پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تهدید تب مالت برای کشور جدی شد

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 383299
رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: از سال ۸۹ تا سال گذشته بیماری تب مالت طی پنج سال در کشور، ۵۵ درصد افزایش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدرضا شیرزادی ظهر امروز در نشست منطقه‌ای بیماری‌های زئونوز در این شهرستان اظهار داشت: با وضعیتی که در کشور وجود دارد، بیماری تب مالت تهدید جدی برای کشور است.

وی بیان داشت: بعد از مواجه شدن با مشکلاتی در تولید و پوشش واکسیناسیون در کاهش موارد بیماری تب مالت با شکست مواجه شدیم و از سال ۸۹ تا سال گذشته بیماری تب مالت طی پنج سال، ۵۵ درصد افزایش داشته است و از مهم‌ترین دلایل این افزایش این است که ما در علوم‌پزشکی کشور نشسته‌ایم تا در ادارات دامپزشکی دام‌ها واکسیناسیون شوند.

شیرزادی با اشاره به لزوم حمایت استانداری‌ها در کنترل بیماری افزود: در حوزه زیر پوشش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برخی مناطق آمار این بیماری در سال گذشته افزایش داشته که این آمار در حوزه دانشگاه علوم‌پزشکی جیرفت دو برابر و در حوزه علوم‌پزشکی رفسنجان ۹۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: مرزهای استان‌ها مرزهای سیاسی است و مرزهای سیاسی مرز بیماری نیست و این مد نظر نباشد که در استان ما بیماری کاهش پیدا کرده است، ما برخی انتقال‌ها و همچنین حیوان‌های وحشی را نمی‌توانیم، کنترل کنیم و در مرزهای سیاسی تردد دام‌ها و قرنطینه آنها جدی نیست که این امر نشان‌دهنده خطر انتقال است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معاونت بهداشتی وزارت بهداشت گفت: هر جا دامداری بیشتر باشد، بیماری تب مالت هم بیشتر است که این آمار در شمال غرب به دلیل وجود دام‌های بیشتر قابل توجه است.

شیرزادی با اشاره به مشکلات کنترل بیماری تب مالت در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات سنتی بودن دامپروری است و ما چون امکانات نداریم، نتوانستیم این بیماری را در این نوع دامپروری‌ها کنترل کنیم و استفاده از فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، عدم آگاهی گروه‌های در معرض خطر، کافی نبودن هماهنگی بین بخشی در هر مجموعه، عدم رعایت احتیاطهای خاص در مواجه شدن با دام از دیگر این مشکلات هستند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مسائل در پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت آموزش است که نخست باید توجه داشته باشیم که ارگان‌های مختلف دولتی مانند آموزش و پرورش نقش خوبی در این زمینه می‌توانند، داشته باشند و بعد از آن به گروه‌های در معرض خطر در جامعه آموزش داده شود.

شیرزادی افزود: در کشور فروش لبنیات غیر پاستوریزه فقط شامل ماست‌بندی است، اما می‌بینیم که فرآورده‌های دیگر هم در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و مردم باید بدانند که فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه برای آنها خطرناک است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *