جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

آیت الله جوادی آملی: خواسته تیم مذاکره کننده ایران در ژنو برحق است

دست غرب از نظر علمی کوتاه است
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب: 326445
یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: دست غرب از نظر علمی کوتاه است و حقوق بشر و قوانین آنها حرف‌های علمی ندارند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که بعد از ظهر سه شنبه با حضور اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران در موسسه اسراء برگزار شد اظهار داشت: دست غرب از نظر علمی کوتاه است و حقوق بشر و قوانین آنها حرف‌های علمی ندارند. تمام قوانین باید اسلامی باشد اما غرب خلاف این عمل می‌کند.

وی بیان کرد: شاه کلید همه چیز عدل است و اشخاص انسان‌ها و همه موجودات متفاوت بوده و با یکدیگر فرق دارند.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: برگزاری این کنگره کار مبارکی است و این سخنرانی‌ها ارائه راه کارها است. باید مطالب و بحث‌ها جمع آوری شده و مناظره ایجاد کرد.

وی با بیان این که بانکداری ربوی در غرب وجود دارد و این در حالی است که اسلام آن را ربا و حرام می‌داند و اگر علم به واقعیت برسد نه شرقی می‌شود نه غربی.

غرب خیال می‌کند مرگ پایان کار است

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: اساس کار این است که غرب خیال می‌کند مرگ پایان کار است و با مردن می‌پوسد اما تعبیر قرآن این است که ما مرگ را می‌میرانیم و آن را حذف می‌کنیم.

این مرجع تقلید شیعیان افزود: اگر هر کسی تا نفس می‌کشد با علم سر و کار نداشته باشد اتلاف عمر کرده است و نباید توقع داشت که برای این مطلب آیه قرآن داشت.

وی اضافه کرد: ما تا نفس می‌کشیم باید با سواد کار داشته باشیم تا بتوانیم در جامعه عالمانه سخن بگوییم.

آیت الله جوادی عنوان کرد: علوم انسانی فهم روشمند، واقعیت رفتارها و کنش‌های انسانی با هدف تربیتی و فردی است.

وی ادامه داد: عصاره فهم روشمند، یک مطلب و واقعیت‌ها مطلب دیگری است و علم انسانی با یک ضابطه فنی باید تدوین و تمایز علوم و موضوعات باید روشن شود.

فلسفه تعیین کننده همه معیارهاست

این مفسر قرآن کریم ابراز کرد: علم را معلوم رهبری می‌کند و تا ندانیم واقعیت‌های معلوم چیست درباره علوم انسانی اسلامی و علوم دینی نمی‌توانیم سخن بگوییم.

وی با بیان این که فلسفه تعیین کننده همه معیارهاست، افزود: اگر با دست خالی وارد علوم انسانی اسلامی شویم اولین آسیب به فلسفه می رسد و وقتی فلسفه الحادی شد همه علوم را الحادی می کند.

این مرجع تقلید شیعیان یادآور شد: اگر راه مستقیم را طی کنیم و سپس وارد صحنه جهان بینی به عنوان طراح شویم این چه خدایی است. در این صورت فلسفه الهی و همه علوم دیگر الهی می‌شوند.

وی افزود: چون تمایز روش به عهده معلومات است، فلسفه الهی معلومات فراوانی را ارائه می‌دهد و همچنین قرآن کریم معلومات و روش‌های متعددی را بیان کرده است.

آیت الله جوادی آملی با بیان این که معلومات ما متنوع هستند، عنوان کرد: اگر کسی به دنبال یقین است باید با تجربه سخن بگوید زیرا تجربه جزء مقدمات قرآن است و خداوند از همین راه خاک را کنار گذاشت تا قابیل متوجه شود چگونه هابیل را دفن کند.

وی عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم بعضی‌ها را خواب و عده‌ای دیگر را بیدار و بعضی را دیوانه و عده‌ای دیگر را عاقل می‌داند.

محال است علم غیرالهی داشته باشیم

استاد برجسته حوزه با بیان این که محال است علم غیرالهی داشته باشیم عنوان کرد: بحث فعل و قول معصوم (علیهم السلام) بحث دینی است و وقتی از معصوم سخن می‌گوییم دینی است پس وقتی از خدا نیز سخن می‌گوییم دینی است.

وی ابراز کرد: اگر کافری هوشمندانه ثابت کرد زمین اینچنین است، علم دینی می‌شود اگر چه خدا را قبول نداشته باشد و تمایز علوم و موضوعات است که می‌گوید در خارج چیزی جز خدا نیست پس محال است علم غیرالهی وجود داشته باشد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه غربی‌ها یک روز می‌گویند گزینه نظامی روی میز است، یک بار تحریم می‌کنند و گاهی حرف دیگری می‌زنند اما این حرف‌ها بدون مبانی است و براساس منطق و علم نیست، گفت: امیدواریم برادران که ما به ژنو رفته‌اند با خوشحالی و موفقیت به کشور برگردند و ما برای موفقیت آن‌ها دعا می‌کنیم زیرا خواسته‌های آن‌ها برحق است و خواسته منطقی‌ای دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *