سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۴

جزييات اجراي شيوه آموزش محور کارشناسي ارشد

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 45544
مديرکل دفتر امور آموزشي و تحصيلات تکميلي وزارت علوم گفت: آيين نامه جديد دوره هاي کارشناسي ارشد اخيرا به دانشگاه هاي کشور ارسال شده و در شيوه آموزش محور که روشي جديد در کشور به شمار مي آيد تعيين برخي موارد همچون ظرفيت پذيرش و رشته هاي مورد اجرا، دراختيار 14 دانشگاه مجري خواهد بود.

"جعفر هزار جريبي"  داشت: در آيين نامه جديد، سه روش براي پذيرش دانشجوي کارشناسي ارشد پيش بيني شده که اولين و مهم ترين آن، شيوه آموزشي - پژوهشي است که تا کنون به عنوان تنها روش مرسوم و رايج در کشور محسوب مي شد و از اين پس نيزهمچنان ادامه مي يابد.
وي با اشاره به معرفي دو شيوه جديد "آموزش محور" و "پژوهش محور" در آيين نامه دوره هاي کارشناسي ارشد توضيح داد: تا اين لحظه به هيچ يک از پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشي کشور مجوز برگزاري دوره هاي پژوهش محور داده نشده است ولي شيوه آموزش محور از نيمسال اول تحصيلي 89-88 از سوي 14 دانشگاه مطرح کشور اجرايي خواهد شد.
هزار جريبي ،دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران، شهيد بهشتي، شيراز، صنعتي اصفهان، صنعتي اميرکبير، صنعتي شريف، علم و صنعت ايران، فردوسي مشهد و دانشگاه تبريز،اصفهان، تربيت معلم تهران،‌ علامه طباطبايي و خواجه نصيرالدين طوسي را به عنوان مراکز دانشگاهي مجري شيوه آموزش محور معرفي کرد.
وي يادآورشد: در شيوه آموزش محور که به مدت سه سال به صورت آزمايشي در 14 دانشگاه منتخب کشور به اجرا در مي آيد به جاي واحدهاي پايان نامه، دو تا چهار واحد سمينار تخصصي به منظور تحقيق و تتبع نظري به دانشجو ارائه مي شود و دانشجو در کنار آن ملزم به گذراندن تمام واحدهاي درسي پايه، اصلي و تخصصي است.
مدير کل دبيرخانه هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، استاد محور بودن را از مهم ترين شاخصه هاي روش آموزش محور ذکر کرد و گفت: دراين شيوه بر حضور دانشجويان در کلاس هاي درس، تاکيد زيادي شده و مطابق ماده 6 آيين نامه، مؤسسه آموزشي موظف است به تناسب تعداد پذيرفته‌شدگان در اين دوره، مشاور تحصيلي براي هدايت دانشجويان تعيين کند.
وي اضافه کرد: دانشجوياني که به شيوه آموزش محور تحصيل مي کنند اين توان را دارند که پس از فارغ التحصيلي در مراکز مختلف آموزشي مانند آموزش و پرورش، فني و حرفه اي و موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي به تدريس بپردازند و در فرآيند آموزش کشور نقش موثري ايفا کنند.
هزار جريبي افزود: در آيين نامه جديد، تعداد 12 واحد جبراني هم براي دانشجوياني که رشته کارشناسي آنها با رشته کارشناسي ارشد شان غيرمرتبط باشد و همچنين دانشجوياني که پايه تحصيلي آنها در برخي دروس، ضعيف است درنظر گرفته مي شود.
به گفته وي، براساس آيين نامه جديد دوره هاي کارشناسي ارشد ، طول دوره تحصيل دانشجويان اين مقطع، تا دو سال تعيين شده که در موارد استثنايي تا يک نيم سال نيز قابل تمديد است و چنانچه دانشجويي در دو ترم، معدل کمتر از 14 داشته باشد از دانشگاه اخراج خواهد شد.
مديرکل دفتر امور آموزشي و تحصيلات تکميلي وزارت علوم افزود: تدوين آيين نامه جديد و تعريف سه شيوه کارشناسي ارشد با هدف تقويت و توسعه دوره‌هاي تحصيلات تکميلي، ارتقاي کيفيت، تنوع بخشي به شيوه‌هاي نوين ارايه آموزش، پاسخگويي مناسب به افزايش تقاضا براي ورود به دوره‌هاي تحصيلات تکميلي، تقويت و ارتقاي سطح کيفي و کمي اين دوره‌ها و همسان‌سازي آن با برنامه‌هاي توسعه و ديگر اسناد راهبردي کشور صورت گرفته است.
وي با اشاره به انجام دو سال کار تخصصي و کارشناسي براي تهيه آيين نامه جديد دوره هاي کارشناسي ارشد در وزارت علوم، تاکيد کرد: در طول دو سال گذشته، 15 جلسه کارشناسي با حضور معاونان آموزشي دانشگاه هاي بزرگ کشور به منظور بررسي موارد آيين نامه برگزار کرديم و مباحث مربوط به آن در 25 جلسه کارگروه مقررات آموزشي وزارت علوم نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
هزار جريبي با بيان اينکه برخي سوءتفاهمات در روزهاي اخير موجب شد تا عده اي تصور کنند واحد پايان نامه از دوره هاي کارشناسي ارشد حذف شده است تصريح کرد: اين سوءتفاهمات در پي اطلاع رساني ناقص و نادرست برخي رسانه ها صورت گرفت و افراد نبايد تصور کنند که از اين پس دانشجويان کارشناسي ارشد ملزم به گذراندن پايان نامه نيستند چراکه روش آموزش محور که در آن، واحد سيمنار، جايگزين واحد پايان نامه مي شود تنها در 14 دانشگاه کشور به اجرا در مي آيد.
وي يادآور شد: اين 14 دانشگاه ، هنوز ظرفيت پذيرش خود در هر يک از شيوه هاي آموزشي - پژوهشي و آموزش محور به ما اعلام نکرده اند و خود اين دانشگاه ها هستند که تصميم مي گيرند علاوه بر اجراي شيوه معمول ( آموزشي- پژوهشي)، شيوه جديد آموزش محور را در تمام رشته ها يا برخي از رشته هاي کارشناسي ارشد خود اجرا کنند.
به گفته هزار جريبي ، پس از اعلام ظرفيت پذيرش و نيز رشته هاي کارشناسي ارشد از سوي 14 دانشگاه منتخب، ظرفيت پذيرش دانشجو در هر رشته و همچنين شيوه برگزاري دوره هاي آن ( آموزشي- پژوهشي يا آموزش محور) در دفترچه انتخاب رشته، منتشر مي شود و داوطلبان مي توانند براساس علاقه خود، يکي از اين کدرشته محل ها را انتخاب کنند.
وي بدون اشاره به ميزان افزايش ظرفيت پذيرش کارشناسي اشد در سال جاري، اظهار داشت: با اجراي شيوه آموزش محور، ظرفيت پذيرش دانشجوي کارشناسي ارشد در کشور قطعا افزايش خواهد يافت اما دانشگاه ها هنوز ظرفيت پذيرش خود را به ما اعلام نکرده اند.
مدير کل دبيرخانه هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، تاکيد کرد: تفاوتي در مدرک کارشناسي ارشد به هر يک از سه شيوه آموزش محور، پژوهش محور و آموزشي- پژوهشي وجود ندارد.
آيين نامه جديد دوره هاي کارشناسي ارشد براي اطلاع بيشتر علاقه مندان بر روي پايگاه اطلاع رساني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به نشاني www.msrt.ir قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سینا
Russian Federation
با سلام.آیا با مدرک ارشد پیام نور (آموزش محور)میشه تو دانشگاه تدریس کرد؟ممنونم.
uosef
Latvia
سلام هر کجا که پارتی داشته باشی متونی تدریس کنی .
مریم
سلام.دانشگاه پیام نور جزءدانشگاههای آموزش محور نیست اماتوی انتخاب رشته جزءاین دانشگاه ها اعلام شده.آیا اتنخاب این شیوه درست هست یانه؟
ehsan
عرض سلام و ادب و احترام ممنون از سایت پر محتواتون
ایا در اموزش محور میشه در اون دانشگاه به صورت حضوری در کلاس ها شرکت کرد؟؟