پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

کی و چگونه باران شهابی را تماشا کنیم؟

جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 461995
ماه دسامبر برای بینندگان آسمان بسیار حائز اهمیت است، چرا که باران شهابی جوزایی که هرساله تماشاگران بسیاری در سراسر جهان دارد در این ماه رخ می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه‌ است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا به نظر می‌رسد. این بارش معمولا در حدود روز ۱۶ ماه آذر آغاز می‌یابد و در روز ۲۳ ماه آذر به اوج می‌رسد و در روز ۲۷ ماه آذر پایان می‌یابد.

چگونه این نمایش آسمانی را مشاهده کنیم؟

باران شهابی جوزایی بدون هیچ تجهیزات خاصی برای همه اشخاص قابل مشاهده است. برای اینکار تنها کافیست به نقطه‌ای از آسمان تاریک خیره شوید. اما اگر در منطقه‌ای دور از شهر و به آسمانی بدون آلودگی شهری خیره شوید، می‌توانید در هر ساعت عبور ۶۰ شهاب را نظاره‌گر باشید.

برای بدست آوردن بهترین منظره باید صبور باشید. به آسمان نگاه کنید و بگذارید چشمانتان با تاریکی آسمان شب تنظیم شود، این کار حدود نیم ساعت طول می‌کشد. پس از این قادر به مشاهده شهاب‌های زیبا خواهید بود.

چند حقیقت جالب

در ذیل به چند حقیقت جالب درباره باران شهابی جوزایی اشاره شده است:

جوزایی یکی از بهترین و قابل اطمینان‌ترین بارش‌های شهابی است که هرساله در نیمه دسامبر به اوج فعالیت خود می‌رسد.

منشا این بارش تکه‌هایی از بقایای جرمی به نام فایتون ۳۲۰۰ است. مدت‌ها بود که تصور می‌شد منشا آن سیارک است؛ اما اکنون آن را جزو یک دنباله‌دار منقرض شده طبقه‌بندی می‌کنند.

شهاب‌های جوزایی با سرعت ۷۸ هزار مایل در ساعت به جو زمین برخورد می‌کنند.

نام جوزایی را بدین خاطر به آنها لقب داده‌اند که به نظر می‌رسد منشا نور آنان از صورت فلکی جوزا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *