جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۷
انکار جنگ نفتی!

اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملی توطئه سعودی‌ها را توجیه می‌کنند

پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 396943
ارزش قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی نصف شده است. حالا دیگر همه از توطئه سعودی‌ها علیه منافع ملت ایران باخبر شده‌اند. درآمدهای ایران از محل فروش نفت نیز به نصف رسیده است.
اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملی توطئه سعودی‌ها را توجیه می‌کنند
به گزارش جهان، دولت یازدهم که در آغاز به کار هر بشکه نفت ایران را در بازارهای جهانی به قیمت ۱۰۵ دلار می‌فروخت؛ این روزها هر بشکه نفت را به قیمت زیر ۶۰ دلار می‌فروشد! برخی آمارها از خسارت ده‌ها میلیاردی ایران طی چند ماه اخیر گزارش می‌دهد.

«وطن امروز» نیز در گزارشی نشان داد حداقل در بازه زمانی اول تا ۲۴ آذرماه، ایران از محل کاهش نفت ۷۰۰ میلیون دلار خسارت دیده است. این خسارت بسیار دست پایین حساب شده است چراکه در این محاسبات، فروش روزانه نفت ایران یک میلیون بشکه و قیمت پایه آن ۱۰۰ دلار محاسبه شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم گزارشی منتشر کرده است که می‌گوید براساس واقعیت موجود قیمت نفت و نظر دولت بر نفت ۷۲ دلاری در بودجه ۱۳۹۴، دولت در سال آینده حداقل ۳۲هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت البته این محاسبه براساس نفت ۷۰ دلاری صورت گرفته و این درحالی است که نفت در حال حاضر حدود ۶۰ دلار است!

همه این محاسبات وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که به خاطر تحریم‌ها، میزان فروش نفت ایران نیز حداقل ۶۰ درصد کاهش یافته است. یعنی ایران اکنون یک میلیون بشکه نفت می‌فروشد که ارزش این یک میلیون بشکه نیز ۵۰ درصد کاهش یافته و البته درآمد حاصل از این فروش ارزان را هم نمی‌تواند وارد کند! این شرایط را عربستان‌سعودی به ایران تحمیل کرده است. نشست اخیر اوپک محلی برای تصمیم اعضا برای کاهش تولید بود تا از این طریق، مانع کاهش قیمت نفت شوند اما سعودی‌ها مانع این اقدام شدند تا قیمت نفت بشدت کاهش یابد. همین اقدام سعودی‌ها بود که خشم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را برانگیخت و او این اقدام سعودی‌ها را یک توطئه سیاسی و خیانت به جهان اسلام دانست و به سعودی‌ها نسبت به عوارض این اقدام هشدار داد. اظهارات جهانگیری، معاون اول و نوبخت، سخنگوی دولت علیه سعودی‌ها نشان داد دولت روحانی بشدت از این خیانت سعودی‌ها عصبانی است.

روزنامه خانواده هاشمی: به نفع ایران است!

اما در حالی که همه در ایران از این رفتار زشت همسایه جنوبی که باعث نصف شدن کالای استراتژیک ایرانیان شده خشمگین هستند؛ جریان اصلاحات ساز مخالف را کوک کرده و در اقدامی عجیب نه تنها منکر توطئه نفتی سعودی‌ها شده بلکه در اقدامی عجیب‌تر مدعی شده کاهش قیمت نفت به سود ایران است! اصلاح‌طلبان این مواضع را در روزنامه‌های خود منتشر کرده‌اند. یکی از این روزنامه‌ها در تحلیلی عجیب و فضایی کاهش قیمت نفت را موجب کاهش ارزش مواد وارداتی ایران دانسته(!) و روزنامه دیگر نیز به انتقادات علیه سعودی‌ها حمله کرده و مدعی شده این اقدام سعودی‌ها به هیچ وجه توطئه نبوده است.

روزنامه آرمان، مشهور به روزنامه خانواده آقای هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با عنوان «کاهش قیمت نفت به نفع کشور است» نوشت: «در ابتدای کار که قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت، تحلیل‌ها جنبه سیاسی ماجرا را پررنگ می‌کردند و معتقد بودند عربستان و آمریکا علیه ایران و روسیه ائتلافی تشکیل داده‌اند تا با افزایش تولید خود به کاهش قیمت نفت این کشورها دامن بزنند. این را حتی تحلیلگران آمریکایی هم مطرح کردند اما ظرف ۲هفته گذشته نگاه‌ها به موضوع کاهش قیمت نفت تغییر کرد.» این روزنامه سپس مدعی شد کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی ایران موجب کاهش ارزش واردات ایران می‌شود و نوشت: «با کاهش قیمت نفت به تبع آن کم شدن درآمدهای نفتی در مقابل قیمت جهانی کالاهای وارداتی نیز کاهش می‌یابد.»

این روزنامه در ادامه این مطلب همچنین نوشت: «کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهایی که مصرف‌کننده انرژی و وابسته به واردات آن هستند اثر دارد و موجب رشد اقتصادی آنها و در نتیجه بهبود اوضاع اقتصادی جهان می‌شود که در بلند مدت این اتفاق نیز به نفع کشور ماست.» براساس این اظهارات، روزنامه حامی هاشمی رفسنجانی مدعی است با کاهش قیمت نفت، ارزش واردات نیز کاهش می‌یابد در نتیجه ایران از این ماجرا سود برده است. درباره این استدلال چند نکته قابل ذکر است:

۱- کاهش قیمت نفت زمانی می‌تواند به سود اقتصاد باشد که دولت‌ها بودجه خود را از وابستگی به درآمدهای فروش نفت نجات دهند. اگر کاهش قیمت نفت منجر به تصمیم دولت برای عدم وابستگی به پول نفت باشد؛ قطعا این اقدام مبارکی است که البته از رفتار دولت مستقر چنین امیدی برداشت نمی‌شود.

۲- اگر جریان آقای هاشمی معتقد است کاهش قیمت نفت منجر به کاهش ارزش واردات می‌شود و این به سود کشور است پس این را نیز باید بپذیرد که افزایش قیمت نفت نیز موجب افزایش قیمت واردات می‌شود. اما چرا در دولت گذشته هاشمی و اطرافیانش دائما مدعی بودند پول نفت کجاست؟ آیا آقای هاشمی و اطرافیانش درباره درآمدهای حاصل از افزایش قیمت نفت در دولت گذشته نیز چنین اعتقادی دارند؟ یا مواضع متناسب با رؤسای دولت‌ها تغییر می‌کند؟!

۳- واکنش رئیس‌جمهور، معاون اول و نیز سخنگوی دولت به اقدام سعودی‌ها نشانگر میزان اثرگذاری این توطئه است. جریان آقای هاشمی در این روزها خود متهم به اهمال و تساهل نسبت به سعودی‌ها است. همین روزنامه بارها و بارها مناسبات ایران و سعودی را تابع مناسبات شخصی هاشمی و پادشاه عربستان می‌دانست و مرتبا از سفر رفسنجانی به کشور سعودی‌ها نوشته است. بوسه سفیر سعودی بر پیشانی رفسنجانی که منجر به عزل او نیز شد؛ در همین روزنامه بازتاب گسترده‌ای داشت. حتی رفسنجانی نیز در اظهارنظرهای خود درباره مناسبات ۲ کشور برای خوشایند طرف سعودی‌ها، جریان‌های داخلی را نیز مورد حمله قرار می‌داد اما اکنون که سعودی‌ها مزد رفتار رفسنجانی را با نصف کردن ارزش کالای استراتژیک ایرانی‌ها داده‌اند؛ حداقل هم خود وی و هم اطرافیان و رسانه‌های او بهتر است یک دوره سکوت اختیار کنند.

امان از دلارهای سعودی!

واکنش جریان اصلاحات به توطئه نفتی سعودی‌ها هم عبرت‌انگیز است. این جریان سیاسی که در فتنه ۸۸ متهم به دریافت پول از پادشاه سعودی شده بود و البته طیف خارج‌نشین آن نیز مرتبا در حال مسافرت به عربستان و ملاقات با برخی سران سعودی هستند؛ نسبت به توطئه نفتی سعودی‌ها علیه منافع مردم ایران، جانب کدام را باید بگیرد؟ جواب مشخص است اما روزنامه اعتماد، یکی از نریبون‌های رسمی جریان اصلاحات، در مقاله‌ای به جای انتقاد از خیانت دوستان سعودی اصلاحات و توطئه آنها علیه کالای استراتژیک مردم ایران؛ زبان به شماتت منتقدان داخلی باز کرد تا یک بار دیگر توصیفات جلال آل‌احمد درباره جریان‌های غربگرا به اذهان متبادر شود.

این روزنامه در مقاله‌ای درباره کاهش شدید قیمت نفت، بشدت تلاش کرده توطئه سعودی‌ها را تخفیف دهد و در سفسطه‌ای ماندگار نوشت: «هنگامی که قیمت نفت بالا رفت و از بشکه‌ای حدود ٣٦ دلار به بالاتر از ١٠٠ دلار رسید، آیا آن افزایش ناشی از اراده سیاسی و مقدمه یک توطئه بود یا آنکه ناشی از سازوکار بازار بود و هیچ کشوری قدرت جلوگیری از افزایش قیمت آن را نداشت؟ اگر آن را ناشی از سازوکار بازار و عرضه و تقاضا بدانیم، معنایش این است که مخالفان افزایش قیمت قدرت لازم را برای جلوگیری از افزایش قیمت نداشته‌اند، پس در این صورت چگونه است که امروز می‌توانند بدون توجه به بازار، قیمت نفت را تا این حد کاهش دهند؟ چگونه چنین قدرتی را دارند که در گذشته نداشته‌اند؟ مگر اینکه بپذیریم افزایش قیمت نیز توطئه و دسیسه همین قدرت‌هایی بوده که امروز قیمت نفت را کاهش داده‌اند. در این صورت چرا همان موقع متوجه این توطئه نشدیم و با آن مخالفت نکردیم، سهل است که از آن خوشحال هم شدیم!» البته نویسنده این مقاله محیرالعقول توضیح نمی‌دهد که اساسا کدام کشور و چرا می‌بایست در هنگام افزایش قیمت نفت، مانع این افزایش قیمت بشود! «ضمن اینکه ماجرا مربوط به اقدام عربستان در تداوم شرایطی است که ارزش نفت ایران را نصف می‌کند. این موضوع اصلی است. سایر موارد حاشیه است! اینکه یک روزنامه اصلاح‌طلب تلاش می‌کند خباثت سعودی‌ها علیه منافع مردم ایران را تخفیف دهد؛ نشانگر بی‌توجهی یا اولویت نداشتن این موضوع برای آنها است. نکته دیگر نیز نوع و محتوای حمایت این جماعت از دولت مستقر است. درحالی‌که رئیس دولت رسما این اقدام سعودی‌ها را توطئه سیاسی و خیانت می‌داند؛ چرا جریان مدعی حمایت از دولت نگرانی‌های شخص رئیس‌جمهور در این مورد خاص را درک نمی‌کند؟! جریانی که به بهانه حمایت از منافع ملی و لغو تحریم‌ها خواستار رابطه با آمریکا است؛ اکنون چرا نسبت به نصف شدن ارزش کالای ملی نفت حساسیتی نشان نمی‌دهد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهردادبابصیرت
لعنت بی کران خدا و انبیا و فرشتگان مقرب الهی برکسانی که در زمین دشمن بازی میکنند و پازل آنها را تکمیل میکنند
وقتی نفت گران بود احمدی نژاد همین تحلیل رو میکرد ومیگفت کالای وارداتی به تبع آن گران است چطور انروز تعجب نداشت این تذهبون
چه انتظاراتی داری ازینا داداش
جریان اصلاحاته و حمایتا صنفیش
علی
مرگ بر وطن فروشان .
طرفدار ى !!؟؟
وهابيت ، يعنى يارِ غارِ .....فكر كردين ه ما بي كسِ كاره ؟؟؟!!!!!!
ظهرگرد
Finland
به این صورت کمر ایران میشکنه ‏‎ ‎
سیستانی
گاهی ازسیاست نفرت پیدامیکنم!!این چه توجیه ابکی است که توطئه کاهش قیمت نفت رابه نفع خودمان تفسیرکنیم؟ال سعودعلنا شمشیرراازروبسته است وقصدپیشبرداهداف وهابی گری خودش رادارداما عده ای خودشان رابه خواب زده اندتامبادا دوستانشان ازرده خاطرشود!!