جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ماجرای بایکوت کروز و تحقیر بن‌افلک درهالیوود

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 386449
انتقاد و بایکوت افراد در هالیوود به خاطر ایراد سخنانی خلاف اهداف صاحبان این صنعت سینمایی، گواهی بر این مطلب است که هالیوود جایی است که برخلاف ادعاها، در آنجا خبری از آزادی بیان نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، این روزها «بن افلک»، بازیگر و کارگردان هالیوودی تیتر اول مطبوعات جهان شده است، البته این‌بار نه مانند دو سال پیش که به خاطر ساخت فیلم ضد ایرانی «آرگو» سوژه رسانه‌ها شده بود و در فلان دانشگاه موفق به دریافت دکترای افتخاری می‌شد.

«بن افلک» مدتی است که مورد خشم هالیوود و برخی از رسانه‌های غربی قرار گرفته است، آنهم تنها به این خاطر که به سخنان نژاد پرستانه‌ای که علیه اسلام و پیروان این دین ایراد می‌شد، اعتراض کرد.

ماجرا از این قرار است که حدود دو هفته پیش «بن افلک» و «سام هریس»، بازیگر هالیوودی، در یک برنامه شوی زنده شبانه با اجرای «بیل مائر» حاضر شدند ولی زمانی‌که «بن افلک» احساس کرد که مائر و مهمانش سام هریس تصویری بیش از حد کلی و منفی درباره معتقدان به دین اسلام ارائه می‌کنند، مخالفت خود را با آن‌ها نشان داد.

هریس در یکی از نظرهای خود گفت که باور دارد آمریکایی‌ها به یک باور فرهنگی ترس و نفرت از مسلمانان و اسلام رسیده‌اند و افلک هم در پاسخ به او گفت: آیا شما شخصی هستید که عقاید مدون اسلام را کاملا درک ‌کنید؟

افلک در ادامه صحبت‌هایش و در پاسخ به مائر و هریس گفت: این حرف‌ها زشت و نژادپرستانه است. مثل این می‌ماند که به کسی بگویید ای یهودی حیله‌گر. مائر با بی‌اعتنایی به افلک متذکر شد که اصلا به این حرف‌ها گوش نمی‌کند.

هریس نیز در ادامه افزود که در حال حاضر دین اسلام مجموعه‌ای از بدترین ایده‌های ممکن است و مائر هم با صحبت‌های او موافقت کرد. افلاک در جواب آن‌ها گفت که این‌ها تنها صحبت‌هایی بسیار زشت هستند که نباید در رسانه ها مطرح شوند.

تنها به خاطر این چند جمله اکنون «بن‌افلک» دیگر آن محبوبیتی را که به خاطر ساخت فیلم ضد ایرانی «آرگو» در غرب بالاخص هالیوود به دست آورده بود، ندارد و مورد خشم اهالی هالیوود و برخی از رسانه‌ها است آنچنان‌که برخی رسانه‌ها به سخره از او با عنوان «امام بن‌افلک» یاد می‌کنند.

شاید باور این موضوع برای کسانی که بر این باورند که آمریکا مهد آزادی است و سینمای هالیوود جایی است که این شعار باید بیشتر از هر جای دیگر تجلی یابد، سخت باشد ولی مرور تاریخچه هالیوود یادآور این مطلب است که «هالیوود، جایی است که آزادی بیان معنایی ندارد.»

کمتر از یک ماه پیش نیز «پنه لوپه کروز» و همسرش «خاویر باردم»، دو بازی اسپانیایی الاصل هالیوود، علی‌رغم کارنامه درخشانشان در این سینما، به خاطر انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، مورد خشم صاحبان استودیوهای بزرگ فیلمسازی آمریکا قرار گرفته و نامشان نیز در لیست سیاه این سینما قرار گرفت.

کار به همین جا ختم نشد و فشارها از جانب صاحبان صهیونیستی هالیوود تا آنجا ادامه یافت که حدود ۲۰۰ نفر از چهره‌های شاخص این سینما در اقدامی تعجب برانگیز در جریان نسل‌کشی در غزه، حماس را محکوم کرده و از اسرائیل اعلام حمایت کردند.

چند سال پیش نیز «مل گیبسون» به خاطر ایراد تنها یک جمله با این محتوا که «هر چه جنگ در دنیا می‌شود، تقصیر یهودیان است»، به شدت مورد بازخواست و انتقاد قرار گرفت و علی‌رغم آنکه کمی بعد، ابراز تأسف کرد ولی برای مدتی طولانی به عنوان یک نژاد پرست ضد یهود، در لیست سیاه هالیوود قرار گرفت.

«شان علی استون»، پسر «الیور استون»، فیلمساز جنجال‌برانگیز آمریکا، یکی دیگر از افرادی است که به شدت خشم هالیوود قرار گرفته و به خاطر آنکه سه سال پیش به دین مبین اسلام مشرف شده است، به گفته خودش به شدت از سوی تهیه‌کنندگان و صاحبان استودیوهای بزرگ هالیوود بایکوت شده است.

نمونه‌های از این دست در هالیوود کم نیست، جایی که صدای ادعای آزادی بیان و عقیده‌اش گوش فلک را کر کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *