جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

مخلَصین چه کسانی هستند؟

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 391740
در قرآن کریم بیان شده است که شیطان توانایی گمراهی هر کسی را دارد جز مخلَصین، این مخلَصین چه کسانی هستند؟
به گزارش جهان، وبلاگ "سلام به خدا" نوشت:
مخلَصین در قرآن کریم کسانی هستند که:
 
الف:شیطان از گمراه کردن این گروه ناتوان است.
 
شيطان و نفس اماره به این افراد دسترسى ندارد، از آنها كاملا مأيوس است و نمیتواند به اندازه سر سوزنى در دل آنها رخنه نموده و اثرى بگذارد:(لَأغوِيَنَّهُم أجمَعِينَ إلَّا عِبَادَكَ مِنهُمُ المُخلَصِينَ)(حجر/40). اين چنين افرادی دائماً در حرم خدا از هر گناه فعلى و قولى و فكرى و قلبى محفوظ هستند. فعل آنان فعل حقّ، زبان آنان زبان حق، چشم آنان چشم حق، گوش آنان گوش حق، و بالأخره تمام كانون وجودى آنان متعلق به حضرت حقّ است.
 
ب: این گروه ستایش خدارا آنطور که مناسب است انجام میدهند.
 
هر موجودى كه بخواهد خدا را حمد كند به اندازه استعداد و ظرفيّت و بقدر فكر خود و علم خود حضرت معبود را می‏‌ستايد. اما بندگان مخلَص خدا كه هيچ جنبه مشغولیت به خود در آنها مشهود نيست، بلكه هستى آنان هستى حقّ شده است، و قلب آنان عرش و كرسى آن حضرت است، آنان میتوانند خدا را چنانكه بايد ستایش کنند. (سُبحَانَ اللهِ عَمَّا يَصِفُونَ ألّا عبَادَ اللهِ المُخلَصِينَ)(صافات/160)
 
ج: این گروه از سؤال و حساب و حشر و ميزان‏ در قیامت معاف هستند.
 
(فَإنَّهُم لَمُحضَرُونَ إلّا عِبَادَ اللهِ المُخلَصِين)(صافات/128). تمام افراد انسان باید در پيشگاه عدل خدا حاضر شوند و مورد سؤال قرار گيرند، مگر بندگان مخلَص خدا. در حقيقت، موجودى كه وجود خود را تسليم نموده و چيزى براى او نمانده است، ديگر چگونه حضور يابد و مورد سؤال واقع شود؟
 
د: پاداش و جزاى این گروه به مقدار عملشان نمیباشد بلکه پاداش بی حد و حصر منتظرشان است.
 
خداوند مهربان، براى بندگان مخلَص خود جزائى محدود و معين قرار نداده است، چون هر چه از بهشت و نعمتهاى بهشتى به آنها بدهد، كمتر از مقام و منزلت آنهاست. بلكه جزاى آنها خود ذات أحديت و مشاهده انوار جمال اوست و بس. (وَ مَا تُجزَونَ ألّا مَا كُنتُم تَعمَلُونَ إلّا عِبَادَ اللهِ المُخلَصِينَ)(صافات/40) پس مزد و جزاى آنها بي حد و بی حساب بوده، چون آنها به درياى عظمت و جلال رسيده‏ اند.
 
نکته مهم: هر کس میخواهد بداند که جزو این گروه است یا خیر باید بداند که این گروه، از هر گونه زشتى و منكرى در حفظ و امان الهى هستند و گناه نمیکنند. (كَذَلِكَ لِنَصرِفَ عَنهُ السُوءَ وَ الفَحشَآءَ إنَّهُ مِن عِبَادِنَا المُخلَصِينَ)(یوسف/۲۴):(برگرفته از کتاب امام شناسی، آيةاللّه سيد محمد حسين حسينى طهرانى‏،ج۱، ص۴۶)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ما که به گرد پای اونا هم نمیرسیم اما از اینکه مخلصین را دوست داریم و دلمان میخواهد ما هم مثل اونا باشیم شاید جای امیدواری کوچکی وجود داشته باشد.