يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

واكنش شديد سوريه به اتهام های تركيه

يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب: 286396
وزیر اطلاع رسانی سوریه اتهام های ترکیه در باره دست داشتن دمشق در انفجارهای شهر ریحانلی را بی اساس دانست
به گزارش جهان به نقل از العالم، " عمران الزعبی " روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی تاكيد كرد كه هيچ كس در آنکارا حق ندارد اتهامهای گزاف و بيهوده به سوريه درخصوص انفجارهاي ديروز (شنبه) در شهر ريحانلي تركيه وارد كند؛ زيرا پايبندي سوريه به ارزش ها ، اجازه نمي دهد كه دمشق چنين اقدامي را انجام دهد.

وی با تاكيد بر اين كه دولت تركيه و برخي طرف هاي ديگر مسئول اوضاع در سوريه هستند، خاطرنشان كرد: دولت آنکارا همچنين مسئول انفجارهاي ديروز آن كشور است و رجب طيب اردوغان نخست وزير بايد از قدرت كناره گيري كند و حق ندارد كه با ريختن خون سوري ها و مردم تركيه ، به دنبال كسب موقعيت براي خود باشد.

واكنش سوريه در حالي است كه به گزارش شبكه ان تي وي تركيه ، " بشير اتالاي " معاون نخست وزير تركيه قبل از شروع تحقيقات درباره انفجارهاي ديروز در شهر ريحانلي تركيه ، سوريه را به دست داشتن دراين انفجارها متهم كرد و مدعي شد كه عاملان حملات تروريستي ديروز با سازمان اطلاعات سوريه در ارتباط بوده اند.

اتالاي افزود: پلاك هايي از خودروهاي منفجر شده به دست آمده است و تقريبا" همه افرادي كه در انفجارها دست داشته اند ، شناسايي شده اند و  آوارگان سوري يا مخالفان هيچ ارتباطي با اين جنايت فجيع ندارند".

درهمين حال ، روزنامه " حريت " تركيه به نقل از " معمر غولر " وزير كشور تركيه نوشت افرادي كه دراين انفجار دست داشته اند ، شناسايي شده اند و مشخص شده است كه آنان با سازمان اطلاعات سوريه در ارتباط بوده اند.

ناظران پيش بيني مي كردند كه تا قبل از دستيابي تركيه به نتايج واقعي درباره انفجارهاي ريحانلي ، مسئولان اين كشور ، سوريه را به دست داشتن دراين حملات متهم كنند.

براساس آخرين آمارها ، شمار قربانيان انفجارهاي شهر ريحانلي واقع در نزديك مرزهاي سوريه ، به 43 كشته رسيده و شمار زخمي ها بيش از 140صد نفر گزارش شده است.

وزير اطلاع رساني سوريه همچنين خاطرنشان كرد: دولت تركيه ، مناطق مرزي اين كشور و سوريه را به مراكز تروريسم بين المللي تبديل كرده و زمينه را براي ورود سلاح، مواد منفجره، خودرو و رساندن كمك هاي مالي و تسليحاتي به دست تروريست ها فراهم كرده است.

الزعبي دولت تركيه و رجب طيب اردوغان ، نخست وزير اين كشور را از نظر اخلاقي و سياسي در برابر مردم سوريه و ملت هاي منطقه مسئول دانست .

سوريه در شديدترين واكنش خود به تركيه به علت ايفاي نقش آنكارا در اجراي طرح آمريكا و رژيم اسرائيل براي براندازي نظام بشار اسد رئيس جمهوري سوريه، از طريق حمايت از گروه هاي مسلح و ايجاد ناامني و بي ثبات در سوريه ،  نخست وزير تركيه را " خونريز و سفاك " ناميد.

وزير اطلاع رساني سوريه همچنين گفت: جولان ، اراضي متعلق به سوريه است و اين كشور مي تواند به عنوان بخشي از خاك خود، با اين اراضي تعامل كند هرچند كه نيروهاي ارتش اشغالگر اسرائيل در اين اراضي مستقر باشند.

وي افزود: " سوريه حق دارد كه جبهه اي براي مقاومت مردمي ضد رژيم اشغالگر تشكيل دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *