جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲۰

نگرانی آیت‌الله هاشمی از اختلاس و سوالاتی که هنوز بی جوابند

دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 189141
آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی تقریبا در دسته آخرین مسئولانی قرار گرفت که به اختلاس ۳ هزار میلیاردتومانی در سیستم بانکی واکنش نشان داد.
به گزارش جهان،‌ اولین موضع گیری رسمی او در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز شنبه نهم مهرماه اتخاذ شد. آنچنان که خبرگزاری ها از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نقل کردند، او اختلاس اخیر را "بزرگ و بی‌سابقه" توصیف و درباره آن "ابراز نگرانی و تأسف" کرده است.

پیوستن آقای هاشمی به جمع منتقدان فساد مالی اخیر مبارک و نشانگر حساسیت او به موضوع فساد و نگرانی درباره پیامدهای این دیو هفت سر است.

اما کارنامه عملکرد آقای هاشمی درباره فساد افراد و نهادهای نزدیک و منتسب به او آنقدر ابهام انگیز است که ناظران سیاسی بیش و پیش از همراهی با سخنان اخیر او، اسیر دهها پرسش شده‌اند؛ سوالاتی که از سال ۷۴ تاکنون جواب روشنی نیافته اند.

در سال ۱۳۷۴ و همزمان با دور دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسجانی ۱۲۳ میلیارد تومان از بانک صادرات اختلاس شد؛ مبلغی باورنکردنی که می شد با آن ۷ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۵۰۰ عدد سکه ۱۶ هزارتومانی بهار آزادی خرید.

هرچند قیمت سکه معیار دقیقی برای مقایسه اختلاس آن روزها و امروز نیست اما برخی از کارشناسان با توجه به رشد اقتصادی در کشور، ارزش آن اختلاس را با ارزش رقم اختلاس اخیر نزدیک یا حتی برابر دانسته‌اند.

فارغ از دالان پر پیچ و خم اعداد و ارقام، این سوال پاسخ شفافی پیدا نکرده است که آیا آقای هاشمی درباره اختلاس میلیاردی آن زمان هم اینچنین ابراز نگرانی کردند و چه اتفاقی افتاد که این اختلاس بزرگ همانجا ماند و به سخنان روز شنبه رئیس مجمع تشخیص نرسید تا او فساد اخیر را "بی سابقه" توصیف کند.

حدود شش سال بعد از اختلاس سال ۷۴، نام "مهدی هاشمی رفسنجانی" به همراه پرونده رشوه خواری "استات اویل" بر سر زبان ها افتاد. پرونده ای که تمام طرف های غربی اش به خاطر رشوه دادن به یک آقازاده قدرتمند در ایران استعفا داده و محاکمه شدند اما مهدی هاشمی نه آن زمان سخن سردی از پدر شنید و نه امروز که در پارک های لندن در حال قدم زدن است.

مفاسد اقتصادی مهدی هاشمی در قرارداد با شرکت توتال در فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی نیز بسیاری از انتقادات را برانگیخت.

ناظران در این موضوع هم نظر بودند که نقش آفرینی فسادآلود مهدی هاشمی در همکاری با شرکت های نفتی چند ملیتی، با نام فرزند رئیس جمهور اسبق و فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هتک حرمت نظام است و عدم افشا و تبیین آن، ظلم مضاعف به انقلاب اسلامی.

تاکنون اما کسی از زبان آقای هاشمی نه "ابراز نگرانی" که حتی سخنی خنثی درباره اتهامات گسترده مالی پسرش نشنیده است؛ هرچند که مهدی هاشمی در سال های اخیر اتهامات جدیدی دیگری از جمله از طریق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد را هم به پرونده بایگانی شده‌اش افزوده است.

شاید حتی اگر همه سکوت این سال‌های رئیس مجمع تشخیص هم تبدیل به فریاد شود، توان به حاشیه بردن عملکرد مملو از اعتراض او برای "وقف اموال ۲۵۰ هزار میلیاردی دانشگاه آزاد" را نداشته باشد؛ دانشگاهی که با وجود داشتن ده‌ها مفسده مدیریتی و فساد مالی، مدیریت آن در تلاش بود تریلیون‌ها تومان اموال مردم را که نزدیك به سه دهه بدون هیچ‌گونه نظارتی در اختیار داشت، به صورت غیرقانونی وقف و از نظارت احتمالی قانون خارج کند.

آقای هاشمی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد نه تنها هیچ انتقادی را به رئیس این دانشگاه و مفاسد بزرگ مالی در این مجموعه نکرد که تمام توان خود را برای آنچه وقف اموال دانشگاه خوانده شد بکار بست. البته با ورود رهبر معظم انقلاب و نظر هیئت حقوقی و فقهی ایشان، جلوی این حرکت غیرقانونی گرفته شد.

این چند واقعه تنها نمونه ای از ابهاماتی است که ناظران سیاسی منتظر ایجاد فرصتی برای سوال کردن آن‌ها از رئیس مجمع تشخیص مصلحت هستند. پرسش هایی که به نظر می رسد پاسخگویی به آن‌ها مقدمه و پیش نیاز "ابراز نگرانی" درباره اختلاس اخیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اختلاس 1374 به حساب امروز بیش از 4،228،125،000،000 تومان میشود.
Iran, Islamic Republic of
نهاد های قانونی به ادعا های شما ها وامثال شماها در خصوص هاشمی با حساسیت تمام رسیدگی کردند وچیزی بدست نیاوردند ونهاد قوه قضائیه سلامت وپاکی اون را اعلام کردند .ولی احمدی نژاد .بازیر پا گذاشتن تمامی معیارهای اخلاقی وقانونی بخاطر چند روز قدرت با ابروی ایشان ودیگران بازی کرده
Iran, Islamic Republic of
لازم است بدانيد انتقادات شما صحيح است اما نه به عنوان پيش نياز. چون در اين صورت يک دور و تسلسل ايجاد شده و نه به آن مورد جواب داده شده و نه به اين مورد. کما اين که گذشت زمان اين مسئله را ثابت کرده است. آن زمان نيز فساد مالي انجام شده را سياسي نموده و رسيدگي به آن عمل به نتيجه مناسبي نرسيد. الان نيز اگر در اين ورطه بيفتد که تلاش سران آن نيز همين است، به نتيجه مطلوبي نخواهد رسيد. بهتر است کمي دورانديش باشيد.
Iran, Islamic Republic of
عملکرد آقایان از وضع اقتصادی در هر دوره قابل تحلیل است .لطفا انتقادات مفید را نقل کنید .نظر رهبری در این خصوص صریح و روشن است.چرا واکنش آقای هاشمی را منفی و عدم واکنش را نیز به همین ترتیب منفی نمایش می دهید. انصاف داشته باشید.
Iran, Islamic Republic of
با اسنادی در طول 6 سال حاکمیت در تمامی ارکان قدرت مجلس، دولت و قوه قضایه نتوانستید هاشمی و پسران وی را محکوم کنید تنها بخاطر رای این حرفها را مطرح می کنید.
Iran, Islamic Republic of
وقتي آقاي هاشمي از طرف آقا سال‌ها است كه رئيس گروه تشخيص دادن مصلحت مملكت هستند پس لطفا به انتخاب آقا اعتماد كنيم.
Iran, Islamic Republic of
اون که ادعایی نداره بعضیا که دولت خودشونو پاک ترین می دونند بیان جواب بدن .

اولا که طبق بررسی های بعمل امده ان اختلاس ۱۰۰ میلیون بوده نه ۱۲۳ میلیارد
دوما متهم دستگیر و اعدام شد شما همینقدر در اینمورد انجام دهید ما راضی هستیم
Iran, Islamic Republic of
هرجا کم می آورید سراغ هاشمی بروید. این منطق بدی است که اگر کسی انتقادی دارد به وی بد و بیراه بگویید. اگر در زمان هاشمی اختلاسی بود هاشمی مدعی دولت پاک نبود ولی امروزه آقای احمدی نژاد مدعی است دولت او سالمترین دولت ایران است و این اختلاس بزرگ در زمان دولت پاک اتفاق افتاده. اگر جرات دارید که می دانم ندارید به احمدی نژاد انتقاد کنید.
Iran, Islamic Republic of
بدتر از فساد مالی خانواده هاشمی بحث اغتشاشات خانواده ایشان علیه نظام است
به امید روز محاکمه مهدی و فائزه
United States
با سلام برادران عزیز ببینید این مسائل که شما به آن اشاره کردید بسیار بسیار دور از انصاف است آیت الله هاشمی زیر نامه مربوط به اختلاس 123 میلیاردی نوشتند رقم رقم بسیار بزرگی است و باید مساله بطور کامل مورد بررسی قرار گیرد و دیدید که دولت وقت کوچکترین کارشکنی هم در روند پرونده نکرد و با وجودیکه متهم ردیف دوم پرونده برادر یکی از سرشناسترین مدیران نظام بود که مسئولیت مهمی هم در آنزمان داشت اما پرونده به سرانجام رسید متهم ردیف اولش اعدام شد و نفر دوم حبس ابد و بقیه هم به سزای عملشان رسیدند تازه در آن پرونده حتی یک ریال هم از اموال بانک کم نشده بود بلکه فقط مجرمان برای چند ساعت با پول بانک کار میکردند و سپس پول را برمیگرداندند تازه تمام وجوهی که سود کرده بودند به علاوه همان مقدار به عنوان جریمه از آنان گرفته شد ضمن اینکه هیچ یک از مسئولان دولتی و بانکی طراز اول کشور در آن پرونده حقیقتا هیچ نقشی نداشتند اما اختلاس اخیر فرق میکند اولا با دیسکانت یا همان تنزیل صدها میلیارد پول این مملکت به یغما رفته است و قطعا مسئولین اجرایی یا قصور داشته اند (البته در خوشبینانه ترین حالت) یا تقصیر و مگر ممکن است که مثلا مدیر عامل بانکهای در گیر در این اختلاس نقش نداشته باشند قطعا انشا الله با تاکیدات مقام معظم رهبری این نقشها بر ملا خواهد شد انصاف بدهید کجای این اختلاس یا بهتر بگوییم غارت بیت المال با اختلاس 123 میلیاردی قابل مقایسه است و اگر حکم متهمان آن پرونده اعدام و حبس ابد بوده حکم متهمان این پرونده چیست؟در خصوص پرونده های آقای مهدی هاشمی هیچوقت هیچ سند معتبری رو نشد اگر در آن سالها قدرت آیت الله هاشمی میگویید مانع میشد در 2 سال اخیر که حتی دختر ایشان مورد شدیدترین حمله ها قرار گرفتند شک نکنید اگر سندی بود رو میشد کلی گویی و تهمت و بهتان مشکلی را حل نمیکند خواهش میکنم به وضع کشور کمک کنید نه اینکه هر کس حرف حقی زد متهمش کنید مگر مقام عظمای ولایت در سخنان مهم نماز جمعه 29 خداد 88 نفرمودند آقای هاشمی رفسنجانی از پیشگامان نهضت است بارها این مرد تا مرز شهادت پیش رفته و برای خود هیچ چیزی نیاندوخته بلکه از ثروت خود در راه انقلاب خرج کرده و در مورد فرزندان ایشان هم اگر موردی ثابت شد که هیچ اگر نه نباید رسانه ای شود ما که خود را پیروان امام خامنه ای میدانیم نباید برخلاف نظر ایشان کاری کنیم حالا به من بفرمایید آیا آیت الله هاشمی حق ندارند نگران این دزدی و غارت آشکار از بیت المال باشند؟
اقاجان هم این فساد مردود هست هم آن فساد . هر دو ملت را به نظام بد بین می کند این چه مقیاسی است برای تحلیل . این در به آن در چرا؟ هر کس در هر لباس باشد مطرود رهبری و ملت بزرگ وصبور ایران هست.
Germany
نکته مهم فقط اینجاست
تو زمان دولت های قبلی اختلاس ها انجام میشد و صداش در نمیومد
ولی اینجا یه اختلاس شده و با حضور افراد متدین و تیزبین تو این دولت این اختلاس لو رفته...
جای شکر داره که لو رفت
Iran, Islamic Republic of
اين چه تحليل غلطيه خب اگه موضع هم نميگرفت ميگفتيد چرا موضع نميگيره تو را به خدا همه چيز رو قاطي نكنيد اخه اختلاس هم بد و خوب داره؟ با همين رفتارها جريان انحرافي گستاخ تر شده
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای این ذهن بیمار برخی دوستان متاسفم مگر رفسنجانی آن اختلاس را تایید کرده این چه قیاسی است آنوقت هاشمی رفسنجانی دلسوزانه حرف می زند. به خدا تنها کسی که نظریاتش می تواند این مملکت را نجات دهد هاشمی رفسنجانی است.
اگر به توصیه های رهبری در مبارزه با مفاسد عمل می شد و مجرمین هرکه بودند محاکمه می شدند این حادثه تکرار نمی شد.
رهبر انقلاب بسیار ملاحظه اقای هاشمی را کردند. اول این که آن نامه بعد انتخابات را ببینید. دوم ایشان شاید به پیشگامی اقای هاشمی در نهضت اشاره کرده باشند اما این را هم گفتند که بین من و ایشان در فلان سال اختلاف نظری پیدا شد و در کمال محبت به نوع این اختلاف نظر اشاره نکردند. بعد هم وقف غیر شرعی دانشگاه ازاد و داستانش که از این 3000 میلیارد تومان بدتر است (صحبت 250 هزار میلیارد تومان بود!!!!) منتهی چون اعضای خانواده در هیئت امنا بودند کسی جرات نکرد پی قضیه را بگیرد . ایا منکر این قضیه می شوید که رهبر انقلاب این وقف را شرعی نمی دانست اما اقای هاشمی به دوستان خود وعده داده بود من خودم با ایشان صحبت کرده و موضوع را حل می کنم. تازه باز هم که رهبر انقلاب میانه کار را گرفت. دیگر این که قوه قضائیه با فرزندان ایشان در قبال تخلف آشکار (دیگر از تحریک مردم در جلوی صدا و سیما بدتر) چه کرد ؟ آیا همان کرد که به دیگر شهروندان؟
علی (ع) در مساله اختلافی پیش قاضی منصوب خود رفت. محکوم شد و خرسند بود از قضاوت صحیح عاملش و ما .....! چه بگویم. کاش روزی برسد که سخن خداوند برای ما ملاک باشد نه افراد.
Iran, Islamic Republic of
اين يك ماه مهلت محاكمه خانم فائزه هنوز تمام نشد؟؟؟؟!!!!!
شايد قاضي آن پرونده الان درگير پرونده هاي مهمتر باشند. بخاطر همين است كه آقاي هاشمي در كليه موارد ديگر مثل محاكمه فائزه و مهدي خيالشان راحت است و فقط اين پرونده اختلاس است كه خاطرشان را مكدر كرده!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ولا كسي از وي به هيچ انتظار موضعگيري در خصوص اختلاس را نداشته و نخواهد داشت و نبايد داشته باشد چرا كه امر به معروف و نهي از منكر اول خود و بعد ديگران بايد باشد...
ثانيا اينكه برادري گفته اند كه ايشان را چند سال است كه به عنوان رئيس مجمع انتخاب كرده توجه كنند كه حضرت آقا در نماز جمعه ايام فتنه 88 بين هاشمي و احمدي نژاد گفتند "نظر" آقاي احمدي نژاد به ایشان نزديكتر است و دولت را دولتي دانست كه با روي آمدن آن دولت، انقلاب به مسير اصلي اش برگشت و يا فرمودند من از اين حمايت خاص مي كنم...
پس اين چه مي شود؟
ضمنا آن عزيز بدانند كه هيچ جا و به هيچ عنوان نبايد از حضرت آقا مايه گذاشت.
اگر اينطور شد ديگر.............ا
Iran, Islamic Republic of
در جواب آن آقای که کفته بود تمام نهادهای قانونی بررسی کرده اند باید بگویم کدام نهاد قانونی جرات کرده به این مقوله بپردازد وبهتر است در طول این 33 سال ببینید منتقدین به ایشان چه سرنوشتی پیدا کردن وآخری آن همین رئیس جمهور ببینید چه به روزش می آید