز مورد خنده مقامات قضایی خواهد بود که لیستی را دولت قبل علیه خودش به من داده باشد که منتشر کنم. در ضمن همین الان تلفن‌های وزارت علوم و سازمان دانشجویان روی تلفن همراه من باقی مانده که قبل از انتشار لیست ده‌ها بار تماس گرفته‌اند.

یعنی می‌توانید در این دادگاه احتمالی ثابت کنید که لیست را مسئولان وزارت علوم فعلی به شما دادند و اصرار هم داشتند به انتشار آن؟

- غزالی: اگر لیست جعلی باشد که در لابلای صحبت آقایان مشخص شده جعلی نیست، پس از لحاظ دسترسی و انگیزه کسی غیر از آقایان توان انتشار لیست را نداشته است. به قول شهید مدرس سیاست برخی نجاست است. اینکه با عنوان سیاسی‌بازی، اینگونه فرار به جلو کنند، قابل قبول نیست. ضمن اینکه همین الان مسئولین دولت و برخی حامیان درجه یک دولت مصاحبه می‌کنند و این انتشار لیست را ضربه‌ای به مخالفین دولت می‌دانند.

شما به مصاحبه روز گذشته آقای غرویان توجه کنید. اکثر تحلیل‌های رسانه‌های خارجی و داخلی را بخوانید. همه حکایت از منفعت جریان دولتی وزارت علوم از انتشار این لیست دارد ولی حیرت‌آور است که برخی در وزارت علوم می‌خواهند همین کار نیز بدون هزینه باشد.

از الزامات قد علم کردن جلوی فساد پاک بودن است. خب معلوم است فردی که بنا به اظهار رسانه‌ها سه روز پس از روی کار آمدن، فرزندش را بورسیه کرده است، نمی‌تواند جلوی فساد بایستد و اینگونه به "چه کنم" می‌افتد.

دیروز وزارت علوم سه بار جوابیه داد و صبح معاون وزیر مصاحبه کرد و ظهر روابط عمومی بیانیه رسمی داد و کمی بعدتر نیز معاون پارلمانی مصاحبه کرد و هر سه مصاحبه هم یک محتوا و داشت و آن تهدید بنده بود؛ خب معلوم است چه چیزی در وزارت علوم اشتباه درآمده که اینگونه تشویشی را شاهد هستیم و یکباره برنامه‌ریزی‌شان به هم خورده وگرنه من یک‌لا قبا کجا که وزارت علوم کل استیضاح را رها کرده و روی من متمرکز شده است.

نظر شما درباره محتوای این لیست چیست؟

- غزالی: این لیست فراجناحی بوده و نام برخی آقازاده‌ها از جناح‌های مختلف در آن بوده است. این را هم تأکید کنم که این رویه سند دادن را برای رسانه‌های دیگر هم اجرا کرده‌اند.

از نظر شما همه افراد این لیست به صورت غیرقانونی بورسیه شدند؟

- غزالی: خیر؛ من شدیداً تاکید کردم که افراد این لیست، همه بورسیه غیرقانونی نیستند و قرار داشتن در این لیست الزاماً اثبات‌کننده غیر‌قانونی بودن بورسیه نیست و قطعاً افراد شایسه زیادی در این لیست وجود دارند ولی آقای صدیقی معاون وزیر، با ذهنیت تنظیم شده قبلی مصاحبه کرد و گفت لیست بورسیه‌های غیرقانونی دروغ است یعنی واژه لیست بورسیه‌های غیر‌قانونی نیز از اینجا در آمد در صورتی که من نه‌تنها کوچکترین اشاره‌ای به غیرقانونی بودن نکرده بودم بلکه تاکید بر شایستگی برخی در این لیست داشتم.

اکنون هم عدم انتشار سایر لیست‌ها فقط به خاطر عدم آسیب دیدن آن افراد مظلومی است که در این چند روزه با من تماس گرفتند و هر چند من توضیحاتی داشتم ولی در بلبشوی سیاسی که به خاطر منافع آقایان راه افتاده است, همین مظلومین و شایستگان لیست بودند که آسیب دیدند و من اگر بخواهم از شخصی عذرخواهی کنم، فقط همین افراد معدود هستند.

اگر آقای صدیقی در یکسال گذشته درست عمل می‌کرد و تکلیف بورسیه‌های قانونی و غیرقانونی را روشن و سره از ناسره را تفکیک می‌کرد، کار به اینجا کشیده نمی‌شد لذا اکنون باید سریعاً این اتفاق بیفتد و من فکر می‌کنم آقایان اول باید از آقازاده‌های خودشان که اکنون بر ملا شده است, شروع کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


برای اعاده حیثیت از اون 3000 بورسیه باید لیست تمام بورسیه های دوران هاشمی و خاتمی و معدل ها و البته نسبت هاشون با آقایون مشخص بشه تا مردم پی به حقیقت فرجی دانا ببرن.
چرا قوه قضائیه این دو متخلف و اتهام زنندگان را به دادگاه نمی کشاند ؟
Iran, Islamic Republic of
چطور اول واقعي بود؟ با مردم رو راست باشيد.
Iran, Islamic Republic of
حیاط خلوتها را برای هر که باشد باید جمع کرد حتی پاکترین دولت
مخصوصا دوران افسادات
موافقم. پس لیست تمام بورسیه های دولت خاتمی و هاشمی را هم منتشر کنید ببینم اوضاع چه جوری هاست!
محمد
سوال اينجاست، فردي با سابقه زنداني سياسي بر كدام مبنا امين و محرم مديران وزارت علوم شده است؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این آقا سردبیر سایت انتخاب هم هست
مسعود ح
جالب اینجاست اینا اسامی فرزندان خودشون رو هم منتشر کردند!
رسوایی در این حد؟