جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

انتقاد دانشجویان از وزارت خارجه

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 387790
تشکل های مختلف دانشجویی در سیستان و بلوچستان با صدور نامه ای سرگشاده خطاب به نمایندگان سیستان و بلوچستان از عملکرد دستگاه دیپلماسی و امنیتی به خاطر ناامنی های اخیر در جنوب شرق انتقاد کردند.
به گزارش تهران به نقل از زاهدان پرس، متن کامل این نامه سرگشاده به شرح ذیل است

سمه تعالی

حالت‌ ناامنی‌ واقعاً در جامعه‌ چیز بدی‌ است‌؛ باید با آن‌ مبارزه‌ کرد. خدای‌ متعال‌ بر مردم‌ قریش‌ منت‌ می‌گذارد و می‌فرماید: “الذی‌ اطعمهم‌ من‌ جوع‌ و امنهم‌ من‌ خوف‌”. حضرت‌ ابراهیم‌ به‌ پروردگار عرض‌ می‌کند: “رب‌ اجعل‌ هذا بلدا امنا”؛ امنیت‌ این‌ قدر مهم‌ است‌. ما که‌ حکومت‌ اسلامی‌ هستیم‌؛ باید در جامعه‌مان‌ امنیت‌ وجود داشته‌ باشد و مردم‌ باید خاطرشان‌ جمع‌ باشد. “امام خامنه‌ای( اروحنا له الفدا)”

مجمع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان

سلام علیکم

آنچه ما را بر آن داشت که نامه ذیل را بنویسیم شدت گرفتن فضای نا‌امنی در سیستان و بلوچستان و افزایش روزافزون ترورها در این دیار و در پی آن سکوت تعجب‌برانگیز اکثر نماینده‌های استان است.

یک سال و چند ماه از روی کار آمدن دولتی می‌گذرد که با رویکردی جدید در سیاست خارجه با عنوان سیاست لبخند تلخ در حال فعالیت است؛ رویکردی که تمام تمرکز خود را روی مذاکرات هسته‌ای گذاشته و هرگونه حرف سخیف و عملکرد زشت را از طرف مقابل برای رسیدن به نتایجی ناممکن در این مذاکرات می‌پذیرد و از سوی دیگر تمامی وظایف دستگاه دیپلماسی را به فراموشی سپرده است؛ به طوری که مقامات پاکستانی از عدم ارائه حتی یک سند درخواست در زمینه حضور و دستگیری تروریست‌ها در پاکستان حرف می‌زنند!

نمایندگان محترم نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی

بی‌شک شما بهتر از هرکس در این منطقه از وضعیت سیاست خارجه دولت امید با خبرید، سیاستی که همه ما را ناامید کرد. طی یک سال اخیر سیستان و بلوچستان آبستن حوادثی بوده که ردپای سیستم‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای مرتجع عرب از آستین کشور همسایه، یعنی پاکستان بیرون آمده است. اتفاقاتی که فقط و فقط بوی تفرقه انداختن میان تشیع و تسنن را می‌دهد؛ حال اکثر نمایندگان استان را چه شده است که در برابر این اتفاقات سکوت کرده‌اند؟ چه مسئله‌ای مهمتر از امنیت مردم!؟ «نعمتان مجهولتان الصّحه و الامان».

امنیت برای یک ملت جزو اساسی‌‌ترین نیازها است. اگر امنیت باشد؛ پیشرفت به وجود می‌آید، علم رشد می‌کند و اقتصاد شکوفائی پیدا می‌کند.

نمایندگان محترم، همانطور که می‌دانید کشور پاکستان محرک اصلی گروهک‌های تروریستی است. آیا با این اوصاف وقت آن نشده است به این مسئله در عرصه سیاست خارجه با قاطعیت پرداخته شود؟ اینجا دیگر بحث بر روی امنیت سیستان و بلوچستان نیست؛ مسئله روی امنیت فکری مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

نمایندگان محترم، حرف ما را به وزیر محترم امور خارجه برسانید که مسئله امروز تنها مسئله هسته‌ای نیست تا اندکی از لبخندها را تبدیل به تهدید کنند. دیگر بر کسی پوشیده نیست یک عده از آنها پشت میز مذاکرات با ما چانه می‌زنند و عده‌ای دیگر برای نابودی نظام نقشه می‌کشند.

نمایندگان محترم حرف ما این است: که چانه‌زنی‌های مسئولین دیپلماسی پشت میز مذاکرات، در سیستان و بلوچستان به نفع دشمن به نتیجه رسیده و مذاکرات چند وقت اخیر شما با گروهک تروریستی جیش الظلم برای مردم نتیجه‌ای نداشته است؛ جز افزودن بر شرارت تروریست‌ها.

به راستی نقش دستگاه دیپلماسی کشور در مهار این حوادث چیست؟

امروز جای این سوال باقی است که دولت با از دست دادن زمان در مذاکرات از یک سو و از سوی دیگر مسامحه با گروهک تروریستی جیش الظلم چه سوغاتی برای مردم استان به ارمغان آورده است؟ آیا جز این است که از دست دادن این زمان فشار گروهک‌ها را بر استان زیاد می‌کند و به تبع آن بین مردم مسلمان استان تفرقه می‌اندازد؟ آیا سازش با مزدوران آنها را وحشی‌تر نمی‌کند؟

نمایندگان محترم، حضرت آقا فرمودند که با مذاکره برای مذاکره مخالفیم. امروز با گذشت بیش از یک سال از مذاکرات هسته‌ای شاهد آن هستیم که گروه ۵+۱ همین سیاست مذاکره برای مذاکره را در پیش گرفته است و گروه مذاکره کننده ما هم در این زمین نقش بازی می‌کند؛ به راستی نتیجه این سیاست برای سیستان و بلوچستان چه بوده است؟

پس از حادثه به شهادت رسیدن ۱۴ سرباز نیروی انتظامی توسط تروریست‌های تکفیری، دستگاه دیپلماسی کشور اعلام کرد که با مسئولین دیپلماسی کشورهای پاکستان و افغانستان برای عملیات علیه تروریست‌های تکفیری به گفتگو خواهند نشست و به توافق جامعی در این‌ باره خواهند رسید. اما این ادعاها تکراری شده است. گوشهایمان عادت کرده است که بعد از هر عملیات تروریستی در شرق کشور مسئولین دیپلماسی کشور از مذاکره با پاکستان و افغانستان سخن بگویند.

نمایندگان محترم! از وزیر اطلاعات دلیل ضعف عملکرد اخیر این مجموعه را در استان سوال کنید. چرا این مجموعه در برابر امتیاز دادن به افراطیون و تروریست‌ها و تبعات و اثرات آن در استان که قطعاً به آن اشراف دارد سکوت کرده است؟ مگر همین سربازان گمنام نبودند که ریگی معدوم را که حمایتی چندین برابر بیشتر از چند تروریست‌ بی سر و پای فعلی منطقه داشت؛ در آسمان به دام انداختند؟

به عنوان نماینده جریان دانشجویی استان از نمایندگانی که در این مدت سکوت را شکستند و در مورد مشکلات امنیتی اخیر موضع‌گیری کردند؛ تشکر می‌کنیم.

درپایان لازم به ذکر است در صورتی که این جریانات پیگیری نشود حرکت بعدی جنبش دانشجویی به صورت عملی خواهد بود.

والسلام

امضاکنندگان:

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه زابل
انجمن اسلامی مستقل دانشگاه زابل
بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان
جامعه اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خاش
بسیج دانشجویی دانشکده سلامت خاش
بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور خاش
بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر
بسیج دانشجویی دانشگاه دریانوردی چابهار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *