چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

کسی حق تسلیت گفتن فاجعه منا را ندارد!

شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 448017
برگزاری مراسم باشکوه همدردی با قربانیان فاجعه منا که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت بانی آن بود، جریان وابسته به غرب، آل سعود و رژیم صهیونیستی را در لبنان به شدت آشفته و خشمگین کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هفته گذشته اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت و ختم شهدای فاجعه منا در مجتمع فرهنگی امام شمس الدین در ضاحیه نمود.

در این مراسم که با حضور گسترده عموم احزاب و گروه های سیاسی در لبنان همراه شد، چهره های مشهور و سیاستمداران شیعی، سنی، مسیحی و دروزی به همراه برخی از وزیران فعلی و سابق دولت لبنان برای عرض تسلیت به ملت ایران، یک به یک نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت را در آغوش کشیده و با ایشان همدردی کردند.

حضار و میهمانان مراسم مذکور همچنین با گفتگو با رسانه های گروهی حاضر، ضمن محکومیت بی کفایتی آل سعود در مدیریت مراسم بزرگ حج، خواستار شفاف سازی ابعاد فاجعه منا شدند.

در همین حال و پس از گذشت ۲ روز از برگزاری مراسم، روزنامه «المستقبل» به عنوان تریبون رسانه ای وابسته به جریان ۱۴ مارس در مطلبی توهین آمیز که ادبیات آن نیز همچون همیشه به دور از حداقلی ترین نزاکت اخلاقی و رسانه ای بود، افرادی که در این مراسم حضور یافته و با ملت ایران به همدردی پرداختند را مورد حمله قرار داد و اقدام آنها را محکوم کرد!

نکته جالب توجه دیگر اینکه امروز ـ شنبه ـ روزنامه المستقبل در همین مطلب، تعداد کل قربانیان فاجعه منا را ۹۰۰ نفر اعلام کرد! این در حالی است که طبق شواهد چند هزار نفر در این فاجعه کشته شده اند و حتی وزارت بهداشت عربستان نیز در صفحه مجازی خود آمار کشته ها را بیش از ۴۰۰۰ نفر اعلام کرده است.

بازی روزنامه المستقبل در مثلثی که ریاض، غرب و تل آویو سه راس آن را تشکیل می دهند، البته موضوع تازه ای نیست و «کوچک سازی» فاجعه منا و «جلوگیری از انعکاس قصور آل سعود در وقوع آن» دو خط رسانه ای و خبری روزنامه المستقبل و دیگر رسانه های وابسته به جریان ۱۴ مارس طی روزهای گذشته محسوب می شوند.

یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار مهر در بیروت گفت: «پیوستگی جریان ۱۴ مارس و آل سعود سبب سانسور واقعیات فاجعه منا در رسانه های وابسته به این جریان شده است. در این خصوص رسانه های وابسته به جریان طرفدار سعودی در بیروت رویکرد هماهنگی با یکدیگر دارند. آنها به گونه ای وانمود می کنند که اساسا اتفاقی در مراسم حج امسال نیفتاده و کشتار این همه زائر بیت الله الحرام در منا موضوعی کاملا طبیعی بوده است.»

موضوع دیگری که منجر به نگرانی جریان ۱۴ مارس شده است، موفقیت جمهوری اسلامی ایران در انعکاس واقعیات منا و ابراز همدردی بسیاری از سیاستمداران لبنانی با تهران بوده است.

در واقع جریان ۱۴ مارس از سوی ریاض ماموریت داشته است که مانع از بازتاب قصور، اهمال و تعمد آل سعود در جریان فاجعه منا و فجایع بدتر پس از آن شود. حال که جریان ۱۴مارس و تیم رسانه ای وابسته به آن در انجام این ماموریت ناکام مانده اند، همچون همیشه به فحاشی و هتاکی روی آورده است. واکنش و رفتاری که وقوع آن پس از برگزاری مراسم باشکوه و گسترده همدردی با قربانیان منا در بیروت کاملا از سوی جریان ۱۴ مارس قابل انتظار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بارك ا... به وزارت خارجه