پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۹
۲۳
بانک مرکزی گزارش سالانه افزایش قیمت‌ها را منتشر کرد

میوه یکساله ۶۰ درصد گران شد/ لبنیات در ۲ سال ۱۲۰ درصد!

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۱
کد مطلب: 430719
براساس گزارش بانک مرکزی در دوره یکساله منتهی به ۵ تیرماه سال جاری نرخ لبنیات ۸ . ۱۴ درصد، تخم‌مرغ ۷ . ۴ درصد، برنج ۷ . ۸ درصد، حبوب ۱۶ درصد، میوه‌های تازه ۸ . ۶۰ درصد، سبزی‌های تازه ۲ . ۱۳ درصد، گوشت قرمز ۳ . ۷ درصد، قندوشکر ۴ درصد، چای ۵ . ۸درصد و روغن نباتی ۸ . ۰ درصد رشد داشته و تنها در این مدت نرخ گوشت مرغ با ۹ . ۱۲ درصد افت مواجه شده است .
میوه یکساله ۶۰ درصد گران شد/ لبنیات در ۲ سال ۱۲۰ درصد!
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، دولت با افزایش ۱۰ درصدی قیمت لبنیات به طور تلویحی اعلام کرد قصد آزادسازی و واقعی کردن قیمت کالاها را دارد .

زمانی‌که محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بیان داشت دولت توان پرداخت یارانه به بخش لبنیات را ندارد و برهمین اساس قیمت‌ها را تا ۱۰ درصد افزایش داده با این شرط که کارخانجات شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنند،‌ این اعلام نشان از آن دارد که عدم پرداخت یارانه به دیگر کالاهای تولیدی در آینده نیز قیمت آنها را به سمت واقعی شدن و درنهایت افزایش سوق خواهد داد .

براساس گزارش بانک مرکزی در دوره یکساله منتهی به ۵ تیرماه سال جاری نرخ لبنیات ۸ . ۱۴ درصد، تخم‌مرغ ۷ . ۴ درصد، برنج ۷ . ۸ درصد، حبوب ۱۶ درصد، میوه‌های تازه ۸ . ۶۰ درصد، سبزی‌های تازه ۲ . ۱۳ درصد، گوشت قرمز ۳ . ۷ درصد، قندوشکر ۴ درصد، چای ۵ . ۸درصد و روغن نباتی ۸ . ۰ درصد رشد داشته و تنها در این مدت نرخ گوشت مرغ با ۹ . ۱۲ درصد افت مواجه شده است .

گرانی ۱۲۰ درصدی لبنیات

در همین حال قیمت انواع لبنیات شامل شیر، ماست، پنیر و کره در ۲ سال گذشته از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش داشته است .

آمار رسمی بانک مرکزی از روند تغییر قیمت لبنیات از تیرماه ۹۲ تا تیرماه ۹۴ نشان می‌دهد قیمت کره رکورددار گرانی بین محصولات لبنی بوده و از کیلویی ۱۲۰۰۰ تومان در تیرماه سال ۹۲ به کیلویی ۲۴هزار تومان در سال جاری رسیده است .

در این بین ماست پاستوریزه و غیرپاستوریزه در رتبه‌های بعدی قرار دارند و رشد ۲ . ۳۲درصد و ۷ . ۴۱ درصد در این دو سال داشته‌اند . قیمت ماست پاستوریزه از کیلویی ۲۲۱۶ تومان به ۲۹۳۰ تومان و ماست غیرپاستوریزه از ۲۳۷۱ تومان به ۳۳۶۰ تومان افزایش یافته است .

براساس آمار بانک مرکزی، قیمت شیر پاستوریزه هم با رشد ۸ . ۲۹ درصد از لیتری ۲۱۱۱ تومان به ۲۷۴۲ تومان رسیده و قیمت پنیر پاستوریزه ۴۵۰ گرمی هم با رشد ۲۹ درصد از ۳۷۰۹ تومان به ۴۷۸۵ تومان افزایش یافته است . پنیر غیرپاستوریزه هم که سال ۹۲ کیلویی ۱۵۵۲۰ تومان بوده در حال حاضر به کیلویی ۱۹۱۲۰ تومان افزایش یافته است . این افزایش قیمت‌ها بدون لحاظ افزایش اخیر ۱۰ درصدی است که با لحاظ آن قیمت لبنیات در این دولت از ۴۰ تا ۱۲۰ درصد رشد داشته است .

به گزارش تسنیم، یکشنبه گذشته مجوز افزایش ۱۰درصدی قیمت شیر، ماست و پنیر صادر شد . هر چند متولیان صنف و صنعت لبنیات به عدم حضور در این جلسه معترض بوده و افزایش قیمت را هم قبول نداشتند ولی طبق بخشنامه دولت موظف به اجرای این مصوبه هستند . البته محمد فربد، نایب رئیس انجمن صنایع لبنی اعلام کرد به‌دلیل فشار نیامدن به مردم در ماه مبارک رمضان، افزایش ۱۰ درصدی قیمت پس از این ماه اجرا خواهد شد .

علاوه بر این غلامرضا کاوه، سخنگوی سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گفته است: افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی مشروط به افزایش نرخ خرید شیرخام دامداران به هر کیلوگرم ۱۴۴۰ تومان توسط صنایع لبنی بوده است .

کاوه افزود: تمام افزایش قیمت‌ها براساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور و مصوبه کارگروه تنظیم بازار است و سازمان حمایت نیز در این باره نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند .

وی خاطرنشان کرد: درصورتی که قیمت شیرخام در راستای حمایت از دامداران به ۱۴۴۰ تومان افزایش یابد طبیعی است که نرخ فرآورده‌های لبنی نیز افزایش قیمت داشته باشد . این در حالی است که دولت ماه گذشته قیمت سوخت را افزایش داد .

سیر تغییر قیمت‌ها در هفته‌ای که گذشت

به گزارش بانک مرکزی، در هفته‌ای که گذشت نرخ تخم‌مرغ ۹ درصد، میوه‌های تازه ۴ . ۵ درصد، گوشت قرمز ۵ . ۰ درصد و گوشت مرغ ۲ . ۸ درصد کاهش و نرخ برنج ۱ . ۰، حبوب ۵ . ۰، سبزی‌های تازه ۳ . ۱ و قند و شکر ۱ . ۰ درصد افزایش یافته است . ضمن آنکه در بررسی‌های بانک مرکزی قید شده است در این هفته نرخ لبنیات، چای و روغن نباتی ثابت بوده است .

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه معادل ۱ . ۰ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود . بهای تخم‌مرغ معادل ۹ درصد کاهش یافت و شانه‌ای ۸۵ تا ۱۰۶ هزار ریال فروش می‌رفت .

در این هفته در گروه برنج قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه یک ثابت بود و بهای برنج داخله درجه ۲ معادل ۷ . ۰ درصد افزایش داشت . در گروه حبوب، قیمت لوبیاچیتی معادل ۸ . ۰، لوبیا سفید ۹ . ۰ و لوبیا قرمز ۹ . ۱ درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۵ . ۰ تا ۸ . ۱ درصد افزایش یافت .

در گروه میوه‌های تازه قیمت هلو معادل ۳ . ۱ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۲ . ۰ تا ۹ . ۱۱ درصد کاهش داشت . در گروه سبزی‌های تازه قیمت گوجه‌فرنگی معادل ۵ . ۲ درصد، بادنجان ۶ . ۳ درصد، کدو سبز ۹ . ۷ درصد و سبزی‌های برگی ۵ . ۱ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱ . ۰ تا ۶ . ۲ درصد کاهش یافت .

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و بهای گوشت گوسفند معادل ۹ . ۰ درصد و گوشت مرغ ۲. ۸ درصد کاهش داشت . در این هفته قیمت چای خارجی و روغن نباتی مایع ثابت بود . بهای قند و روغن نباتی جامد هر یک معادل ۱ . ۰ درصد کاهش ولی قیمت شکر ۳ . ۰ درصد افزایش یافت .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد امين
Iran, Islamic Republic of
اين شيپور را در شكل كليد ميكشيدين بهتر بود. ممنون
بیخود نیست میوه فروشیها و سوپرمارکت ها دارند یکی یکی تغییر شغل میدهند مردم دیگه قدرت خرید ندارند و خرید نمیکنند
عمار
Iran, Islamic Republic of
این یعنی تدببببیییییر وامیییییید!
کسی ناامید نباشه ها کلید دست ماست اصلا کلش واس ماس.
مردم
حال دولت محترم می فرمایند ما بلدیم مملکت داری را .
Iran, Islamic Republic of
عزیزم لبنیات در دو گذشته حداکثر 30درصد گران شده نه 120درصد پنیر سفید 400گرمی 3600تومانی تیر 92 الان 4300 شده شما حساب کن چگونه 120درصد می شود
شهروند
من نمی دانم دولت با چه حساب وکتابی اعلام می کند قیمت مایحتاج روز مره مردم کمتر از15% رشد داشته است .میخواهند با هر ضرب و زوری شده ،اینکار را انجام دهند؟!!!
lمنصف باشیم
تورم فقط شامل خوارکی ها نیست
مثلا مسکن که یکی دو سال است بازارش کساد است نیز در تورم حساب می شود
Iran, Islamic Republic of
به این میگن رکود در بازار مسکن که موجب افزایش بیکاری و....شده است....
ظاهرا شما نمیدونی پیک تغییر قیمت مسکن هر چهار تا پنج سال هست
محمد
Russian Federation
به سلامتی و میمنت افزایش قیمتها ، تورم از 40 درصد یهویی به 14 درصد کاهش یافت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يادمون باشه در انتخابات بعدي هرچي گفتند ؛ اين كارا و اون كارا مي كنيم شما ها عكس اونا حساب كنيد . مثلا اگه گفتند تورم را كاهش ميديم شما عكسش...
يعني تورم را افزايش ميديم بعد با دروغ كاهش ميديم
یاشار
خدارا شکر جهان نیوز در این دوسال متوجه گرانی و تورم شده در هشت سال دولت نهم و دهم یکبار از این آمار از شما ندیدیم !!!!
United States
خدابرکت بده طرح به صطلاح هدفمندی یارانه ها راکه دولت نهم ودهم اجراش کرد
هردم ازاین باغ بری میرسد
یاشار
ای کاش این را هم می نوشتید که در دولت قبلی برنج دوهزار تومانی شد هشت هزار تومان وروغن 5هزاری شد 25 هزارتومان و ......
یاشار چرا این و نمی بینی که در دولت فعلی پنیر شده 4000 تومن و هزینه قبوض داره سر به فلک میکشه
قیمت نان چند درصد گرون شد نان قوت غالب مردم بوده و هست زمانی بود حتی فقرا ناهار هم برنج میخورن قیمت نان چند درصد گرون شد
بعد تورم با شیب ملایم 14 درصد.
ماخذ: سخنگوی بسیار مودب
ولی
امار دولت احمدی نژاد را حالامنتشر می کنی.!
سال 82 یک پاکت شیر 30تومان بود و سال1500تومان و حالا 2200استو...
وزارت جهادکشاورزی در این طرح پیشنهاد داده است که یارانه، تماما به بخش تولید ارایه شود، بر این اساس یک حساب سرانگشتی نشانگر این است که قیمت شیر نیمه‌یارانه‌ای به ازای هر لیتر 550 تومان بعد از تغییر در نحوه توزیع یارانه شیر، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ چراکه تا پیش از این مردم برای خرید هر لیتر شیر یارانه‌ای 300 تومان پرداخت می‌کردند، دولت هم مدعی است برای هر لیتر شیر 250 تومان یارانه به مصرف‌کننده پرداخت می‌کرده است، بنابراین اگر دولت با طرح وزارت جهاد موافقت کند، هم اکنون مصرف‌کننده باید شیر 300 تومانی را 550 خریداری کند.
این قیمت، مطابق سناریوهایی که در گذشته اعلام شده بود، بالاتر از نرخ شیر یارانه‌ای 300 تومانی و پایین‌تر از شیر آزاد 850 تومانی است.15/4/90
حسن
Iran, Islamic Republic of
بزودی دولت همه مردم رازیر پوشش کمیته امدادخواهد برد!!!!!!!!!!!!
شاهین
Iran, Islamic Republic of
پراید 6 میلیونی در زمان احمدی نژاد شد 20 میلیون ...
قیمت مرغ و گوشت و روغن و پنیر و نان در دولت روحانی چقدر شد؟
فکر کنم دوران احمدی نژاد را یادتون رفته که تورم ساعتی بالا میرفت و یه جفت جورابم میخاستی بخری باید لحظه ایی قیمت میگرفتی...
راستی احمدی نژادی که بنزین 80 تومانی دولت قبل را گرفت و 700 تومان اونم 60 لیتر در ماه تحویل داد یادتون رفته?
اینکه شما میتونید این مطالب را براحتی چاپ کنید از آزادی بیانی که در همین دولت وجود داره،اگه دولت احمدی نژاد بود که الان همتون یا اوین بودین یا رجایی شهر...
Iran, Islamic Republic of
بی عرضه ترین دولت تاریخ انقلاب همین دولته
نه هیچ هنری داره و نه عرضه این رو داره که کارهای خوب دیگران رو ادامه بده و کاذهاش بدشون و اصلاح کنه