جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۶۳
اظهارات تامل برانگیز رئیس جمهور مصر درباره سوریه؛

مرسی خواستار برکناری بشار اسد شد

سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 241548
محمد مرسي رييس جمهوري مصر در آستانه نشست سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران خواستار كمك هم پيمانان دمشق براي بركناري بشار اسد رييس جمهوري سوريه شد.
به گزارش جهان، وي كه پیش از این از ارائه طرحي به منظور حل بحران سوريه ارائه خبر داده بود، در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز در ادعایی که پیش از آن هم انتظار آن می‌رفت؛ گفت: زمان آن فرا رسيده كه خونريزي در سوريه متوقف شده، ملت سوريه به طور كامل به حقوق خود دست يافته و اين رژيم كه ملتش را به قتل مي‌رساند، از صحنه حذف شود.
 
مرسي در ادامه بدون اشاره به این موضوع که اگر آزادی خوب است و رژیم‌ها باید آزادی ملت‌ها را به رسمیت بشناسند چرا خود به دیدار دیکتاتور عربستان رفته و از دیکتاتور قطر در قاهره استقبال کرد، افزود: ملت سوريه بايد آزادي‌اش را به دست آورده و خود زمام امور را در دست گيرد. 
 
این سخنان توسط مرسی که در نوع خودش بی‌نظیر و جالب توجه است در حالی بیان می‌شود که  مصطفي عبدالعزيز معاون وزير خارجه سابق و سفير پیشین مصر در دمشق نسبت به عملكرد گروه تماس چهارجانبه كه قاهره در تلاش است آن را با عربستان، تركيه و ايران تشكيل دهد، خوش بين است.  
 
وي در همین رابطه به روزنامه الاخبار لبنان گفت: تداوم کشته شدن مخالفان در جريان درگيري‌هاي روزمره و نااميدي نظام سوريه از سيطره بر عمق مناطق كشور نشانه تحليل توان مادي و معنوي دو طرف است تا جايي كه همه در نهايت مجبورند با طرح مصر به منظور برون رفت از بحران سياسي سوريه همراه شوند.     
 
وی بدون اشاره و یا اطلاع از این مساله که رئیس جمهور مصر با درخواست خود برای کناره‌گیری اسد از قدرت عملاً همه طرح‌های موجود را در نطفه خفه کرده است، افزود: نقش اخضر ابراهيمي فرستاده بين‌المللي – عربي به منطقه به طور حتم كمك موثري در زمينه فعاليت كميته چهارجانبه است.
 
وي با اشاره به دستيابي طرف‌هاي درگير در جريان جنگ داخلي لبنان به پيمان طائف در قرن گذشته، احتمال شكست كميته به خاطر اختلاف نظر ميان عربستان و ايران را تا حدود زيادي بعيد دانست.
 
عبدالعزيز تاكيد كرد: البته اختلاف نظر ميان اعضاي كميته را نمي توان تكذيب كرد اما به نظر من همه طرفها به ويژه عربستان و ايران براي حل اختلافات خواهند كوشيد. 
 
پايگاه اينترنتي وزارت خارجه مصر نيز چند روز قبل اعلام كرد كه محمد كامل عمرو وزير خارجه مصر در تماس تلفني با ابراهيمي حمايت كامل كشورش از ماموريت وي را به منظور جلوگيري از متشنج تر شدن اوضاع اعلام كرد.         
 
مصطفي اللباد، رييس مركز مطالعات منطقه‌اي و راهبردي الشرق نيز به الاخبار گفت: بهبود روابط مصر و ايران از مهمترين عوامل تقويت فرصت موفقيت طرح مصر است. 
 
وي افزود: فعاليت مشترك دو كشور در كميته تماس چهارجانبه به معناي تحكيم پايه هاي اعتماد متقابل پس از سال‌ها تنش است. اما عبدالعزيز معتقد است كه سخن درباره نزديكي مصر و ايران هنوز زود است.   
 
از سوي ديگر، برخي منابع به الاخبار گفته اند كه ايران خواستار مشاركت الجزاير و عراق در كميته یاد شده است.
 
آنان معتقدند، چنين درخواستي به منظور ايجاد موازنه ميان موافقان و مخالفان نظام سوريه است كه در اين بين، مصر و الجزاير طرفهاي ميانه‌رو محسوب مي‌شوند.
 
