پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱
مغایرت هفتمین جایزه جلال با اهداف اصلی‌اش؛

واکنش جنتی به منتقدان: اهدای ۳۳۰ سکه، نشانه اهمیت جشنواره جلال بود!

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 396349
می توان گفت امسال اولین سالی است که جایزه جلال از مسیر اصلی خود خارج شده و نئولیبرال ها برای دریافت آن صف کشیدند تا بازهم سوالی در ذهن مردم ایجاد شود که آیا عملکرد دولت یازدهم به ویژه در وزارت ارشاد،‌عملکردی از روی اعتدال است؟
واکنش جنتی به منتقدان: اهدای ۳۳۰ سکه، نشانه اهمیت جشنواره جلال بود!
به گزارش جهان، در آذر ماه هر سال مقارن با تولد جلال آل احمد جشنواره جایزه ادبی جلال آل احمد از سوی موسسه خانه کتاب ایران برگزار می‌شود؛ هدف از اهدای جایزه، "ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی" از رهگذر بزرگداشت پدید آورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشرو است.

جایزه ادبی جلال آل‌احمد در حالی با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد که هدف اصلی آن تقدیر از آثار انقلابی و ارزنده در مسیر اهداف انقلاب اسلامی بود.

با گذشت چند هفته از اهدای این جایزه، همچنان واکنش‌ها به عملکرد وزارت ارشاد در این خصوص ادامه داشته و به نظر می‌رسد وزیر ارشاد هم از این روند رضایت کامل داشته است.

اگرچه جایزه جلال در امسال حاشیه‌های زیادی در خصوص تعداد سکه‌های اهدایی داشت؛ اما اصلی ترین انحراف این جایزه در واقع مربوط به دریافت کنندگان آن بود که کمتر کسی به آن پرداخت.

در واقع امسال در برگزاری جایزه جلال آل احمد و بر پایه داوری هایی که گردید، جوایز اصلی به آثار و نویسندگانی تعلق گرفت که باور و اعتقادی به ادبیات متعهد و انقلابی و آرمانگرا ندارند (و این بی اعتقادی خود را پنهان نیز نمی کنند) و آثارشان نیز هیچ رنگ و بویی از تعهد و آرمان گرایی ملتزم به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ندارد.

رمان «آه با شین» و کتاب «زندان الرشید» به‌عنوان برگزیدگان دو بخش رمان و داستان بلند و مستندنگاری هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد معرفی شدند. بر این اساس در بخش رمان و داستان بلند رمان «آه با شین» نوشته محمدکاظم مزینانی و رمان «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی برگزیده شدند و جایزه ۱۱۰ سکه‌ای این بخش به صورت مشترک (هر اثر ۵۵ سکه) به این دو نویسنده اهدا شد.


شهریار زرشناس نویسنده و پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این خصوص می گوید که جایزه جلال که باید مروج تعهد در ادبیات باشد این روزها به کسانی داده می‌شود که دشمن ادبیات متعهد و آرمان گرا هستند کسانی که اصلاً افتخار خود را در این می‌دانند که یک نوع ادبیات غیر متعهد ادبیت مدار تکنیک‌زده را ترویج می‌دهند، بنابراین در پس این بازی‌های تکنیکی نوعی تأیید نسبی‌انگاری و آرمان ستیزی نولیبرال امروزی است.

در واقع جایزه ادبی جلال در سال جاری به کسانی تعلق گرفت که ارادت ویژه ای به هوشنگ گلشیری داشته و از شاگردان وی بودند که آرمان ستیزی بالا به همراه تکنیک زدگی در آنها دیده می‌شود؛ این موضوع خطری برای جایزه جلال به حساب می‌آید که این جایزه متعلق به کسانی می‌شود که آثارشان هیچ سنخیتی با آثار جلال نداشته و بیشتر به آثار هوشنگ گلشیری نزدیک است.

زرشناس ضمن بیان این نکته که بنده هیچ مشکل شخصی با هیچ یک از برندگان جایزه جلال ندارد و هیچ کدام از این افراد را به هم به لحاظ شخصی نمی‌شناسد تصریح کرد: وقتی توجه می‌کنیم متوجه می‌شوم که به طور مثال کتاب «ملکان عذاب» که براساس ادبیات تکنیک زده است توسط یکی از شاگردان هوشنگ گلشیری نوشته شده است و این افراد کسانی هستند که کمتر برای محتوای ادبیات نسبت به تکنیک، ارزشی قائل هستند و رویکرد کاملاً نولیبرالی دارند.

تأکید کسانی که بر روند هفتمین دوره از جایزه جلال انتقاد داشتند این بوده است که جایزه جلال باید ماهیت خود را حفظ می‌کرده و به متعهدان به ادبیات و آرمان‌گرایان تعلق می گرفته است.

زرشناس در این راستا گفته است که جایزه جلال که باید مروج تعهد در ادبیات باشد این روزها به کسانی داده می‌شود که دشمن ادبیات متعهد و آرمان گرا هستند کسانی که اصلا افتخار خود را در این می‌دانند که یک نوع ادبیات غیر متعهد ادبیت مدار تکنیک‌زده را ترویج می‌دهند، بنابراین در پس این بازی‌های تکنیکی نوعی تأیید نسبی‌انگاری و آرمان ستیزی نولیبرال امروزی است.


وی همچنین ضمن انتقاد از حمایت بی دریغ از مخالفان جمهوری اسلامی گفت: هیچ کشوری به نیروهای مخالف خود سرویس نمی‌دهد ایران یک استثنا است که جایزه جلال را می‌گذارد ما به معارضان خود جایزه می‌دهد بنابراین بعید می‌دانم کسانی که این جایزه را گرفتند بگویند که آرمان‌های انقلاب را قبول دارند.

سابقه افرادی که توانسته‌اند جایزه جلال را بگیرند در خصوص مبارزه با دین و انقلاب اسلامی کاملاً مشخص است و گاهی در نوشته‌های برخی از آنها توهین ها و تحقیرهای زیادی نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی دیده می‌شود.

در همین راستا،‌ نشریه «صدا» که مروج آراء نئولیبرالی است با خوشحالی در اولین شماره خود پس از مراسم اهداء جوایز امسال، در روی جلد خود تیتر زد: «جایزه جلال آل احمد پوست اندازی کرد». البته جایزه جلال پوست اندازی نکرده است، زیرا تأسیس و وجه تسمیه این جایزه به نیت و نشانه و انگیزه ترویج ادبیات متعهد و انقلابی بوده است (و این امر تغییری نکرده است) آنچه رخ داده این است که جایزه جلال ربوده شده است.

در واقع جایزه جلال در سال جاری تحت نظارت وزارت ارشاد دولت گلخانه‌ای به کسانی تعلق گرفت که تنها دغدغه ای که ندارند حمایت کردن از آرمان ها و ارزش‌های والای اسلامی و ایرانی است؛ این افراد با بی پروایی کامل روند نئولیبرالی را دنبال کرده و هیچ تعهدی ولایت فقیه و جایگاه آن ندارند.

می توان گفت امسال اولین سالی است که جایزه جلال از مسیر اصلی خود خارج شده و نئولیبرال ها برای دریافت آن صف کشیدند تا بازهم سوالی در ذهن مردم ایجاد شود که آیا عملکرد دولت یازدهم به ویژه در وزارت ارشاد،‌عملکردی از روی اعتدال است؟

در همین راستا، مسئولان نظام هم ناراحتی خود نسبت به غصب جایزه جلال از طرف لیبرال ها را به گوش وزارت ارشاد و رئیس این وزارت‌خانه رسانده اند ولی به نظر می رسد همچنان در سال فرهنگ، بی توجهی به فرهنگ بیش تر از سایر سال ها دیده شود.

تغییر روند جایزه جلال واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است و بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور معتقدند بدعتی در این جایزه به وجود آمده است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضورش در گنبد کاووس بدون پرداختن به این حاشیه‌ها و تغییر مسیر واضح جایزه جلال در گفت و گو با خبرنگار قابوس نامه، درباره برخی از انتقادات از جایزه ادبی جلال و این که جشنواره مذکور، ضمن ایجاد نارضایتی هایی در بین برخی از مسئولین، مغایر با اهداف راه اندازی اش برگزار شده است، به رد این موضوع پرداخته و گفت: در جایزه ادبی جلال سعی ما این بود که به ظرفیت ها توجه خوبی داشته باشیم و از شخصیت های متعدد بهره بگیریم.

وی افزود: سعی ما این بود داورانی که انتخاب می شوند از فرهیختگان و اهل نظر باشند و اتفاقا داوران، از شخصیت های برجسته در حوزه ادبیات بودند که انتخاب شدند و جوایز هم جوایز بالایی بود.

وی در ادامه گفت: ما ۴ گروه که در حوزه ادبیات داریم از هر گروهی یک نفر برجسته انتخاب شد و در مجموع از سه گروه افرادی را به عنوان برنده جایزه جلال انتخاب کردیم.

وزیر ارشاد با بیان این که در این جشنواره، حدود ۳۳۰ سکه در کل جایزه داده شد و این تعداد، نشان دهنده اهمیت این جشنواره است.

در حالی جنتی تعداد سکه‌های مربوط به این جایزه را نشان از ارتقای آن می‌داند که شهرداری تهران با مشارکتی که داشته است،‌ این هدایا را تقبل کرده و وزارت ارشاد هیچ نقشی در پرداخت جایزه ها نداشته است.

تعریف و تمجید وزارت ارشاد از هفتمین دوره جایزه جلال اگر ناشی از بی اطلاعی وی از روند این جایزه باشد که جای بسی تأسف دارد و اگر ناشی از اطلاع و همراهی وی با عوامل این جایزه در سال جاری باشد تأسفی دو چندان باید خورد که در سال فرهنگ، مخالفان با فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی جایزه گرفته و تشویق می‌شوند.

منبع: راه دانا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پسر کو ندارد نشان از پدر...
.... به اونایی که ژست اپوزیسیون میگرن باج میده تا دهن هاشون را ببنده
... انگلیس قالتاق ونامرد
به خدا قسم رضایت خدا در این است که نمایندگان مجلس جنتی را استیضاح و عزل کنند مگرنه این است که رهبری امسال را سال فرهنگ نامیدند...
چراکامنت منوسانسورکردی ای بیسوادهای تندروتازه به دوران رسیده
United States
و ...ادامه ماجرا
آیا نمایندگان مجلس خواب تشریف دارند؟؟؟
رقیه مرادی
کاش برای نمایشگاه قرآن هم همینطور می شد
ولی متاسفانه....
United States
جلال و ...بهانس مهم برای اینا دور هم جمع شدنه البته چه خوبه هم خط باشه
یارانه ملت را قطع میکنن (گرانی نان و آب و گاز و... ) بیت المال را سکه میکنن میبخشن به این به اصطلاح هنرمندان تا براشون فعالیت انتخاباتی کنن.
حرامشان باد
امان از طاغوت
United Kingdom
چرا هر جا یه عده آدم توانمند و متخصص در حرفه ی خودشون جایزه می گیرند یا تشویق میشند شما دادتون در میاد؟! ...
United States
در سال فرهنگ چه بلایی سر فرهنگ اومده