شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲۸
برنامه‌ریزی دقيق يا ناهماهنگی‌های وسیع؟!

آنچه به اعتبار دولت و رييس جمهور خدشه وارد می‌كند

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 149613
رئیس دفتر رئیس جمهور یا واقعا از برنامه مهمترین وزیر کابینه بی اطلاع بوده است، یا عمدا آن را از رئیس جمهور مخفی نگاه داشته تا ضمن تحقیر متکی و عدم مقاومت او، گزکی هم دست مخالفان احمدی نژاد بدهد که در هر دو صورت احتمالي، خطای او نابخشودنی است.
آنچه به اعتبار دولت و رييس جمهور خدشه وارد می‌كند

سرويس سياسي جهان - در اخبار حاشیه‌ای برکناری آقایان متکی و بذرپاش چند نکته عجیب وجود دارد که از ناهماهنگی‌های وسیع یا برنامه‌ریزی‌های دقیق در دفتر رییس جمهور و اطرافیانش برای لطمه به اعتبار دولت حکایت می‌کند: 

1. یک منبع آگاه از وزارت امور خارجه که ظاهراً دل خوشی هم از جناب متکی ندارد، در مصاحبه با هفته نامه پنجره از برکناری متکی در حین سفر خارجی دفاع کرده و می گوید: «علت این که آقای احمدی نژاد در این شرایط که آقای متکی در سفر خارجی هستند، این کار را انجام دادند به این خاطر است که در این شرایط این تصمیم با کمترین مقاومت و جنجال همراه است. آقای متکی را می توان از مصادیق کسانی معرفی کرد که به خاطر یک دستمال قیصریه را آتش می زنند.» این اظهار نظر به این معنی است که برکناری متکی در حین سفر خارجی برنامه ای از قبل طرح ریزی شده و بدون اطلاع آقای وزیر سابق بوده است تا او مقاومت نکند! 

2. سایت ارزشي رجانیوز - که متأسفانه در چند ماه اخیر با بحران دودستگی و صف آرایی درونی موافقان و مخالفان مشایی دست و پنجه نرم می کند و هر از گاهی به تناسب زمانه یکي از اين گروهها قدرت مانور پیدا می کند - در مطلبی جالب ضمن حمله به منتقدین رفتار دور از شأن نظام در ماجرای نحوه عزل متکی، به نقل از یک منبع آگاه مدعی می شود: «متکی در مورد زمان سفر خود به دفتر رئيس‌جمهور اطلاعي نداده بود! بنابراين، انتشار حكم عزل وي با پيش‌فرض حضور او در تهران بود. آقاي متكي در حالي روز يكشنبه 21 آذر به سنگال سفر كرد كه قرار بود در جريان سفر دوره‌ايش به يونان و اندونزي كه از روز 16 آذر آغاز شد، به سنگال نيز برود اما عزيمت به مقصد سوم به تأخير افتاد و با توجه به اطلاع ندادن به رئيس‌جمهور در خصوص تعويق اين سفر و انجام آن، حكم بركناري وي همزمان با سفر منتشر شد.» 

درباره استدلال این منبع آگاه (!) به این تحليل مي رسيم که رئیس دفتر رئیس جمهور - که عنوان مشاور (بخوانید نماینده) ویژه رئیس خود را یدک می کشد و عملا تدبیر درست رهبری معظم انقلاب در متمرکز کردن سیاست خارجی در دستگاه دیپلماسی را به هیچ انگاشته - یا واقعا از برنامه مهمترین وزیر کابینه بی اطلاع بوده است، یا عمدا آن را از رئیس جمهور مخفی نگاه داشته تا ضمن تحقیر متکی و عدم مقاومت او، گزکی هم دست مخالفان احمدی نژاد بدهد که در هر دو صورت احتمالي، خطای او نابخشودنی است.
 
3. خود آقای مشایی در خبری که از خروجی ایرنا حذف شد ولی در "جهان" قابل دسترسی است، ضمن حمله به منتقدین و جهنمی خواندن آنها، مدعی شد: «رییس جمهور به فکر مسؤولیت جدیدی برای آقای متکی بودند و در این باره نیز با وی صحبت کرده‌اند. رییس جمهور شنبه شب گذشته و قبل از سفر متکی به سنگال با وی گفت و گو کرده است.» البته ایشان توضیح نداده اند که گفتگوی آن دو در آن شب کذایی در مورد عزل قطعی او در زمان بردن پیام رئیس جمهور به سنگال بوده (که از دکتر احمدی نژاد بعید است و اگر اینگونه بود می توانست مشایی یا بقایی یا دیگری را بفرستد) یا این گفتگو در مورد آلودگی هوای تهران یا موضوعات متفرقه ديگر بوده است!
 
4. خطای دیگر رئیس دفتر رئیس جمهور به ماجرای انتصاب جانشین برای بذرپاش، اين معاون رييس جمهور معزول مربوط می شود. خانم فرحناز ترکستانی - که گفته می شود از بستگان آقای بقایی و فردي محترم و متعهد است - بلافاصله پس از عزل بذرپاش با حکم دکتر احمدی نژاد، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان می شود و به فاصله چند ساعت در گفتگو با فارس از عدم پذیرش حکم رئیس جمهور خبر می دهد و اظهار می دارد: «در خصوص اين سمت از قبل با بنده صحبت شده بود اما آن را نپذيرفتم. با اين حال اين حكم برايم صادر شده است كه باز همان نظر قبلي را دارم.» وی البته ساعتی پس از انتشار این خبر در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني دولت، اظهار نظر قبلی خود را اینگونه پس گرفت: «به دلیل بیماری از رئیس‌جمهور درخواست کرده بودم که این مسوولیت را به فرد دیگری بسپارند اما پس از صدور حکم رسمی، خود را موظف به انجام این وظیفه مهم می‌دانم» حتی اگر این تناقض، ترفندی برای خروج از زیر بار فشار روانی و رسانه ای به واسطه تجربه کم و نسبت فامیلی باشد، باز هم خارج از شأن دولت و رئیس جمهور بوده و توجیه کننده خطای رئیس دفتر ایشان نیست؛ چراکه او مسؤول تنظیم این امور است و باید عدم آمادگی یک نفر را اطلاع دهد تا حکم بالاترين مقام اجرايي كشور به سرنوشت سنگ روی یخ مبتلا نشود.
 
این اتفاقات در خوش بینانه ترین حالت ناشی از عدم تمرکز رئیس دفتر بر امور دفتری رئیس جمهور به دلیل مشاغل ده گانه دیگر اوست. کسی که در این مدت، مشابه یک وزیر امور خارجه حدود یکصد سفر خارجی داشته است، کسی که باید امور هنرمندان، روحانیون، دانشجویان، چندین سایت و نشریه خبری را رتق و فتق کند، کسی که صاحب مشاغل "سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نماینده ویژه رئیس جمهور جهت تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای اختیارات هیات وزیران در امور نفت، ریاست شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دبیر کمیسیون‌ فرهنگی دولت، ریاست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری، نماينده تام الاختيار رئيس جمهور در ستاد مرکزی راهيان نور، نماینده رییس‌جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، رییس مرکز مطالعات جهانی شدن، مسؤول شورای اطلاع‌رسانی دولت و ریاست کمیته ‏عالی در مورد طرح خط لوله گاز صلح و مشاور (نماینده) ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه" است چگونه می تواند به تمام امور دفتری رئیس جمهور رسیدگی کند؟! 

و اما احتمال بدبینانه ای هم وجود دارد که همان لطمه به آبروی رييس جمهور محبوب نزد نظام و مردم است. این احتمال از آنجا قوت می گیرد که جناب مشایی در چهار مورد تذکر علنی مقام معظم رهبری به رئیس جمهور نقش محوری داشته است: "الحاق سازمان حج به گردشگری، دوستی با مردم اسرائیل، عزل از معاون اولی و لزوم تمرکز در سیاست خارجی." آیا ادامه عزل و نصبها در ماههای آینده این گمانه زنی ها را تقویت خواهد کرد؟
 
قابل ذكر آنكه همه اين حاشيه هاي فزاينده، همزمان شده است با وضعيت حساس و كم نظير موفقيت آميزي كه در عرصه مذاكرات 1+5 بدان دست يافته ايم كه اين در عرصه خارجي دولت و ملت ما را زير ذره بين دوست و دشمن برده است. از سوي ديگر اجراي طرح عظيم تحول اقتصادي و در طليعه آن اجراي هدفمندي يارانه ها ما را در موقعيتي ويژه قرار داده است كه اداره و پشت سر گذاشتن درست و كم مشكل آن همدلي و تمركز لازم را مي طلبد. اتفاقات فرعي از اين دست كه مي تواند در حد يك مسأله اصلي ذهن مسؤولان، رسانه ها و خصوصا مردم را به نحو آزار دهنده اي به خود مشغول سازد، امكان دارد مسائل اصلي مملكت اسلامي را تحت الشعاع قرار دهد. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تحلیل درستی است و خدا کند این عناصر نامطلوب از دور و بر احمدی نژاد دور شوند.
یا باوالفضل ! مددی
Iran, Islamic Republic of
متشكرم مطلب خوبي بود
و به قول حسين قدياني مشايي مسئله ما نیست مصیبت ماست!
Iran, Islamic Republic of
درمملكت قحط الرجال بايد هم چندين پست به امثال مشايي برسد
Iran, Islamic Republic of
از تحليل غير جانبدارانه ي جهان متشكرم - برونسيان
مشخص است که این کار با برنامه ریزی آقای خاص همراه بوده ، نمی دانم که چرا رئیس جمهور محترم آبروی 25 میلیون رای دهنده به ایشان و 70 میلیون ایرانی را فدای آقای خاص می کند ، این کار آقای خاص باعث شده که کشور کوچکی همچون سنگال برای ما ( ایران و ایرانی) تعیین تکلیف میکند .
خدایا ما را از شر بدخواهان ایران و اسلام محفوظ بدار
آمین یا رب العالمین
Iran, Islamic Republic of
این زلزله عزل ونصب ها کی تمام می شود.مردم دیگر خسته شدند.ازاین همه سردر گمی.خدا بخیر کند.دکتر جان این همه اعتماد به یک نفر برای چی؟
من نميدانم چرا بعضي از اقايون با مشايي پدر كشته گي دارند و هر اتفاقي ميافتد مشايي را مقصر ميدانند نكند انها در دام توطيه فته گران افتاده اند و ساز اهالي فتنه از دهان انها در ميايد
ما اقاي قدياني را دوست داريم ولي اين دليل نميشود هر چه گفت دربست بپيريم ما به مشايي احترام ميگداريم تا زماني كه اقاي احمدي نژاد به ايشان اعتماد داشته باشد چون ملت به اقاي احمدي نژاد اعتماد كرده پس لطفا اب در اسياب فته گران نريزيد
Iran, Islamic Republic of
مسئولين بايد باور كنند كه اين پست
مقام و ميز بي وفاست (بايد همگي تجديد نظر كنند)
Iran, Islamic Republic of
دیشب به ذهنم رسید این دکتر عجب مخی داره در پیچوندن رسانه ها و افکار عمومی ...
جالبه
خیلی حرکت جالبی زد
Iran, Islamic Republic of
خدا كند دعاي حاج سعيد حداديان در روز عاشوراي حسيني مبني بر خداحافظي آقاي خاص مستجاب شود.
الهي آمين.
Iran, Islamic Republic of
مواظب باشیم تحلیل های ما از روی حب و بغض شخصی نباشد. اینکه هر اتفاقی در این مملکت می افتد، آن را به آقای مشایی نسبت بدهیم، نه تنها توهین به شخص رئیس جمهور محترم است، بلکه موجب مطرح شدن بیش از پیش آقای مشایی خواهد شد. اگر خدای ناکرده این فکر در جامعه گسترش یابد، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
از طرفی رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل بر مسائل در صورت لزوم تذکرات لازم را خواهند داد، دیگر نیازی به اظهار نظرهای سلیقه ای که متاسفانه از حب و بغض های شخصی نیز ناشی می شود، نیست.
Iran, Islamic Republic of
بابا اين از اختيارات رييس جمهوره كه هر وزير يا مسئول دولتي را بردارد حالا يا با پيشنهاد مشايي يا با نظر هر كس ديگه.
ديگه چرا اين كوچكترين حق را هم مي خواهيد از احمدي نژاد سلب كنيد
انصافا هم متكي و هم بذر پاش آدم هاي خوبي اند
اما در اين 6 سال حركت قابل توجهي در وزارت خارجه ديده نشد
بذرپاش هم كه كارخاصي نكرد
Iran, Islamic Republic of
مشايي مسئله ما نيست ، مصيبت ماست
Iran, Islamic Republic of
ماشالله به بصيرت بعضيا ! ديگه مشايي بايد چي كار كنه تا شما بشناسيدش!!
مصيبت كه ميگن همينه
Germany
راستي اين دو نفر الان کاره اي نيستن؟؟لطفا اگه تونستيد با خودشون مصاحبه کنيد
Iran, Islamic Republic of
خدا به خیر کنه
Iran, Islamic Republic of
این دولت در همه ی زمینه ها خوب عمل می کنه و لی باید از بعضی از اطرافیانش بر حذر باشه. دکتر ما دوست داریم
یادتون باشه در جنگ نرم قرار داریم . و ملت ایران و مسولان مشغول نبرد با دشمنان هستند. من احمدی نژاد هوشمند را سردار قهار جنگ نرم با دشمنان و مخالفانش ( که دشمنان نظام و رهبری هستند ) می دانم.
Iran, Islamic Republic of
اینقدر با ابروی مردم بازی نکنید جوری علیه آقای مشایی مطلب مینویسید که ادم فکر کنه تمام مشکلات ایران تقصیر مشایی و دار و دستشه.اگه رییس جمهور واقعا اینقدر تحت تاثیر مشایی قرار داره و بهش اعتماد داره پس ما هم قبولش داریم و دوسش داریم.شما این همه از رهبر عزیز دم میزنین چرا یادتون رفته که رهبر بارها بر دوری از افراط و تفریط تاکید کردن.واقعا شورشو در آوردین و مشایی رو کردین مسئله امنیت ملی.کاری نکنیم که به خاطر این همه تهمت اون دنیا شرمنده بشیم.دوستانی هم که نظر میدن متوجه این باشن که نباید صرفا از روی مطالب این سایت به 1 بنده خدا تهمت بزنن.شما جوری مطلب مینویسین که هر کی ندونه فکر میکنه که از همه روابط بین رییس جمهور و مشایی خبر دارین در صورتی که اشتباه میکنین.
به قول زیبای سهیل کریمی که گفت چشمان معیوب اسفندیار پاشنه آشیل دولت است
Iran, Islamic Republic of
ما طرفدار احمدي ن‍‍ژاد هستيم تا زماني كه درست حركت كند.
والسلام
با سلام

رمز گشايي از بركنارييي شگفت انگيز!!!!!!!!

اگر چه بنده هم تا حدودي با نظريه ي حلقه ي انسان هاي ... اطراف احمدي نژاد موافقم ولي تحليلي بسيار منطقي تر و محكم تر از آنچه تا كنون درباره ي علل اين بركناري گفته شده دارم كه گمان مي كنم تنها دليل ممكن براي اين بركناري متكي مي تواند باشد !

و اما تحليل::

همانطور كه همه گان مطلع اند به قول خبرگزاري هاي خارجي هدفمند كردند يارانه ها راه رفتن احمدي نژاد روي لبه تيغ است و كوچكترين اشتباه باعث ضرري شايد جبران ناپذير بشود!
از چند وقت پيش هم كه سران فتنه از حادثه اي بزرگ در آينده خبر مي دادند كه مي تواند فضا را براي بازگشت آنان حتي به قدرت فراهم كند كه آن حادثه هم چيزي نبود جز اعتراضات مدني كه فكر مي كردند در نتيجه ي هدفمندي يارانه ها مي توانند ايجاد كنند و در اين ارتباط كشورهاي استكباري هم در راستاي هماهنگي با ايشان تمام توان خود را براي اين موضوع جمع كرده بودند تا در شروع هدفمندي ضربه ي كاري را بزنند چون مي دانند كه اگر در شروع هدفمندي يارانه ها كاري كردند اثر دارد و الا وقتي جامعه به اين مطلب عادت كرد ديگر كار از كار گذشته است!

با اين اوضاع و شرايط تاريخي فوق العاده حساس كشور جناب رئيس جمهور بايد براي شروع كاري مي كردند كه بار تمركز چشم ها بر موضوع هدفمندي لااقل كمي تقليل يابد! تا شرايط رواني جامعه ثبات خود را از دست ندهد!
و اين مهمترين كاري بود كه بايد در شروع هدفمندي انجام مي دادند!

واقعا بهترين كاري كه رئيس جمهور محترم در اين راستا مي توانست انجام دهد چه بود؟!

چه كاري باعث مي شد كه تمام دوستان و دشمنان نظرشان به آن عمل انتزاعي جلب شود؟
چه كاريي توانست رسانه هاي خارجي را در زماني كوتاه آنقدر متحير كند تا حداقل كمي از استراتژي تنظيم شده براي هدفمندي دست بردارند؟!


بهترين كار در وقت كم و با تاثير زياد حذف ناگهاني(ولو اينكه بگويند از قبل پيش زمينه داشته!) و خلاف عرف و به بدترين شكل پيشاني دولت كه همان وزير خارجه است بود!

اين كار بايد واقعي مي بود تا تاثير خود را داشته باشد!
حتي بايد خود آقاي متكي نيز غافلگير مي شد تا اين عمل هرچه بيشتر طبيعي به نظر برسد!


و بعد از اين كار هم با فاصله ي كمي رسما هدفمندي شروع مي شود كه بهترين زمان حیرانی نسبي رسانه ها از موضوع بركناري متكي است!
به طوري كه سران فتنه هم جا خوردند !

كه البته شايد بركناري هاي ديگر هم تا حدودي براي پر كردن فضاي خبر رسانه ها بوده و جاي شايعات را در مورد هدفمندي مي خواسته بگيرد كه گمانم تا حدودي موفق شده.

اميدوارم رئيس جمهور محترم در زمينه ي اجراي دقيق و درست قانون موفق شوند تا مردم لطمه نبينند!

يا علي
United Kingdom
ما مردم که خدشه ای در اعتبار دولت و احمدی نژاد نمی بینیم شما سیاسیون رو نمی دونم؟اگه خدشه می دونید نگران نباشید تا انتخابات بعدی صبر کنید
Iran, Islamic Republic of
مشايي وعواملش باعث كاهش محبوبيت رئيس جمهور شده است اگر حمايت مقام معظم رهبري نبود وضع خيلي بدتر ميشد بايد فكري شود
Iran, Islamic Republic of
...آن یکی می گوید پیش از سفر قرار عزل به وی ابلاغ شده بود و این یکی می گوید من از چنین تصمیمی بی اطلاع بودم...
Iran, Islamic Republic of
آن آقا بجای " یاعلی " در انتهای کامنتشان (پیام بیست و سوم ) بهتر بود نام مرادشان ( مشائی ) را می نوشتند
Iran, Islamic Republic of
خطاب به اون كسي كه متن بلند بالا در توجيه كار غير اخلاقي بركناري متكي نوشته،عرض مي كنم ، در انتهاي متن نوشتيد يا علي!!! هيچ مي دونيد امام علي فرموده اگر مي خواستم كار حكومت رو با خدعه و نيرنگ انجام بدم هيچ كس به پاي من نمي رسيد!!چه توجيه مضحكي براي بردن آبروي يك مومن كرديد!!