به گزارش العالم به نقل از خبرگزاري الشرق الاوسط، قرار است مرسي صبح پنجشنبه پكن را پس از سه روز سفر به مقصد تهران ترك كرده و در مراسم افتتاح نشست سران كشورهاي عضو عدم تعهد شركت نمايد.
 
حال باید دید که مرسی با این نگاه و دیدگاه می‌تواند در چنین کمیته‌ای را تشکیل دهد؟ کشوری در طرح‌های احتمالی خود موفق است که یا بی‌طرف بوده و یا اینکه هر دو طرف را قبول داشته و با همه آنها در ارتباط باشد.   
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خودمونیم این مرسی هم تابع حزب باده هر جا باد بوزه به آنجا تاب پیدا میکنه هیچ معلوم نیست چه در سرش می گذرد!!!!!!! هرچند وقتی اولین محل سفر خودش را عربستان انتخاب کرد می توان گرایشش را حدس زد!!!!!!؟
از مرسی بیش از این توقع داشتید؟!
قابل پیش بینی بود فقط کافی است چشمهایتان را باز کنید و واقعیتهای صحنه بین المللی را ببینید به جای خیالبافی و گنده گویی و توهم
بسمه تعالی
طرح آقای مرسی از طرف آمریکاییها تهیه شده است. ایشان ناشی گری می کنند و در اجرای آن عجله بخرج می دهند. سه طرف گروه "تماس" آمریکایی هستند و تنها ایران است که در طرف مقابل قرار دارد. در واقع این طرحی است برای برون رفت از بن بست فتنه سوریه از قرار معلوم با چریک بازی و "یوتیوب" بازی رسانه ای تابحال درجا می زنند.
ایران باید خیلی هوشیارانه با قضایا مقابله کند. هدف اصلی فتنه سوریه مقاومت و در راس آن ایران است. در واقع طرح آقای مرسی برای ایران است نه سوریه.
Iran, Islamic Republic of
سیاستمداران قوی همیشه در استین خود ادمهای خاص ومورد
رضایت ملتشان را دارند
برای پیشبر اهدافشان
توقع اینکه مرسی اهداف خاصی را که ما انتظارش را داریم دنبال کند درست نیست ما باید به ملت واهداف خود وبا سیاست قوی کار خودمان را انجام دهیم زیاد هم به این و آن پر و بال اضافه ندهیم
همیشه گفتن کدخدا را ببین ده رو بچاپ با تکیه بر امثال مرسی چیزی
به داشته های ما اضافه نمیشود
Sweden
مرسی کاملا در نقش مخالفان اسد موضع خواهد گرفت و او با عربستان هم اهنگ است . از او انتظاری بیش از این هم نیست.مرسی را مانند اردوغان خودمان بزرگ نکنیم!
Germany
اینکه با داشتن مرسی چیزی به داشته هامون اضافه نمیشه به نظرم از روی کم لطفیه. منم قبول دارم که نباید به هر قیمتی به هر کسی بها بدیم اما اگر مرسی تقوا پیشه می کرد و با استکبار جهانی و وهابیت همراه نمی شد بسیاری از مشکلات منطقه و بخصوص سوریه به نفع مسلمین حل می شد
Iran, Islamic Republic of
از اين سياستمدار تحصيل كرده غرب و از اعراب راحت طلبي مثل ايشان كه براي نشستن روي صندلي حسني مبارك امتيازات و تعهدات بيشماري را داد، زياد حساب نكنيد، اين هم چيزي مثل اردوغان است، فقط بدنش كمي گرم تر است.
Iran, Islamic Republic of
در سیاست چیزی به نام اگر واما نداریم
این ما هستیم که تمام داشته های خود را مخلصانه در اختیار جهانیان گذاشته ایم وانان دقیقا خواسته های ما را میدانند وبازی کردن با تیمی که شما از تمام ارنج ان خبر داری برای سیاستمداران زبده کار ساده ایست
غرب میداند در انتخابات کشورهای عربی اکثریت ارا با مسلمانان است وحتما خود را از سالها قبل اماده چنین انتخاباتی میکنند
ما فقط زمانی باید از رو با دیگران حتی برادر بازی کنیم که امام زمان (عج) ما ظهور نماید
شنيدن اين حرفها چيز عجيب و غير قابل انتظاري نبود مشكل ما اينجاست كه سياستمداران ما اونقدر خواسته يا ناخواسته مسايل جهاني را بر مبناي ميل و سيلقه شخصيشون تفسير ميكنيد كه حالا شنيدن اين حرف برا ما عجيبه اين اقا قبل از انتخابات موضعي بر خلاف اسد داشت مطمئن باشيد همونجور كه تو عربستان با حضور ايران حكم به تعليق عضويت سوريه دادن تو تهران هم همين روند را طي ميكنند و يك سخنراني آتشين و محكمي عليه اسد و حمايتهاي ايران از اسد ميكنه
Iran, Islamic Republic of
شايد مرسي حضور سوريه قوي و مدافع فلسطينو به نفع خودش نمي دونه
اين نشون ميده اين افراد عمق بينش كافي ندارند
خدا كنه به عنوان يه اسلام گرا خراب كاري نكنه
یادتون باشه مرسی نامزد اول اخوان المسلمین نبود و کسی که شورای نظامی صلاحیتش رو تایید کرده قطعا باید بهش شک کرد
Iran, Islamic Republic of
اگه راست میگه بیاد پشت حزب الله و حماس
پس مرسی هم توخالی از اب در اومد
تابلو بود.امیدی هم نداشتم
چون نماینده اول اخوان المسلمین نبود.اونا هم ناچاری مرسی رو قبول کردند
مرتیکه یکی به میخ میزنه یکی به نعل
Germany
خود كرده را تدبير نيست
گرفتيد؟!
عجیب نیست این خبر. ایشون از ابتدای راه تا حالا خیلی غل و غش داشته. ما باید احتیاط کنیم در مراوداتمون با دولت این آقا. دیگه رییس جمهور یک کشور را نمیشه گفت از واقعیات سوریه بی اطلاع هست که همچین حرفی میزنه. بی اطلاع هم باشه وقتی اینقدر بینش این ادم ضعیفه که حرف اسراییل و امریکا رو تکرار میکنه اصلا نمیشه رو تعهدات این فرد حساب باز کرد
Iran, Islamic Republic of
نباید فعلا مثل اردوغان بزرگ شود و در جهان اسلام بهش زیاد بها داده شود تا کاملا شخصیت و مواضعش معلوم شود
به نظر من این بزرگوار بازیگان مصریاس و میخواد طوری عمل کنه که نه سیخ بسوزه و نه کباب، یعنی اسلامش همون اسلام نهضت آزادی و عدالت و توسعه ای های ترکیه اس و این اظهاراتش در مورد سوریه هم ممکنه یکی از این دو دلیل رو داشته باشه:

1) حالیش نیست توی سوریه چه خبره و نمیفهمه نقش سوریه در راه آزادی فلسطین چقدر مهمه

2) میدونه چه خبره ولی میترسه اگه نظام سوریه بمونه رقیب منطقه ای قدرتمندی براش باشه، میخواد به استکبار کمک کنه سوریه حذف بشه

این آقا یادش باشه، مثل اردوغان ایشون هم به شخصی منفور شناخته خواهد شد اگه روششو تغییر نده
United Kingdom
در دستگاه خداوند متعال تا مومنین از منافقین جدا نشوند فتنه ها و امتحانات الهی وجود دارد, و انسان آزاد است مومن و یا منافق باشد...وتا جایی که به دیپلماسی و وظیفه ایران مربوط میشود سعی در جذب این آقا ی تازه به دوران رسیده را دارد.
United States
یادمان باشد جناب مرسی یک شهروند امریکا هم هست و تابعیت امریکا را هم دارد و همه فرزندان ایشان هم اکنون در امریکا زندگی میکنند انتخاب ایشان یک کلاهبرداری از مردم مصر و منطقه بود مانند انتخاب اوباما که یک کلاهبرداری از مردم امریکا و جهان بود
از کسی که در همون اول کار میگه ما مثل حکومت ترکیه حکومت میکنیم و میره با عربستان دیدار میکنه بهتر از این نباید انتظار داشت
انقلاب کردیم تو مصر سی دینمون
حالا بگذارید بیاد ایران ، ایران مخشو می زنه بابا ناراحت نباشید :D
Sweden
بخشش از بزرگان است. ببخشیدش
Netherlands
این هم از مرسی تا... اینقدر تبلیغ نزدیکی به مصر را نکند. این آدم آمریکاست و عجیب است که ج. اسلامی در باره او خودش را به کوچه علی چپ می زند.
United States
اینم یکیه لنگه‌ی چلبی عراق و کرزی افغانستان و عبدالجلیل لیبی، از اونا که تو آب‌نمک می‌خوابونن برای همچین روزهایی...
اين مرتيكه دست نشونده آمريكا و اسرائيل است! از روز اول هم معلوم بود اسرائيل عمرا بياد مصر رو از دست بده! اين يه تركيه ديگه است! مصر فقط پوسته عوض كرذه وگرنه هنوز تا خرخره نوكر اسرائيله! مسئولين هوشيار باشند و فريب نخورند.
Germany
مهم ملت مصر است که اکنون ازادند
در ارتباط با مرسي بايد جانب احتياط را نگه داشت. چون خيلي جاها سياست يك بام و دو هوا داره و موضع مشخص نداره.
Kuwait
آخه مگه دروغ میگه؟ مگه هر دو طرف تو سوریه قتل عام نمیشه؟ ما هم نباید روی مرسی حساب می کردیم و نباید روی بشار هزینه کنیم که بعدا" پشیمان خواهیم شد.حالا بعدا" متوجه خواهید شد!
Iran, Islamic Republic of
مرسي فقط به منافع مصرفكرميكنه نه به منافع هيچ كشورديگري ازقضيه اردوغان درس نگرفتيم
اگرمورد تاييد امريكا نبود اصلا روي كار نمي امد احتمالا يك سلفي تندر و وهابي است
مرسي هم برادران يك سني متعصبه و طبيعي كه با هم مذهبي هاش ارتباط بيشتري داشته باشه و از اونا كمك و راهنمايي بگيره پس زياد نميخواد موضوع رو بزرگش كنيم
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
با سلام. اين مرسي خان هرچه هست قيافه اش از روي عكس كه حاكي از باهوشي نيست. خدا رحم كند.
اشتباه نکنم يه ريگي تو كفشش هست
Iran, Islamic Republic of
اردوغان جدید در راه است!!!
انشاالله اين بهار عربي شامل بحرین شود
از قبل هم گفته بودم که این مرسی ، کپی برابر اصل آقای اردوغان هست .... نمیشه بهش دل بست
United States
محمد مرسي از همان اول معلوم بود دست نشانده ي آمريكا و رژيم صهيونيستي است
United States
سلام
این محمد مرسی به ظاهر انقلابی است و نمیتوان صد در صد به او اطمینان کرد:
1: اولین دیدار وی با خانم کلینتون وزیر امور خارجه امریکا و همچنین معاون اوباما در قاهره است
2 : اولین سفر بین المللی ایشان به مقصد عربستان جهت رایزنی در مورد انقلاب مصر با ملک عبدالله بزرگترین دشمن انقلاب مصر است
3 : بستن کامل گذرگاه رفح حتی تونل های زیر زمینی آن که گشایش کامل آن از برزگترین خواسته های دو ملت مصر و غزه است.
نتیجه: آیا اینچنین فردی می تواند رئیس جمهور انقلابی مرد مصر باشد
واقعا جای سوال دارد!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مرسی یک آدم باچهره ی عربی و اسلامی و به ظاهر ضداسرائیلی است
اما به شدت آمریکایی است
اسرائیلی ها پس از اینکه متحدان صمیمی خود را از دست رفته دیدند سعی کردند از این تهدید یک فرصت بسازند
به این مفهوم که رهبری محور مقاومت علیه اسرائیل را خود به دست بگیرند و محور مقاومت را که در دستان سوریه-حزب الله و ایران قرار دارد به سرنوشت یاسر عرفات دچار کنند

پیشنهاد 4 کشور هم بسیار زیرکانه تهیه شده است
آنها می خواهند ایران را سه به یک گیر بیندازند و در یک نشست چهارسویه که رای ایران در آن اثری نخواهد داشت به برکناری اسد از سوریه رای دهند

از همان موقعی که بازمانده های رژیم سابق و مرسی تایید صلاحیت شدند و برخی دیگر از انقلابیون رد صلاحیت
و بعلاوه اینکه مرسی هیچ واکنشی به رد صلاحیت دوستش نشان نداد و اینکه اصلا چرا از اخوان المسلمین باید دو نفر کاندیدا می شدند
اینها همه سوال برانگیز است
Iran, Islamic Republic of
یک طرفه قضاوت نکنید هم خوبه هم بد
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم این اقا منتخب مصر نیست مگه چند نفر اومد پای صندوق؟
خدا تمام منافقین از جمله این آقا را روسیاه کند
گويا مرسي رو زياد تحويل گرفتن
فكر كرده ، علي آباد هم شهريه!!!

گاهي بايد بهش گفت:
بيـــــــشيــــــن بيــــنيــــم بـــابا!!!
اینقدر مرسی را تحویل نگیرید ممکنه فردا کار دستمون بده
Iran, Islamic Republic of
بیخود کرده مرتیکه سلفی
آفرین بر مرسی رئیس جمهور آزاده مصر
خیلی ازش انتظار نداشته باشید
سلام
دوستان خوبه بدونن که مرسی و همچنین برخی از مقامات مهم حماس اخوان المسلمینی هستند و از طرف دیگه یکی از مخالفان اصلی بشار اسد اخوان المسلمین سوریه هست، بنابراین چیز عجیبی نبود، وقتی متاسفانه دوستان تو حماس، با این همه خدمت سوریه به مقاومت فلسطین نسبت به سوریه موضع مخالف می گیرند، چه انتظاری از مرسی دارید؟ تو این مسائل سیاست بین الملل یه مقدار نیاز به نگاه عمیق تر داریم.
نميخوام كسي رو نااميد كنم(!) ولي من از همون اول هم نسبت به اين بنده خدا نظر خوبي نداشتم. به قول اون عزيز قبلي،احتمالا مرسي هم يكيه مثل اردوغان. گرگي در لباس ميش! البته ان شاءالله كه اينطور نباشه، الله اعلم.
خدا خودش كشور و نظام مقتدر و مظلوممونو براي ياري به مستضعفان جهان حفظ و ياري كنه انشاءالله.
Kuwait
متاسفم براتون که شهامت نمایش نظراتی که بر خلاف میل تون باشه را ندارین
مرسی قبل از اینکه مسلمان باشد یک عرب است لذا اگر قومیت وملیت اولی تر از اسلام وقران لحاظ کارها ورفع مشکلات بین مسلمانان گردید نوعی نفاق جاری شده و نهایتا نتیجه خوبی حاصل نمی شود
هر کسی که نظرش با شما یکی نیست میشه مشکوک؟؟؟
Serbia
شکر خورد 4 ساعته نشسته روی صندلی رییس !!
كجا و چطور مرسي اين سخنان را بيان كرد كه فقط شما شنيديد و مخابره كرديد بس است خلاف واقع اطلاع رساني كردن
Canada
اشکال نداره مهم اینه که خدا با سوریه و اسد است
Russian Federation
وقتی قطر چند میلیارد کمکش کنه هین میشه چطور شد همزمان با امیر قطر نشست بعدازظهر نموندن و رفتن؟معلومه که هماهنگی کردن و سخنگوی قطر بوده این اقا
خوشحالی ما در مورد مصر بیشتر به خاطر سرنگونی حسنی مبارک هست نه به خاطر آمدن فردی به نام محمد مرسی .
خیلی بهم برخورد رادیو حرفاشو اونقدر چپه ترجمه کرد؟این کار چه معنی میده؟صدا و سیما باید پاسخگو باشه!!!!
بقیه مواضعش خوبه فقط در مورد سوریه باید توجیه بشه
Iran, Islamic Republic of
تناقض سخنانش نشان از این میدهد که ریالهای سعودی ودلارهای امریکایی به مذاقش خوش اومده وخواست یک خوش خدمتی به وهابیان سعودی بکنه. چون کسیکه با فلسطینیان است قطعا باید با تنها رهبر عربی که داعیه دار مقاومت در منطقه است وتنها رهبر عربی است که از فلسطینیان در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی طرفداری میکنه را نیز قبول داشته باشه. مرسی حب مقام خیلی زود گرفتت پس مطمئن باش خیلی زود هم بر کنار خواهی شد. ان حزب الله هم الغالبون