چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

تاثیر مخرب تجزیه عراق بر امنیت ایران

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 442149
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: نگاه و رویکرد سیاست امنیتی ایران به کشور عراق بسیار واقع گرایانه و در چارچوب امنیت و منافع ملی ایران تعریف می شود.
به گزارش جهان، صمد قائم پناه در گفت و گو با میزان، درباره پیامدهای امنیتی تجزیه عراق برای کشورمان گفت: با توجه به اینکه کشور عراق مانند ایران به لحاظ بافت جمعیتی از قومیت ها و مذاهب مختلف تشکیل شده است که این شاخص ها باعث می شود هرگونه تجزیه به نحوی کشورهای مختلف پیرامونی بخصوص ایران را از ابعاد گوناگون به ویژه امنیتی تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: حتما رخ دادن این مسئله و تجزیه عراق بر امنیت جمهوری اسلامی تاثیر گذار خواهد داشت و بدون ترديد منطقه نا آرام خاورميانه، ناآرام تر و مرزهاي جغرافيايي تازه اي پديدار مي شود؛ به همین دلیل سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکید بر حفظ تمامیت حاکمیت ملی و ارضی کشور عراق بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:به دلیل همین پیچیدگی بسیار دنیای سیاست، حفظ تمامیت ارضی عراق در دستور کار مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و جزء اصول بنیادی سیاست خارجی و امنیتی ایران محسوب می شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نگاه و رویکرد سیاست امنیتی ایران به کشور عراق بسیار واقع گرایانه و در چارچوب امنیت و منافع ملی تعریف می شود و برخلاف تصور به دلیل همین حساسیت های امنیتی هیچگاه این رویکرد از شرایط ایدئولوژیک متاثر نشده است.

قائم پناه بابیان اینکه طرح تجزیه عراق را باید یک طرح "اسرائیلی ـ آمریکایی" دانست خاطرنشان کرد: در این صورت حتما آنها سعی خواهند کرد از فضای تجزیه عراق علیه ایران استفاده کنند؛ زیرا ناامن سازی عراق و فدرالیزم عراق طبق میل صهیونیست ها ـ آمریکایی ها تهدیداتی را بر ضد جمهوری اسلامی ایران در پی خواهد داشت و احتمالا این گونه تجزیه در برخی از عرصه ها امنیت ملی ایران را به مخاطره روبه رو خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *