پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
آیت الله مصباح یزدی:

برخی خود را طلبکار انقلاب می‌دانند

پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۴
کد مطلب: 320018
رییس مؤسسه علمی آموزشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که راه حل مشکلات اصلی، پول و رفاه نیست، گفت: بیشتر مفاسد از جانب ثروتمندان رخ می دهد، افراد فقیر به دنبال یک لقمه نان هستند اما برخی پولدار ها دنبال زیاده خواهی و سوء استفاده از بیت المال می روند؛ بنده نمی گویم هیچ فقیری فساد نمی کند اما آمار فساد ثروتمندان بیشتر است.
به گزارش جهان، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در دفتر مقام معظم رهبری در قم در ادامه تفسیر سوره والعصر، پیروی از خواهش های نفسانی را یکی از عواملی دانست که انسان را از راه حق باز می دارد و اظهار داشت: اینها کم کم از یاد خدا غافل می شوند و سپس شیطان قرین شان می شود و دیگر کسی نمی تواند آنها را هدایت کند.
 
به گزارش رسا، علامه مصباح یزدی با اشاره به آیه«قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالاً*الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» گفت: کسانی هستند که خود را از انقلاب طلبکار می‌دانند و می گویند ما می خواهیم انقلاب را نجات بدهیم؛ نسخه اقتصادی می پیچند، وقتی می پرسی دین چه می شود؟ می گویند تا مشکلات مادی حل نشود دین درست نمی شود؛ اینها مگر آیات امتحانات الهی را نخوانده اند؟
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: اینها خیال می کنند کلید حل همه مشکلات مسائل اقتصادی است و می گویند اقتصاد کلید سعادت است تا این حل نشود کارهای فرهنگی درست نمی شود اما انبیا و اولیای الهی خلاف این را می گفتند و عمل می کردند و موفق هم شدند.
 
رییس مؤسسه علمی آموزشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که راه حل مشکلات اصلی، پول و رفاه نیست، گفت: بیشتر مفاسد از جانب ثروتمندان رخ می دهد، افراد فقیر به دنبال یک لقمه نان هستند اما برخی پولدار ها دنبال زیاده خواهی و سوء استفاده از بیت المال می روند؛ بنده نمی گویم هیچ فقیری فساد نمی کند اما آمار فساد ثروتمندان بیشتر است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه قم به آیه «وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِنْ نَبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ‌«اشاره کرد و گفت: خداوند می فرماید ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر این که امتش را مبتلا به فقر و گرفتاری کردیم؛ این فقر و گرفتاری کمک می کند انسان ها به سمت خدا بیایند، آنهایی که رفاه و ثروت داشتند انگیزه ای نداشتند که به سمت خدا بیایند.
 
آیت الله مصباح یزدی بزرگ ترین و مهم ترین بلایی که اهل یک دین ممکن است به آن مبتلا شوند را توجیه خواهش ها نفسانی در مسیر دینداری دانست و ابراز داشت: برخی می گویند ما می خواهیم گرانی ها برطرف شود و هیچ مشکلی نداشته باشیم؛ راحتی برای مؤمنان تنها در بهشت حاصل می شود و باید برای رسیدن به آن در این دنیا سختی ها را تحمل کنیم.
 
وی دنیا را دار امتحان دانست و گفت: بزرگ ترین امتحان الهی این است که تا چه اندازه حاضری برای خدا از خواسته های نفسانی خود بگذری؟ تا این امتحان را ندهی به جایی نمی رسی؛ در زمان پیامبران الهی نیز عده ای از مقاومت خسته می شدند و می گفتند«مَتَى نَصْرُ اللَّهِ».
 
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به این که ریشه همه این افکار در پیروی از خواهش های نفسانی است، بیان داشت: باید مراقب باشیم که به خاطر دلخواه خود در دام شیطان نیفتیم؛ راه حل آن این است که دلخواه خویش را تعدیل کنیم، اگر مهار خود را به دست آن بدهیم شیطان همنشین و مشاور درونی ما می شود و طبق فرمایش قرآن چنین کسی را که خدا گمراه کرده هیچ کس نمی تواند هدایت کند.
 
عضو جامعه مدرسین در تبیین روایتی از امام معصوم(ع) گفت: برخی می گفتند برای ظهور امام زمان(عج) دعا کنیم تا همه مشکلات مان حل شود اما حضرت در پاسخ آنها می فرمود وقتی ایشان ظهور کند باید همه به جهاد بروند و سختی بکشند و بعد از استقرار کامل حق در جهان راحتی فراهم می شود؛ امام زمان(عج) برای ما تشک پر قو و نان و حلوا نمی آورد.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مشکلاتی که امام زمان(عج) در زمان ظهور دارند با علمایی است که می گویند قرائت ما و فهم ما از قرآن غیر از فهم شما است این چیزهایی که شما می گویید طبق نظر خودتان است؛ حضرت باید با این افراد مدعی اسلام چه کند؟ اینها می گویند ما اسلام و قرآن را قبول داریم اما معنای این آیات غیر از چیزی است که شما می گویید.
 
علامه مصباح یزدی در بیان این که چرا برخی چنین موضعی می گیرند؟ گفت: اینها دلشان نمی خواهد زیر بار حق بروند زیرا می دانند در آن صورت موقعیت و جایگاه اجتماعی شان به خطر می افتد؛ منشاء بسیاری از بلاهایی که از ابتدای اسلام و از زمان خود پیامبر(ص) تا به امروز دامن گیر مسلمانان بوده همین است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر(ص) برخی اسلام را قبول کردند و به جهاد می رفتند و جان خود را به خطر می انداختند اما ته دلشان دلبستگی هایی به پول یا مقام داشتند کم کم دیدند اسلام با این دلبستگی ها کنار نمی آید و باید یکی را کنار بگذارند بخاطر همین درصدد توجیح کارهای خود تحت لوای اسلام پرداختند و از دین کم گذاشتند.
 
استاد حوزه و دانشگاه در بیان یکی از اصول ثابت شده علم روانشناسی، گفت: آدمیزاد اگر چیزی را دلش بخواهد درصدد توجیه آن بر می آید، می گردد دنبال شبهات و مغالطات تا حرف خود را ثابت کند اما چیزی راکه دوست نداشته باشد سعی می کند به نحوی ثابت کند که این کار نشدنی است یا نباید انجام داد؛ دنبال آیه و روایتی می گردد که باب میلش باشد و کار خود را توجیه کند.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان وقتی چیزی را دوست ندارد حتی درست آن را نمی بیند و نمی شنود، زیرا توجه نمی کند، به طور عادی چنین است مگر این که انگیزه دیگری از دقت در این امور داشته باشد؛ در دیدن ها و شنیدن ها هم میل های باطنی دخیل است چه رسد به مسائل اعتقادی.
 
آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که برای دور شدن از این آفات باید خود سازی و تمرین داشته باشیم، اظهار داشت: در مسائل دینی مخصوصا باید سعی کنیم که بدون پیش داوری وارد شویم و هرچه که قرآن و روایات گفته است را بپذیریم حتی اگر برخلاف خواسته و میل ما باشد؛ در امور دینی وسوسه های شیطانی بیشتر است و شیطان انسان را کمک می کند تا منحرف شود.
 
وی در تشریح راه شناخت حق و عمل به آن، گفت: خداوند در آیات متعددی می فرماید اگر می خواهید حق را بشناسید و در مقام عمل به آن نیز موفق باشد باید تقوا را رعایت کنید«إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَاناً» منظور از این تقوا، تقوای در حد سلمان نیست بلکه یعنی آن اندازه که می فهمید و حجت برایتان تمام است از خدا پیروی کنید و تقوا پیشه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *